Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،حمید قبادی بیش از ۶ سال در کارگروه ساماندهی مد و لباسِ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت کرد. او در دوران دبیری کارگروه مد و لباس برنامه‌های فراوانی را اجرایی کرد و اتفاقات نوینی را در این زمینه رقم زد.

حمید قبادی براساس قانون بازنشستگی از کارگروه مد و لباس رفت؛  مدت کوتاهی سیف جمالی سرپرستی کارگروه را برعهده داشت تا اینکه در نهایت سید مرضیه شفاپور بر سر کار آمد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سیده مرضیه شفاپور دارای کارشناسی ارشد مدیریت فرهنگی است. او ریاست امور زنان و خانواده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دبیر مجمع نمایندگان مجلس شورای اسلامی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دبیر شورای مشاوران وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس خانه مطبوعات وزارت کشور و ... را در کارنامه کاری خود دارد.

شفاپور نخستین گفت و گوی رسمی خود را با باشگاه خبرنگاران جوان انجام داد. او در این گفت و گو به موضوعات متنوعی از جمله اهداف مدیریتش، قیمت چادر، وضعیت حجاب، جشنواره مد و لباس فجر و قاچاق پوشاک اشاره کرد. در ادامه می‌توانید این گفت و گو را مشاهده کنید.

اولین زنی هستم که دبیر کارگروه مد و لباس می‌شود

خانم شفاپور به تازگی مسئولیت کارگروه مد و لباس را پذیرفته اید؛ ارتباطتان با حوزه پوشاک تا الان به چه مقدار بوده است؟

بیش از ۴۰ روز است که در این سمت قرار گرفتم. ۲۶ سال در حوزه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشغول خدمت هستم و با جامعه هنرمندان و جامعه فرهنگی کشور آشنایی دارم؛ این حوزه برایم نامانوس نیست. افق روشنی را در این قضیه می‌بینم؛ چراکه به عنوان اولین دبیر خانم در کارگروه مد و لباس فعالیتم را آغاز کرده‌ام و این موضوع می‌تواند به پیشرفت کارگروه کمک کند چراکه بیشتر جامعه فعالان مد و لباس از بانوان هستند، شاید بتوانم آن‌ها را بهتر درک کنم و همراهشان باشم.

شفاپور یکی از اهداف اصلی مدیریتش را توجه به موضوع حجاب دانست. در ویدئوی زیر صحبت‌های او را در این باره می‌توانید مشاهده کنید.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی حمایت از فعالان حوزه پوشاک با وزارت صمت است

از فعالان عرصه مد و لباس گفتید؛ بیشتر مطالبات این افراد از کارگروه، به حمایت کردن از این ارگان بر می‌گردد. حمایت‌های معنوی و مادی شما از طراحان و تولید کنندگان پوشاک چقدر خواهد بود؟

مجلس شورای اسلامی در سال ۸۵ ما را موظف کرد کارگروهی را با اعضایی که قانون گذار تعریف کرده است، تشکیل دهیم. ما باید در چارچوب قانون کار کنیم. بیشتر حمایت ما از فعالان پوشاک حمایت معنوی است؛ البته تا جایی که بودجه داشته باشیم از حمایت‌های مالی هم دریغ نمی‌کنیم. بیشتر حمایت مادی از تولید کنندگان به وزارت صمت برمی گردد. وزارتخانه باید از ایده‌های فعالان این عرصه حمایت کند. روند تولید از نخ و پارچه گرفته تا طراحی و تولید نیازمند حمایت است.

در حوزه مد و لباس چه ارگان‌هایی باید کارگروه را حمایت کنند؟

ساختار پوشاک کشور از کارگروه ساماندهی مد و لباس، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت آموزش و پرورش، سازمان صدا و سیما و بازرگانی تشکیل شده است که قانون برای هر کدام وظایفی را تعریف کرده است. باید وقتی طراح، طرحی را ارائه می‌کند، بدون واسطه به تولید کننده برسد و تولید کننده بر اساس آن طرح، الگو را در پارچه پیاده سازی و سپس روانه بازار کند. قطعا اینجا حمایت وزارت صمت الزامی است، اما ما هم وظایف خودمان را در چارچوب قانون مد و لباس داریم.

