Web Analytics Made Easy - Statcounter

ترامپ در ساختار آمریکا به عنوان رئیس جمهوری شناخته می‌شود که حتی در میان طرفداران خود نیز با مخالفت‌هایی روبه‌رو شده است. حال این شخص در موضوعات ایران ورود می‌کند و با شیطنت‌هایی سعی در متشنج ساختن اوضاع دارد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، سردار قاسم سلیمانی«فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران» و ابو مهدی المهندس«معاون رئیس بسیج مردمی عراق» از جمله سرنشیان خودروی‌‌های مورد اصابت بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایران غرق ماتم شد. خبر دیگری که به تیتر اول خبرگزاری‌های دنیا تبدیل شد، حمله ایران به پایگاه هوایی عین‌الاسد اربیل عراق است، در این حمله تلفات مالی و جانی به نظامیان مستقر آمریکایی وارد شد.

رئیس‌جمهور آمریکا مدعی شد که دستور ترور سردار قاسم سلیمانی را به این دلیل صادر کرده که این فرمانده ایرانی قصد اجرای عملیات علیه نیروهای آمریکایی در عراق را داشت. مسئولان جمهوری اسلامی نیز با بیان «انتقام سخت»، خواب را از چشمان آمریکایی‌ها ربودند. ترامپ و دیگر دولت‌مردان آمریکایی با تهدید سعی داشتند اوضاع منطقه را آرام نشان دهند و یا حداقل، خسارت‌های احتمالی کمتری دریافت کنند. تهدید حمله به 52 مرکز فرهنگی مانند مجموعه تاریخی تخت جمشید از جمله رجزخوانی‌های آمریکایی‌ها، قبل از حمله موشکی ایران است.

رئیس جمهور آمریکا در یک کنفرانس خبری در فلوریدا می‌گوید: «که دستور کشتن قاسم سلیمانی را داده تا جنگ را متوقف کند نه اینکه یک جنگ را آغاز کند.»

جان بولتون نیز مشاور امنیت ملی سابق آمریکا در توییتی به افرادی که در کشتن قاسم سلیمانی دخالت داشتند، تبریک گفت و ابراز امیدواری کرد که این نخستین قدم در راه تغییر رژیم در ایران باشد. معادلات آنطوری که ترامپ و برخی سیاست‌مردان آمریکایی پیش‌بینی می‌کردند، رغم نخورد.

قمار بزرگ ترامپ

روزنامه انگلیسی فایننشال‌تایمز نوشت: «وقتی ترامپ دستور حمله‌ی هوایی را صادر کرد که در آن (سردار) سلیمانی کشته (شهید) شد، بزرگترین قمار زندگی خود را تجربه کرد، این تصمیم ترامپ نه تنها نفوذ ایران و نائبان این کشور در منطقه را تضعیف نکرد بلکه موجب تقویت آنها نیز شده است.»

سیاست‌مردان دموکرات، رئیس جمهور آمریکا را متهم کردند که دستور ترورسردار سلیمانی را بدون تصویب رسمی نمایندگان مجلس سنا صادر کرده و خواستار اطلاعات کامل در مورد این عملیات شدند.

برخی سناتورهای آمریکایی از جمله رابرت منندز« عضو ارشد کمیته روابط خارجی سنا»، از دونالد ترامپ خواستند تا دلیل كامل خود را برای عملیات ترور سردار قاسمی را اعلام كند.

 

در بخشی از این بیانیه آمده است: «فوراً دلیل کامل خود را برای عملیات نظامی در تاریخ 4 ژانویه سال 2020 علیه سپاه قدس پاسداران انقلاب اسلامی و سردار قاسم سلیمانی را به کنگره ارسال کنید.»

 

جدال میان ترامپ و سنا آمریکا به فضای مجازی نیز کشیده می‌شود. ترامپ توییت کرده بود: «بدین وسیله اعلام می‌‌کنم که هر حمله ایران را به سرعت جواب می‌ دهیم. هر چند نیازی به اعلام رسمی نبود...»، کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان در جواب او نوشت: «بدین وسیله یادآوری می‌ کنیم، که اختیار جنگ با کنگره آمریکاست و تو دیکتاتور نیستی...»

