Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-30@17:38:45 GMT

برداشت ۲۰ تن کلم و ۵۰ تن گل‌کلم در مزارع ورامین

تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۴۸۱۴۴۷

برداشت ۲۰ تن کلم و ۵۰ تن گل‌کلم در مزارع ورامین

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان ورامین از برداشت ۲۰ تن کلم بروکسل و ۵۰ تن گل‌کلم در مزارع ورامین خبر داد و گفت: امسال حتماً میوه کینوا در ورامین کشت خواهد شد.

احمد فدایی رئیس جهاد کشاورزی شهرستان ورامین در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از ورامین، اظهار کرد: در شهرستان ورامین ۱۵۰ هزار هکتار مزارع انار داریم که اصولاً در بافت و حریم روستاها قرارگرفته است و به این سمت حرکت می‌کنیم که در آن بخشی از اراضی که با منابع آبی مشکل‌داریم به سمت باغات پسته و انار ببریم یعنی ترکیب باغ پسته را صرفاً به سمت باغ پسته نبریم و به سمت انار ببریم چون انار هم درخت کم‌آبی است و با نیاز آبی کمی که دارد می‌تواند محصولات پربازده را دهد که این کار جواب هم داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در سال‌های آینده با توجه به سطح زیر کشت که به‌زودی افزایش‌خواهیم داد و آبیاری تحت‌فشاری که برای مجموعه انار خواهیم گذاشت و پرداخت یارانه توسط دولت به این سمت‌وسو می‌رویم و مطمئناً حرفی برای گفتن در منطقه مانند ساوه و بادرود اردستان در منطقه خواهیم داشت.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان ورامین بیان کرد: یکی از سیاست‌هایی که ما در حال به کار بردن آن هستیم این است که الگوی کشت را تغییر و ترویج دهیم و ذهنیت کشاورزان را از اینکه بروند به جای هندوانه کاری و طالبی که جواب محصولاتشان را هم نمی‌دهد و پایان برداشت سودی نمی‌برند و آب زیادی هم مصرف می‌کند به سمت محصولاتی مثل نینوا ببریم که با چهار نوبت آبیاری می‌تواند سه برابر گندم محصول داشته باشد و در سال می‌تواند دو بار کشت شود.

فدایی تصریح کرد: برای این کار، کارگاه‌های ترویجی و کلاس‌های آموزشی می‌گذاریم و اول این کار را به صورت آزمایشی انجام می‌دهیم که کشاورزان بتوانند این موضوع را بپذیرند.

وی تأکید کرد: امسال حتماً میوه کینوا در ورامین کشت خواهد شد و ۱۰۰ درصد سه برابر قیمت گندمی که از محصولات برداشت می‌کنیم درآمد کشاورزان حاصل می‌شود.

رئیس جهاد کشاورزی ورامین عنوان کرد: درخت‌های میوه جایگزین، در ورامین انگور است و یک درخت ویژه انگور در روستای خورین داریم که سال آینده حتماً گسترش آن تک محصول را خواهیم داشت که رقم بسیار پربازده‌ای دارد و سعی می‌کنیم در حوزه کشت انگور، انار و حتی عناب فعالیت بیشتری کنیم و به دنبال این هستیم که زرشک را هم در منطقه ورامین حدود یک هکتار و کمتر آزمایش کنیم و ببینیم آثار این تغییر محیط کشت به چه صورت است.

فدایی افزود: چون نیازمند است که اول این کار به صورت تحقیقاتی و آزمایشی در سطح کوچک انجام شود و بعدازاینکه به جواب رسیدیم آن را در سطح کشاورزان گسترش دهیم که این کار جهاد کشاورزی و مسئولین فنی ما با مروجین است که با این تفکر در حال حرکت هستیم.

وی گفت: در واقع ما می‌خواهیم از همین آبی که در اختیار داریم بهترین بهره‌وری و آبیاری تحت فشار را داشته باشیم و در راستای آن محصولاتی را استفاده کنیم که نیاز آبی کمی دارند که بتوانیم مابقی آبی که داریم در بحث اراضی آیش و بهره‌وری مناسب را از سطح اراضی کشاورزان داشته باشیم و اراضی کشاورزی که به سمت بایر است حرکت نکند یعنی بهترین محصول جلوگیری از بایر شدن اراضی و جلوگیری از خرد شدن اراضی است و وقتی کشاورز ما پردرآمد باشد هیچ‌وقت اجازه تفکیک و تخریب زمینش را نمی‌دهد که به قطعات کوچک به فروشد برسد و ما با این نگاه روبه‌جلو حرکت می‌کنیم.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان ورامین ابراز کرد: ان‌شاءالله در یک بازده کوتاه مدت به یک سری از جواب‌ها خواهیم رسید و نتیجه را اعلام خواهیم کرد و در یک برنامه بلندمدت به لطف خدا به سمت الگوی کشت خواهیم رفت که الگوی کشت را تغییر دهیم.

