Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- نمایش «اسمش این نیست» به کارگردانی «آرزو خر م‌نیا» به تازگی در تماشاخانه هامون روی صحنه رفت و توانست مورد استقبال تماشاگران قرار گیرد. تاریخ انتشار: 02:00 - 22 دی 1398 - کد خبر: ۵۸۵۶۲۱

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان، نمایش «اسمش این نیست» به کارگردانی «آرزو خر‌‌م‌نیا» به تازگی در تماشاخانه هامون روی صحنه رفت و توانست مورد استقبال تماشاگران قرار گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

الهام قاسمیان، نابت شفائی، ژاله رازبان صفا، شادن فرهمند، امین حیدری، کیارش احمدزاده، مهتا هاشمی از جمله بازیگرانی هستند که در این نمایش به ایفای نقش پرداخته اند. 

بیشتر بخوانید: برای مشاهده نقد نمایش «فاش» اینجا کلیک کنید

در خلاصه داستان «اسمش این نیست» آمده است: فاصله غریبگی و دوستی ما شاید یک ایستگاه باشد یا یک بازی، نمایشی از زیست‌مان در زمان و مکان، شاید هم فارغ از آن... رفتار هایی از جنس هم، از رنگ هم، تکراری تنها فرقش اینه که هرکسی فکر می‌کنه اسمش این نیست.

نمایش «اسمش این نیست» با توجه به دغدغه‌های امروز جهان سعی دارد که مسائل و موضوع اثر را به سویی هدایت کند که در آن رفتار‌ها و باور‌های انسان ملاک و شاخصی برای تحلیل و بررسی باشد. زیرا ساختار اجتماعی این نمایش می‌کوشد فارغ از دلیل به وجود آمدن اتفاق‌های جهان پیرامون در ابتدا به ساحت وجودی بشر و بحث تاثیرپذیری آن نسبت به موقعیت و شرایط اشاره داشته باشد.

حال این رویه در ساختار جهان متن موضوعیت مشخصی را بروز می‌دهد که شخصیت‌ها باتوجه به اهمیت سوژه اثر نمونه ما به ازایی از انسان‌های اکنون جامعه هستند، بنابراین در این راستا موقعیت‌های نمایشی و نیز خط ارتباطی هر شخصیت با سایرین بعنوان مولفه‌های تاثیرگذاری قلمداد می‌شوند که قادر خواهند بود تا عنصر هویت را در ازای کشف راهکاری موثر با توجه به خواسته‌های درونی و بیرونی خود تشریح کنند؛ لذا برون‌ریزی‌ها و در راستای آن کنش و واکنش‌ها بنابر لزوم حضور شخصیت‌ها در صحنه سبب پیش آمدن اتفاق‌هایی می‌شود که به مراتب تحت تاثیر مدرنیته و تغییر ذائقه رفتاری است.

در واقع اهمیت دادن به محتوا و نقد جهان انسان‌ها معنای تحلیلی در اثر به خود می‌گیرد که در این وضعیت موقعیت‌های مکانی خارجی، چون اجتماع و داخلی همچون خانه می‌توانند روایتی مشخص که هدف معینی دارد را نمایان کنند. با این توضیح که مخاطب آگاه شود دلیل اشاره به این موقعیت‌ها بر چه اساس و دیدگاهی مدنظر قرار گرفته است. در واقع جهان متن سعی دارد با نشان دادن برشی از جامعه امروز دلیل ارتباط بین شخصیت‌ها را در اثر نشان بدهد.

خرده پیرنگ‌ها در جهان این نمایش به شکل موازی روایت می‌شوند که بر مبنای عناصر ارتباط و موقعیت شکل می‌گیرند تا شخصیت‌ها بتوانند بنابر داشته‌های تعیین‌کننده‌ای، چون زبان و ادبیاتی که انسان‌ها با یکدیگر برقرار می‌کنند روایت را هدایت کنند. شخصیت‌ها در این اثر بعنوان راوی می‌کوشند تا نوع برون‌ریزی‌ها را به شکل امروزی پیش آورند تا در ازای بروز باور‌های درونی بتوانند شرح دغدغه‌ها را در موقعیت‌های نمایشی که در آن قرار می‌گیرند به واقعیت نزدیک کنند؛ لذا دلیل آنکه دیالوگ‌های جهان متن در زمانی به شکل شاعرانه همراه با بیانی فلسفی ادا می‌شوند و در اوقاتی برگرفته از واقعیت زمان حال است نمایانگر تاثیرات زبان و ادبیات ارتباطی بین انسان‌ها تلقی می‌شود. حال در این راستا فضاسازی‌ها در اثر با به وجود آمدن اتفاق‌ها پدید می‌آیند که این تصمیم به نوعی موازی با دیدگاه هر شخصیت به جهان پیرامون و بروز واکنش او برگرفته از معضلاتی است که بیرونی شده است.

