Web Analytics Made Easy - Statcounter

سید «علی آقازاده» روز یکشنبه در نشست شورای راهبری تصادفات استان مرکزی، هماهنگی درون استانی در راستای کاهش حوادث رانندگی و کشته‌شدگان این حوادث را امری ضروری دانست و افزود: کشته‌ شدگان حوادث رانندگی درون و برون شهری این استان در ۹ ماه امسال سه درصد کاهش یافته که باید تلاش جدی صورت گیرد که آمار در فرصت باقی‌مانده از سال جاری کاهش چشمگیرتری پیدا کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی  تصریح کرد: اگر حساسیت فرمانداران و مسوولان نسبت به حوادث رانندگی کاهش پیدا کند، خیلی از اقدام‌ها که امکان اجرا دارد کنار گذاشته می‌شود، به همین دلیل مسوولان باید تلاش برای کاهش تصادفات را همواره مد نظر داشته باشند.

وی گفت: بسیاری از اقدام‌ها در راستای کاهش حوادث رانندگی با تمهیدات ابتدایی و کم‌هزینه امکان اجرا دارد که در این راستا باید از نظر کارشناسان امر در شوراهای ترافیک بهره‌گیری کرد و آموزش و فرهنگ‌سازی در امر کاهش حوادث رانندگی نیز یک الزام است که باید بیش از پیش مورد توجه مسوولان امر قرار گیرد.

آقازاده اظهار داشت: دستگاه‌های اجرایی برای کاهش چشمگیر حوادث رانندگی باید هماهنگ با یکدیگر عمل کنند و از جزیره‌ای عمل کردن بپرهیزند و دستگاه‌ها به دنبال منافع  دستگاه خود نباشند.

تلاش برای کاهش تصادفات

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی نیز در این نشست گفت: پلیس و دستگاه‌های اجرایی این استان گام‌های بلندی برای کاهش حوادث رانندگی در این استان به کار گرفته‌اند و این بحث از چند کمیته در استان مرکزی دنبال می‌شود.

«مهدی زندیه‌وکیلی» افزود: مباحث مربوط به حوادث رانندگی درون شهری در شورای ترافیک و حوادث رانندگی برون شهری در کمیته ایمنی به صورت ویژه دنبال می‌شود و  استان مرکزی چهارمین استان پرتردد در کشور است اما به لحاظ تعداد وقوع حوادث رانندگی در جایگاه ۹ کشور قرار دارد.

وی ادامه داد: بسیاری از کشته شدگان حوادث رانندگی این استان مربوط به پلاک‌های غیربومی است و فرهنگ‌سازی‌های درون استانی تاثیری بر استان‌های دیگر ندارد که باید به مباحث آموزشی و فرهنگ سازی ملی بیش از پیش توجه شود.

زندیه وکیلی عنوان کرد: بیشترین آمار وقوع حوادث رانندگی و کشته‌شدگان ناشی از این حوادث در جاده‌های ساوه و زرندیه رخ می‌دهد و ۸۰ کیلیومتر از مسیرهای این دو شهرستان هیچ پایگاه اورژانسی وجود ندارد که باید یک پایگاه ایجاد شود.

وی یادآور شد: با وجود اینکه حوادث رانندگی ۹ ماه امسال در استان مرکزی کاهش داشته اما در چهار محور ساوه - تهران، آزادراه ساوه - تهران، آزاد راه ساوه - همدان و دلیجان به اصفهان با افزایش حوادث رانندگی همراه بوده است.

رتبه چهارم کشور در تردد وسایل نقلیه

فرمانده انتظامی استان مرکزی هم در این نشست گفت: این استان با توجه به معبر و کریدور بودن، رتبه چهار کشور در راستای تردد وسایل نقلیه را دارد و هر چند استان  در راستای انضباط ترافیکی و کاهش حوادث رانندگی و کشته‌شدگان این حوادث تاکنون گام‌های بلندی برداشته و برای کسب موفقیت‌های بیشتر باید این گام‌ها بلندتر شود و هم‌افزایی بین دستگاهی نیز روز به روز تقویت و بیشتر شود.
سردار " حسن مفخمی شهرستانی" افزود: توجه به هوشمندسازی نقش موثری در کاهش حوادث رانندگی دارد و این مهم می‌تواند کمبودهای نیروی انسانی را نیز جبران کرد.

وی ادامه داد: افزایش استراحتگاه‌های بین راهی و نصب تجهیزات لازم هشدار دهنده از دیگر عواملی است که در کاهش حوادث رانندگی موثر است.

