Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبکه خبر»
2024-05-01@15:50:49 GMT

نیاز سیستان و بلوچستان به تسریع در امدادرسانی

تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۴۸۰۸۳۷

باوجود تلاش نهادهای مختلف برای امدادرسانی به هموطنان گرفتار در سیل سیستان و بلوچستان، پراکندگی و تعدد نقاط آبگرفته نیاز به اقدام سریع استان های معین در یاری رسانی را مضاعف کرده است. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،   در پی بارش های دیروز و امروز در سیستان و بلوچستان که به گفته سازمان هواشناسی با حجم بارش های یک سال برابری می کند، نقاط مختلف استان گرفتار سیلاب شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  نهادها و سازمان های ذیربط، از جمله هلال احمر در تلاش برای کمک به مردم گرفتار سیلاب و کاستن از خسارت ها هستند، اما به گفته ارجمندی، مدیرکل مدیریت بحران استان، ظرفیت امدادی این استان به تنهایی کافی نیست و لازم است استان های معین نسبت به یاری رسانی به سرعت اقدام کنند.   باران 100 میلی متری مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: بر اساس آخرین اطلاعات دریافتی از ۱۵ ایستگاه باران سنجی استان بیش‌از ۱۰۰ میلی‌متر باران گزارش شده که معادل بارش‌های یک سال زراعی منطقه در بلندمدت است.

محسن حیدری گفت: همانطور که انتظار می‌رفت سامانه بارشی فراگیر اکثر نقاط سیستان و بلوچستان را در برگرفت و بارش‌های قابلی توجهی در پی داشت.
وی افزود: بیشینه بارندگی‌ها با میزان ۱۸۶ میلی‌متر از ایستگاه «دستگرد» از توابع نیکشهر گزارش شده و به دلیل قطع بستر‌های ارتباطی این شهرستان میزان بارش‌های بعدازظهر و دیشب این ایستگاه هنوز دریافت نشده است.
مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: از ظهر دیروز تا کنون ارتباط تلفنی هواشناسی استان با ایستگاه‌های هواشناسی و بارانسنجی شهرستان‌های نیکشهر، قصرقند و فنوج قطع شده است که با برقراری ارتباط اطلاعات بارندگی این مناطق نیز به روز خواهد شد.   وی با بیان اینکه همان‌طور که انتظار می‌رفت بیشتر بارندگی‌ها در نواحی مرکزی، غرب و جنوب غرب استان باریده است، گفت: بر اساس آخرین اطلاعات دریافتی، از ایستگاه‌های «مسکوتان» نیکشهر ۱۵۰، مومان بالا کنارک «۱۴۹.۵»، «کهیر» کنارک ۱۴۹، «رئیس آباد» سرباز «۱۲۹»، شهر بزمان ۱۲۷ شهر کنارک ۱۲۶.۵، دلگان ۱۱۷، «بنت» نیکشهر ۱۱۵، «سورکمب» چابهار ۱۱۳، «ساربوک» قصرقند ۱۰۹، شهر راسک ۱۰۷.۸ و «ترشاب» خاش ۱۰۵.۵ و «کهنوک دهپابید» خاش ۱۰۴ میلی متر باران باریده است.
حیدری ادامه داد: به طور کلی در ۱۴۵ ایستگاه بارندگی ثبت شده که ارتفاع بارش‌های ۹۴ ایستگاه بیش‌از ۵۰ میلی‌متر بوده. همچنین در ۱۷ ایستگاه بین ۱۰۰ تا ۱۸۶ میلی متر باران باریده است.   عضو ستاد مدیریت بحران هواشناسی سیستان و بلوچستان به بارش برف در برخی نقاط استان اشاره کرد و گفت: تا صبح امروز گزارش‌های مردمی از بارش برف در توابع زاهدان و ارتفاعات حومه شهر، ارتفاعات نصرت آباد، روستای تمندان خاش، ارتفاعات تفتان در خاش و رشته کوه بیرک در مهرستان دریافت شده است.   وی بیان کرد: بر اساس آخرین الگو‌های پیشیابی و مدل‌های جوی، سامانه بارشی امروز رفته رفته از مرز‌های شرقی استان خارج می‌شود، اما تا عصر امروز احتمال بارش‌های ناچیز و پراکنده در سطح استان وجود دارد.   حیدری افزود: از امروز با شمالی شدن جریانات روند کاهش دما در استان آغاز شده است که احتمال مه گرفتگی و کاهش شدید دید افقی در محور‌های کوهستانی و لغزندگی برخی محور‌های مناطق سردسیر منطقه وجود دارد.   ارجمندی: از هیچ کمکی دریغ نمی کنیم مدیریت بحران استان سیستان و بلوچستان گفت: از دیروز برخی از اهالی گرفتار در سیل در سه اردوگاه اسکان اضطراری در فنوج، قصر قند و کنارک مستقر شده اند و  از صبح امروز نیز امدادرسانی با بالگرد آغاز شده است.   ارجمندی با بیان اینکه اوضاع در اغلب نقاط استان به حال عادی بازگشته است، افزود: با این حال در چابهار، دلگان و کنارک هنوز وضعیت بحرانی است و به کمک استان های معین نیاز است.   وی از وارد آمدن آسیب به باغ ها به ویژه باغ های موز خبر داد و گفت: فعلا آبگرفتی که در برخی نقاط به چند متر می رسد، امداد رسانی را از طریق زمینی مشکل کرده است، با این حال از هیچ کمکی به مردم دریغ نخواهد شد.
نجار: جبران می کنیم
 اسماعیل نجار، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: طبق آخرین اطلاعات ارزیابی شده دریافتی از نیرو‌های دخیل در امر مدیریت بحران و سوانح در استان سیستان و بلوچستان، بارندگی شدید و مداوم و طغیان رودخانه‌های محلی که از روزر جمعه ۲۰ دی ماه آغاز شده تاکنون سبب بسته شدن ۲۴ مسیر ارتباطی در جنوب این استان شده است.

