Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/مرکزی معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مرکزی گفت: از ظرفیت و تخصص شرکت‌های مدیریت صادرات در حوزه تجارت گیاهان دارویی استفاده شود.

سعید فرخی صبح امروز شنبه در کارگروه گیاهان دارویی و طب سنتی استان مرکزی که در استانداری برگزار شد، بیان کرد: گردش مالی تجارت گیاهان دارویی در سال های آتی به ۵ هزار میلیارد دلار خواهد رسید و برای سهم داشتن در این بازار باید مسیر و اهداف را مشخص کرد و مسلط پیش رفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه بازار بزرگ تجارت و تولید گیاهان دارویی در جهان شکل گرفته و در آینده رونق بیشتری خواهد داشت، افزود: طی چند سال گذشته رشد بالایی در اقتصاد گیاهان دارویی حاصل شده، ولی سهم کمی را در این حوزه در اختیار داریم که کمتر از یک درصد است. اگر خوب عمل نکنیم سهم نسبی ما کمتر نیز خواهد شد، در واقع برای داشتن همین سهم هم باید تلاش همه‌جانبه و مداوم داشته باشیم.

فرخی تصریح کرد: در بحث گیاهان دارویی باید نگاه چندوجهی داشت. باید اقتصاد فعالان کشاورزان را در نظر داشت، در حال حاضر کمبود منابع آبی معضلی برای کشاورزان است و باید به سمت تولید گیاهان دارویی حرکت کرد.

وی با اشاره به عملکرد کارگروه تجاری‌سازی گیاهان دارویی افزود: این کارگروه فقط روی صنایع داروسازی تمرکز دارد در حالی که باید صنایع غذایی و آرایشی و بهداشتی را نیز مدنظر داشته باشد. اگر بازار مناسبی را در این عرصه ایجاد کنیم، فعالان این حوزه قطعا با قدرت پیش می‌روند، هر چند که فعالان کنونی این صنعت در استان با مشکلاتی مواجه هستند و اگر به سمت حل مشکلات واحدهای موجود نرویم این میزان تولید و تجارت هم از دست می‌رود، باید در این بخش از ابزارهای تشویقی استفاده بیشتری کرد.

معاون استاندار مرکزی بر ضرورت توجه به موضوع تجارت در صنعت گیاهان دارویی تاکید کرد و افزود: سازمان صمت به عنوان متولی دولتی بخش تجارت باید به این عرصه ورود کند. در حال حاضر عملکرد فعلی مورد قبول نیست، نحوه ورود به این صنعت باید طراحی شود و حتی در بحث آموزش صادرات و حضور در عرصه‌های تجاری نیز باید برنامه‌ریزی کرد. اگر از ظرفیت متخصصان و شرکت‌های مدیریتی در صادرات استفاده نکنیم قطعا با مشکل روبرو می‌شویم.

وی بیان کرد: صنایع دارویی می‌توانند خریدار نهایی محصولات گیاهان دارویی باشند و حتی می توانند به موضوع پیش فرآوری وارد شوند. سال‌های سال پرورش و تولید گل محمدی توصیه شده و در حال حاضر سطح زیر کشت آن به زحمت به هزار هکتار رسیده است، اما اگر شرایط امسال در سال آینده نیز ادامه یابد، ممکن است گلکاران نتیجه لازم را نگیرند، پس باید چشم‌اندازهای این صنعت را به خوبی مدنظرقرار گیرد.

فرخی با اشاره به امکان سرمایه‌گذاری در این صنعت گفت: تاکنون برنامه خاصی در این راستا ارائه نشده است. سازمان گسترش صنایع ایران، بنیاد برکت و ستاد اجرایی فرمان امام(ره) آماده ورود به این عرصه در استان مرکزی و فرآوری گیاهان دارویی هستند، اما تاکنون استان برنامه‌ای ارائه نداده در حالی که باید ورود جدی به این عرصه داشته باشیم.

معاون استاندار مرکزی با اشاره به تولید سالانه بیش از 4200 تن گیاه دارویی در استان مرکزی، گل محمدی، زعفران، زیره سبز، اسطوخودوس، نعناع فلفلی، رز ماری، خاکشیر و ... را از عمده گیاهان دارویی تولید شده در استان مرکزی دانست و گفت: کم آب بر بودن، صادرات محور بودن، امکان کشت دیم، درآمد زیاد و اشتغال بالا از مزیت‌های کشت گیاهان دارویی است و در حال حاضر 2400 تن گل محمدی، هزار کیلوگرم زعفران و ١٨٠٠ تن انواع گیاه دارویی سالانه در بیش از ٣ هزار و ٣٠٠ هکتار سطح زیر کشت استان تولید می‌شود و در سال جاری حدود هزار هکتار به سطح زیر کشت گیاهان دارویی در استان اضافه شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: گياهان دارويي صادرات استانی اقتصادی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۴۶۶۹۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

متانول به جای صادرات تبدیل به بنزین می شود

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به برنامه فشرده وزارت نفت برای رفع ناترازی بنزین با توجه به افزایش تقاضاها، گفت: با توجه به دستور وزیر نفت و سیاست دولت، صنعت پتروشیمی وارد این حوزه می‌شود تا به‌جای صادرات، از متانول تولیدی صنعت پتروشیمی با فرایند MTG بنزین تولید شود.

