Web Analytics Made Easy - Statcounter

دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: از نظر جایگاه بین المللی در صنعت هسته‌ای، ایران دهمین کشور تولید کننده آب سنگین جهان با خلوص ۹۹،۹۷% است و این یک دستاورد هایتک از نظر فناوری و محصول یک دانش پیشرفته است. ۲۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۴ بین الملل دیپلماسی ایران نظرات - اخبار بین الملل -

 به گزارش خبرگزاری تسنیم، علی اصغر زارعان دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی در مراسم بازدید جمعی از اساتید و دانشجویان دانشگاه کاشان از مجتمع تولید آب سنگین و همچنین ر­اکتور تحقیقاتی خنداب اراک، اظهارداشت: چهل سال قبل ملت غیور و شهید پرور ایران اسلامی به رهبری امام راحل آمریکا را از ایران بیرون کردند و انشاءالله در چهل و یک سالگی انقلاب با راهبردی که ایران دارد ضمن بالا بردن هزینه­‌های حضور نظامیان آمریکا، با توجه به بصیرت ملت­های مسلمان که می دانند حضور بیگانگان در منطقه جز شر و فساد چیزی به همراه نداشته است، آنها از منطقه ما خارج شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: اگر این مسیر را دنبال کنیم یعنی سردارسلیمانی زنده است و راهش ادامه دارد.

دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه نباید از دشمنی، دشمن غافل شویم چون یکی از راهبردهای اصلی آمریکا فشار حداکثری است، افزود: برای عملیاتی شدن این راهبرد آمریکا تاکنون ترفندهای گوناگونی را بکار ­برده و در این چهل سال این شگردها را دیده‌­ایم و تجربه خوبی جهت مبارزه با استکبار داریم.

زارعان تصریح کرد: آمریکا جهت این راهبرد خود 2 هدف را دنبال می کند، اول اینکه فشار حداکثری برای آنان هزینه نداشته باشد ومتقابلا برای مردم ما انفعال به همراه داشته باشد که تا کنون ملت و مسئولین با رهبری هوشمندانه مقام معظم رهبری با این موضوع به خوبی برخورد کرده اند و دوم اینکه آنها می خواهند ایران نسبت به این فشارها اقدام متقابلی از خود نشان ندهد.

وی ادامه داد: آمریکایی ها در حین تشدید تحریم­های ظالمانه، توأم با رجز خوانی ها برای ایران، مذاکره را نیز به ما پیشنهاد می کنند.

دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به شهادت سردار سلیمانی بیان کرد: این ترور باعث شد ماهیت شعارهای توخالی نظام سلطه مبنی بر مبارزه با تروریسم که گوش همه جهان را کَر کرده است، بیش از پیش آشکار شود.

زارعان گفت: پس از شهادت سردار سلیمانی، این دروغ پردازی­ها و عملیات­های روانی و رسانه­ای طرف مقابل که علیه ایران به راه انداخته بودند، به رسوایی کشانده شود و حقانیت ایران اسلامی را خداوند متعال بدین صورت به اثبات رساند. شهادت حاج قاسم سلیمانی تولد دیگری برای مبارزه با استکبار است.

  وی افزود: ما باید به چهل سال گذشته خود افتخارکنیم  و امیدوار به آینده، پُر شتاب در مسیر تحقق آرمان­ها و پیشرفت کشورتلاش کنیم. در این مسیر باید عزت و سربلندی، جهاد، تلاش، مقاومت، افتخار و پیروزی را همیشه به یاد داشته باشیم و گام دوم انقلاب را نیز همراه با بالندگی با یک انسجام ملی دنبال کنیم.

 زارعان به اهداف و ترفندهای آمریکا و رژیم صهیونیستی درجهت خرابکاری صنعت هسته ای ایران و از بین بردن زیرساخت­های این صنعت اقتدارآفرین اشاره و تصریح کرد: خرابکاری های آنها به صورت سخت افزاری و نرم­ افزاری است.

وی ادامه داد: دشمنان ما جهت نفوذ همواره تلاش داشته و دارند و اگر نبود هوشیاری و دشمن­‌شناسی متخصصین صنعت هسته­‌ای به ویژه در حوزه حفاظت و امنیت سازمان و اقدامات وزارت اطلاعات، قطعاً صنعت هسته­‌ای ما در این شرایط ایده­‌آل که با سرعت و نشاط پروژه­‌های خود را با هدف‌گذاری صحیح و مدیریت جهادی آقای صالحی قرار نداشت.

دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی بیان کرد: مجتمع تولید آب سنگین و ر­اکتور تحقیقاتی آب سنگین خنداب اراک به عنوان یک شاهکار ایرانی و نمونه­‌ای بارز از می­توانیم و خودباوری است که در بعد از پیروزی انقلاب یعنی در سال 1379 عملیات اجرائی آن آغاز و در سال 1385 با ظرفیت 8 تُن تولید آب سنگین در سال به محصول نهائی رسیده است.

