Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-29@12:52:45 GMT

جانشین پادشاه عمان کیست؟

تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۴۶۱۴۱۳

جانشین پادشاه عمان کیست؟

پادشاه عمان که به میانجیگری میان طرف‌های بین‌المللی مشهور بود، بامداد امروز در ۷۹ سالگی درگذشت. ۲۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۸ رسانه ها خواندنی نظرات - اخبار رسانه ها -

به گزارش گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم، خبرگزاری رسمی عمان به نقل از دیوان پادشاهی بامداد امروز شنبه از درگذشت «قابوس بن سعید» پادشاه این کشور در 79 سالگی خبر داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طبق اعلام دیوان پادشاهی عمان، در پی درگذشت سلطان قابوس سه روز عزای عمومی اعلام شده است و پرچم‌ها به مدت 40 روز به حالت نیمه برافراشته درخواهد آمد.

سلطان قابوس که بود؟

قابوس بن سعید بن تیمور البوسعیدی در 18 نوامبر 1940 در صلاله متولد شد و چهاردهمین فرد در زنجیره مستقیم سلاطین خاندان آل بوسعید بود. لقب رسمی او در عربی جلالة السلطان المعظم قابوس بن سعید آل سعید (به معنی: اعلیحضرت سلطان بزرگ قابوس فرزند سعید از خاندان سعید) بود که بیشترین طول دوران پادشاهی را در بین دیگر حاکمان کشور‌های عربی داشت.

وی در «آکادمی سلطنتی نظامی» در «سندهرست» انگلیس تحصیل کرد و در 23 ژوئیه 1970 زمانی که 29 سال داشت، در پی کودتایی آرام و بدون خونریزی علیه پدرش به قدرت رسید و سلطنتش نیم قرن به طول انجامید.

سلطان در دوران پادشاهی‌اش به سروسامان دادن امور داخلی روی آورد، کشوری که در آغاز زمامداریش سخت عقب‌افتاده و منزوی از دنیا بود، به سوی پیشرفت اقتصادی هدایت کرد و در سطح بین‌المللی به ترمیم روابط گروه‌ها و کشور‌ها کمک کرد.

اعتبار جهانی او بر مبنای سیاست «دوستی با همه، دشمنی با هیچ کس» شکل گرفت؛ سیاستی که عمان را به کشوری محوری در برخی معادلات منطقه‌ای تبدیل کرد. سیاست عدم تعهد سیاسی به ائتلاف‌ها یا کشور‌های دیگر از او یک چهره بین‌المللی بی‌طرف ساخته بود.

میانجیگری عمان بین یمن و عربستان، عراق و کویت، غرب و سوریه و مواردی دیگر که مهمترین آن‌ها منجر به توافق ایران و آمریکا برای انجام گفت‌وگو در چارچوب مذاکرات هسته‌ای 5+1 شد، از جمله موارد ثبت‌شده در کارنامه اوست. سلطان قابوس در نزاع امارات، عربستان و بحرین با قطر جانب هیچ یک از طرف‌ها را نگرفت.


رابطه عمان و ایران از چه زمانی دوستانه شد؟

وقتی که عمان با شورش شبه‌نظامیان چپگرا رو به رو شد، ایران نقش اصلی در پشتیبانی از نیرو‌های نظامی عمان و حتی رویارویی مستقیم با این شبه نظامیان داشت و به موجب عملیات نظامی، ایران در ظفار توانست زمام امور را در سال 1975 به سلطان قابوس بازگرداند. از آن هنگام تاکنون به عقیده برخی تحلیلگران عرب، سلطان قابوس حکومتش را مدیون ایرانی‌هایی می‌داند که در روز‌های سخت به یاری‌اش شتافتند.

معیارهای تعیین جانشین پادشاده عمان

بر پایه قانون اساسی عمان، پادشاه این کشور باید از فرزندان ذکور خاندان «ترکی بن سعید» باشد. والدین او هم باید حتما عمانی باشند. پیش از این در محافل رسانه‌ای نام افرادی، چون «اسعد بن طارق بن تیمور آل سعید»، «میثم بن طارق بن تیمور آل سعید»، «شهاب بن طارق بن تیمور آل سعید» که سه پسر عموی سلطان عمان هستند به چشم می‌خورد.

