Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@13:51:48 GMT

نبود شفافیت چه پیامدهای دارد؟

تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۴۶۶۳۵۹

نبود شفافیت چه پیامدهای دارد؟

عالیه شکربیگی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار حوزه زنان و خانواده ایرنا افزود: نبود سرمایه اجتماعی در یک جامعه ارتباط مستقیمی با فقدان شفاف سازی موضوعاتی که در سطوح کلان وجود دارد و به نوعی با نهاد حکمرانی در ارتباط است، دارد.

وی توضیح داد: در بستری که شفاف سازی و اعتماد حاکم باشد و رابطه حکمرانان با مردم از روی صداقت و صادقانه باشد، سرمایه اجتماعی افزایش پیدا می کند زیرا سرمایه اجتماعی در یک رابطه ساختار و کارگزار به وجود می آید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این جامعه شناس با بیان اینکه در حادثه اخیر هواپیمای مسافربری، شاهد بودیم فشار افکار عمومی و ویدئوهایی که توسط مردم در شبکه های اجتماعی منتشر شد به شفافیت موضوع افزود، خاطرنشان کرد: اگر سرمایه اجتماعی کمرنگ نبود مسئولان درصدد برنمی آمدند که برای پرهیز از انتقاد و نقد عمومی، کارها را شفاف کنند.

عذرخواهی و استعفا سبب افزایش اعتماد عمومی می شود

وی با بیان این پرسش که آیا به صرف اعلام «خطای انسانی» مساله تمام می شود، تصریح کرد: عذرخواهی از مردم و اعلام استعفاء افرادی که در این مساله مسئول بودند، راهکاری بر بازگردان سرمایه اجتماعی و افزایش امید و اعتماد عمومی است. آن هم زمانی که کشور در شرایط بحران قرار دارد.

عذرخواهی از مردم و اعلام استعفاء افرادی که در این مساله مسئول بودند، راهکاری بر بازگردان سرمایه اجتماعی و افزایش امید و اعتماد عمومی است. آن هم زمانی که کشور در شرایط بحران قرار دارد و هر لحظه به جنگ نزدیک می شود.پیامدها و آسیب های اجتماعی عدم اطلاع رسانی به مردم

شکربیگی در بخشی دیگر از این گفت وگو، با تاکید بر اینکه بنابر آمارهای منتشر شده، جامعه در افسردگی قرار دارد، یادآور شد: یکی از پیامدهای فقدان اطلاع رسانی صحیح به مردم این است که جامعه ای که امید و اعتماد خود را از نهاد حکمرانی قطع شده می بیند، بیکار ننشسته و در شبکه های اجتماعی و ابزارهای دیگر اطلاع رسانی که امروزه جریان آزاد اطلاعات را برای مردم بیان می کند، به بیان واقعیت می پردازد.

وی ادامه داد: نمونه بارز آن، سخنان مسئول سازمان هواپیمایی اوکراین است زمانی که اعلام می کند در شبکه های اجتماعی ایران، اطلاع رسانی از سوی مردم شده که قابل پیگیری است.

مدیرگروه علمی تخصصی خانواده در انجمن جامعه‌شناسی تاکید کرد: این رویداد نشان داد جامعه مدنی در حال شکل گیری است و در شرایطی کاهش دسترسی مردم به اطلاعات آزاد، هر نفر تبدیل به یک شهروند خبرنگار شده و اطلاع رسانی می کند. بر همین اساس مسئولان باید بدانند با مردمانی روبرو هستند که هر لحظه شبکه های اجتماعی را کلیک می کنند و فضای مجازی جزیی از زندگی آنان شده و چشم بیدار جامعه هستند.

وی خاطرنشان کرد: یکی از پیامدهای  نبود اطلاع رسانی از سوی حاکمیت به مردم، کاهش سرمایه اجتماعی نهاد حکمران در میان جامعه است؛ ضمن اینکه از دست رفتن اعتماد مردم نسبت به مسئولان را هم رقم می زند. در نتیجه دستگاه هایی که چشم و گوش مقام های اجرائی در جامعه هستند باید آنقدر قوی عمل کنند تا هر واقعیتی که اتفاق می افتد را بیان کنند و در صورتی که توانی برای ادامه کار نیست فضا را به شایستگانی بسپارند که جامعه را از بحران دور کنند.