وی ادامه داد: در این مدت ساکنان ۱۳ شهرستان ایرانشهر، چابهار، خاش، دلگان، زاهدان، سرباز، سراوان، سیب و سوران، فنوج، کنارک، میرجاوه، نیکشهر و هیرمند متاثر از سیل و آبگرفتگی بوده اند که نیرو‌های امدادرسان هلال احمر به هزار و ۲۴۸ نفر امدادرسانی کرده اند و امدادرسانی به سیل زدگان با قوت و جدیت از سوی نیرو‌های یادشده ادامه دارد.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور توضیح داد: همچنین طبق اطلاعات دریافتی از مناطق سیل زده استان سیستان و بلوچستان جمعیت هلال احمر اقدام به برپایی سه کمپ اسکان اضطراری در شهرستان‌های کنارک، فنوج و قصرقند این استان کرده تا در صورت بروز حادثه مکانی امن برای اسکان آسیب دیدگان آماده باشد.

نجار با بیان اینکه طبق ارزیابی‌های انجام شده از سوی همکاران مدیریت بحران استان سیستان و بلوچستان بیشترین بارندگی در نیکشهر، سرباز و قصرقند این استان گزارش شده است گفت: براثر بارش‌های شدید شبانه‌روز گذشته شاهد سرریز شدن ۲ سد پیشین و زیردان در جنوب این استان بوده ایم که ساکنان پایین دست این سد‌ها برای جلوگیری از خطرات احتمالی تخلیه و به محل‌های امن و کم خطر منتقل شده اند.

وی اظهار داشت: پس از پایان بارندگی و با فروکش کردن سیلاب گروه‌های ارزیاب در منطقه برای برآورد خسارات اعزام خواهند شد و اکنون اوضاع در مناطق سیل زده این استان در کنترل نیرو‌های دخیل در امر مدیریت بحران و سوانح است.   فرماندار دلگان: سطح خسارت ها بالاست
مجتبی شجاعی گفت: پس از فروکش کردن بارندگی‌ها از بامداد امروز، ۱۳ تیم متشکل از ادارات معین شهرستان به همراه نمایندگان هلال احمر به منظور حضور در مناطق آسیب دیده و ارزیابی اولیه، مدیریت میدانی و روانی و همچنین تنظیم شیوه کمک رسانی در محل، به روستا‌ها و مناطق عشایری دلگان اعزام شدند.
وی افزود: بیشینه بارش‌ها که به صورت مستمر و بدون توقف از روز جمعه تا شب گذشته، در دلگان در طی حدود ۳۵ ساعت اتفاق افتاد به ۱۱۷ میلی‌متر رسید در حالیکه حجم متوسط بارندگی سالانه استان ۱۱۳ میلی‌متر در طول یک سال است.
فرماندار دلگان ادامه داد: در کنار برکات آتی و اثرات مثبت این بارندگی و غنی شدن سفره‌های زیرزمینی، خسارات بسیار زیاد مادی، زیرساختی و همچنین تلفات احشام و دام، آسیب به برخی واحد‌های مسکونی و مزارع و موتور‌های کشاورزی وارد شد.
وی افزود: البته در این شرایط همکاری خوب مردم با ستاد مدیریت بحران و پای کار بودن دهیاران، بسیجیان و عوامل امدادی عامل پیشگیری از خسارت‌های جانی بوده است به طوریکه تعداد زیادی از اهالی به اصرار دهیاران و شورا‌های روستایی و اطلاع رسانی به موقع منازل خشت و گلی خود را ترک و در منازل امن روستا ساکن شده بودند.
شجاعی گفت: دلگان به شدت نیازمند توجه ویژه در اعزام تیم‌های امدادی و ارسال اقلام امدادی است چراکه به بسیاری از جاده‌های اصلی، فرعی و روستایی آسیب جدی وارد شده، بسیاری از منازل خشت و گلی آسیب دیده و برخی نیز تخریب شده، در برخی مناطق وسایل و زندگی مردم را آب برده، اقلام خوراکی در منازل روستا‌ها و عشایر از بین رفته، هوا رو به سرماست و مردم نیازمند اقلام گرمایشی اعم از پتو، بخاری و همچنین توزیع نفت سفید به صورت ویژه هستند.

