Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، عربی معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: بیشترین آمار گردشگری  مربوط به شهرستان‌های فردوس و طبس است.

او افزود: چشمه مرتضی علی، روستای ازمیغان، آستان حسین بن موسی الکاظم، کال جنی روستای اصفهک در شهرستان طبس ، آب گرم معدنی فردوس، باغستان و مدرسه علیا از جاذبه‌های تاریخی مورد بازدید در شهرستان فردوس است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عربی بیان کرد: همچنین در این مدت ۷۷۲ هزار و ۷۳۸ گردشگر داخلی از جاذبه‌ها و اماکن تاریخی استان بازدید کردند.

انتهای پیام/ ی

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: میراث فرهنگی و گردشگری صنایع دستی شهرستان فردوس جاذبه های تاریخی اماکن تاریخی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۴۶۸۰۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جاذبه های دیدنی نیاسر کاشان، کهن باغشهر ایران

تین نیوز

نیاسر یکی از شهرهای توابع کاشان است که هر ساله گردشگران داخلی و خارجی بسیاری را پذیرا می شود. در نیاسر، کهن باغشهر ایران، چهره ای سبز در همسایگی کویر می بینید که طراوت هوای دلکش آن با بوی خوش گل های رز و آلاله شما را سرمست می سازد. سفر به نیاسر از آن دسته سفرهایی است که نباید به سادگی از آن عبور کرد. 

به گزارش تین نیوز به نقل از ایران هتل، نیاسر را به چشمه و باغ های پر گل و سرسبز می شناسند؛ جایی که در لیست اهالی دوست دار طبیعت برای نیمه اول سال، خودنمایی می کند. اگر مشتاق هستید بیشتر درباره جاهای دیدنی نیاسر کاشان بدانید و می خواهید انتخابی درست برای سفرتان داشته باشید؛ در این مقاله همراه ما باشید تا راهنمای سفر شما به این دیار باشیم.

قصه نیاسر

در راهنمای سفر به کاشان، بخشی که نظر بسیاری از گردشگران را جلب می کند شهر نیاسر است. نیاسر را به عنوان یکی از جاهای دیدنی کاشان و از مراکز اصلی تولید گل و گلاب در کشور می شناسند. باغ های میوه به ویژه خرمالو، به و بادام در نیاسر شهرت و محبوبیت بسیاری دارد.

نیاسر کلکسیونی از جاذبه های طبیعی، فرهنگی و تاریخی را در دل خود دارد. نیاسر کاشان شهری با قدمت چند هزار ساله است و به دلیل هوای مطبوع، مورد توجه پادشاهان ساسانی و سلسله های بعد از آن قرار گرفته است.

داستان های بسیاری در مورد پیدایش این شهر وجود دارد و برخی پایه گذاری آن را به اردشیر بابکان، بنیانگذار سلسله ساسانی نسبت می دهند. گفته می شود اردشیر بابکان برای سرکوبی شورشیان، به اصفهان می آید و بعد از شکست آن ها، رهبرشان را اسیر و باقی شورشیان را گردن می زند.

سرها را به چشمه اسکندر می برد، ضیافتی بر پا می کند و می گوید «ما بر سر افراد برجسته جشن می گیریم». افراد برجسته را در زبان پهلوی «نیکان سر» ترجمه می کنند و به مرور زمان نیکان سر به نیاسر تبدیل می شود. برخی نیز می گویند این نام گرفته شده از سایه و سرما در زبان فارسی باستان است و دلیل آن خنکی هوا و کوهستانی بودن نیاسر می باشد.

جاذبه های طبیعی نیاسر کاشان چشمه اسکندریه

همه چیز از اینجا شروع می شود؛ جایی که نیاسر، بخش بزرگی از آبادانی و تاریخ خود را مدیون آن است و هنوز بعد از سالیان دراز، زلال و جوشان از دل زمین روان می شود. این چشمه که منبع سرسبزی باغ ها و زمین های کشاورزی این بخش است؛ با عبور از عمارت و آبشار به سمت شهر جاری می شود.

به نقل از کتب تاریخی، چشمه اسکندر توسط شخصی به نام اسکندر از یاران دانیال نبی کشف و حفاری شده است. درخت چناری در پای چشمه دیده می شود که حفره ای در دل آن ایجاد شده است. خنکای آب چشمه در بهار و تابستان عطش رهگذران را فرو می نشاند و به سوی باغ های اطراف در چند قسمت جاری می گردد تا زمین را نیز به سان انسان سیراب کند. از مرکز نیاسر تا رسیدن به این چشمه، مسیری کمتر از ۳ کیلومتر فاصله وجود دارد.

