Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایلنا»
2024-05-01@07:01:03 GMT

کارت بانکی چیست؟

تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۴۶۰۶۸۳

کارت بانکی که بعنوان کارت عابر بانک نیز شناخته می شود کارتی پلاستیکی است که با رعایت اصول ایمنی از طرف بانک برای مشتریان و متقاضیان صادر می شود. این کارت ها به عنوان ابزاری مناسب جهت دسترسی سریع و ایمن در تبادل و نقل و انتقال در اختیار مشتریان قرار می گیرند. دارندگان کارت های بانکی در تمامی ساعات شبانه روز می توانند از طریق دستگاه های خودپردازATM ، پایانه های فروشگاهی POS و یا دستگاه های کارت خوان شعب بانکی، نسبت به نقل و انتقال وجوه موجود در کارت های خود اقدام نمایند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جنس کارت بانکی از چیست؟

طبق آنچه بیان شد ساخت کارت بانکی با استفاده از پلاستیک انجام می گیرد. پلاستیکی که برای این منظور به کار گرفته می شود PVC نام دارد و از ماده ای به نام پلی وینیل کلراید تهیه می شود. کارت های پی وی سی بسیار مقاوم و با دوام هستند. به هیچ وجه نمی شکنند و خم شدن آن ها با دست امکان پذیر نیست. کارت های بانکی به این علت که از پی وی سی ساخته شده اند در برابر رطوبت و تعریق مقاوم هستند. کارت های پی وی سی در دو نوع ساده و هوشمند تولید می شوند که کارت های هوشمند PVC هم به صورت مجزا در دو نوع تماسی و غیر تماسی وجود دارند. برای تولید کارت بانکی از نوع کارت تماسی استفاده می شود که مثال قابل لمس آن ها کارت مغناطیسی است. کارت بانکی هوشمند از کارت مگنت معمولا در اندازه استاندارد ۵۴ × ۸۶ میلی  متر تولید می شدند. ساخته می شود که یک نوار مغناطیسی روی آن تعبیه شده است و قابلیت ذخیره سازی اطلاعات را در خود دارد. برای خواندن اطلاعات حتما باید کارت درون دستگاه پوز و یا دستگاه کارتخوان کشیده شود. در هنگام کشیدن کارت در نتیجه تماس و حرکت روی هد اطلاعاتی که روی نوار مگنت ذخیره شده است خوانده می شود.

مزایای چاپ کارت بانکی

استفاده از کارت بانکی افزایش سرعت و کاهش زمان انتقال وجوه از یک نقطه به نقطه دیگر را در پی دارد. استفاده از کارت به جای پول نقد و چک، باعث جلوگیری از انتقال پول نقد و مشکلاتی که به همراه دارد می گردد. به کار بردن کارت بانکی امنیت را در مقابل سرقت، مفقود شدن و از بین رفتن پول نقد افزایش می دهد. هزینه های مربوط به چاپ اسکناس تا حد زیادی کاهش می یابد. تولید کارت های عابر بانک، حجم مسافرت های درون شهری که معمولا جهت دریافت و پرداخت های معمولی بانکی انجام می گیرد کاهش می دهد.

چاپ کارت بانکی PVC

چاپ کارت عابر بانک به دلیل اینکه روی تیراژهای بسیار بالا در حدود 100 هزارتا به بالا سفارش داده می شود تنهاترین و با کیفیت ترین روش برای چاپ آن ها چاپ افست است. در این روش عملیات چاپ ابتدا بر روی ورق های بزرگ PVC انجام می شود و در مرحله بعدی یک لایه شفاف overlay به عنوان محافظ و به منظور ماندگاری بیشتر چاپ، با حرارت بالا روی کارت ها قرار می گیرد. این روش کلی چاپ کارت بانکی PVC است ولی اگر بخواهیم آن را تکمیل کنیم باید بگوییم که چاپ افست کارت بانکی دو صورت لمینیتی و سینگل انجام می شود. در روش لمینیتی این امکان به مشتری داده میشود که در هرناحیه از کارت چاپ متغیر خود را چاپ کند. پس از اینکه چاپ کارت ها انجام شد ورق های بزرگ پی وی سی در اندازه 85.60 در 53.98 میلی متر برش داده می شوند. سپس کارت های برش خورده به بانک ارسال می شوند تا با درخواست متقاضیان در اختیار آن ها قرار گیرد. هنگامی که شخص درخواست صدور کارت بانکی می نماید، در همان لحظه اطلاعات متغیر بانکی که شامل شماره کارت، شماره 16 رقمی منحصر به فرد، تاریخ انقضا، شماره CVV2 و نام دارنده حساب است، توسط دستگاه چاپ کارت بر روی کارت چاپ می شود. پس از انجام این کارت، کارت هوشمند بانکی را در دستگاه انکودر کارت مگنت قرار می دهند و کدگذاری کارت بانکی بر روی نوار مغناطیسی درج شده در پشت کارت انجام می گیرد.