تعیین شدن جاشنین سلطان قابوس

شبکه تلویزیونی الجزیره به نقل از خبرنگار خود از تعیین «هیثم بن طارق آل سعید» به عنوان پادشاه جدید عمان در پی درگذشت سلطان قابوس بن سعید، پادشاه پیشین این کشور، خبر داد.

پادشاه جدید عمان چه کسی است؟

هیثم بن طارق بن تیمور آل سعید، که به عنوان جاشنین سلطان قابوس انتخاب شد در سال 1954 در عمان به دنیا آمد. مادر وی زن دوم طارق‌بن‌تیمور بود. هیثم بن طارق بیش از یک دهه، وزیر فرهنگ و میراث ملی بوده است و گاهی به‌عنوان فرستاده ویژه سلطان در برخی از نشست‌ها و مراسم‌ها مانند عروسی سلطنتی انگلیس در سال 2011  حضور داشته است. گفته شده او روحیات خاصی دارد و  منافع اقتصادی زیادی در عمان دارد.

منبع:باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام/

بازگشت به صفحه رسانهها

R41383/P/S9,1299/CT12

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۴۶۱۴۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیانیه کاخ باکینگهام درباره چارلز پس از گزارش‌های ضدونقیض

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آسوشیتدپرس، کاخ باکینگهام با ادعای پیشرفت روند درمان سرطان چارلز سوم، پادشاه انگلیس، اعلام کرد که او بخشی از وظایفش که به ملاقات‌های عمومی اختصاص دارد را سر خواهد گرفت.

سخنگوی کاخ باکینگهام مدعی شد: تیم پزشکی پادشاه از پیشرفتی که در روند درمان حاصل شده، رضایت دارد و نسبت به تداوم بهبود وی خوش‌بین است. برنامه درمانی ادامه خواهد یافت اما رضایت پزشکان از روند درمان به اندازه‌ای است که پادشاه حالا می‌تواند بخشی از دیدارهای عمومی خود را از سر بگیرد.

براساس اعلام باکینگهام، چارلز در ماه ژوئن از امپراطور ژاپن میزبانی خواهد کرد. همچنین ششم مه (۱۷ اردیبهشت) نخستین سالروز تاجگذاری چارلز خواهد بود.

چارلز سوم از اوایل فوریه به‌دلیل ابتلا به سرطان تحت درمان قرار دارد. رسانه‌های انگلیسی در روزهای اخیر در گزارش‌هایی ضدونقیض از وخامت حال چارلز خبر داده بودند. این اخبار تاجایی پیش رفته است که برخی رسانه‌ها، اعلام کردند که تیم «برنامه‌ریزی مراسم خاکسپاری» چارلز سوم که مدت زیادی از تاجگذاری‌اش نمی‌گذرد، در شرایط آماده‌باش قرار دارد!

کد خبر 6089690

دیگر خبرها

  • توسعه گردشگری ایران و عمان باعث تقویت روابط اجتماعی می‌شود
  • رایزنی برای افزایش سفر بین ایران و عمان
  • دو بنای همشکل در ایران و ترکمنستان را بشناسید
  • لزوم اتحاد کشورهای اسلامی در برابر ظلم و جنایت رژیم صهیونیستی
  • مدیریت انقلاب اسلامی ایران، رژیم صهیونیستی را در جهان منزوی کرد
  • واکنش مفتی عمان به تظاهرات دانشجویی در آمریکا و اروپا
  • سلطان گلزنی به استقلال و پرسپولیس کیست
  • واکنش کاربران ایرانی به خیانت اردن
  • بیانیه کاخ باکینگهام درباره چارلز پس از گزارش‌های ضدونقیض
  • جانشین کلوپ در لیورپول معرفی شد