فدایی بیان کرد: در حوزه پسته کاران در حال تشکیل تعاونی هستیم و به دنبال این هستیم که شرکت تعاونی کشاورزان را فعال کنیم که بتوانیم صادرات میوه و محصولات سبزی را در منطقه خودمان به کشورهای دیگر عرضه کنیم.

وی با بیان اینکه، این مهم نیازمند این است که ما سامانه‌ها، مراکز و شرکت‌های توزیع‌کننده، خریدار، تحویل‌دهنده و صادراتی را در ورامین فرهنگ‌سازی کنیم، گفت: میزان بازدهی انار به‌طور میانگین، هر درخت انار بین ۴۰ تا ۵۰ کیلو است که اگر میانگین آن را ۳۰ کیلو در هر هکتار در نظر بگیریم در هر هکتار حدود ۳۰۰ اصل انار در محوطه داشته‌ایم که تقریباً حدود ۱۰۰ تن برداشته انار به دست می‌آید.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان ورامین در پایان خاطرنشان کرد: ۳ هزار و ۶۰۰ هکتار سبزی و صیفی‌جات در ورامین داریم که از این میان ۱۵۰۰ هکتار سبزی‌های برگی هستند و ۱۰۰ هکتار هم کلم بروکسل داشتیم و میزان برداشت آن در هر هکتار بین ۱۵ تا ۲۰ تن کلم بروکسل می‌دهد اما گل‌کلم حدود ۵۰ تن در هر هکتار محصول می‌دهد.

انتهای پیام/۶۷۰۳۷/م/ی۳۰

منبع: فارس

کلیدواژه: ورامین کشاورزی کشاورزان گندم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۴۸۱۴۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنامه ریزی جهاد کشاورزی برای افزایش ۳۰ درصدی کشت پنبه در گلستان + فیلم

رئیس موسسه تحقیقات پنبه کشور در این همایش با اشاره به رکورد شکنی برداشت بیش از ۷ تن پنبه در هر هکتار گفت: سال‌های گذشته ۲ رقم پنبه داشتیم، اما اکنون ۱۴ رقم تجاری داریم که ارقام زودرس هستند و صرفه جویی در مصرف آب از جمله مزیت آنهاست.

قربانی افزود: کشورمان به سالانه حدود ۵۰۰ هزار تن وش پنبه برای صنایع مختلف نیاز دارد.

برزعلی رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان هم در این همایش از برنامه ریزی برای افزایش ۳۰ درصدی کشت پنبه در استان خبر داد.

در این همایش از جدیدترین دستگاه کارنده پنبه که با توان تولیدکنندگان داخلی ساخته شده است رونمایی شد.

سالانه حدود ۲۰ هزار هکتار از مزارع گلستان زیر کشت پنبه می‌رود که یک پنجم تولید کشور از این سطح برداشت می‌شود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان گلستان گرگان

دیگر خبرها

  • آغاز برداشت بیش از ۸۰۰ تن گل محمدی از مزارع قم
  • کشت قراردادی پنبه در یک هزار هکتار از مزارع سیستان وبلوچستان اجرا می‌شود
  • برنامه ریزی جهاد کشاورزی برای افزایش ۳۰ درصدی کشت پنبه در گلستان + فیلم
  • جلسه ستاد برداشت سال زراعی ۱۴۰۳_۱۴۰۲ برگزار شد
  • خرید بیش از ۱۲ هزار تن گندم در خرمشهر
  • پیش بینی مبارزه با ملخ در سطح ۵ هزار هکتار از مزارع کشاورزی قزوین
  • ۴۰ هزار تن گندم در استان بوشهر برداشت می‌شود
  • برداشت ۱۵ هزار تن گندم از مزارع استان بوشهر
  • پیش‌بینی برداشت ۳۰ هزار تن گندم مازاد از مزارع آبدانان
  • برداشت حدود ۹۰ هزار تن چغندر قند از مزارع خوزستان