به گزارش ایسنا، مرتضی شاهمیرزایی امروز در حاشیه آیین امضای تفاهم‌نامه طرح‌های توسعه میدان‌های گازی کشور با هلدینگ‌ها، شرکت‌های پتروشیمی و اکتشاف و تولید، در جمع خبرنگاران با اشاره به اعلام آمادگی متانول‌سازها برای تولید بنزین، اظهار کرد: معافیت‌ها و مشوق‌هایی برای این واحدها در نظر گرفته شده و مراحل نهایی برنامه‌ریزی زیرساخت‌ها و سازوکارهای لازم برای سرمایه‌گذاری تولید بنزین از متانول انجام شده است، زیرا ظرفیت تولید متانول در کشور بالاست و زنجیره این محصول توسعه نیافته است.

وی با بیان اینکه دولت سیزدهم به‌طور ویژه در زمینه تکمیل زنجیره محصولات برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری کرده است، گفت: جهش در تولید کالا و تجهیزات در کنار افزایش تولید محصولات پتروشیمی از برنامه‌های صنعت پتروشیمی در سال ۱۴۰۳ است، اظهار کرد: به این منظور برنامه‌های مختلفی ترسیم شده که حرکت دانش‌بنیان‌ها در مسیر جهش تولید کالا و تجهیزات، یکی از آن‌هاست.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه این موضوع با هلدینگ‌ها و شرکت‌های پتروشیمی مطرح و تأکید شده است که کالاهای مورد نیاز خود را با استفاده از توان داخلی تأمین کنند تا شاهد جهش بزرگ و انقلابی در ساخت داخل باشیم، البته تا جایی‌ که آسیبی به برنامه تولید وارد نشود، تاکید کرد: جهت‌گیری‌ها در اجرای طرح‌ها و پروژه‌های صنعت پتروشیمی نیز به‌سمت کالاها و تجهیزات دانش‌بنیان است که پیش از این در خارج سفارش‌گذاری می‌شد.

راه‌اندازی نخستین PDH کشور در اوایل سال آینده

شاهمیرزایی با بیان اینکه هلدینگ‌هایی همچون پتروفرهنگ و شستان که واحدهای متانولی بیشتری دارند باید بخشی از ظرفیت خود را برای تولید دیگر محصولات زنجیره آماده و برنامه‌ریزی کنند، گفت: بخشی از واحدهای MTP و MTG در قطب پارسیان در مجاورت قطب عسلویه احداث خواهند شد، همچنین واحد PDH پتروشیمی رجال به‌عنوان نخستین PDH کشور تا اوایل سال آینده بهره‌برداری می‌شود.

وی با بیان اینکه سایر طرح‌های PDH نیز در مرحله اجرا قرار دارند و سرمایه‌گذاران به‌دنبال این هستند که صرفه اقتصادی این طرح را افزایش دهند، گفت: هم‌اکنون حدود ۱۲۷ مجوز طرح پتروشیمی به‌طور رسمی صادر شده است،   طرح‌های برنامه هفتم توسعه به‌طور میانگین حدود ۳۷درصد پیشرفت دارند.

شاهمیرزایی راهبرد اصولی دولت سیزدهم را تکمیل زنجیره ارزش به‌منظور پرهیز از خام‌فروشی و ایجاد ارزش افزوده از منابع هیدورکربوری اعلام و بیان کرد: مجوز حدود ۱۷ طرح پتروشیمی پس از بازنگری‌های انجام‌شده لغو شد و طرح‌های تکمیل زنجیره ارزش جایگزین آن‌ها شدند. همچنین طرح‌های تکمیل زنجیره ارزش در قالب ۲۱ بسته به هلدینگ‌ها ابلاغ و مجوزهای لازم صادر شده است که با جدیت پیگیر اجرای آن‌ها هستیم.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • پایانه صادرات آبزی پروری مازندران هنوز کامل نشده است
  • ظرفیت کشت گیاهان دارویی در بیش از ۵۰ نقطه لرستان
  • برنامه ریزی برای تولید سوخت حاصل از زباله در شهر تبریز
  • اهلی سازی دو گیاه دارویی در خراسان شمالی
  • لرستان؛ فرصت تولید و تجارتِ صنعت شیلات
  • متانول به جای صادرات تبدیل به بنزین می شود
  • لزوم شناسایی، جذب و رشد نخبگان در استان قم
  • ایجاد تبادل آخرین تجارت حوزه صادرات کشور با نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴
  • سرزده‌های استاندار جدید لرستان از ادارات
  • شهرک صنعتی «کشت و صنعت» لرستان به‌زودی بهره‌برداری می‌شود