در حد توان محدودمان کمک مالی می‌کنیم

همه ارگان‌ها از کمبود بودجه شکایت دارند؛ آیا شما هم با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنید؟ 

بودجه ما متاسفانه آنقدر فراگیر نیست. به همین دلیل نمی‌توانیم کمک مادی فراوانی برای فعالان مد و لباس داشته باشیم، اما در بحث مالی هم تا جایی که توانستیم کمکشان کرده ایم. ما هم مانند سایر دستگاه‌ها با مشکلات مالی روبرو هستیم. باید با درایت و پیشروی در چارچوب اقتصاد مقاومتی کار‌های راهبردی را انجام بدهیم. تلاش کردیم با برگزاری جشنواره‌ها و ارائه مجوز فشن شو‌ها به کسب و کار تولید کنندگان پوشاک کمک کنیم. در جشنواره‌هایی هم که کارگروه برگزار می‌کند، در نظر داریم آثار تولید کنندگان دیده شوند. به این ترتیب به واسطه جشنواره مهر تاییدی از سوی وزارت ارشاد برای کار‌های آنها ایجاد می شود. همین که ما بتوانیم زمینه‌ای را فراهم کنیم که تولید کنندگان و طراحان لباس بتوانند آخرین ایده هایشان را نشان دهند و بازاری برای ایده‌ها به وجود بیاید، کار خوبی صورت گرفته است.

قبادی، کار‌های بزرگی در زمینه مد و لباس انجام داد

پیش از شما حمید قبادی ۶ سال دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس بودند. تلاش‌های زیادی برای سامان یافتن شرایط تولید پوشاک انجام دادند. نظر شما درباره دوران پیش از ورود شما به کارگروه چیست؟

ایشان زحمت زیادی کشیدند. من یک کارشناس اجرایی در حوزه فرهنگ و هنر هستم. در این زمینه مدت هاست کار می‌کنم. ۲۶ سال در قسمت‌های مختلف وزارت ارشاد فعالیت کردم. بدانید اگر از کسی تعریف می‌کنم، بدون پیش زمینه است. با توجه به کارهایی که از آقای حمید قبادی دیده ام، عنوان می‌کنم. آقای قبادی در این عرصه خیلی کار کردند. به جرات می‌توانم بگویم که ایشان به طور علمی راه مد و لباس را روشن کردند. پس از ایشان جناب سیف جمالی چند ماهی سرپرست بودند و سپس من آمدم. من هم همان افقی که آقای قبادی برای مد و لباس داشتند، در ذهن دارم. ویژگی‌های خاصی در این حوزه مانند حجاب وجود دارد که من تمرکز ویژه‌ای به آن‌ها دارم.

نکات مثبت و منفی جشنواره را شناسایی کرده ایم

در ادامه این گفت و گو شفاپور از برنامه هایش برای جشنواره مد و لباس گفت و بیان کرد: قطعا وقتی جشنواره‌ای برگزار می‌شود، پس از پایان آن,آسیب شناسی انجام می‌شود و برای دوره بعد، نکات مثبت، پر رنگ و نکاتی که منفی بوده کنارگذاشته می‌شود. امسال ما این کار را انجام خواهیم داد. در ادامه می توانید صحبت های او را در این باره بشنوید.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی می‌خواهم جشنواره‌ها را تخصصی کنم

یکی از انتقادات اهالی رسانه به کارگروه مد و لباس برگزاری جشنواره‌های متعدد با رویکرد موازی بود؛ آیا ساز و کاری برای کاهش جشنواره‌ها و بهره برداری مناسب از آن‌ها دارید؟

نکته‌ای که برای من خیلی اهمیت دارد این است که جشنواره‌ها را تخصصی کنبم. این کار از برگزاری جشنواره‌های موازی و مقطعی جلوگیری می‌کند. علاوه بر این ما جشنواره‌ها را در زمان مناسب خودش برگزار می‌کنیم. مثلا جشنواره مد و کودک را به شکل تخصصی در روز خاص خود برگزار می‌کنیم یا جشنواره تخصصی حجاب و عفاف در هفته حجاب و عفاف اتفاق می افتد. طرح برگزاری هر جشنواره را با شورای سیاست گذاری جشنواره در میان می‌گذاریم و سپس آن را برگزار می‌کنیم.