دونالد ترامپ که مدعی بود در صورت حمله ایران پاسخ متقابل می‌دهد و از هدف قرار دادن نقاط متعدد در ایران صحبت می‌کرد، بعد از موشک باران عین‌الاسد در کنفرانس خبری خود از هرگونه تهدید نظامی علیه ایران عقب‌نشینی کرد و از لزوم صلح با ایران، لزوم کاهش حضور آمریکا در منطقه غرب آسیا و منفعت مشترک آمریکا و ایران در مبارزه با داعش سخن گفت.

بیل پالمر تحلیلگر آمریکایی معتقد است که ترامپ بیش از هر رئیس‌جمهور معاصر دیگری، از جنگ هراسان است. مخالف جنگ نیست بلکه از جنگ هراس دارد.

انتقادات بین المللی نسبت به حادثه ترور سردار سلیمانی

ماهاتیر محمد، نخست وزیر مالزی ترور سردار قاسم سلیمانی توسط آمریکا را یک اقدام غیرقانونی خواند و آن را با قتل جمال خاشقچی، خبرنگار سعودی مقایسه کرد. اقدام آمریکا تنها برخلاف قانون این کشور نبوده بلکه برخلاف قوانین بین المللی بوده است.

 

وولکر پرتس، مشاور ارشد دولت آلمان در امور سیاست بین‌الملل در توییتی با اشاره به شهادت فرمانده نیروهای قدس سپاه پاسداران نوشت: «ترور فرمانده قاسم سلیمانی و ابو مهدی المهندس، رهبر شبه‌نظامیان عراق احتمالا اقدام تلافی‌جویانه ایران را در پی‌داشته باشد اما نه لزوما در جایی که آمریکا انتظارش را دارد. از نظر سیاسی و استراتژیک، این اقدام ایران می‌تواند موقعیت آمریکا در عراق را به خطر بیاندازد و یا حتی حضور آنها را به پایان برساند.»

 

رند پال «عضو کمیته روابط خارجی مجلس سنا آمریکا» ضمن تأکید بر اینکه ترور سپهبد سلیمانی، یک «اقدام جنگی» بوده گفت که شهادت این سردار ایرانی، مرگ دیپلماسی با ایران است.

اخراج آمریکایی‌ها از خاک عراق

پارلمان عراق بعد از تهاجم خصمانه‌ی‌ آمریکا به سردار سلیمانی و ابو مهدی مهندس خواستار اقدام برای پایان دادن به حضور تمام نیروهای خارجی در خاک عراق، لغو درخواست کمک‌ از ائتلاف بین‌المللی مبارزه با داعش، منع استفاده نیروهای خارجی از حریم هوایی عراق به هر دلیلی، شکایت از آمریکا به شورای امنیت سازمان ملل متحد و نیز انحصار تسلیحات در دست دولت عراق شد.

 

وندی شرمن معاون سابق وزیر امور خارجه آمریکا و عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای معتقد است که رای پارلمان عراق به اخراج نیروهای آمریکایی از این کشور پیروزی بزرگ برای ایران و شکست سنگین برای آمریکا است.

طبق اعلام مرکز فرماندهی ائتلاف بین‌المللی که آمریکا فرماندهی آن را برعهده دارد، به صورت موقت از عراق به کویت منتقل شد و روزنامه وچرنی لیست زاگرب نوشت: «کروات ها به علت تصمیم ناتو برای تعلیق فعالیت‌ها و مأموریت در عراق، به طور موقت از این کشور خارج می شوند.»

ده‌ها نظامی آلمان نیز از عراق به کویت و اردن منتقل و نظامیان ایتالیایی مستقر در پایگاه نظامی «یونیون ۳» آمریکا از این مکان خارج شدند.

به گزارش خبرگزاری دولتی سوریه (سانا)، کاروان کامیون‌های ارتش آمریکا از عراق وارد استان حسکه در شمال شرق سوریه شدند. آمریکایی‌ها بعد از سیلی سخت جمهوری اسلامی ایران به دنبال نقل مکان آمریکایی‌ها از عراق به سوریه هستند.

تعطیلی شرکت‌های نفتی آمریکا در جنوب عراق

خبرگزاری رویترز اعلام کرد که به دنبال تشدید تنش در اوضاع عراق پس از حمله روز جمعه آمریکا به بغداد، شرکت نفتی شورون ایالات متحده هم به جمع دیگر شرکت‌های نفتی پیوست که کارکنان خارجی خود را از جنوب عراق بیرون برد.