البته وجود شکل گرفتن این نکات با حفظ وضعیت نیز با داشته‌های به کارگرفته شده از روانشناسی اجتماعی نیز ارتباط مستقیم دارد که شخصیت‌ها را ترغیب به کنش و واکنش در مقابل وضعیت یا موقعیتی که در آن قرار می‌گیرند خواهد کرد، لذا شیوه اجرایی اثر بنابر لازمه‌های جهان انسان‌ها در جوامع امروزی طراحی شده است.

در واقع این روش و تصمیم به این جهت از سوی کارگردان صورت گرفته است تا مخاطب را دعوت به کشف و حتی در زمان‌هایی دعوت به مشاهده کند، زیرا موضوع‌ها و اتفاق‌های پیش آمده در اثر بسیار به رخداد‌های واقعی جامعه مربوط و متصل است. در واقع این تمهیدات و رویکرد‌های اجتماعی بعنوان اهرم‌های موثر عمل می‌کنند که به نوعی سبب می‌شوند چند شخصیتی بودن هر یک از شخصیت‌ها با توجه به نیازشان به وضوح مشخص باشد.

شاید بتوان گفت بازی پانتومیم که شخصیت‌ها انجام می‌دهند نشان دهنده نوعی برون‌ریزی است که می‌تواند گویای نگاه هر شخصیت به جهان درون و پیرامون خود باشد، بنابراین میزانسن‌های طراحی شده در این اثر تحت تاثیر موقعیت‌های نمایشی است که در آن‌ها با تاکید زبان و نوع ادبیات انسان‌ها دخالت دارد.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: نقد تئاتر اخبار تئاتر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۴۷۳۴۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساخت ربات چینی با سرعت و دقت انسانی

دریافت 49 MB

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اینترستینگ انجینرینگ، به نظر می رسد عصر شکوفایی ربات های انسان نمای توسعه یافته و آموزش دیده با سرعت های خارق العاده فرارسیده است.

یک ربات ساز چینی که در این زمینه به دستاوردهای قابل توجهی رسیده «آستریبات» است. این شرکت روی توسعه ربات های دستیار مجهز به هوش مصنوعی تمرکز کرده و به تازگی ویدئویی از ربات انسان نمایS1 منتشر کرده است. در این ویدئو S1 در حال انجام فعالیت های خانه داری با سرعتی بی سابقه دیده می شود که پیشرفتی خارق العاده برای یک ربات است. شرکت سازنده مدعی است ربات مذکور می تواند با حداکثر سرعت 10 متر بر ثانیه حرکت کند و با هر بازویش حداکثر 10 کیلوگرم بار حمل کند.

استارداست اینتلیجنس شرکت مادر آستریبات توسط لای جی تاسیس شده که قبلا در آزمایشگاه رباتیک تنسنتف بایدو و دانشگاه پلی تکنیک هنگ کنگ فعالیت کرده است. جی تجربیات خود را برای توسعه ربات چرخ دار تنسنت به نام «اولی» و بسیاری از ربات های دیگر به کار گرفته است.

ربات S1 با کمک یادگیری تقلیدی (imitation learning) می تواند بسیاری از وظایف پیچیده و مفید را برای انسان ها باسرعت عملیات و سازگاری که مشابه فعالیت انسان ها است، انجام دهد. شرکت سازنده مدعی است ربات مذکور تحت تست های متعدد با مدل های بزرگ و قرار است در سال جاری میلادی آن را به طور تجاری عرضه کند.

کد خبر 6089658 شیوا سعیدی قوی اندام

دیگر خبرها

  • لزوم بازشناسی بقیع به جهان اسلام
  • نگاهی متفاوت به جنگ در تئاتر/ روایتی به پنج گویش متفاوت از  سرانجام وقایع جنگ
  • ساخت ربات چینی با سرعت و دقت انسانی
  • نگاهی به شادترین کشور‌های جهان از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۴
  • رکوردار بالاترین پرواز با بالگرد در جهان به روایت آسمان غرب
  • بزرگداشت اکبر زنجان پور و دو جای خالی
  • سن مناسب برای فرزندآوری؛ از تصویر تا واقعیت
  • نگاهی به شادترین کشورهای جهان از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۴ (+ اینفوگرافی)
  • تسویه حساب خواهر با برادر/ در «آگنیتاژ» پرواز می‌کنید؟
  • نگاهی به تئاتر شاماران/ردپای افسانه جاماسب در زندگی سیاه باز