امسال جشنواره مدِ کودک و نوجوان برگزار نمی‌شود

چرا جشنواره مد و لباس کودک و نوجوان امسال برگزار نشد؟

در نظر دارم کار‌هایی را به بخش خصوصی واگذار کنم. به همین دلیل جشنواره کودک و نوجوان را به انجمن طراحان سپردم. خانم پدرام دبیر انجمن طراحان، مسئولیت این جشنواره را برعهده دارد. قرار شد خانم پدرام هماهنگی لازم را انجام دهند و طرح‌ها و برنامه هایشان را برای ما بیاورند. سپس ورکشاپ‌هایی برگزار کنند و در نهایت از روز ۱۶ مهر ماه این جشنواره برگزار شود. امسال جشنواره کودک و نوجوان برگزار نمی‌شود؛ چراکه من زمانی به کارگروه آمدم که از تاریخ آغاز جشنواره گذشته بود.

المان‌های ایرانی، اسلامی در لباس‌های جشنواره فجر

چقدر به معیار‌های ایرانی اسلامی در طراحی‌ها توجه می‌شود و شما چه توصیه‌هایی به فعالان این حوزه دارید؟

با توجه به منویات مقام معظم رهبری مبنی بر سبک زندگی ایرانی اسلامی، جامعه به این سمت حرکت می‌کند. فعالان مد و لباس هم به این موضوع توجه دارند. فعالان مد روانشناسی و بازاریابی کردند و آنچه خواسته مخاطبان در جامعه هست هم رصد شد که بر اساس آن درخواست‌های مد و لباس ایرانی پیش برود. مخلوطی از المان‌ها و رنگ‌هایی که مختص ایران است همراه با المان‌هایی که مذهب ما را دربرمی گیرد می‌تواند تشکیل دهنده طرح‌های بسیار زیبایی باشد. ان شاءالله در جشنواره مد و لباس فجرِ امسال چند نمونه از این طرح‌ها را رونمایی می‌کنیم. از همه فعالان حوزه مد و لباس دعوت می‌کنیم کارهایشان را برای ما ارسال کنند. ما منتظر آثار خوب هستیم. این جشنواره باعث می‌شود فعالان و افراد مستعد این حوزه شناسایی شوند؛ جشنواره مد و لباس فجر می‌تواند زمینه‌ای برای ارتقای مد و لباس کشور شوند.

بیشتر تمرکزم روی حجاب است

یکی از نکات اصلی که قرار است روی آن به شکل جدی ورود پیدا کنم، بحث حجاب و عفاف است. مدتی است که در جامعه ناهنجاری‌هایی در زمینه حجاب می‌بینیم. تیم رصد من درباره حجاب قوی‌تر از قبل شده است. آن‌هایی که طراحی هایشان با سبک ایرانی اسلامی مخالف است را دعوت به همکاری کردیم که در قالب قانون ساماندهی مد و لباس از آن‌ها استفاده کنیم. حجاب برای من اهمیت زیادی دارد. تلاش کردم با فعالان این عرصه صحبت کرده و از پیشنهادات سازنده آن‌ها استفاده کنم.

شفاپور درباره مقابله با فشن شوهایی که اتفاقات نامناسبی در آن رخ می‌دهد، توضیحاتی داد که می‌توانید ویدیو آن را در ادامه ببینید.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی گرانی چادر تقصیر ما نیست

گفتید حجاب برایتان خیلی اهمیت دارد؛ چرا چادر انقدر گران است؟ متولی این گرانی چه کسی است؟

بحث گرانی چادر به گردن کارگروه مد و لباس نیست؛ ما مجری قانون هستیم و در حیطه خود فعالیت می‌کنیم. بحث قیمت کالا‌های این حوزه از جمله پارچه مربوط به وزارت صمت است.