وی ادامه داد: سپس بر حسب نیاز ما ظرفیت تولید آب سنگین به 16 تُن در سال افزایش و از سه سال اخیر تا کنون ظرفیت آن به 20 تُن در سال افزایش یافته و اگر نیاز به افزایش تولید بیشتر نیز باشد می توان با توجه به زیرساخت­های ایجاد شده آن را تا 24 تُن تولید در سال افزایش دهیم.

 زارعان گفت: از نظر جایگاه بین المللی در صنعت هسته ای، ایران اسلامی دهمین کشور تولید کننده آب سنگین جهان با خلوص 99،97% است و این یک دستاورد هایتک از نظر فناوری و محصول، یک دانش پیشرفته است.

دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه در دنیا آب سنگین به عنوان یک دارایی حیاطی برای کشورهای دارنده این محصول به ­حساب می­آید، تصریح کرد: کاربردهای آب سنگین در حوزه هسته ای جهت خنک کردن ر­اکتور و دیگر حوزه­‌ها چون آشکارسازها، طیف سنجی، مخازن نفت و گاز، تولید فیبر نوری و نیمه هادی­‌ها و ردیاب و در علم هیدرولوژی و دارویی همچون واحد تولید اکسیژن 18 که مواد اولیه پت اسکن است.

وی گفت: در بیست فروردین 1398 این واحد به بهره­‌برداری رسید و به دلیل استاندارد بودن این محصول و رقابت با سایر کشورها در این حوزه، طی فرآیندی موفق به صادرات در این زمینه شدیم.

 زارعان افزود: بالغ بر 60 دانشگاه در داخل کشور نیازمندی خود را از طریق این مجتمع تأمین می­کنند. همین اقدامات و تلاش­های خالصانه است که دشمن را عصبانی کرده است، یعنی تبدیل علم به فناوری و سپس بهره­ مندی مردم از این دستاوردها اثرات خودش را گذاشته و بنا بر فرمایشات مقام معظم رهبری اقتدار امّت اسلامی، ترویج علم در دنیای اسلام و عمل صالح است.

دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی بیان کرد: غربی­‌ها تلاش می­‌کنند این محصول استرتژیک را صرفاً در انحصار خودشان نگه­دارند و ایران اسلامی علی­رغم همه محدودیت­ها این انحصار را با فروش آب سنگین و تبادل اورانیوم با کیک زرد شکسته است و ان­شاءالله در 20 فروردین 1399 دستاوردهای دیگری از مجموعه آب سنگین اراک خواهیم داشت که به سمع و نظر ملت شریف ایران خواهیم رساند.

زارعان با بیان اینکه در بیست سال گذشته راکتور تحقیقاتی خنداب اراک با همکاری روسیه آغاز شد، افزود: راکتور اراک تمام اجزای یک راکتور قدرت را علی­رغم تحقیقاتی بودن آن دارا است. صرفاً مأموریت این راکتور تولید هشت و نیم کیلو پلوتونیوم پس از راه­‌اندازی در سال بوده که ایمن بودن این راکتور یکی از الزامات و اولویت­های صنعت هسته­‌ای بوده و هست.

وی ادامه داد: متأسفانه افرادی نادان و بی­‌اطلاع به شکل دیگری  در اذهان عمومی اینطور مطرح کردند این راکتور قبلاً فعال بوده، در صورتی که چنین نیست. متاسفانه، افراد نادان جهت منافع سیاسی خود بی تقوایی و بی‌­انصافی کردند.

 دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: براساس توافقات صورت گرفته در برجام، به مدرن سازی راکتور تحقیقاتی آب سنگین و مبنای طراحی و ساخت راکتور تحقیقاتی مدرن روی آوردیم. راکتور اراک کاربردی صلح­‌آمیز دارد و کلیه فعالیت­های مرتبط با این پروژه اقتدار آفرین در ایران و توسط متخصصین داخلی در حال انجام است.

وی ادامه داد: این مدرن­‌سازی نسبت به طرح قدیم از مزایای مختلفی برخوردار است و از جمله آنها می توان به وجود اشتعال بالاتر و استفاده بهینه­‌تر از سوخت، وجود شار نوترونی بالاتر، تولید رادیو ایزوتوپ­‌های صنعتی و پزشکی گسترده­‌تر که هم نیاز فعلی و هم نیاز آینده کشور را برطرف می­‌کند، مصرف آب سنگین کمتر، ایجاد توانمندی انجام تست سوخت، نیاز به سوخت کمتر، ارتقاء سطح کیفی و آنالیز ساختار اتمی اشاره کرد.

زارعان در پایان خاطرنشان کرد: به لطف الهی و اقدامات شبانه­‌روزی، اخیراً مدار ثانویه این پروژه ملی با استفاده از آخرین استانداردهای صنعت هسته­‌ای که نیمی از فرآیند راه اندازی توسط آقای صالحی افتتاح شد و مابقی آن نیز تا ابتدای سال 1400 به بهره­‌برداری نهائی خواهد رسید.