آمار راه‌های استان مرکزی

رییس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان مرکزی در ادامه این نشست گفت: مجموع طول راه‌های این استان ۶ هزار و ۳۲۸ کیلومتر است که ۷۰ درصد آن راه روستایی، چهار درصد آزادراه، ۱۳ درصد راه فرعی، هفت درصد راه اصلی و هفت درصد بزرگ‌راه است.

سرهنگ «ایرج کهریزی» افزود: ۸۹ درصد از راه‌های استان مرکزی دوطرفه و ۱۱ درصد یک طرفه است و بیشترین وقوع حوادث رانندگی و تلفات ناشی از این حوادث در ۹ ماه امسال در استان مرکزی به ترتیب در شهرستان‌های ساوه، زرندیه، اراک و شازند بوده است.

وی ادامه داد: ۲۶ درصد از حوادث رانندگی این استان در سال جاری در جاده‌های اصلی، ۲۱ درصد در مسیرهای فرعی و روستایی، ۱۹ درصد در بزرگ‌راه‌ها و ۲۴ درصد در آزادراه‌ها بوده است.

سرهنگ کهریزی اظهار داشت: ۱۲ درصد از حوادث رانندگی استان مرکزی در ۹ ماه امسال در مسیر آزاد راه ساوه - تهران، ۱۰ درصد در آزادراه ساوه - همدان، هفت درصد در جاده قدیم ساوه - تهران، چهار درصد در کنارگذر شمالی اراک، چهار درصد در جاده قدیم ساوه - همدان، پنج درصد در مسیر اراک - قم، سه درصد در مسیر ازنا، سه درصد در جاده بوئین زهرا و ۵۲ درصد در سایر جاده‌ها رخ داده است.

وی گفت: ۶۴ درصد از حوادث رانندگی این استان مربوط به انواع خودروهای سواری، هشت درصد موتورسیکلت، ۱۱ درصد وانت، یک درصد اتوبوس و ۱۶ درصد کامیون بوده است.

رییس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان مرکزی افزود: ۴۵ درصد از حوادث رانندگی جاده‌های این استان در ۹ ماه امسال بر اثر واژگونی، ۹ درصد مربوط به موتورسیکلت‌ها، هشت درصد برخورد وسیله با عابر پیاده و ۳۸ درصد برخورد وسیله با وسیله بوده است.

سرهنگ کهریزی بیان کرد: ۶۲ درصد از کشته‌شدگان حوادث رانندگی این استان در ۹ ماه امسال در سر صحنه و ۳۸ درصد در بیمارستان‌ها جان خود را از دست داده‌اند.

وی عنوان کرد: ۶۳ درصد از پلاک خودروهای مقصر در حوادث رانندگی استان مرکزی در این مدت غیربومی، ۳۵ درصد بومی و ۲ درصد سایر خودروها بوده است.

تصادفات درون برون‌شهری

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی فرماندهی انتظامی استان مرکزی هم در ادامه این نشست گفت: ۴۱ هزار و ۹۴۶ فقره حوادث رانندگی در ۹ ماه امسال در این استان رخ داده که ۷۱ درصد آن در درون شهرها و ۲۹ درصد در برون شهری اتفاق افتاده است.

سید «علی حسینی» افزود: ۸۱ و نیم درصد ار حوادث رانندگی رخ داده در این استان خسارتی، ۱۷ و نیم درصد جرحی و یک درصد فوتی بوده است.

وی بیان کرد: سهم حوادث رانندگی درون شهری استان مرکزی از سوانح رانندگی کشور ۲ و سه دهم درصد و برون شهری چهار و ۲ دهم درصد است و تعداد کشته‌شدگان حوادث رانندگی این استان سه و چهار دهم درصد از کل کشته‌شدگان این حوادث در کشور را شامل می‌شود.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی فرماندهی انتظامی استان مرکزی ادامه داد: آمار جان‌باختگان حوادث رانندگی به ازای هر ۱۰ هزار وسلیه نقلیه در جهان ۶ نفر، در اروپا سه نفر، در آسیا ۱۱ نفر در ایران پنج نفر و در استان مرکزی چهار نفر است.

سرهنگ حسینی اظهار داشت: حوادث رانندگی دومین عامل مرگ و میر در کشور است و بیشترین سهم در قربانیان با میانگین سنی ۱۵ تا ۴۴ سال است.