توضیحات او درباره برطرف کردن گرانی چادر را در ادامه مشاهده کنید.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

می‌توان کاری کرد که طرح‌های غربی فروش نروند

بازار لباس این روز‌ها متعلق به لباس‌های خارجی با طراحی‌های غربی است؟ کارگروه مد و لباس می‌تواند کاری کند که این طرح‌ها از بازار خارج شود؟

یکی از کار‌هایی که در آینده انجام می‌دهم سفر‌های استانی است. به استان‌هایی می‌روم که از نظر تولید لباس سنتی خیلی پیش رو هستند. به تازگی سفری به مازندران داشتم که در آن جا با ایده‌های جوانی هنرمند روبرو شدم. این جوان تلفیقی از آثار اسلامی و ایرانی را روی پوشاک انجام داده بود. این طرح بسیار جوان پسند و ارزشمند بود. حس خیلی خوبی از این طرح به من دست داد که ما هم از این آیتم‌ها و المان‌های ایرانی اسلامی روی لباس‌ها و پوشاکمان استفاده کنیم. معتقدم می‌توانیم خیلی کار‌ها روی لباس‌ها انجام بدهیم که لباس‌های غربی از بازار کنار گذاشته شود. باید کار‌ها جوان پسند و در عین حال اسلامی باشند. البته اتفاقات مثبتی در زمینه مد و لباس ایرانی در بازار اتفاق افتاده است. تولید کنندگان به تنوع در رنگ بندی و استقاده از الیاف گیاهی متمرکز شده اند.

با توجه به گرانی‌ها و شرایط خاص اقتصادی کشور تولید کنندگان پوشاک زحمات زیادی می‌کشند. وقتی موضوع ارزانی پارچه و لباس ترک مطرح می‌شود باید به نکاتی توجه کرد. زمانی که کالای قاچاق وارد کشور می‌شود نرخ بسیار پایینی دارد؛ چراکه کالا قاچاق است و واسطه‌ها کم هستند. بین تولید کننده و مصرف کننده داخلی واسطه‌های زیادی هستند که سبب گرانی لباس می‌شوند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: کارگروه مد و لباس جشنواره مد و لباس فجر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۴۵۹۴۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره در انتطار مصوبه مجلس

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا از وزارت راه و شهرسازی، ابوالفضل نوروزی تازه‌ترین وضیعت لایحه ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بها را تشریح کرد و افزود: طرح ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بها، طرح مجلس بود که توسط کمیسیون عمران مجلس و با همکاری وزارت راه و شهرسازی تدوین شده است.

وی با بیان اینکه این طرح چندین بار در مجلس تصویب و به شورای نگهبان رفت و از آن شورا برای انجام برخی اصلاحات دوباره به مجلس بازگشت و به‌تازگی به شورای نگهبان ارسال شد، توضیح‌داد: طرح ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره، طرحی است که در صورت تصویب و تبدیل شدن به قانون، بخشی از مشکلاتی را که هم اکنون در بازار اجاره، زمین و مسکن وجود دارد رفع خواهد کرد و به تسهیل گری در بخش اجاره می‌پردازد.

تقویت بازار اجاره از طریق ارائه مشوق به موجران

نوروزی به تشریح بخشی از ویژگی‌هایی این لایحه پرداخت و افزود: این لایحه بر تقویت بازار اجاره از طریق ارایه مشوق به موجران، استفاده از ظرفیت شهرداری‌ها برای شناسایی خانه‌های خالی و هزینه این بخش از مالیات برای احیای بافت‌های فرسوده شهری و ساخت خانه‌های ارزان‌قیمت برای اشخاص بی‌بضاعت، الزام همه دستگاه‌های اجرایی برای ارائه رایگان اطلاعات مورد نیاز در سامانه ملی املاک و اسکان و پیش‌بینی ضمانت‌های اجرایی برای عدم درج اطلاعات در سامانه و خوداظهاری در سامانه ملی املاک و اسکان تاکید دارد.

