Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@23:20:32 GMT

۲۵ رشته صنایع دستی کردستان به ثبت ملی رسیده است

تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۴۷۹۹۲۹

۲۵ رشته صنایع دستی کردستان به ثبت ملی رسیده است

خسرو قاضی زاده روز یکشنبه  اظهار داشت: از جمله رشته‌های ثبت ملی شده این استان گلیم سنه، خراطی سنتی، شالبافی، نازک کاری، ارغوان بافی، روش ساخت پستک بانه، اروسی سازی، هنر رنگرزی گیاهی، مهارت در کلاش بافی، سفال گری سنتی است.

وی با اشاره به اینکه امسال ۱۱ اثر صنایع دستی استان را برای دریافت  مهر اصالت و نشان مرغوبیت کالای یونسکو معرفی شده است اضافه کردک هم اکنون ۱۰ اثر صنایع دستی استان کردستان دارای مهر اصالت و نشان مرغوبیت کالای یونسکو هستند که انتظار می رود با انتخاب آثار ارسالی این تعداد افزایش یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قاضی‌زاده وجود صنعتگران خبره در رشته های مختلف صنایع دستی استان را یکی از امتیازات مهم در این حوزه دانست و گفت: تا کنون ۱۳۹ اثر از آثار صنعتگران رشته های مختلف صنایع دستی کردستان، موفق به دریافت مهر اصالت و نشان مرغوبیت کالای ملی شده اند.

وی با بیان اینکه برخی رشته های صنایع دستی اکنون به دلیل از دست دادن نقش کاربردی خود در زندگی روزمره در حال منسوخ شدن هستند افزود: این اداره کل در این راستا برخی رشته های بومی و غیر بومی را در استان شناسایی کرده تا بتواند با مستند نگاری، مستند سازی، مطالعه بر روی نقاط قوت و ضعف، حمایت از هنرمندان بازمانده، آن هنرها حفظ و در چرخه صنایع دستی استان و کشور نگه دارد.
معاون صنایع دستی اداره کل صنایع دستی، میراث فرهنگی و صنایع دستی کردستان اضافه کرد: همچنین تعریف کاربردهای جدید برای این هنرها با توجه به تغییر برخی فرهنگ های رفتاری جامعه، به روز رسانی در طراحی و اجرای آنها از دیگر برنامه های مورد نظر در ارتباط با صنایع دستی در معرض منسوخ شدن است.
قاضی‌زاده گفت: چلنگری (آهنگری سنتی)، سکه دوزی بر روی لباس ها، سفید گری و مسگری از جمله هنرهای صنایع دستی استان است که اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری پیشنهاد مستند نگاری آن را به سازمان مرکزی داده و در انتظار تخصیص اعتبار ویژه آن هستیم.

کردستان دارای یک هزار و ۵۲۰ اثر تاریخی شناسایی شده شامل آثار باستانی، غارهای طبیعی، درختان کهنسال، میراث منقول، قنات و مکان های طبیعی است که ۸۷۸ اثر ثبت شده استان در فهرست آثار ملی شامل شامل ۷۷۳ اثر غیر منقول (شامل آثار تاریخی، تپه، محوطه و بنا)، ۲۰ مورد میراث طبیعی، ۶۲ مورد میراث معنوی و ۲۳ مورد میراث منقول و است.

برچسب‌ها گردشگری کردستان صنایع دستی ریاست سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری میراث فرهنگی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: گردشگری کردستان صنایع دستی ریاست سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری میراث فرهنگی گردشگری کردستان صنایع دستی ریاست سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری میراث فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۴۷۹۹۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دومین جشنواره غذاهای سنتی (آش نغوزه) در چناران برگزار می‌شود

به گزارش قدس خراسان به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی، محمد طاهریان‌مقدم اظهار کرد: در این جشنواره تاکید بر غذاهای بومی محلی شهرستان و آش کمای انغوزه است.

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چناران ادامه داد: غذاهای سنتی از نظر داشتن مواد مغذی، ویتامین‌ها و املاح ارزش غذایی بالایی دارد، شهرستان چناران غذاهای سنتی زیادی دارد که برخی از آن‌ها به فراموشی سپرده شده‌اند؛ هدف از برگزاری این جشن‌ها احیا سنن و آداب رسوم گذشتگان است که با شناسایی و حفظ آن‌ها می‌توان به سلامت خانواده کمک کرد.

وی با بیان این که برپایی جشنواره عاملی برای افزایش شور و نشاط در خانواده‌ها است، تصریح کرد: جشنواره غذاهای سنتی، موسیقی محلی و همچنین بازدید از مزارع گیاهان دارویی با مشارکت اقامتگاه بوم‌گردی منیژگان در روستای آبگاهی در مورخ ۱۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ برگزار می‌شود.

طاهریان‌مقدم افزود: برنامه‌های این جشن شامل اجرای موسیقی سنتی، اجرای سرود و جشنواره غذاهای سنتی، نمایشگاه گیاهان دارویی و محصولات خانگی، دست بافته‌های زنان و دختران روستایی است.

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چناران یادآور شد: آش انغوزه یکی از غذاهای سنتی این شهرستان است که بیشتر در دامنه کوه‌های هزار مسجد در بهار رشد می‌کند.

دیگر خبرها

  • حضور پررنگ صنایع دستی سیستان و بلوچستان در نمایشگاه اکسپو
  • دومین جشنواره غذاهای سنتی (آش نغوزه) در چناران برگزار می‌شود
  • تعداد فروشگاه‌های صنایع‌دستی استان سمنان به ۱۹ باب افزایش یافت
  • تعداد فروشگاه‌های صنایع‌ دستی استان سمنان به ۱۹باب رسید
  • اجرای پروژه‌های گردشگری با بیش از ۲۰ همت سرمایه‌گذاری
  • لزوم ایجاد خانه‌های صنایع‌دستی در فارس
  • ‌کرمان‌ میزبان سومین جشنواره ملی چند رسانه‌ای میراث فرهنگی
  • ارگ کریم خانی میزبان صنایع دستی وهنر‌های سنتی فارس شد
  • کاروانسرای ینگی‌امام به بخش خصوصی واگذار می‌شود
  • میمند فارس شهر ملی شیشه‌گری می‌شود