وی گفت: در دهه گذشته حدود ۲۵۰ هزار نفر در حوادث رانندگی کشور جان خود را از دست داده‌اند و بیش از ۲ میلیون و نفر نیز مجروح شدند که این آمار قابل تامل است.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی فرماندهی انتظامی استان مرکزی اضافه کرد: هر یک درصد افزایش میانگین سرعت، احتمال مرگ ناشی از حوادث ترافیکی را به میزان چهار درصد و احتمال وقوع حوادث شدید را به میزان سه درصد افزایش می‌دهد و  هر پنج درصد کاهش میانگین سرعت، تعداد مرگ‌های ناشی از حوادث ترافیکی را به میزان ۳۰ درصد کاهش می‌دهد.

ضربه به سر و گردن بیشترین دلیل مرگ بیماران تصادفی

رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی هم گفت: طرح تحقیقاتی سال گذشته در خصوص وضعیت مجروحان حوادث رانندگی و فوت آنها در بیمارستان‌ها انجام شد که مشخص شد ۴۵ درصد از فوت شدگان حوادث رانندگی پس از انتقال به بیمارستان‌ها به دلیل تروما ناحیه سر و گردن، ۴۴ درصد تروما قفسه‌سینه و بقیه مربوط به سایر اندام‌های بدنی بوده است.
«پریا بهرامی» افزود: زمان رسیدن اورژانس به مجروحان حوادث رانندگی از زمان اطلاع تا رسیدن به محل حادثه ۲۰ درصد و  زمان اعزام مجروح به مراکز درمانی نیز ۲۴ درصد کاهش یافته است.
رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی ادامه داد: حوادث رانندگی درون شهری در سال جاری ۱۵ درصد افزایش یافته اما فوت شدگان این حوادث در درون شهرهای‌استان مرکزی ۱۴ درصد کاهش داشته است.
دکتر بهرامی تصریح کرد: سوانح رانندگی در جاده‌های استان مرکزی در سال جاری ۹ درصد افزایش یافته و کشته‌شدگان این حوادث نیز هشت درصد افزایش یافته است.
وی عنوان کرد: در برخی شرایط شدت جراحات وارده در حوادث جاده‌ای استان مرکزی به حدی است که اگر در آن لحظه آمبولانس به همراه اتاق عمل سیار هم وجود داشته باشد، فرد مجروح جان خود را از دست می‌دهد.
رییس مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی افزود: پیشگری از حوادث رانندگی مقدم بر درمان است و باید بیش از پیش در این خصوص فرهنگ‌سازی کرد.

روزانه به طور میانگین ۶۳۶ هزار و ۸۸۱ دستگاه وسیله نقلیه در جاده‌های استان مرکزی تردد دارند که ۶۳ درصد پلاک‌های این خودروها غیربومی است.

استان مرکزی به لحاظ فراوانی حوادث رانندگی، رتبه ۹ کشور را داراست.

برچسب‌ها استان مرکزی حوادث رانندگی استانداری مرکزی ترافیک جاده ای

منبع: ایرنا

کلیدواژه: استان مرکزی حوادث رانندگی استانداری مرکزی ترافیک جاده ای استان مرکزی حوادث رانندگی استانداری مرکزی ترافیک جاده ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۴۸۱۰۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش ۳ درصدی حوادث منجر به فوت در استان اصفهان/ ۵۰ درصد فوتی‌های کشور مربوط به بخش ساختمان

مدیرکل بازرسی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: سال گذشته ۷۵۶۰ حادثه در سطح کشور در کارگاه‌ها رخ داده است که نسبت به سال ۱۴۰۱ با پنج درصد کاهش روبه‌رو بودیم؛ آمار حوادث منجر به فوت در استان اصفهان نیز کاهش سه درصدی نسبت به سال قبل داشته است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، احمدرضا پرنده امروز _پنجشنبه سیزدهم اردیبهشت_ در همایش اهمیت، نقش و جایگاه HSE در مدیریت شهری با تاکید بر اینکه در جمع کسانی هستیم که نجات بخش جان انسان‌ها هستند، اظهار کرد : جنس همه ما کار کردن برای همنوعان خود آن هم با جان و دل است.

وی با تقدیر از مدیریت شهر کلان‌شهر اصفهان در شکل دادن تشکیلات HSE که پیشرو بوده‌اند، افزود: در کشور ۸۰۰ بازرس کار و یک میلیون و ۳۵۰ هزار کارگاه داریم، سالانه ۴۰۰ هزار مورد بازرسی در این کارگاه‌ها انجام شده است، اما تعداد بازرسان کفایت این تعداد کارگاه‌ها را نمی‌کند.

