Web Analytics Made Easy - Statcounter

قاسم تقی‌زاده‌خامسی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، در پاسخ به اینکه چرا ما همواره در سیلاب‌ها غافلگیر می‌شویم، اظهار داشت: معمولا سیل غافلگیرکننده است، تنها کشور ما نیست که در این مواقع غافلگیر می‌شود، در واقع سیل در کل جهان خسارت‌بارترین حادثه غیرمترقبه بیش از زلزله و آتش‌سوزی است، به همین دلیل برای مدیریت سیلاب در کشورهای جهان هزینه کرده‌اند و از هر سیلی درسی آموخته‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در کشور ما هم اینکه گفته شود می‌توانیم سیل را به طور کلی مدیریت کنیم ادعای درستی نیست، اما می‌توانیم خسارت‌ها را کاهش دهیم، در دو روز گذشته در 3 استان  هرمزگان، سیستان‌ و بلوچستان و کرمان بارندگی و سیل داشتیم که ظرف 48 ساعت و در برخی نقاط طی 24 ساعت به اندازه کل سال بارندگی شد، در استان کرمان 114 میلی‌متر بارندگی داشتیم، این رقم در سال گذشته در همین مدت 31 میلی‌متر بوده است، در استان هرمزگان 200 میلیمتر و در سیستان و بلوچستان 102 میلیمتر بارندگی داشتیم در حالی که سال گذشته در همین مدت این عدد 3 میلی‌متر  و متوسط درازمدت 32 میلی‌متر بوده است، یعنی اعداد قابل توجه است. 

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا تصریح کرد: مدیریت سیلاب معمولا ابتدا توسط سدها و بعد آبخیزداری صورت می‌گیرد که در برخی جاها به اندازه کافی سد نداریم و در خیلی جاها هم آبخیزداری انجام نشده است، در برخی نقاط کلا خاک ظرفیت جذب آب را ندارد، بنابراین وقتی آب زیاد می‌شود جذب نشده و به صورت سیلاب روانه می‌شود.

وی درباره امکان مدیریت سیلاب و مهار آب‌های سطحی به جای انتقال از دریا و حوضه به حوضه گفت: ما اوایل انقلاب مجموعا 16 سد داشتیم، اکنون این رقم به حدود 190 سد رسیده است. سدهای زیادی ساخته شده که بخشی از ماموریت این سدها این است که سیلاب را مدیریت کنند، اما جاهایی هم داریم که هنوز باید اقداماتی صورت گیرد در کنار آن آبخیزداری مسئله مهمی است که کمتر به آن توجه شده است.

تقی‌زاده‌خامسی در ادامه درباره لزوم لایروبی رودخانه ها نیز بیان کرد: به اندازه اعتبارتی که داده شده، لایروبی انجام می‌شود، دولت اعتبار جدیدی هم ابلاغ کرده که امیدواریم به استان‌ها تخصیص یابد. لایروبی یک اقدام دائم است و طی سال باید برای همه رودخانه‌ها بخصوص رودهایی که سیل‌خیز هستند، انجام شود.

وی همچنین درباره مشارکت با خارجی‌ها برای مهار آب‌های روان خاطرنشان کرد: ما به اندازه کافی علم این کار را داریم اما با کشورهای دیگر مشورت هم می‌کنیم.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: جهان دولت سیستان و بلوچستان سیل کشورهای جهان کرمان هرمزگان رودخانه لایروبی سیلاب تقی زاده خامسی انتقال از دریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۴۸۰۹۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصرف و عدم لایروبی رودخانه‌ از مشکلات کاشان است+فیلم

مدیرکل مدیریت بحران استان اصفهان ضمن اشاره به حضور در کاشان با هدف برآورد خسارات سیل گفت: تصرف و عدم لایروبی رودخانه از مشکلات در کاشان است. - اخبار استانها -

منصور شیشه‌فروش در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کاشان، هدف از حضور در منطقه را بررسی خسارات ناشی از سیل عنوان کرد و اظهار داشت: از محورهای مواصلاتی و سیلاب‌ها بازدید به عمل آمد. این جبهه از شمال استان وارد شده بود و از این رو مناطق شمالی و شرقی استان اصفهان را تحت تأثیر قرار داده بود.

 

.

 

وی با بیان اینکه بارش باران تا 20 و حتی در ارتفاعات تا 40 میلیمتر گزارش شده است، افزود: بارش باران باعث طغیان رودخانه‌های فصلی شد و روان‌آب و گل و لای را به مناطق مختلف وارد کرد و از طرفی باعث شد سیلاب در برخی از مناطق شهری کاشان ورود پیدا کند.

مدیرکل مدیریت بحران استان اصفهان ابراز داشت: روان‌آب و سیلاب در مناطق دو، سه و چهار کاشان وارد شد و از سوی دیگر اطراف اتوبان، فرودگاه و شهرک صنعتی جعفرآباد نیز تحت تأثیر قرار گرفت و بر این اساس نیروهای امدادی وارد عمل شدند و این سامانه علاوه بر کاشان دیگر مناطق استان اصفهان را نظیر آران و بیدگل، اردستان و دیگر شهرها تحت تأثیر قرار داد.

وی با بیان اینکه خسارات تاکنون به صورت دقیق برآورد نشده است، گفت: با توجه به اجرای طرح‌های ایمنی و امداد اولیه تیم‌های مختلف رفع مشکلات در دستور کار قرار گرفت اما خساراتی به منازل مسکونی، مزارع، باغات، معابر، تأسیسات شهری و غیره وارد شد و سه روز برای ارزیابی خسارت فرصت باقی است.

کاشانی‌ها از تردد در مسیر رودخانه‌ها خودداری کنند

شیشه‌فروش با بیان اینکه بیمه راهکار جبران خسارت در بخش کشاورزی است، تصریح کرد: قرار شد بنیاد مسکن منازل آسیب‌دیده را بررسی و در سامانه ثبت کند در حالی که یکی از مشکلات اساسی عدم لایروبی و تصرف رودخانه‌ها است و از این رو تأکید است طرح‌های آبخیزداری با اولویت اجرا شود.

انتهای پیام/801

 

دیگر خبرها

  • به اندازه یک استخر هم از اقیانوس فرصت‌ها در آفریقا استفاده نکرده‌ایم
  • یک میلیون و ۵۰۰ هزار متر مکعب سیلاب در گلستان مهار شد
  • نیاز مبرم ۱۰۰ رشته قنات در خراسان شمالی به مرمت
  • نیاز ضرروی ۱۰۰رشته قنات در خراسان شمالی به مرمت
  • تصویب ۱۰ هزار میلیارد ریال برای استان ایلام
  • سیلاب ۸۸۳ میلیارد ریال به کلاله خسارت زد
  • لایروبی بند‌های تغذیه مصنوعی استان یزد برای مدیریت سیلاب
  • مهار سیلاب‌ با اجرای طرح‌های آبخیزداری در فریدونشهر + فیلم
  • مهار ۸۰ درصد از سیلاب‌ها با اجرای طرح‌های آبخیزداری در فریدونشهر+ فیلم
  • تصرف و عدم لایروبی رودخانه‌ از مشکلات کاشان است+فیلم