Web Analytics Made Easy - Statcounter

اعتماد به رسانه‌های داخلی به‌دلیل پنهان‌کاری و پاس گل مسئولان در قضیه سقوط هواپیمای اوکراینی ضربه سنگینی متحمل شد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا، هواپیمای مسافربری اوکراین حامل جمعی از هموطنان و اتباع خارجی صبح چهارشنبه بر اثر سانحه هوایی سقوط کرد. رسانه‌های کشور از همان ابتدا بر اساس صحبت و واکنش‌های مسئولان شروع به مطالبه درباره علل سقوط هواپیما کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امنیت ملی هر کشوری در گرو اعتماد مردم به رسانه های داخلی آن کشور است و این مساله بدون شک از مولفه های اصلی ثبات سیاسی و امنیت اجتماعی است اما در حادثه سقوط هواپیمای مسافری مسئولان به گونه ای عمل کردند که میزان اعتماد مردم به رسانه های داخلی نیز دستخوش آسیب جدی شد.

پس از حادثه سقوط هواپیما رئیس سازمان هواپیمایی کشوری به‌عنوان مرجع اصلی اطلاع‌رسانی در این زمینه بارها در گفتگوهای مختلف و نشست خبری خود اعلام کرد که علت این سانحه در دست بررسی است و اصابت موشک سامانه پدافند هوایی به بوئینگ اوکراینی را اساساً تکذیب کرد.

از سوی دیگر علی ربیعی، سخنگوی دولت روز قبل در بیانیه‌ای اعلام کرد؛ کشورهای خارجی در حال سوءاستفاده از ماجرای سقوط هواپیمای اوکراینی هستند! وی نوشته بود: «در انتها متاسفم که سیستم عملیات روانی دولت آمریکا و همراهان آگاه و ناآگاه آنها با این دروغ پردازی‌ها بر زخم‌های جانکاه خانواده‌های داغدار نمک می‌پاشند و برای تامین اهداف خود در این عملیات روانی خانواده‌های قربانیان این حادثه را نیز قربانی می‌کنند».

طبیعی است که تمام رسانه‌ها، مطبوعات و خبرگزاری‌های رسمی بر اساس موضع‌گیری‌های مسئولان خط خبری سقوط هواپیمای اوکراینی را دنبال کردند و در نتیجه همان ادعای رسمی بر خروجی همه خبرگزاریها قرار گرفت و بنابراین متهم کردن رسانه‌ها به فریب و کم‌کاری در این ماجرا به دور از انصاف است.

سرانجام مسئولان کشور بعد از دو روز سکوت خبری، علت حادثه را مقابله پدافند هوایی با هواپیما مسافربری بر اثر خطای انسانی و سهوی اعلام کردند! در بخشی از اطلاعیه ستاد کل نیروهای مسلح آمده است: «در شرایط حساس و بحرانی، پرواز شماره ۷۵۲ خطوط هوایی اوکراین از فرودگاه امام خمینی (ره) حرکت نموده و درهنگام چرخش، کاملاً در حالت نزدیک شونده به یک مرکز حساس نظامی سپاه و در ارتفاع و شکل پروازی یک هدف متخاصم قرار می‌گیرد که در این شرایط بر اثر بروز خطای انسانی و به صورت غیر عمد، هواپیمای مذکور مورد اصابت قرار گرفته که متاسفانه موجب به شهادت رسیدن جمعی از هموطنان عزیز و جان باختن تعدادی از اتباع خارجی می‌گردد.»

بهت عجیبی عموم جامعه و اول از همه رسانه‌ها را در برگرفت. همه‌گان از این پنهان‌کاری در بهت بودند ولی رسانه‌ها در بهت بزرگتری قرار گرفتند، زیرا ناخواسته و با نقل قول از قول مسئولان امر در انتقال این مطلب خلاف واقع به مردم سهیم شده بودند!

محمد اکبرزاده، قائم مقام خبرگزاری دانشجو در همین زمینه در توییترش نوشت: «چرا رسانه‌ها و فعالان رسانه‌ای را ملامت می‌کنید؟ رسالت رسانه پیگیری مجدانه و انعکاس صادقانه موضوعات است. در فاجعه هواپیمای اوکراینی باید قاصرین و پنهان‌کاران را شماتت کرد. سربازان دلسوزِ رسانه‌ای زین پس شمشیر تیزتری برای پیگیری نواقص سیستم در اختیار خواهند داشت».

همچنین مهرداد سیدمهدی، رئیس خبرگزاری صدا و سیما هم درباره کوتاهی اطلاع‌رسانی توسط مسئولان دولتی در توییترش نوشت: «ماجرای هواپیمای اوکراینی بسیار تاسف بار است و کسی نمی‌تواند خود را بجای خانواده‌های جان باختگان بگذارد. اما اینکه چرا برخی مراجع رسمی سکوت کردند و رسانه‌ها به‌ویژه رسانه ملی را به مسیر دیگری سوق دادند جای سوال دارد. رسانه ملی پیگیر جدی ابهامات و سوالات درباره این ماجرا خواهد بود».