تشییع پیکر سردار سلیمانی همگرایی مردم را تقویت کرد 

شکربیگی ضمن ابزار خرسندی از اینکه وجود مردم در تشییع پیکر سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی حکایت از این امر دارد که هر زمان بیگانگان بخواهند به کشور حمله کنند پدافند دفاعی مردم فعال شده و همگرا با هم مانع آن می شوند، تصریح کرد: مردم ایران مطالبات، مشکلات و ناراحتی خود را در زمان همگرایی کنار می گذارند و از کسی که در بحث امنیت فعالیت کرده بود قدردانی کردند.

وی با بیان اینکه این حضور مردم را باید قدر دانست، تاکید کرد: نهاد حکمرانی و مسئولان و مقام ها باید بدانند که پیامد نبود شفافیت، منجر به شکاف بیشتر میان نهاد حکمرانی و ساختارهای سیاسی با مردم جامعه ایران می شود پس باید اصل بر شفاف سازی و صحبت صادقانه با مردم باشد.

برچسب‌ها اعتماد اجتماعی سقوط هواپیما آسیب پذیری پروندهٔ خبری سقوط هواپیمای مسافربری در تهران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اعتماد اجتماعی سقوط هواپیما آسیب پذیری اعتماد اجتماعی سقوط هواپیما آسیب پذیری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۴۶۶۳۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهشتی از ۱۶۱ هزار یار مهربان/ اینجا ملک رفاقت و اعتماد است

گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، ونوس بهنود- در دل یک مرکز تجاری جایی که انتظار نمی‌رود، بهشتی از 161 هزار یار مهربان تو را فرامی‌خواند. باغی از کتاب‌ها که می‌توانی رایگان امانت بگیری.

محمد رحیم شربت ملکی زمانی کتابفروشی داشت. اما اتفاقی موجب شد عطوفت انسانی را ارجح دانسته و کتاب را از دنیای داد و ستد پول و زر به دنیای تبادل اندیشه و عشق بکشاند.

در گفتگویی که از وی در فضای مجازی موجود است می‌گوید زمانی که می‌دیدم کسی به کتابخانه مراجعه می‌کند و قدرت خرید ندارد، متأثر می‌شدم. دنبال فکری بودم که بتوانم کتاب را به دست کتاب‌خوان واقعی برسانم.این بود که ماجرای استتثنایی‌ترین کتابخانه ایران زمین شکل گرفت.

آقای ملک مدتی بعد از ماجرای مراجعات افراد به کتابفروشی این مجموعه را تبدیل به کتابخانه‌ای جهت امانت کتاب کرد. برای زنده نگاه داشتن یاد و خاطره پدر و مادرش و ایجاد چرخه‌های دانش افزایی و مطالعه، باغ کتاب ملک در مرکز تجاری ولنجک متولد شد. مالک این مجموعه حتی برای اینکه میزبان خوبی باشد در سال 75 مرکز کارشناسی و در سال 81 مدرک کارشناسی ارشد خود از رشته کتابداری و اطلاع‌رسانی را ضمیمه بینش متعالی خود ساخت.

131 هزار کتاب در گردش

این مجموعه که همنشینی 161 هزار کتاب است در طول زمان با همت مردم توسعه یافته است و امروز گفته می‌شود، نیمی‌از کتاب‌ها اهدایی خود مردم است. در وضعیت فعلی نیز حدود 131 هزار کتاب از تعداد کل کتاب‌ها در سراسر ایران و در شهرها و روستاها در گردش بوده و امانت در دست مردم است.

کتاب‌ها تا چندی پیش حتی به صورت موضوعی نیز قفسه‌بندی نشده بود و مخاطب با ورود به این ملک، با دریایی از کتاب‌ها مواجه می‌شد و باید می‌گشت تا الماسی که به سراغش آمده پیدا کند.  با قفسه‌بندی موضوعی بازدید‌ها بیشتر هم شده است.

