Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-05-07@09:17:27 GMT

زندگینامۀ محمدحسین یگانه (۱۲۹۷-۱۳۷۱)

تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۴۷۶۶۵۳

زندگینامۀ محمدحسین یگانه (۱۲۹۷-۱۳۷۱)

همشهری‌آنلاین: محمدحسین یگانه در ۱۲۹۷ در روستای داغیان از توابع شهرستان قوچان، خراسان رضوی متولد شد. تحصیلات ابتدایی را در مکتبخانه گذراند و دیپلم نظام قدیم را در همان روستا گرفت. یگانه در کنار کار کشاورزی به آرایشگری و طبابت سنتی نیز می‌پرداخت. در جوانی روستا را ترک کرد و هفت سال در روستای کیتکانلو( ۳۰ کیلومتری شمال غربی قوچان) به سر برد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در آن زمان، با دوتار آشنایی مختصری داشت و به سبک قدیم دوتار می‌نواخت. عوض‌محمد و خان‌محمد بخشی نخستین استادانش بودند.

بعد از شهریور ۱۳۲۰، چهار سال نزد محمد جوزانی که سرآمد دوتارنوازان منطقه بود، به یادگیری دوتار پرداخت.  سپس  به قوچان برگشت و با "بخشی‌"های دیگری از جمله عباس‌علی زیدانلو و خان‌محمد قیطاقی که از نوازندگان برجستۀ دوتار در شمال خراسان بودند، محشور شد. غلام‌حسین زیره نیز از استادانش بود.

یگانه صدای گرم و رسایی داشت و در کارهای نمایشی مثل شبیه‌خوانی و نوحه‌خوانی در هیات‌های مذهبی شرکت می‌کرد. او با هنر نقالی هم آشنایی کامل داشت و به‌خوبی شاهنامۀ فردوسی می‌خواند. وی از جمله بخشی‌های معروف شمال خراسان بود و بهترین سازندۀ دوتار در آن منطقه. یگانه دوتارش را ترکی می‌دانست، اما به ترکی، کردی و فارسی آواز می‌خواند. شعر می‌سرود و از ابتکاراتش می‌توان به ترجمۀ منظوم متون ترکی برخی از منظومه‌ها همچون زهره و طاهر و ابراهیم ادهم به زبان فارسی اشاره کرد. او همچنین از مقام‌های ترکمنی، درگزی، قوچانی، کردی و باخرزی در اجراهایش استفاده می‌کرد.

یگانه در سال ۱۳۷۱ درگذشت.

او نواختن دوتار را به فرزندان خود نیز آموخته ‌است تا این سنت در میان خانواده از بین نرود. از فرزندانش محمد یگانه نوازندۀ دوتار، خواننده و سازگر است. یگانه یک سال پیش از مرگش، در برنامه‌ای در تهران در حضور حضار، دوتارش را به فرزندش محمد سپرد. سعید طهرانی‌زاده و علی غلامرضایی آلمه‌جوغی نیز از شاگردانش بودند.

محمدرضا درویشی با ذکر خاطره‌ای دربارۀ محمدحسین یگانه نوشته است: حال حسین یگانه در حین نواختن و خواندن منحصر به خود او بود. در جشن هنر شیراز در سرای مشیر، در برنامه‌ای «استاد آن‌قدر در خود غرق بود که شکستگی استخوان انگشت خویش را به خاطر هجوم بی‌وقفۀ مضراب بر ساز در هنگام اجرا حس نکرد» (از میان سرودها و سکوت‌ها، ص ۴۲).

کد خبر 475764 برچسب‌ها مجله زندگينامه چهره‌هاي موسيقي نواحي استان خراسان رضوی

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: استان خراسان رضوی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۴۷۶۶۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عزاداری شهادت صادق آل محمد (ص) در قم

دریافت 22 MB

به گزارش خبرنگار مهر، در سالروز شهادت امام جعفر صادق علیه السلام مراسم عزاداری در شهر مقدس قم با حضور اقشار مختلف مردم به خصوص شاگردان مکتب جعفری برگزار شد و دسته‌های عزادار با حرکت به سمت حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) شهادت صادق آل محمد (ص) را به محضر بانوی کرامت تسلیت گفتند.

کد خبر 6096397

دیگر خبرها

  • جای خالی «عیسی قلی‌پور» همیشه احساس می‌شود/ تشییع «بخشی» در زیر باران و درسی که مردم به مدیران فرهنگی دادند
  • آمارهای هفته بیست و ششم لیگ برتر| پورحمیدی از کاپیتان استقلال سبقت گرفت/ جایگاه مطمئن آقای گلی مغانلو
  • گل محمد صلاح به تاتنهام (لیورپول 1-0 تاتنهام)
  • عکس| تشکر محمدحسین پویانفر از یک کاسب تهرانی
  • ایران در سوگ شهادت صادق آل محمد(ص)
  • خراسان شمالی غرق در ماتم عزای صادق آل محمد
  • وداع مردم خراسان شمالی با پیکر مرحوم عیسی بخشی
  • تصاویر جدید از محمد خاتمی و وضعیت جسمانی‌اش
  • عزاداری شهادت صادق آل محمد (ص) در قم
  • «هفت» دوباره روی آنتن