Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-05-01@11:48:38 GMT

چگونه با کم‌خونی مقابله کنیم؟

تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۴۷۳۴۳۴

در کم‌خونی، تعداد، اندازه گلبول‌های قرمز و یا مقدار هموگلوبین موجود در خون کاهش یافته و تبادل اکسیژن و دی‌اکسید کربن بین خون و سلول‌ها دچار اختلال می‌شود. ناطقان: از علل ایجاد کننده کم خونی می‌توان کمبود‌های تغذیه‌ای، خونریزی، ناهنجاری‌های ژنتیکی، بیماری‌های مزمن و یا مسمومیت‌های دارویی را نام برد. کم‌خونی ناشی از فقر آهن یکی از شایع‌ترین کم‌خونی‌های تغذیه‌ای در کودکان و زنان در سنین باروری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



مهم‌ترین علامت کم‌خونی، احساس ضعف و خستگی زودرس است اما، سایر موارد شامل رنگ‌پریدگی پوست، ضربان نامنظم یا تند، تنگی نفس، احساس سبکی در سر و یا سرگیجه خفیف، مشکلات عصبی، بی‌حسی و کرختی یا سردی انتهای اندام‌ها، سردرد و... است.

مصرف برخی مواد غذایی و مکمل‌ها می‌تواند جذب آهن در بدن را افزایش دهد. بهترین ویتامین «ث» جذب آهن را افزایش می‌دهد و منابع غذایی حاوی ویتامین «ث» عبارت‌اند از پرتقال، گریپ‌فروت، گوجه‌فرنگی، کلم، توت‌فرنگی، فلفل‌سبز و لیمو ترش. همچنین باید از نوشیدن چای و یا قهوه یک تا دوساعت پس از مصرف قرص آهن و مصرف قرص آهن با ترکیبات دارای کلسیم مانند لبنیات خودداری کرد. البته مصرف همزمان بعضی دارو‌ها مانند آنتی‌اسید‌ها و ویتامین E باعث کاهش جذب آهن می‌شوند.

با دریافت غذا‌های سرشار از آهن معمولا آهن از دست رفته ناشی از اهدای خون پس از یک ماه و نیم جایگزین می‌شود. مواد غذایی مانند جگر، قلوه، انواع گوشت قرمز سرشار از آهن هستند. آهن موجود در منابع حیوانی از نوعی است که به آسانی جذب بدن می‌شود. مواد غذایی دیگر مانند زرده تخم‌مرغ، حبوباتی مثل عدس و لوبیا، سبزیجات دارای برگ سبز تیره مانند اسفناج و جعفری و نیز آجیل و خشکبار هم آهن زیادی دارند. منبع: باشگاه خبرنگاران برچسب ها: کم خونی ، مقابله ، اختلال

منبع: ناطقان

کلیدواژه: کم خونی مقابله اختلال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۴۷۳۴۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیا حتما به خرید قرص ویتامین C نیاز داریم؟

آفتاب‌‌نیوز :

دکتر زهرا عبداللهی با اشاره به اینکه احتمال بروز بیماری‌های تنفسی همچون سرماخوردگی در فصل پاییز افزایش می‌یابد، گفت: به لحاظ تغذیه‌ای برای جلوگیری از بروز چنین بیماری‌هایی توصیه می‌کنیم منابع تغذیه‌ای حاوی ویتامین C بیشتر مصرف شود.

وی با بیان اینکه ویتامین C در همه سبزیجات و میوه‌های تازه وجود دارد، اظهار کرد: بعضی از میوه‌ها مانند مرکبات، ویتامین C بیشتری دارند، ولی معنایش این نیست که مابقی میوه‌ها و سبزیجات فاقد ویتامین C هستند.

وی با تاکید بر اینکه مصرف روزانه سبزی‌ها و میوه‌ها، ویتامین C مورد نیاز بدن تامین می‌شود، تصریح کرد: به دنبال مصرف میوه‌ها و تامین ویتامین C، سیستم ایمنی بدن نیز تقویت می‌شود و تاحدودی از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری می‌کند. در صورت ابتلا به سرماخوردگی و بیماری‌های تنفسی، مصرف مایعات و بویژه مایعات و غذا‌های گرم به بهبود مبتلایان کمک می‌کند.

عبداللهی ادامه داد: نیازی به خرید قرص ویتامین C نیست، ویتامین C باید به طور طبیعی از رژیم غذایی تامین شود که در همه سبزیجات و میوه‌های تازه و خام وجود دارد. میزان ویتامین C در میوه و سبزی پخته شده کاهش می‌یابد. توجه کنید که رعایت تعادل و تنوع در برنامه غذایی روزانه، سیستم ایمنی بدن را نسبت به بیماری‌ها مقاوم می‌کند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • این مواد غذایی سرشار از ویتامین C هستند
  • مناسب‌ترین میوه‌ها برای بیماران دیابتی
  • آیا حتما به خرید قرص ویتامین C نیاز داریم؟
  • روش‌های پیشگیری و قطع ریزش موی سر، ابرو و مژه
  • «نان کامل» چه نانی است؟
  • این دو ویتامین برای سلامت قلب مهم هستند
  • ۵ ویتامین ضروری و مکمل مفید برای سلامت مردان
  • نخودفرنگی وزن را کاهش می‌دهد؟
  • روغن حیوانی و فواید آن برای سلامتی
  • ۴ سبزی که هرگز نباید پوست آن‌ها را کند