از سوی دیگر از زمان انتشار بیانیه ستادکل نیروهای مسلح انتشار در صبح امروز، تلاش‌های رسانه‌ها برای ارتباط با مسئولان مربوطه درباره دلایل وقوع حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی تا ظهر امروز ادامه داشت و هیچ فردی از مسئولان ذی‌ربط حاضر به گفتگو در این زمینه نشد. ساعتی پیش بود که سردار حاجی زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسدارن، در گفتگوی خبری توضیحاتی در این باره ارائه کرد. باید تأکید کرد اگر علت حادثه یا احتمال هدف گرفتن زودتر اعلام می‌شد رسانه‌ها و مسئولان دستگاه‌های مختلف با قاطعیت از هدف قرار نگرفتن هواپیما سخن نمی‌گفتند.

اصل این اتفاق و خطای انسانی در همه جای جهان مسبوق به سابقه است که برخورد قضایی متناسب را با خاطیان می طلبد. حتی کشور اوکراین هم در گذشته یک فروند هواپیمای روسی را با موشک ساقط کرده بود. پنهان‌کاری وقوع چنین حادثه‌ای توسط هر مسئولی در هر سطحی و انداختن توپ اطلاع‌رسانی در زمین رسانه‌ها خطایی غیر قابل جبران است که تنها به از بین رفتن اعتماد عمومی به رسانه‌های داخلی می انجامد.

باید پرسید در شرایطی که همواره رسانه‌های خارجی و رسانه‌های فارسی زبان ضد انقلاب در تلاش برای کاهش اعتماد مردم به رسانه‌های داخلی هستند، چرا باید این پنهان‌کاری بی‌دلیل و غیرقابل توجیه مسئولان آسیبی سخت به رسانه‌های کشور بزند و تا کی باید شاهد کاهش میزان سطح اعتماد مردم بود. جبران نشدن این اتفاق در سالهای آینده ثبات و آرامش کشور را به دلیل آسیب خوردن به اعتماد عمومی تحت تأثیر قرار خواهد داد.

انتهای پیام/4082/

منبع: آنا

کلیدواژه: علی ربیعی رسانه های داخلی سقوط هواپیمای اوکراینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۴۶۷۱۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احراز قصور برخی مسؤولان در جریان آتش‌سوزی امامزاده ابراهیم شفت

آفتاب‌‌نیوز :

حجت الاسلام و المسلمین صادقی نیارکی رئیس کل دادگستری استان گیلان از برخورد دستگاه قضایی با مقصرین حادثه آتش سوزی امام زاده ابراهیم شفت و مدیران و مسئولان خاطی در این منطقه خبر داد.

وی با بیان اینکه قصور و کوتاهی برخی مسئولان در این حادثه محرز شده است، افزود: دستگاه قضایی با مدیرانی که ترک فعل نموده و اهمال آنان گسترش آتش سوزی و تضییع حقوق مردم را در پی داشت برخورد قاطع خواهد کرد.

رئیس شورای قضایی گیلان با تاکید بر اینکه آسیب و خسارت‌های زیادی به مردم منطقه وارد شده، گفت: مسئولان باید در اسکان و کمک رسانی حادثه دیدگان از حداکثر امکانات استفاده کنند.

حجت اسلام صادقی با اشاره به اینکه در اولین ساعات این حادثه، دادستان شهرستان شفت در محل حاضر و دستورات اولیه قضایی را صادر کرد، گفت: در مرکز استان نیز با تشکیل جلسه برضرورت پیگیری مجدانه شناسایی علت حادثه و برخورد با عوامل آن تاکید شد.

وی با ابراز تاسف از حریق منطقه امام زاده ابراهیم شفت، از تلاش‌های هلال احمر، اورژانس و تمامی نهاد‌هایی که در اطفای حریق و ساماندهی مصدومان تلاش کردند قدردانی کرد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیگر خبرها

  • جزئیات بیشتر از آتش‌سوزی روستای گیلان
  • جزئیات بیشتر از آتش‌سوزی امامزاده ابراهیم شفت
  • قصور مسئولان در حادثه امام‌زاده ابراهیم شفت محرز است
  • نقش برخی مدیران ‌در آتش‌سوزی هولناک شفت ‌
  • احراز قصور برخی مسؤولان در جریان آتش‌سوزی امامزاده ابراهیم شفت
  • سالن چند منظوره ورزشی در سنگان اشنویه احداث میشود
  • قصور برخی مسئولان در جریان آتش‌سوزی امامزاده ابراهیم شفت احراز شد + جزئیات
  • بازداشت در انتظار مدیرانی که در آتش سوزی امامزاده ابراهیم شفت ترک فعل کرده‌اند
  • ‌قصور برخی مدیران ‌در آتش‌سوزی امامزاده ابراهیم شفت ‌محرز شد
  • اولین تصاویر از سقوط هواپیمای فوکر ۵۰ در کومور