موضوعاتی از جمله منطق، فلسفه، ادبیات، ادیان و مذاهب، کودک و نوجوان، زبان‌های خارجی، شعر، ادبیات و رمان و حتی کتاب‌های درسی دیده می‌شود و اینطور نیست که کتاب‌ها کیفیت لازم را نداشته باشد بلکه مردم با شور و اشتیاق بهترین و حتی کمیاب ترین کتاب‌های خود را به این مجموعه اهدا می‌کنند.

ببرید و 6 ماه بعد برگردانید

نه تنها در این کتابخانه فهرست جستجوی کتاب نیست بلکه مقوله‌ای به نام عضویت نیز وجود خارجی ندارد. در باغ بهشت کتاب به روی همه گشوده است و از 10 صبح لغایت9 شب در تمامی ‌روزهای هفته در خدمت علاقه‌مندان است. حتی قفسه‌ای در خارج از کتابفروشی با هزاران کتاب تعبیه شده که در صورت تعطیلی کتابخانه علاقه‌مندان بتوانند از آن جا کتاب خود را تهیه کرده و دست خالی نروند.

این مجموعه بر اساس اعتماد و رفاقت بنا شده و برای امانت کتاب‌ها هیچ مدرکی و حتی نام نویسی وجود ندارد. مراجعان کتاب‌ها را می‌برند و در صورتی که ساکن تهران باشند تا 6 جلد و در صورتی که از شهرستان‌ها آمده باشند تا 8 جلد می‌توانند کتاب با خود ببرند.

اما به گفته فعالان این کتابخانه، مردم اغلب کتاب‌ها را بر گردانده و حتی کتاب هم برای هدیه می‌آورند. شعار باغ کتاب ملک این است که اگر قادر نبودید کتاب را برگردانید حداقل به فرد دیگری برسانید تا او نیز مطالعه کند و گردش مطالعه برقرار بماند.

افرادی که در داخل ایران سکونت دارند می‌توانند کتاب‌های امانی را تا 6 ماه در نزد خود نگه دارند و افرادی که خارج از کشور هستند تا یک سال می‌توانند کتاب‌ها را در اختیار داشته باشند.

می‌توان گفت در وضعیتی که سه هزار و 741 باب  کتابخانه عمومی در کشور فعال است، باغ کتاب ملک به سادگی با ایجاد فضایی از دوستی و نشاط و اعتماد متقابل بیش از کتابخانه‌های عمومی ‌بازدید و مراجعه کننده داشته است و جالب آنکه هیچگاه نیازی به ارائه گزارش از عملکرد خود نداشته و در شبکه‌های اجتماعی محور اصلی را تقدیر از اهداکنندگان  کتاب و چهره‌های اهل قلم و خود مردم قرار داده است.  

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آحاد جامعه برای عمل به تکلیف اجتماعی و شرعی خود در انتخابات مشارکت کنند
  • آیا صدام حسین واقعا «دیوانه خاورمیانه» بود؟
  • آمارهای تکان‌دهنده مصطفی معین از بی‌اعتمادی جامعه ایران نسبت به همدیگر، رسانه و مسئولان (فیلم)
  • اصلاح بند س تبصره ۶ قانون بودجه ۱۴۰۳ چه تاثیری در بهبود وضعیت بازار سرمایه دارد؟
  • خود را مکلف به دفاع از حقوق عامه کسانی می‌دانیم که زبان شکایت ندارند
  • شاکری: تامین اجتماعی آمار بیمه کارگران ساختمانی را شفاف ارائه دهد + فیلم
  • بهشتی از ۱۶۱ هزار یار مهربان/ اینجا ملک رفاقت و اعتماد است
  • با حل مشکلات مردم اعتماد عمومی را افزایش دهید
  • موفقیت بانک ملی ایران در جذب سرمایه اجتماعی با پرداخت تسهیلات خرد
  • دستگاه قضا با حل مشکلات مردم اعتماد عمومی را افزایش دهد