Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@19:42:25 GMT

درباره هیثم بن طارق آل‌سعید

تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۴۶۵۵۶۸

درباره هیثم بن طارق آل‌سعید

سلطان قابوس یکی از اصلی‌ترین چهره‌های سیاست‌ خاورمیانه به شمار می رود که از ۱۳۴۹ خورشیدی زمام امور عمان را در دست گرفت، حکومت عمان در طول زمامداری ۵۰ ساله وی، تمام و کمال به خود او وابسته بود. قابوس، کشور عمان را که در آغاز زمامداریش سخت عقب‌افتاده و منزوی از دنیا بود به طرف پیشرفت اقتصادی هدایت کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در واقع وی که تحصیل کرده انگلیس بود، نقش بسزایی در نوسازی و پیشرفت عمان داشت در واقع او از همان آغاز سلطنت، طرفدار پیشرفت بود، بنابراین با درآمدهای حاصل از فروش نفت به نوسازی و ایجاد تحول در کشورش پرداخت بر پایه گزارش های سازمان ملل متحد، سلطان نشین عمان از جمله کشورهایی به شمار می آید که در چهار دهه گذشته بیشترین میزان پیشرفت را شاهد بوده است. همچنین باید گفت که قابوس در میان حکام کشورهای عربی یکی از محبوب‌ترین آنها در میان مردمشان به حساب می‌آید. شکاف‌های طبقاتی و اجتماعی در عمان نسبت به بسیاری از کشورهای عربی در سطح محدودتری است و روند مدرن‌سازی با آسیب‌ها و محرومیت‌های اجتماعی شدید توام نبوده است.
سطان قابوس در طول دوران حکمرانی خود نقش بی‌طرفی را درپیش گرفت و به عنوان یک واسطه در منطقه و جهان عمل کرد به ویژه می توان به نقش واسطه میان ایران و آمریکا درباره توافق هسته‌ای اشاره کرد، همچنین عمان محل گفت وگوهای میان عربستان و انصارالله یمن بوده است.  در حقیقت سلطان قابوس سیاست موسوم به دوست همه و دشمن هیچکس را دنبال می کرد و شاید این سیاست وی، یکی از مهم ترین دلایل پیشرفت کشورش شد. تا اینکه سرانجام سلطان «قابوس بن سعید در ۲۱ دی ۱۳۹۸ خورشیدی پس از یک دوره بیماری که به سرطان روده مبتلا شده بود در ۷۹ سالگی پس از ۵۰ سال حکمفرمایی در عمان درگذشت.

انتخاب جانشین سلطان قابوس

در عمان باید برای انتخاب جانشین پادشاه در سه روز تصمیم گیری شود و در واقع انتقال قدرت در عمان برپایه ساختاری است که در ۱۹۹۶ میلادی تصویب شد که برپایه آن خاندان سلطنتی سه روز فرصت دارد، جانشین پادشاه را معین کند در غیر این صورت شورایی متشکل از رؤسای ارتش، دادگاه عالی و ۲ نماینده شورا نامه مهر و موم شده پادشاه را باز خواهند کرد که در آن به نام جانشین خود اشاره کرده است در این خصوص سلطان قابوس به صورت علنی جایگزینی را برای خود انتخاب نکرده بود اما چندی پیش به صورت مخفیانه جانشین خود را در نامه ای مهر و موم شده به شورای سلطنتی ارایه کرد. بنابراین به دنبال اعلام خبر درگذشت سلطان این کشور، شورای عالی دفاع عمان جلسه‌ای فوق‌العاده در مقرش در «البستان» تشکیل داد و در آن هیثم بن طارق آل‌سعید، مراسم سوگند پادشاهی یاد کرد. لارم به ذکر است که در ساختار حکومتی عمان، سلطان همه کاره است و علاوه بر ایفای نقش شخص اول مملکت، همزمان فرمانده کل قوا، نخست وزیر، وزیر دفاع، وزیر امورخارجه و وزیر دارایی هم هست.

هیثم بن طارق آل‌سعید پادشاه جدید عمان

هیثم بن طارق در ۱۳ اکتبر ۱۹۵۴ میلادی در عمان متولد شد، وی در ۱۹۷۹ میلادی در رشته برنامه خدمات خارجی دانشگاه آکسفورد (FSP) فارغ التحصیل شد. پادشاه جدید عمان پیش از اینکه به عنوان جانشین سلطان قابوس انتخاب شود به‌عنوان وزیر میراث و فرهنگ عمان انجام وظیفه می‌کرد. او از ۲۰۰۲ میلادی به‌عنوان فرستاده ویژه سلطان قابوس فعالیت داشت. معاون نخست وزیر در امور همکاری های و روابط بین الملل از دیگر منصبهای اجرایی وی بود و در آخرین ماموریت به عنوان نماینده رسمی عمان به اجلاس اتحادیه عرب در اردن اعزام شد.  پادشاه جدید عمان که گفته می شود از علاقه مندان به ورزش فوتبال است، سابقه فعالیت در وزارت امور خارجه این کشور را نیز دارد و تا عنوان قائم مقامی در این وزارت خانه نیز پیش رفته بود. وی همچنین رییس کمیته اقتصادی چشم انداز ۲۰۴۰ عمان است و از ۲۰۱۸میلادی هم از جمله گزینه‌های جانشینی پادشاهی عمان مطرح شد.