آدرس  میدان میراث فرهنگی، خیابان امام خمینی
ساعت کاری هر روزه ۲۴ ساعته
قیمت ورودی رایگان
لوکیشن برای دسترسی به نقشه گوگل مپ اینجا کلیک کنید
آبشار نیاسر

آب زلالی که از چشمه اسکندر متولد شده بود، بعد از طی کردن مسیر خود و پشت سر گذاشتن کوشک صفوی به سمت آبشار نیاسر از معروف ترین جاذبه های گردشگری نیاسر روانه می شود. آبشار نیاسر پاتوق دلخواه طبعیت گردان در فصل بهار و تابستان است. هوای خنک اطراف آبشار فرصت خوبی برای برپایی پیک نیک و دور هم بودن به گردشگران این شهر می دهد.

آبشار نیاسر تقریبا ۲۵ متر ارتفاع دارد و تا رسیدن به زمین چون عروسی سپید پوش و خوش قامت از تماشاگران خود دلبری می کند. این آبشار زیبا در بهار و زمستان بیشترین میزان آب را دارد و در فصل پاییز و تابستان حجم آب کمتر می شود. در این آبشار می توانید اشکال و قندیل های زیبایی را ببینید که در طول سالیان دراز بر اثر رسوبات آهکی شکل گرفته اند و جلوه ای متفاوت به آبشار بخشیده اند.

آدرس  نیاسر، خیابان ولیعصر، کوچه آبشار
ساعت کاری ۲۴ ساعته
قیمت ورودی رایگان
لوکیشن برای دسترسی به نقشه گوگل مپ اینجا کلیک کنید
مکان های تاریخی نیاسر کاشان

به سراغ جاهای دیدنی نیاسر می رویم و با گشت و گذار در آن به آثار تاریخی، مناظر طبیعی و مردم مهربان صمیمی می رسیم که ما را بیشتر شیفته این شهر می کند. جاهای دیدنی کاشان در بهار رنگ و بویی دیگری دارد و فرصتی خوبی برای بازدید از تمام جاذبه های این شهر به شما می دهد. در این بخش جاهای تاریخی نیاسر کاشان را به شما معرفی می کنیم تا بتوانید در سفر به این شهر از آن ها دیدن کنید.

باغ تالار و عمارت کوشک نیاسر

باغ تالار و عمارت کوشک از جاهای دیدنی معروف نیاسر است که مقصد بعدی آب چشمه اسکندر نیز می باشد. این باغ تالار به درختان سر به فلک کشیده و آب روان در جویبارش شهرت دارد. عمارت تاریخی کوشک بنایی برجسته است که در وسط این باغ زیبا می توانید ببینید؛ عمارتی که گفته می شود روزگاری، تفرجگاه دلخواه شاهان بوده است.

موقعیت قرارگیری این عمارت که به کوشک صفوی نیز شهرت دارد به گونه ای است که می توانید از هر نقطه ای در نیاسر آن را ببینید. در فضای این باغ دلنشین امکانات مناسب رفاهی چون: سالن غذاخوری، سرویس بهداشتی، آب خوری و صندلی و نیمکت برای گردشگران فراهم شده است. عمارت کوشک باغ تالار در سال ۱۳۸۱ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

آدرس  جاده نیاسر، سه کیلومتری مرکز شهر
ساعت کاری هر روزه از ساعت ۸  تا ساعت ۲۰
لوکیشن برای دسترسی به نقشه گوگل مپ اینجا کلیک کنید
حمام صفویه

گرمابه صفویه یادگار دوران صفوی در این روستاست که گردشگران بسیاری با بازدید از آن جذب معماری و نحوه انتقال آب به آن می شوند. مسیر بعدی آب بعد از آبشار نیاسر همین حمام تاریخی است. آب از آبشار زیبای نیاسر به کمک کول های گلی به داخل هشت گوش و سپس به حمام روانه می شود. آب این حمام قدیمی که در روزگار گذشته غیر از فضای شستشو، مکانی برای نقل داستان های شهر بوده، به وسیله هیزم گرم می شد.

حوض وسط و حجره های رختکن دورتادور آن به سبک دیگر گرمابه های ایرانی ساخته شده است. خزینه، محراب نماز، حوض پاشویه و سنگ سلمانی از دیگر بخش های حمام صفویه نیاسر است. این حمام در سال ۱۳۸۳ در فهرست آثار ملی ایران، به ثبت رسیده است.

آدرس  نیاسر، خیابان ولیعصر، خیابان آبشار
ساعت کاری هر روزه از ۸ تا ساعت ۱۹
قیمت ورودی روزهای پنج شنبه و جمعه هر نفر ۵ هزار تومان، سایر روزها رایگان
لوکیشن برای دسترسی به نقشه گوگل مپ اینجا کلیک کنید
شماره تلفن  09138675206
چهارطاقی نیاسر، زیارتگاه زرتشتیان

چهار طاقی نیاسر بنایی که با وجود ناملایمتی های دوران، هنوز استوار و پا برجاست تا یادآور آیین نیاکان ما باشد. چهار طاقی از جاهای دیدنی متفاوت نیاسر است که حدود ۱۸۵۰ سال قدمت دارد.