مدیرکل بازرسی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه با تقسیم‌بندی، کارگاه‌های پرخطر را در اولویت قرار دادیم، گفت: سال گذشته ۷۵۶۰ حادثه در سطح کشور در کارگاه‌ها رخ داده است که نسبت به سال ۱۴۰۱ با ۵ درصد کاهش روبه‌رو بودیم.

وی ادامه داد: ۵۰ درصد فوتی‌ها در کشور به بخش ساختمان اختصاص دارد، آمار حوادث منجر به فوت در استان اصفهان نسبت به سال گذشته با کاهش سه درصدی روبه‌رو بوده است.

پرنده با بیان اینکه شهرداری‌ها می‌توانند به ما در اعلام مردم موارد کارگاه‌های غیر ایمن کمک کند، یادآور شد: سال ۱۴۰۰ مجلس شورای اسلامی سند ۱۵۵ مقاوله نامه سازمان بین‌المللی کار را در بخش ایمنی و بهداشتی شغلی پذیرفت، بر اساس آن وظیفه هر وزارتخانه پیش‌بینی شده است و در این راستا کمیته راهبردی آن در وزارت کار شکل گرفته است.

مدیرکل بازرسی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: قرار است آمار کل حوادث در کشور چه مشمول قانون کار و چه غیره و وضعیت بیماری‌های شغلی در کشور و اینکه کارگران معدن دچار چه بیماری می‌شوند، تهیه شود؛ ما به دنبال آمار سازی نیستیم بلکه می‌خواهیم از نتایج آماری برای سیاست گذاری در راستای پیشگیری از حوادث و بیماری شغلی استفاده کنیم.

پرنده ادامه داد: می‌طلبد پیمانکاران مرتبط با حوزه شهری صلاحیت ایمنی را از وزارت کار داشته باشند برای ایمنی کارگران کمیته حفاظت تشکیل شود.

وی تصریح کرد: در راستای مکانیزه شدن حمل زباله و خدمات شهری با هدف کاهش فوتی‌ها در بخش کارگران خدمات شهری تحولی ایجاد شود، به طور قطع ایمنی و ارتقای شاخص‌های آن هزینه دارد.

مدیرکل بازرسی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: ارتقای ایمنی راز موفقیت ما است؛ در این راستا همه شهرها یک متخصص و مسئول ایمنی داشته باشند و البته این حوزه تقویت شوند.

پرنده با تاکید بر اینکه نگاه ایمن در همه جامعه رسوخ یابد و شهرداری‌ها هم دیدشان ایمن باشد، تصریح کرد: به معاون وزیر کشور پیشنهاد کردیم در پروژه‌های شهری که به بخش خصوصی واگذار می‌شود، هزینه ایمنی دیده شود.

وی ادامه داد: شهرداری‌ها بخشی را ایجاد کنند از نیروهای خود بخواهد نواقص غیر ایمن را در شهر به شهرداری اعلام کنند و در ازای آن جایزه هم بدهند، البته قبل از آن نیروها با مصادیق غیر ایمن آشنا شوند که با توجه به ظرفیت استان اصفهان و داشتن ۲۵۰۰ کمیته حفاظت و ایمنی می‌توان از آن بهره برد.

کد خبر 750103

دیگر خبرها

  • کاهش ۱۰ درصدی تلفات جاده‌ای در تعطیلات جاری/ فوت ۱۰۹ نفر 
  • دو حادثه رانندگی با ۱۵ مصدوم در اردبیل
  • لزوم مطالبه گری دانشگاه‌ها از دستگاه‌ها و نهاد‌های اجرایی مازندران
  • ۶۵ درصد تلفات جاده ای گیلان راکب موتورسیکلت و عابران پیاده هستند
  • کاهش ۳ درصدی حوادث منجر به فوت در استان اصفهان/ ۵۰ درصد فوتی‌های کشور مربوط به بخش ساختمان
  • تکلیف استاندار کردستان به دستگاههای اجرایی برای پرداخت مطالبات شهرداری
  • اعلام جرم پلیس علیه سازمان‌هایی که در قبال کاهش سوانح ترافیکی کرمانشاه کوتاهی می کنند
  • پیوستن اداره‌های دولتی پایتخت به پویش کاهش مصرف آب
  • تصادف در جاده‌های زنجان ۱۵ مصدوم برجا گذاشت
  • اعلام جرم پلیس علیه کوتاهی مدیران درباره تصادفات