 

بهترین پرینتر چاپ کارت بانکی

همانگونه که بیان نمودیم هنگام چاپ کارت بانکی فقط طرح و اطلاعات ثابت روی آن چاپ می شود و اطلاعات شناسایی متغیر روی کارت بانکی توسط خود بانک انجام می گیرد. بانک ها برای این منظور از پرینتر کارت های رومیزی استفاده می نمایند. رایج ترین دستگاه هایی که برای چاپ کارت در بانک ها استفاده می شود پرینتر کارت هایتی و پرینتر کارت اولیس هستند.

پرینتر کارت PVC هایتی

کارت پرینتر هایتی نوعی یک چاپگر تخصصی است که قابلیت چاپ رنگی و تک رنگ را دارد و کیفیت و سرعت آن بسیار بالاست. این دستگاه علاوه بر مصرف انرژی پایینی که دارد، در هنگام فعالیت صدای کمی ایجاد می کند و به دلیل حجم کوچکی که دارد قابل استفاده در هر محیطی می باشد. مواد مصرفی این پرینتر کارت ها ریبون هایتی است که قیمت مناسبی دارد و به راحتی در بازار یافت می شود.

پرینتر کارت PVC اولیس

کارت پرینتر Evolis یکی از انواع پرینترهای چاپ کارت پی وی سی PVC به شمار می رود که دارای کاربردهای فراوانی می باشد. این دستگاه یکی از پرینترهای چاپ کارت قدرتمند، خوش سابقه و صنعتی در بازار ایران محسوب می شود. با استفاده از این مدل می توان بر روی انواع کارت پی وی سی با ضخامت های گوناگون چاپ زد. این پرینترها کارت را با سرعت مطلوبی چاپ می کنند و قابلیت چاپ تکرنگ و تمام رنگ را نیز دارند.

 

منبع: ایلنا

کلیدواژه: پول سرقت عابر بانک چاپ اسکناس کارت هوشمند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۴۶۰۶۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بانک مرکزی از خرداد ماه بانک ها را کنترل می کند

امتداد -عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: با قانون جدید بانک مرکزی که خردادماه اجرایی می‌شود قدرت کنترل بانکها به دست بانک مرکزی خواهد افتاد.

به گزارش پایگاه خبری امتداد ، غلامرضا مصباحی مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره اصلاح نظام بانکی و جهش تولید اظهار کرد: شبکه بانکی کشور یک ساختار و مدیرانی دارد و زیر نظر بانک مرکزی است اما تغییر در این مجموعه دشوار است.

وی افزود: وقتی شبکه بانکی کشورمان چهل سال به یک رویه خو گرفته به راحتی نمی‌توان آن را از این رویه خارج و به وضعیت جدیدی منتقل کرد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این پرسش که نظام بانکی کشور تا چه اندازه با طراحی الگوی توسعه و الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت هماهنگی دارد گفت: در حال حاضر نظام بانکی کشور تفاوت نسبتاً زیادی با الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت دارد.

بانک مرکزی از اول متعهد نبود به اینکه بانکدار اسلامی را دنبال کند اما الان در قانون جدید بانک مرکزی مهم ترین تکلیف این قانون، اجرای بانکداری اسلامی است و تحقق این مهم نیازمند تحول و تغییرات جدی است.