انتهای پیام/.

R36439/P/S8,95/CT12

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۴۶۳۱۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ریل ذوب آهن اصفهان پشتیبان توسعه تجارت کشور با جهان

نشست خبری علی نصیری معاون بازرگانی ذوب آهن اصفهان با اصحاب رسانه در ششمین نمایشگاه ایران اکسپو، شنبه هشتم اردیبهشت ماه برگزار شد. - اخبار بازار -

علی نصیری معاون بازرگانی ذوب آهن اصفهان با اشاره به اینکه برای اولین بار گواهی انحصاری ساخت داخل ریل توسط این مجتمع عظیم صنعتی از وزارت صمت اخذ شده است،گفت : با افتخار اعلام می کنم کلیه پروژه های ریلی کشور با انواع ریل تولیدی ذوب آهن اصفهان در حال توسعه و پیشرفت است.

وی افزود : ریل سخت نیز به عنوان یک محصول جدید از سبد محصولات ریلی این شرکت تولید و به متروی شهر مشهد تحویل داده شد و سایر متروهای کلان شهرها نیز برای این محصول جدید ضد سایش در حال مذاکره با شرکت هستند.

ریل ذوب آهن اصفهان پشتیبان توسعه تجارت کشور با جهان

معاون بازرگانی ذوب آهن اصفهان تصریح کرد : کلیه کوریدورهای ریلی کشور با ریل ذوب آهن در حال تجهیز است و این رویکرد توسعه تجارت ایران با سایر کشورها را نوید می دهد.

علی نصیری اظهار داشت : معادن کشور نیز در راستای انتقال مواد اولیه به واحدهای فولادی از جمله سایر متقاضیان ریل ذوب آهن اصفهان به شمار می روند. به عنوان مثال در این خصوص قرارداد گل گهر در مرحله تولید قرار دارد.

وی ادامه داد : در کنار صادرات سبد متنوع محصولات فولادی ذوب آهن اصفهان، برای صادرات محصول استراتژیک ریل نیز بازاریابی در کشورهای همسایه و اروپای شرقی آغاز نمودیم.

در زمینه ریل تقاضایی وجود ندارد که توان تولید نداشته باشیم

وی خاطرنشان کرد : با توجه به تقاضای بسیار زیاد برای خرید ریل از ذوب آهن پیش بینی تولید حدود 70 هزار تنی انواع ریل در سال جاری را در شرکت داریم. در زمینه ریل تقاضایی وجود ندارد که توان تولید نداشته باشیم.

با تمام توان پشتیبان طرح نهضت ملی مسکن هستیم

معاون بازرگانی ذوب آهن اصفهان اظهار داشت : در کنار ریل، انواع تیرآهن های بال پهن در سایزهای متنوع نیز در ذوب آهن اصفهان تولید می شود و ما پشتیبانی کامل برای تامین فولاد طرح نهضت ملی مسکن را اعلام نمودیم.

کمیت و کیفیت زغال داخلی عامل واردات زغالسنگ

وی در ادامه به تامین زغالسنگ مورد نیاز برای تولید انواع محصولات فولادی در ذوب آهن پرداخت و گفت : معادن زغالسنگ داخل به لحاظ کمیت و کیفیت پاسخگوی نیاز ذوب آهن نیستند همچنین مجموعه میدکو نیز دیگر فولادی کوره بلندی کشور است که به زغالسنگ نیاز دارد. ذوب آهن اصفهان به دنبال واردات زغالسنگ نیست اما کمیت و کیفیت زغالسنگ داخلی سبب می شود لاجرم بخشی از نیاز خودمان را برای فراهم نمودن ترکیب تولیدی از مسیر واردات تامین کنیم. با انجمن زغاسنگ کشور در این خصوص مذاکرات خوبی را در حال انجام هستیم.

دیگر خبرها

  • فعالیت ۲۳۰ هزار پرستار در ایران / سهم سلامت از تولید ناخالص ملی۳ تا ۴ درصد است
  • ۴۰هزار کیلومتر راه آسفالته کشور خرابی سنگین دارد
  • امنیت غذایی جهان تهدید می شود
  • مشکل کمبود شیرخشک در نشست سازمان بازرسی بررسی شد
  • نوجوان دشتستانی مدال طلای مسابقات جهانی اختراعات ترکیه را کسب کرد
  • خودکفایی در تولید برخی از ملزومات خودرو‌های سنگین در جنوبشرق کشور
  • حضور بیش از ۲۰۰ شرکت تولیدکننده و دانش بنیان در کنگره ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی
  • آفریقا، هدف ویژه صادراتی روغن موتور ایران
  • ریل ذوب آهن اصفهان پشتیبان توسعه تجارت کشور با جهان
  • ارائه راهکارهای محیط زیستی برای توسعه صنایع در سواحل «مکران»