وی ادامه داد: قبل از شروع بارندگی‌ها، ذخیره سوخت، آرد، اقلام اولیه مردم در بازار به میزان کافی توسط دستگاه‌های مربوطه پیش‌بینی و بیش‌از ۱۷ عملیات نجات توسط عوامل هلال احمر، بسیج، راهداری، بهداشت و درمان در دلگان انجام شده است.
فرماندار دلگان خاطر نشان کرد: شب گذشته یک زن باردار نیز با مشقت فراوان از رودخانه عبور داده و به سلامت اعزام شد.
وی گفت: حتما دستگاه‌های مربوطه می‌بایست پس از ارزیابی دقیق، در جبران خسارت مردم کمک کنند.
شجاعی با تقدیر از ستاد مدیریت بحران سیستان و بلوچستان ادامه داد: مردم دلگان در این بحران با نجابت زیاد صحنه‌هایی از فداکاری را در روستا‌ها و مناطق عشایری خلق کردند.


جسد یکی از پنج مفقودی سیل پیدا شد
معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان گفت:جسد فرد غرق شده در رودخانه سرباز توسط نجاتگران جمعیت هلال احمر پیدا شد.

حسن مصفا اظهار داشت: ساعت هفت و ۵۰ دقیقه امروز خبر غرق شدن یکی از شهروندان جنوب استان به جمعیت هلال احمر اعلام شد.

وی ادامه داد: بلافاصله۲ تیم عملیاتی امداد و نجات جمعیت هلال احمر متشکل از ۱۰ نفر نجاتگر و کارکنان از پایگاه امداد و نجات سرباز و جکیگور به منطقه اعزام شدند.   معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان گفت: عملیات جستجو بعد از۲ ساعت پایان یافت و جنازه فرد غرق شده در رودخانه سرباز توسط نجاتگران هلال احمر پیدا و تحویل نیروی انتظامی شد.
وی از تمامی شهروندان خواست در هنگام بارندگی و سیلاب از نزدیک شدن به رودخانه‌ها خودداری کنند و در مکان‌های مرتفع و امن پناه بگیرند.

راسک مرکز شهرستان سرباز از توابع سیستان و بلوچستان در فاصله حدود ۵۰۰ کیلومتری جنوب زاهدان مرکز این استان واقع شده است.

منبع: شبکه خبر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبکه خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۴۸۰۸۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازگشت اولین کاروان حج عمره به سیستان و بلوچستان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز سیستان و بلوچستان، خسروی بنجار مدیر کل فرودگاه بین المللی استان گفت: پرواز کاروان حاج استان با ۲۵۶ سرنشین در ساعت ۱۳:۳۰ دقیقه روز جمعه به زمین می‌نشیند.
وی ازخانواده خواست به دلیل همزمانی با پرواز داخلی از اجتماع در فرودگاه خودداری کنند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 

دیگر خبرها

  • بازگشت اولین کاروان حج عمره به سیستان و بلوچستان
  • امدادرسانی به سیستان و بلوچستان پایان یافت
  • سیستان و بلوچستان بعد از سیل (عکس)
  • عملیات اجرایی بزرگترین آب‌شیرین‌کن خشکی جهان سرعت می‌گیرد
  • (تصاویر) بارندگی‌های افغانستان دشت خشکیده سیستان را زنده کرد
  • خاموشی چاه‌های کشاورزی در رفسنجان
  • فیلم| اعترافات عضو گروهک تروریستی انصارالفرقان در سیستان و بلوچستان
  • احتمال افزایش مبتلایان به مالاریا و تب دانگ در پی بارندگی‌های اخیر در جنوب سیستان و بلوچستان
  • (تصاویر) آبتنی کودکان در سیل سیستان و بلوچستان
  • عملیات اجرایی بزرگ‌ترین آب‌شیرین‌‌کن خشکی جهان سرعت می‌گیرد