Web Analytics Made Easy - Statcounter

بیش از 60 سال از عمر دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان به عنوان قدیمی‎ترین دانشگاه کشاورزی ایران می‎گذرد اما این دانشگاه همچنان از فقدان بانک ژن گیاهی و مراکز پژوهشی رنج می‎برد.

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، سامانه «فارس من» مطالبات و مشکلات مردمی را در سراسر کشور پیگیری می‌کند.

مخاطبان در سامانه «فارس من» سوژه‌ای را با عنوان «تأسیس بانک ژن گیاهی در قدیمی‎ترین دانشگاه کشاورزی ایران دانشگاه منابع طبیعی گرگان » به ثبت رسانده و درخواست پیگیری پیرامون این موضوع را داشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این سوژه آمده است؛ «دانشگاه‎های کشاورزی کشور از عدم وجود یک بانک ژن منسجم که تمامی نمونه‎های گیاهی خود اعم از بذر تا نمونه برگ را برای مدت‎ها نگهداری کند رنج می‎برند و هر ساله نمونه‎های بسیاری از بین رفته وجود این بانک ژن قطعاً و یقینا به پیشرفت و حوزه کشاورزی منجر خواهد شد، چرا باید برخی از نمونه‎های استراتژیک کشور در بانک‎های ژن خارجی نگهداری شود، این بانک ژن یک گام در حوزه پدافند غیرعامل است.»

فقدان بانک ژن گیاهی در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان ما را بر آن داشت تا گفت‎وگویی با «علی نجفی‎نژاد» رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان داشته باشیم که متأسفانه تلاش‎های فراوان ما برای این گفت‎وگوی رسانه‎ای بی‎نتیجه ماند.

پیگیری خبرگزاری فارس در خصوص فقدان بانک ژن گیاهی، موجب شد تا با گلایه‎مندی برخی از اساتید و دانشجویان برخی سؤالات دیگر نیز در حوزه پژوهش در ذهن‎مان ایجاد شود.

علاوه‎بر فقدان بانک ژن گیاهی سؤال دیگر ما از مسؤولان دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان آن است که چرا جای انستیتو تحقیقاتی و پژوهشگاه در قدیمی‎ترین دانشگاه کشاورزی ایران خالی است و چرا پژوهشگاه زراعت و محیط زیست بعد از پنج الی هفت سال فعالیت طی سال‎های گذشته تعطیل شده است.

این مسائل در کنار ضرورت بانک ژن گیاهی موضوعات بی‎پاسخی است که شاید رئیس دانشگاه با گذر زمان و با مطالبه‎گری اساتید و دانشجویان مجبور به واکنش شود.

اساتید و فارغ‎التحصیلان مقاطع مختلف تحصیلی در دانشگاه علوم کشاورزی گرگان همچنین بر این مهم تأکید کردند که توجه به چنین مسائلی در دانشگاه می‎توانست محل جذب نیروهای پژوهشی و فارغ‎التحصیلان باشد.

متأسفانه دانشگاه گلستان، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان و دانشکده پزشکی فاقد پژوهشگاه است و قطعاً با حلوا حلوا گفتن دهان شیرین نمی‎شود و  هرچقدر سمینار پژوهشی نیز برگزار شود ولی وقتی بدنه دانشگاه عاری از پژوهش باشد کاری از پیش نخواهیم برد.

یک استاد دانشگاه و دانشیار دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان در این باره گفت: ما باید در برخی مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی جزئیات ژرم‎پلاسم‎های گیاهی یک منطقه را با شناسنامه و کد ثبت کنیم و اطلاعات آنها را در جایی ذخیره کنیم، از طرفی برخی گونه‎های در حال انقراض را می‎توان از طریق جمع‎آوری بذر در بانک ژن و یخچال‎ها و فرزیرهای مشخص برای مواقع مبادا نگه‎داری کرد.

کامران رهنما با بیان اینکه گیاهانی در طبیعت جمعیت کمتری دارند از طریق جمع‎آوری بذرها می‎توانند تجدید حیات شوند، افزود: امروزه ساختار بانک ژن‎ها نیاز به تجهیزات ساده و پیشرفته و ساختمان مجزا دارد و باید پرسنل مخصوص این کار تربیت شوند و در خدمت کامل ایستگاه مؤسسه ژرم‎پلاست باشند.