فرار مسئولان و متحدان ایالات متحده از مسئولیت

در هفته‌های اخیر دستکم ۶ نفر از مقام‌های ارشد وزارت دفاع آمریکا، هریک به بهانه‌ای از سمت خود کناره‌گیری کرده‌اند. اریک چیونینگ «رئیس کارکنان پنتاگون» نیز از سمت استعفا داد.

« جان باس» سفیر واشنگتن در افغانستان نیز، پس از ۲ سال خدمت در کابل به شکلی فوری سمت خود را رها کرد.

 

به نقل از کانال ۱۳ تلویزیون اسرائیل، نتانیاهو در نشست کابینه گفته اسرائیل در ترور سردار «قاسم سلیمانی» نقشی نداشته و «این یک اتفاق آمریکایی است و ما باید از آن بیرون بمانیم.»، اسرائیل به دنبال آن است که از خشم جمهوری اسلامی در امان بماند. نتانیاهو سفر خود را بعد از شنیدن خبر شهادت سردار سلیمانی وهمرانش، بازدید خود را از یونان لغو می‌کند.

«یورسلاو تروویموف» روزنامه‌نگار وال استریت ژورنال در گزارش خود نوشت: «متحدان آمریکا در خاورمیانه که در قبال ایران مواضع خصمانه داشتند، از زمان ترور سردار سلیمانی سکوت اختیار کرده اند. نشانه‌های نگرانی آنها پس از موشکی های بالستیکی که پایگاه نظامی آمریکا در عراق را هدف قرار داد، بیشتر شده است.»

عادل الجبیر وزیرخارجه عربستان در جمع خبرنگاران گفته است که عربستان سعودی در کنار عراق خواهد ایستاد تا از همه آنچه امنیت، ثباتش را تهدید می کند ، دور بماند.

واکنش چهره‌های اجتماعی به تصمیم ترامپ

علاوه بر چهره‌های سیاسی، شخصیت‌های اجتماعی نیز واکنش نشان داده‌اند. از جمله این افراد می‌توان به استفن کینگ، جورج لوپز، برندی مکسیل، رابرت دنیرو و آلبرت هاینسورت اشاره کرد.

 

استفن کینگ(نویسنده فیلم های آمریکایی مسیر سبز، رستگاری در شائوشنگ و...)در توییتی می‌نویسد: فردی که آتش نزاع جدید را روشن کرده همان فردی است که انقدر بزدل بود، به جنگ ویتنام نرفت.

رابرت دنیرو، بازیگر، کارگردان و تهیه‌کننده هالیوودی در شبکه اجتماعی با انتشاری عکسی از ترامپ، تصمیمات وی را مورد تمسخر قرار می‌دهد.

شماری از مخالفان ترامپ نیز در ساختمان سنای آمریکا جمع شده و خواستار برکناری وی به‌خاطر پرونده اوکراین‌گیت و سیاست‌های تنش‌زای او علیه ایران شدند.

به گفته بسیاری از کارشناسان، به شهادت رساندن سردار سلیمانی اوضاع خاورمیانه را بدتر خواهد کرد. به‌نظر می‌رسد انگیزه‌های مهم ترامپ از صدور دستور ترور سردار سلیمانی، بالا بردن رأی خود در انتخابات سال 2020 و منحرف کردن اذهان آمریکایی‌ها از استیضاحش باشد. وی برای انتخابات نیازمند حمایت‌های جریان صهیونیستی است.

رسوایی اخلاقی، ناکارامدی مدیریتی و زدوبندهای سیاسی در کارنامه دولت ترامپ نمایان است.  طبق نظرسنجی مشترک «سی.ان.ان» و موسسه تحقیقاتی «اس.اس.ار.اس» درباره‌ی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا که در شهریور98 منتشر شد، «دونالد ترامپ» در نزد 54 درصد از آمریکایی‌ها محبوبیتی ندارد و این مساله شانس پیروزی دوباره او را کاهش داده است. بعد از سیلی سخت، ایران به آمریکایی‌ها فهماند که عراق خانه‌ آنها نیست.