این بنا اولین آتشکده ای بوده که به دستور اردشیر بابکان در زمان ساسانیان ساخته شده است. بنایی مربع شکل با اضلاع تقریبی ۱۲ متر که در ساخت آن ها تنها از سنگ های آهکی و رسوبی با ملات استفاده شده است.

این آتشکده که بر فراز صخره ای ساخته شده، محلی برای نیایش و عبادت بوده است. گفته می شود این بنا جز زیارتگاه بودن و زنده نگه داشتن آتش مقدس، به نوعی تقویم نیز بوده است. منجم ها از طریق اندازه گیری میزان سایه که بر پایه های آن می نشست، روز اول تابستان و زمستان را تشخیص می دادند.  این بنا در سال ۱۳۱۷ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

آدرس  نیاسر، میدان میراث فرهنگی، خیابان امام خمینی، بالاتر از چشمه اسکندریه
ساعت کاری هر روز از ساعت ۸ الی ۲۰
قیمت ورودی رایگان
لوکیشن برای دسترسی به نقشه گوگل مپ اینجا کلیک کنید
شهر زیرزمینی نیاسر، غار رئیس

 یکی دیگر از جاهای دیدنی نیاسر غار رئیس است. این غار سندی بر قدمت زندگی انسان در این دیار مرکزی ایران است. از این غار به عنوان اولین غار دست ساز انسانی یاد می کنند که با ظرافت و معماری شگفت انگیزی ساخته شده است.

غار رئیس یا سوراخ ویس با پیچ و خم های متعدد نشان از هنر و ذوق مردمان آن روزگار را می دهد. احتمالا شما نیز هنگام بازدید از اینجا به یاد شهر زیرزمینی نوش آباد کاشان می افتید که هر دو جاذبه، با معماری شگفت انگیز، آن هم بدون داشتن ابزار حرفه ای، انسان را شگفت زده می سازد.

غار پر رمز و راز رئیس، ۲۵۰۰ متر طول دارد و از اتاق، راهرو، تونل، چاه و محوطه های متعددی تشکیل شده است. باتوجه به حکاکی های موجود در غار، برخی بر این باورند، در آن زمان از اینجا به عنوان عبادتگاه استفاده شده است. شاهکار معماری در این غار به گونه ای رقم خورده که در تمام نقاط حتی تونل های آن، هوای تازه و مطبوع جریان دارد.

آدرس  نیاسر، خیابان ولیعصر، خیابان آبشار
ساعت کاری هر روزه از ۸ تا ۱۸ساعت
لوکیشن برای دسترسی به نقشه گوگل مپ اینجا کلیک کنید
برج تاریخی چالقاب نیاسر

یکی دیگر از مکان های دیدنی نیاسر برج تاریخی چالقاب این شهر است که مانند دیگر آثار ارزشمند یادآور اهمیت و قدمت اینجا می باشد. برج قدیمی چالقاب بر بلندای تپه ای از جنس سنگ به نام کوجه چاله قاب، در محله ای به همین نام قرار دارد.

محله چاله قاب با دارا بودن آثار ارزشمندی از سده های گذشته همچون خانه بروجردی، خانه بخشی تقی، گذر چاله قاب و برج چاله قاب، از نظر تاریخی و گردشگری دارای ارزش فراوان است. در گذشته از این برج، برای دیده بانی و نگهبانی استفاده می شد و موقعیت قرار گیری آن تسلط خوبی بر اطراف دارد.

آدرس  نیاسر، میدان میراث فرهنگی، خیابان منتظری
ساعت کاری هر روزه  ۲۴ ساعته
قیمت ورودی رایگان
لوکیشن برای دسترسی به نقشه گوگل مپ اینجا کلیک کنید
آسیاب آبی نیاسر

به قدم های آخر چشمه در مسیر خود نزدیک می شویم؛ جایی که کمک می کند تا برکت نان بر سفره اهالی بنشیند. آسیاب آبی از جاهای تاریخی نیاسر کاشان است و با کمک آبی که از سمت آبشار رسیده به چرخش در می آید. آب ابتدا در داخل تنوره انباشته می شد و سپس از طریق کول باریکی با فشار روی چرخ آسیاب می ریخته و سنگ آسیاب را به حرکت در می آورده است.