وی ادامه داد:  با آزمایشگاه‎های ساده در سطح دانشگاه نمی‎توان گیاهان و ژرم‎پلاست‎ها را جمع‎آوری کرد، اساتید مختلف در دانشگاه ما گیاهان مختلف را جمع‎آوری کردند اما این هرباریوم‎ها برای دوره‎های طولانی‎مدت ماندگاری ندارد.

‎دانشیار دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان با بیان اینکه در ایران و کشورهای همسایه به ایجاد بانک ژن گیاهی کمتر توجه شده است، افزود: ایران از جمله کشورهایی است که منشأ تنوع بسیاری از گیاهان کشاورزی از جمله گندم و ... است نیاز است ما نیز به سراغ راه‎اندازی بانک ژن برویم و این مرکز در برخی از دانشگاه‎ها و مراکز تحقیقاتی استان گلستان از طریق بودجه‎های استانی و با حمایت استانداری ایجاد شود.

رهنما با بیان اینکه بانک ژن گیاهی همسطحِ کشورهای آلمان و روسیه در ایران وجود ندارد، گفت: آزمایشگاه ژرم‎پلاسم گیاهی در سطح متوسط در کرج وجود دارد که بر روزی بخشی از گیاهان مانند غلات فعالیت دارد اما مؤسسات آلمان و روسیه بین‎المللی هستند و قالب محققان و پژوهشگران دنیا این مؤسسات را می‎شناسند و با آنها ارتباط دارند.

*ایجاد بانک ژن در امر تحقیق به دانشجویان کمک می‌کند

وی اذعان کرد: مؤسسه ژرم‎پلاست گیاهی یک آزمایشگاه و یا یک اتاق 20 متری نیست بلکه یک موزه تنوع جانوری و گیاهی در سطح وسیع است که می‎تواند محل بازدید بسیاری از پژوهشگران در سطح بین‎المللی و دانش‎آموزان و دانشجویان باشد.

دانشیار دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان بیان کرد: ایجاد بانک ژن در دانشگاه‎ها در امر مطالعه و تحقیق به دانشجویان کمک زیادی می‎کند و بسیاری از تحقیقات دانشگاهی که توسط دانشجویان انجام می‎شود کد گیاه و گونه‎ها معلوم نیست لذا در بانک ژن در تحقیقات دانشگاهی و پایان‎نامه‎ها هم حائز اهمیت است.

رهنما متذکر شد: شرایط استان گلستان خاص و ویژه است و با توجه به وضعیت ویژه استان گلستان و وجود جنگل‎های هیرکانی و اکوسیستم‎های بیابانی و مناطق خشک نیاز است که بانک ژن در استان گلستان راه‎اندازی شود تا تنوع و پوشش های مختلف گیاهی استان را پوشش دهد.

وی گفت: در حال حاضر امکانات موجود در دانشگاه‎های استان در حد آزمایشگاه است و در حد موزه نیست حال آنکه موزه گیاهپزشکی و یا جانوری باید در دانشگاه وجود داشته باشد تا به بهبود تحقیقات دانشجویان و جمع‎آوری نمونه‎های کمیاب کمک ‎کند.

دانشیار دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان موزه‎ها را محل کارآفرینی برشمرد و تأکید کرد: راه‎اندازی موزه‎های مختلف در دانشگاه‎ها موجب جذب دانش‎آموزان به رشته کشاورزی و تحقیق و تفحص آنها در این حوزه می‎شود.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان در این خصوص در گفت‎وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: به مفهوم واقعی در کشور یک بانک ژن گیاهی تحت عنوان بانک ژن گیاهی ملی ایران وجود دارد که در مؤسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال بذر است و مجلس شورای اسلامی مصوب کرده است در دل سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی، مؤسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال بذر قرار بگیرد و این مؤسسه موظف به ایجاد بانک ژن گیاهی شده است.

ابوالفضل فرجی ادامه داد: ایجاد بانک ژن گیاهی کاری پرهزینه است و در خصوص بذر گندم نیاز است صدها نوع بذر گندم نگه‎داری و احیاء شود و هر سال کشت شود که این کار بسیار پرهزینه و وقت‎گیر است و تکنولوژی خاص خود را می‎طلبد.