مقامات آمریکایی اذعان کردند که موشک‌های ایرانی را رهگیری نکردیم، چون به لحاظ نظامی قدرت رهگیری آن‌ها را نداشتیم. با افزایش توان دفاعی ایران، دوران بزن در رو برای آمریکایی‌ها تمام شده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: ترامپ موشک انقلاب اسلامی آمریکا قاسم سلیمانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۴۷۴۰۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پژوهشگر فلسطینی: اعتراضات دانشجویی، نتانیاهو، بایدن و حتی ترامپ را سردرگم کرده است

«محمد جرادات» نویسنده و پژوهشگر سیاسی فلسطینی درباره تظاهرات اخیر دانشجویان دانشگاه‌های آمریکایی که در حمایت از ملت فلسطین به ویژه غزه در برابر جنایات رژیم صهیونیستی و در اعتراض به سیاست‌های آمریکا در حمایت از این رژیم برگزار شد، گفت: این اعتراضات که دانشگاه‌های آمریکا شاهد آن است به دانشگاه‌های اروپایی، استرالیایی و دانشگاه‌هایی در آسیا، جهان عرب و اسلام از جمله ایران و لبنان و حتی دانشگاه بیرزیت در کرانه باختری فلسطین گسترش یافت

وی اظهار داشت، این دانشگاه‌ها در خیزش جهانی خود حامل پیامی بسیار قوی برای آمریکا و سیاست‌های استعماری و استکباری آن در مقابله با مظلومان جهان به ویژه مردم فلسطین و غزه هستند که از زمان حمله هفتم اکتبر مقاومت فلسطین در معرض کشتار جمعی از سوی اسرائیل قرار گرفتند؛ حمله‌ای که هدف آن دفاع و پیروزی ملت فلسطین در برابر هفتاد و پنج سال مظلومیت و مقابله با اشغالگری رژیمی بود که موجودیت خود را بر فراز تپه های فلسطین اشغالی بنا کرد.

جرادات عنوان داشت، این اعتراضات و این جنبش‌ها در دانشگاه‌های آمریکا از سوی دانشجویان متعلق به نسل دهه بیست هستند؛ نسلی که به نظر می‌رسد به نخبگان و گروه سیاسی حاکم آمریکا در سنا و کنگره و احزاب دموکرات و جمهوری‌خواه و این نخبگان سیاسی که اسیر لابی صهیونیستی شده‌اند اعتقادی ندارند.

وی ادامه داد: یکی از این سیاستمداران فاقد اراده آمریکایی را دیدیم که به «نعمت شفیق»، رئیس دانشگاه کلمبیا می‌گوید «آیا می‌دانید اسرائیل موهبتی از جانب خداست و وقتی در مقابل اسرائیل می‌ایستید نفرین می‌شوید». این سیاستمدار آمریکایی به این طرز عجیب و وحشتناک درباره پرستش اسرائیل صحبت می‌کند.

اعتراضات دانشجویی در آمریکا

پژوهشگر فلسطینی تصریح کرد: بنابراین، این جنبش دانشجویی آمریکایی که علیه سیاست‌های آمریکا شورش کرده، انتظار ندارد که این نخبگان سیاسی موضع خود را تغییر دهند، زیرا آن‌ها با اسرائیل به عنوان یک معبود برخورد می‌کنند و آن را فراتر از منافع آمریکا می‌دانند. این افراد به اسرائیل به عنوان مروارید تاج تمدن غرب می‌نگرند. بنابراین، این بیگانگی فرهنگی و بیگانگی سیاسی که نخبگان سیاسی در آمریکا، بخش‌هایی از اروپا، در آلمان و در انگلیس از آن رنج می‌برند، در بینش و فرهنگ غرب علیه ملت عربی و اسلامی ریشه دوانده است. بنابراین آنها به عنوان مثال با ایران به عنوان یک اشتباه موجودیتی برخورد می‌کنند. چرا؟ چون تسلیم سیاست اسرائیل در منطقه نمی‌شود و در مقابل سیاست آمریکا ایستاده است که می‌خواهد اسرائیل مقصد و قبله همه سازشکاران و عادی‌سازان روابط و کسانی باشد که منافع آن‌ها و منافع اسرائیل را تامین می‌کنند.