قدمت این آسیاب به دوران ساخت حمام برمی گردد و برای آسیاب کردن گندم و جو اهالی بکار می رفته است. در قدیم از مسیر آبشار تا داخل شهر، ۱۳ آسیاب وجود داشته که تنها همین آسیاب از آن ها باقی مانده و بعد از مرمت، پذیرای گردشگران نیاسر شده است.

 
آدرس  نیاسر، خیابان ولیعصر، خیابان آبشار
ساعت کاری هر روزه از ۸ تا ساعت ۱۹
قیمت ورودی روزهای پنج شنبه و جمعه هر نفر ۵ هزار تومان، سایر روزها رایگان
شماره تلفن 09138675206
سوغات نیاسر و مراسم گلاب گیری

محال است صحبت از گلاب و گلاب گیری به میان بیاید و یادی از کاشان نکنیم. جشن گلاب گیری کاشان و نیاسر از جاذبه های فرهنگی و مردمی این دیار است. از روزگار گذشته تا کنون، هر ساله از اواسط اردیبهشت تا اواسط خرداد ماه، اهالی کاشان، نیاسر و قمصر با چیدن گل های خوش رنگ و بوی محمدی و بیرون آوردن دیگ های عرق گیری از انبار خانه، به استقبال مراسم سنتی گلاب گیری می روند.

مراسم خوشبویی که برای پیدا کردن آن، نیاز به پرسیدن آدرس نیست و با دنبال کردن عطری که در فضا پیچیده به پای دیگ ها و باغ های پرگل می رسید. مگر می شود به نیاسر کاشان بیایید و دست خالی برگردید. چند شیشه از گلاب های دو آتشه، میوه های نورسیده، صنایع دستی، غذاهای محلی، برگ گل و غنچه های خشک شده و انواع عرق های گیاهی از جمله سوغات نیاسر است که می توانید با خودتان به همراه ببرید.

فاصله نیاسر تا کاشان

نیاسر از توابع شهرستان کاشان بوده و مرکز آن نیز، بخش نیاسر است. از مرکز شهر کاشان تا نیاسر فاصله ای در حدود ۳۳ کیلومتر پیش رو دارید که با زمانی کمتر از نیم ساعت به اینجا می رسید. اگر از تهران راهی کاشان هستید و نیاسر را برای تفریح و گردش انتخاب کرده اید؛ باید بدانید مسیری در حدود ۲۵۷ کیلومتر پیش رو دارید که با وجود فاصله کوتاه، فرصت خوبی برای گذراندن تعطیلات آخر هفته به حساب می آید.

برای دسترسی دقیق به موقعیت مکانی نیاسر بر روی نقشه کلیلک کنید.

 

بهترین زمان بازدید از جاهای دیدنی نیاسر کاشان

نیاسر کاشان در منطقه ای کوهستانی واقع شده است و به همین دلیل در نیمه اول سال آب و هوای خنکی دارد. فرار از گرمای هوا و پناه آوردن به نقاط خنک تر مثل باغ ها، آبشار، چشمه و جویبار سبب شده تا جمعیت نیاسر در بهار و تابستان با حضور گردشگران بیشتر از تعداد همیشگی باشد.

فصل پاییز فرصت خوبی برای قدم زدن در کوچه باغ های نیاسر و تماشای هزار رنگ درختان است و البته می توانید از خرمالوهای شیرین و خوش طعم نیاسر نیز بهره مند شوید. با این اوصاف اگر به دنبال زمانی هستید که بتوانید از تمامی جاذبه های گردشگری نیاسر بازدید کنید؛ می توان گفت بهار نیاسر کاشان بهترین انتخاب است. این شهر یکی از بهترین جاهای دیدنی اطراف اصفهان است که حتما بعد از یک بار دیدن، هرساله شما را به اینجا می کشاند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • آنتالیا طی ۴ ماه از ۲ میلیون و ۶۶ هزار و ۹۶۲ گردشگر خارجی میزبانی کرد
  • جاذبه های دیدنی نیاسر کاشان، کهن باغشهر ایران
  • تعطیلی بناهای تاریخی و جاذبه های گردشگری کاشان
  • سفر یک روزه طلاب خراسان جنوبی به بافت تاریخی خوسف/شکوه معماری
  • سفره یک روزه طلاب خراسان جنوبی به بافت تاریخی خوسف/شکوه معماری
  • ثبت ۵ اثر طبیعی شهرستان سپیدان در فهرست آثار طبیعی ملی
  • روستای فهرج یزد در مسیر جهانی شدن + فیلم بنای ناشناخته پیش از اسلام
  • راهیابی مستند «چنشتی ها» به جشنواره ملی اقوام ایرانی
  • نصب بیش از ٥٠ تابلوی دو زبانه راهنمای گردشگری در روستای پالنگان
  • ۸۰ هزار گردشگر خارجی پارسال به مازندران سفر کردند