در واقع چون سلطان قابوس فرزندی نداشت از همین رو، ‌ اسعد، هیثم و شهاب، پسر عموهای سلطان قابوس بالقوه شانس جانشینی وی را داشتند. انتخاب هیثم به عنوان پادشاه عمان در حالی صورت گرفت که تمامی گمانه زنی ها از انتخاب "اسعد بن طارق آل سعید" حکایت داشت قبل از این انتخاب رسانه های عمان گزارش داده بودند که "اسعد بن طارق آل سعید"، پسرعموی سلطان قابوس به عنوان معاون نخست وزیر در امور همکاری ها و روابط بین الملل انتخاب شده است، پیش بینی شده بود که نام او در پاکت های نگه داری شده در قصرهای سلطنتی باشد اما برخلاف گمانه زنی های رسانه های عمان، هیثم بن طارق به عنوان پادشاه جدید عمان در ۲۱ دی ۱۳۹۸خورشیدی انتخاب و معرفی شد. رسانه‌های محلی به نقل از سلطان هیثم بن طارق اینگونه نقل می کند که وی همچنان بر ادامه مسیر سلطان قابوس تاکید دارد و منش والای سلطان قابوس بن سعید در توسعه و پیشرفت سلطان نشین عمان را پی خواهد گرفت.

پادشاه جدید عمان همچنین در ۱۳۹۶خورشیدی به عنوان نماینده پادشاه این کشور در مراسم تحلیف حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران شرکت کرده بود.

برچسب‌ها وزارت امور خارجه إيران عمان حسن روحانی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت امور خارجه إيران عمان حسن روحانی حسن روحانی وزارت امور خارجه إيران عمان حسن روحانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۴۶۵۵۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

میگل: ایران پادشاه فوتسال آسیاست اما به‌راحتی قبل نمی‌برد

سرمربی تیم ملی تایلند از حریف تیمش در فینال جام ملت‌های فوتسال آسیا تمجید کرد. - اخبار ورزشی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم و به نقل از سایت «Thai Post» تایلند، میگل رودریگو در نشست خبری پیش از دیدار تیم ملی فوتسال تایلند مقابل ایران در فینال جام ملت‌های آسیا 2024 اظهار داشت: هر دو تیم مسابقه‌ای بسیار پُرچالش پیشِ‌رو خواهند داشت. آنها پادشاه آسیا و یکی از پنج تیم برتر دنیا هستند. ما به‌عنوان میزبان مسابقات دوست داریم تورنمنت را با شکست ایران به پایان برسانیم.

وی با اشاره به دو پیروزی دشوار تایلند مقابل عراق و تاجیکستان خاطرنشان کرد: هوادارانی که ما را در سالن تشویق می‌کردند، قدرت مهمی به تایلند اضافه می‌کنند و در لحظات دشوار به کمک ما می‌آیند، در دو بازی قبلی به‌خاطر حمایت آنها پیروز شدیم، امیدوارم در دیدار فینال نیز همین حمایت را داشته باشند.
ایران نسبت به گذشته برنامه‌های متفاوتی دارد و در این تورنمنت، رقبا را به‌آسانی قبل شکست نداده است، حالا همه تیم‌ها پیشرفت کرده‌اند.

صعود نفسگیر ایران به فینال جام ملت‌های فوتسال آسیا با پنالتی

سرمربی تیم ملی تایلند با بیان اینکه به شاگردانش گفته است فرصت بسیار خوبی برای قهرمانی دارند، گفت: دو بازی اخیر ما به وقت اضافه رسیده است و خستگی بازیکنان طبیعی است، همچنین دو بازیکن خودمان را از دست داده‌ایم و 10 بازیکن در اختیار داریم (بدون احتساب دو دروازه‌بان). کارمان به‌خاطر خستگی سخت‌تر است، اما اینها بهانه نیست و می‌خواهیم با بهترین شرایط آماده شویم.

همچنین محمد عثمان موسی، بازیکن تیم ملی تایلند در این نشست خبری تصریح کرد: این اولین تورنمنت آسیایی من است و بسیار آماده هستم. بازی خیلی دشواری پیشِ‌رو داریم، چون ایران رقیب ماست. فرصت خوبی برای تاریخ‌سازی در تایلند پیشِ‌رو داریم و باید برای پیروزی تلاش کنیم. در بازی قبلی محروم بودم و به همین خاطر، فرصت بیشتری نسبت به سایر بازیکنان برای استراحت داشتم.

اصغری‌مقدم: ازبکستان آن‌قدرها هم قابل احترام نبود

تیم‌های ملی فوتسال ایران و تایلند از ساعت 14:30 فردا (یکشنبه ـ به‌وقت ایران) در فینال جام ملت‌های آسیا به مصاف هم خواهند رفت.

انتهای پیام/+

دیگر خبرها

  • واکنش مفتی عمان به تظاهرات دانشجویی در آمریکا و اروپا
  • بیانیه کاخ باکینگهام درباره چارلز پس از گزارش‌های ضدونقیض
  • میگل: ایران پادشاه فوتسال آسیاست اما به‌راحتی قبل نمی‌برد
  • علت عدم ساخت بیمارستان در سلطان آباد شهرستان خوشاب
  • بازگشت آخرین پادشاه مصر به مصر
  • بازگشت آخرین پادشاه مصر پس از ۷۲ سال غیبت (+عکس)
  • عمان و امارات خواستار خویشتنداری ایران و اسرائیل شدند
  • (ویدئو) بازگشت آخرین پادشاه مصر پس از ۷۲ سال غیبت
  • (ویدئو) بازگشت پادشاه سابق مصر پس از ۷۲ سال غیبت
  • وزش باد شمال شرقی در خلیج فارس و دریای عمان از امشب