وی بیان کرد: ما برای برخی از محصولات گیاهی با توجه به اهمیت آن محصول در استان‎ها بعضی از ژرم‎پلاسم‎ها را نگه‎داری می‎کنیم اما چه اشکالی دارد که دانشگاه‎ علوم کشاورزی گرگان در برخی موضوعات که مرکز تحقیقات گلستان کمتر ورود پیدا کرده فعالیت کند، یکی از این حوزه‎ها حوزه سبزی و صیفی است که دانشگاه با فعالیت در این بخش به استان کمک خواهند کرد.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان با بیان اینکه معمولاً دانشگاه‎ها به این حوزه‎ها ورود پیدا نمی‎کنند، افزود: با توجه به اینکه این کار در وظیفه‎مندی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان قرار ندارد دانشگاه‎ها برنامه به‎نژادی ندارند.

فرجی با بیان اینکه هدف دانشگاه‎ها بیشتر پرورش دانشجو است، ابراز کرد: رسیدن به بذر جدید 15 تا 20 سال به طول می‎انجامد و یکی از مشکلاتی که در دانشگاه‎ها وجود دارد  آن است که کارها ادامه‎دار و برنامه‎محور نیست.

*توقف ایجاد بانک ژن گیاهی در گلستان به‌دلیل مشکلات اعتباری

وی با بیان اینکه تأسیس بانک ژن گیاهی کار تخصصی است و به انرژی زیادی نیاز دارد، گفت: در استان تهران بانک ژن گیاهی وجود دارد، همچنین ما در راستای طرح پدافند غیرعامل و ایجاد بانک ژن گیاهی طرحی را به استانداری گلستان ارائه کردیم و مصوب شده است اما به دلیل مشکلات اعتباری هنوز اجرایی نشده است.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان با بیان اینکه ایجاد بانک ژن گیاهی مورد تأیید مسؤولان استانی قرار گرفته اما به دلیل مشکلات اعتباری هنوز به نتیجه نرسیده است، بیان کرد: ایجاد بانک ژن گیاهی به نگه‎داری بهتر ژرم‎پلاسم‎ها کمک می‎کند.

فرجی با توجه به تأثیر بانک ژن گیاهی در حوزه تحقیقات گفت: اگر واقعاً نگاه کاربردی و واقعی باشد و بانک ژن به این معنا نباشد که صرفاً دانشجویی پرورش داده شود و مقالاتی به چاپ برسد می‎توان ژرم‎پلاست‎ها را نگه‎داری کرد و به رقم‎های برتر دست یافت.

وی ابراز کرد: در بخش گندم 10 هزار نمونه گندم در مرکز تحقیقات گلستان وجود دارد و این نمونه‎ها در برنامه‎های به‎نژادی و دستیابی به رقم‎های با عملکرد بالا به ما کمک می‎کند.

*ضرورت تأسیس بانک ژن گیاهی برای نگه‎داری با کیفیت‎تر نمونه‌ها

 رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان در پاسخ به این پرسش که آیا در فقدان بانک ژن گیاهی نمونه‎های گیاهی در استان گلستان از بین می‎روند، پاسخ داد: ما این نمونه‎ها را در ایستگاه‎ها و انبارهای خود نگه‎داری می‎کنیم اما برای نگه‎داری با کیفیت‎تر تأسیس بانک ژن گیاهی ضرورت دارد.

فرجی ادامه داد: در دنیا 15 مرکز تحقیقات بین‎المللی وجود دارد که این مراکز، مؤسسات تحقیقاتی کشورها را از لحاظ فنی حمایت می‎کنند و یکی از این مراکز تحقیقاتی در کشور سوریه بود که در زمان حمله داعش فائو ژرم‎پلاسم‎هایی که در آنجا وجود داشت را توزیع کرد که در این راستا 600 رقم ژرم‎پلاست باقلا به استان گلستان ارسال شد و موجب شد سه رقم جدید باقلا تولید شود.

وی بیان کرد: ضرورت تأسیس بانک ژن گیاهی به این علت است که نمی‎توان این بذرها و نمونه‎های گیاهی را به مدت دو سال در جایی نگه‎داری کرد بلکه باید احیاء شوند.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان بر لزوم تأسیس بانک ژن گیاهی در استان گلستان تأکید کرد و اهمیت آن را به اندازه انرژی اتمی دانست.

فرجی ادامه داد: امروز امنیت غذایی در دنیا حرف نخست را می‎زند و اگر امنیت غذایی هر کشوری تأمین شود آسودگی و راحتی آن کشور را رقم خواهد زد، گرچه یکی از شعارهای ما نیز امنیت غذایی است و یکی از مهم‎ترین پایه‎های برخورداری از امنیت غذایی وجود بانک ژن و ژرم‎پلاست قوی است.