نویسنده فلسطینی درباره آثار و نتایج این انتفاضه دانشجویی آمریکایی عنوان داشت، جنبش آمریکایی امروز در چندین سطوح فوایدی داشته و اگر تشدید شود، ممکن است نتایج بیشتری محقق کند. این جنبش، نتانیاهو و تیمش در تل‌آویو، بایدن و حتی ترامپِ کاندیدای انتخابات را سردرگم کرده و همه را در مظان اتهام قرار می‌دهد.  اکثریت این نسل جدی می‌خواهند سیاست آمریکا را از خدمت کردن مطلق به منافع رژیم اسرائیل دور نگه دارند و جلوی جنایات را در غزه بگیرند.

جرادات تصریح کرد: این دانشجویان در ابتدای جنبش خود مطالبات ساده‌ای را مطرح کردند، به طور مثال، از دانشگاه کلمبیا خواستند تمام تحقیقاتی را که برخی از دانشجویان به نفع وزارت جنگ رژیم اسرائیل انجام می‌دهند  و در زمینه هواپیماهای بدون سرنشین و توسعه برخی موشک‌ها است متوقف کند. آن‌ها می‌خواستند دانشگاهشان از شرکت‌هایی که با ارتش اشغالگر سر و کار دارند فاصله بگیرد، اما رئیس دانشگاه با وجود اینکه اصالتا عرب است، به پلیس مجوز ورود به حریم دانشگاه را داد  و از ارتش آمریکا خواست به دانشگاه‌ها حمله‌ور شود.

محمد جرادات، تحلیلگر فلسطینی

وی افزود: ۴۰ دانشگاه آمریکایی درگیر چیزی شبیه انقلاب و جنبش هستند. این امر نمی‌تواند سیاست آمریکا را تغییر دهد، مگر اینکه وارد حوزه قضایی شود و دستگاه قضایی آمریکا نسبت به این خیزش دانشجویی جانبدارانه وارد عمل شود و یا اینکه تبدیل به یک جریان سیاسی انتخاباتی شود که وضعیت سیاسی انتخاباتی را علیه حزب دموکرات و حزب جمهوری‌خواه تغییر دهد.

نویسنده فلسطینی در پاسخ به میزان اثرگذاری جنبش‌هایی از این دست بر سیاست‌های آمریکا گفت: بله این جنبش‌ها می‌تواند تاثیرگذار باشند. اما کسانی که دنیا را فقط با عینک اسرائیل می‌بینند، خواه بایدن و یا ترامپ و احزابشان، این افراد قطعا به این نسل جدید اهمیت نمی‌دهند و بایدن دانشجویان دانشگاه خود را اینگونه خطاب قرار می‌دهد که شما متوجه نیستید و این مربوط به مرحله ناپختگی سیاسی است. بنابراین یک انفصال و جدایی ذهنی و شکاف بزرگ در این نسل وجود دارد؛ نسل پیر در آمریکا و این نسل جوان. اما اگر این نسل جوان بتواند ابتکار عمل را در دست بگیرد و واقعیت را تحمیل کند، اوضاع می‌تواند تغییر کند، اما این امر نیازمند زمان، افزایش تحرکات و تحولات بسیاری است که چه بسا فراتر از جنبش سیاسی دانشجویی می‌رود.

انتهای پیام

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • ترامپ بایدن را به اداره دولت گشتاپو متهم کرد
  • چالش‌های بایدن و ترامپ در انتخابات ۲۰۲۴ ریاست جمهوری آمریکا
  • پیشنهاد گروگان سابق آمریکایی در خصوص جنگ ایران و اسرائیل
  • آنچه دربارۀ دیکتاتوری گفتم جدی نبود- ترامپ
  • ترامپ دولت بایدن را به «گشتاپو» تشبیه کرد
  • حضورآگاهانه مردم در انتخابات و انتخاب اصلح
  • پژوهشگر فلسطینی: اعتراضات دانشجویی، نتانیاهو، بایدن و حتی ترامپ را سردرگم کرده است
  • تحصیل رایگان دانشجویان معترض آمریکایی در ایران + اسامی دانشگاه‌ها
  • دیدنی های امروز؛ از روز جهانی آزادی مطبوعات تا سفرهای تبلیغاتی ترامپ
  • درب دانشگاه‌های ایران به روی دانشجویان معترض آمریکایی باز شد