حجت الاسلام مصباحی مقدم ادامه داد: با وجود اینکه اقدامات زیادی انجام شده و تغییرات خوبی هم رخ داده اما تغییرات به صورت اساسی و گسترده نیست و نیاز دارد که رویکرد بانک مرکزی در زیرساخت قراردادها و قوانین و مقررات یک رویکرد جدی و فعال و به گونه‌ای باشد که ساختار را به صورت اساسی تغییر دهد و اصلاح کند.

قانون جدید تا چه اندازه بانک مرکزی را به نقطه مطلوب می‌رساند

وی در پاسخ به این پرسش که قانون جدید تا چه اندازه بانک مرکزی را به نقطه مطلوب می‌رساند اظهار کرد: بنده آرزو می‌کردم بانک مرکزی از استقلال بیشتری برخوردار باشد که این اتفاق افتاده و البته بنده هم در مجلس هشتم طراح قانون بانک مرکزی مستقل بودم که به ثمر نرسید.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تذکر این مطلب که بانک مرکزی بانک حکومتی و بانکِ بانکهاست نه بانک مردم یادآور شد: جایگاه بانک مرکزی جایگاهی نیست که با بنگاه‌ها و مردم دادوستد داشته باشد بلکه بانکها را مدیریت و بر عملکرد آنها نظارت می‌کند و جلوی ناترازی و تخلفات آن‌ها را می‌گیرد لذا باید از اقتدار لازم برخوردار باشد تا بتواند مانع از انحرافات و کج روی‌های نظام بانکی شود.

مصباحی مقدم گفت: منابع بانک هم باید در خدمت برنامه‌های بلند مدت و میان مدت دولت باشد و هم باید مستقل باشد تا بتواند بر بانکها نظارت کند.

قدرت کنترل بانک ها از خردادماه

وی تصریح کرد: قدرت کنترل بانکها تا قبل از تصویب قانون جدید، در اختیار بانک مرکزی نبود اما با قانون جدید که خردادماه اجرایی می‌شود قدرت کنترل بانکها به دست بانک مرکزی خواهد افتاد و یک سری سیاست‌های پولی و ارزی، مبنای عمل بانک مرکزی قرار خواهد گرفت.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح کرد: اگر منابع بانکی برای بنگاه‌ها و در جهت تولید و تجارت تأمین شود و برگشت داشته باشد بانک باید بر مصرف وجوه حاصل از برگشت اصل پول و برگشت سود به هر مقدار که باشد نظارت کند درغیر این صورت بازار دلالی و واسطه گری رشد پیدا می‌کند.

مصباحی مقدم با انتقاد از اینکه بانک در خدمت نظام تولید و نظام بازار نیست و دغدغه‌ای برای تولید و بخش واقعی اقتصاد ندارد گفت: بانک باید واسطه وجوه بین سپرده گذاران و تجار و تولیدکنندگان باشد اما این کار را نمی‌کند و فقط تأمین مالی می‌کند و کاری هم ندارد که این تسهیلات برای چه کاری مصرف می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه تأمین مالی برای تولیدکننده نباید هزینه بر باشد افزود: بزرگترین بنگاه‌های اقتصادی کشور بزرگترین بدهکاران نظام بانکی هستند.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیگر خبرها

  • علی ابدالی مدیر عامل بانک سینا شد
  • زاکانی: ورود اولین نمونه قطار چینی در خرداد به تهران | تمام قراردادهای ما ضمانت بانکی دارد | می خواهند قراردادمان با چین را منحل کنند اما نمی توانند
  • زاکانی: اولین نمونه قطار چینی در خرداد به تهران می رسد | تمام قراردادهای ما ضمانت بانکی بین المللی دارد
  • فعال‌سازی بانکداری اینترنتی در بانک ملت بدون مراجعه حضوری
  • شناسایی متهم برداشت غیرمجاز یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریالی در تربت حیدریه
  • مدیرعامل بانک سینا تغییر کرد/ ابدالی سرپرست شد
  • ۴۵ درصد ناوگان اتوبوسرانی مشهد فرسوده است
  • بانک مرکزی از خرداد ماه بانک ها را کنترل می کند
  • سقف تراکنش‌های بانکی بانک رفاه کارگران افزایش یافت
  • وصول ۱۱۰ میلیارد تومان از ابربدهکاران مالیاتی +فیلم