تقویت سامانه ملی املاک و اسکان برای شناسایی خانه‌های خالی

به گفته مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، تقویت سامانه ملی املاک و اسکان برای شناسایی خانه‌های خالی، تکمیل سامانه ملی املاک و اسکان و درج معاملات در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور و ضمانت اجرایی برای ثبت قرارداد‌ها و ارائه راهکار‌هایی برای الزام‌آور شدن این راهکارها، از دیگر مواردی است که در این لایحه به آن توجه جدی شده است.

وی اظهار داشت: بر اساس بند‌هایی از این طرح، همه قرارداد‌ها اعم از اجاره و خریدوفروش باید در سامانه ثبت شوند و با اخذ کد رهگیری امکان ارزیابی آنچه در بازار مسکن می‌گذرد وجود دارد.

این مسئول افزود: با تصویب و ابلاغ طرح در استان‌هایی که نرخ تورم عمومی سالیانه بیش از ۳۰ درصد باشد، شورای‌عالی مسکن مکلف است تا نسبت به تعیین سقف حداکثر افزایش اجاره‌بها و قرض‌الحسنه به میزان ۵۰ تا ۱۰۰ درصد تورم عمومی سالیانه اقدام کند.

حمایت از مستاجران از طریق پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی ادامه‌داد: حمایت از مستاجران از طریق پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن و افزایش آن در سال جدید با توجه به تورم و همچنین نظارت بر پرداخت تسهیلات توسط بانک‌های عامل، بخش دیگری از این طرح به شمار می‌رود.

نوروزی تسهیل در فرایند خرید و فروش و کاهش هزینه‌های مبادله در بازار مسکن را از دیگر ویژگی‌های این طرح عنوان کرد و گفت: سازمان ثبت اسناد و املاک کشور موظف است در مدت ۶ ماهپس از لازم‌الاجرا شدن این قانون، دسترسی‌های برخط برای استعلامات ثبتی و ثبت هر گونه سند رسمی را از طریق مرکز مبادله اطلاعات برای سامانه املاک و اسکان و سامانه املاک و مستغلات وزارت راه و شهرسازی به صورت تمام‌الکترونیک و شبانه‌روزی فراهم کند.

وی افزود: اخذ عوارض از اراضی بلااستفاده و چگونگی هزینه‌کرد این عوارض بخش دیگری از موارد مورد تاکید در این طرح است. همچنین، برای کاهش التهابات مسکن و برای جلوگیری از معاملات سفته‌بازی واحد‌های در حال احداث تا قبل از تحویل واحد مسکونی و یا نصب کنتور و گواهی پایان‌کار ساختمان، امکان نقل و انتقال واحد‌های نهضت ملی مسکن به هر شیوه‌ای وجود ندارد و ممنوع است و محاکم و ادارات پذیرفته شده نیست.

رتبه‌بندی مشاوران املاک بر اساس میزان رضایتمندی مشتریان

نوروزی ادامه‌داد: رتبه‌بندی مشاوران املاک بر اساس میزان رضایتمندی مشتریانف بخش دیگری از این طرح است.

وی ابراز امیدواری کرد تا با تصویب این قانون و ابلاغ آن، بخشی از موانع موجود در اجرای قانون جهش تولید مسکن و همچنین بازار مسکن و اجاره بها برطرف شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مصوبه مجلس درباره ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها
  • بررسی آخرین وضعیت سیب ذخیره شده در سرد خانه های آذربایجان غربی
  • جزئیات مصوبه ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بهای مسکونی
  • جزییات مصوبه «ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بها»‌ مجلس
  • نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
  • ارائه اطلاعات ساخت و سازها به کارگروه ساماندهی
  • ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره در انتطار مصوبه مجلس
  • بوشهر میزبان جشنواره موسیقی خلیج‌ فارس
  • «آپولو» از آمریکا جایزه گرفت/ مسعود فروتن «همسر» را شنیدنی کرد
  • خانه انصاری ارومیه مرمت می‌شود