وی افزود: 90 درصد از آفات کشور در استان گلستان وجود دارد و خوشبختانه بذوری که در برخی محصولات مورد بررسی و تحقیق قرار گرفته جزو بذور مقاوم هستند، در سال 1374 تولید گندم به دلیل کیفیت نامناسب یک سوم شد اما خوشبختانه امروز بذرهای گندم مقاوم هستند.

*انبارهای نگه‌داری ژرم‎پلاست در گلستان پیشرفته نیست

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان تأکید کرد: در حال حاضر انبارهایی که برای ژرم‎پلاسم وجود دارد پیشرفته نیست و متعلق به چند دهه گذشته است، امروزه تمام دنیا برای ژرم‎پلاسم‎ها سرمایه‎گذاری می‎کنند و حتی مسائل امنیتی را برای آن لحاظ می‎کنند و هر کسی به راحتی نمی‎تواند به این ژرم‎پلاست‎ها دسترسی پیدا کند.

فرجی با اشاره به اینکه ایجاد بانک ژن گیاهی نیازمند سرمایه‎گذاری است، گفت: اگر گردش مالی کشاورزی استان 20 هزار میلیارد تومان باشد شاید با یک الی دو میلیارد تومان بتوان اقدامات خوبی را در بخش بانک ژن گیاهی و ژرم‎پلاست‎ها در استان گلستان انجام داد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا ایجاد بانک ژن گیاهی جزو وظایف دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان است یا خیر، گفت: بنده در جریان این موضوع نیستم، این سؤال را مسؤولان دانشگاه علوم کشاورزی گرگان باید پاسخ بدهند.

===============

گزارش از فاطمه رائیجی

===============

انتهای پیام/83018/

منبع: فارس

کلیدواژه: بانک ژن گیاهی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۴۶۰۳۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سازمان غذا و دارو اعلام کرد؛ اسامی فرآورده‌های سلامت بدون مجوز

روابط عمومی سازمان غذا و دارو در اطلاعیه‌ای فرآورده گیاهی قطره تقویت جنسی Desi Mumy، فرآورده‌های گیاهی سیلی بین Silibin، فرآورده گیاهی SATONiNE، فرآورده‌های perfecto و Vitomix و فرآورده تیزن مخلصه سعال حکیم مؤمن تبریز را به دلیل نداشتن مجوزهای بهداشتی غیرمجاز و تقلبی معرفی کرد.

در این اطلاعیه همچنین محصولاتی چون چای گیاهی لاغری (گیاهان شفابخش)، فرآورده معجون بدون مجوز Lukaci Epimediumlu، شربت گیاهی تری تراپیست (مدبرغدیر) و فرآورده پودر گیاهی بهنوشان ۲ از سوی اداره کل فراورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو غیرمجاز شمرده می‌شوند.

روابط عمومی سازمان غذا و دارو در ادامه با اعلام اینکه این معرفی اسامی به قصد مبارزه با ارائه محصولات غیر مجاز در سطح عرضه صورت می‌گیرد؛ از افرادی که محصولات نامبرده را در مراکز فروش مشاهده می‌کنند خواست که معاونت‌های غذا و داروی دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور و نیروی انتظامی را مطلع سازند تا نسبت به جمع‌آوری آن ها اقدام لازم را به عمل آورند.

شماره تلفن ۶۶۴۶۲۰۲۶ روابط عمومی سازمان غذا و دارو، بمنظور دریافت مشخصات مکان‌های عرضه فرآورده‌های غیرمجاز اعلام شده است.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • حمایت جامعه دانشگاهی گلستان از دانشجویان معترض آمریکایی + فیلم
  • حمایت جامعه دانشگاهی گلستان از دانشجویان معترض آمریکایی
  • گام‌های بلند دولت سیزدهم برای رونق اقتصادی در گلستان
  • افول تشکل‌های دانشجویی، بدنه اجرایی کشور را تضعیف می‌کند
  • سازمان غذا و دارو اعلام کرد؛ اسامی فرآورده‌های سلامت بدون مجوز
  • اردوی جهادی ۷۰ نفره دانشجویان بسیجی علوم پزشکی گلستان
  • غرب بدون روتوش
  • فارس رتبه نخست کشور در تولید هسته‌های اولیه بذری کشور
  • فعالیت هدفمند در فضای مجازی مورد توجه قرار گیرد
  • اعتراضات دانشجویی؛ واقعیت آمریکا بدون روتوش