Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه جامعه ــ دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر اینکه باید نگاه حل مسئله به رخدادها داشته باشیم، گفت: اگر در وقایع اخیر تأخیر در بیان وجود نداشت، اختلال در رابطه مردم و مسئولان به وجود نمی‌آمد.

به گزارش ایکنا؛ مراسم رونمایی از کتاب «روش‌های پژوهش در رسانه‌ها و ارتباطات؛ درآمدی بر رویکردهای کیفی و کمی» تألیف آرتور آسابرگر با حضور سیدسعیدرضا عاملی، استاد ارتباطات دانشگاه تهران و دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، ابراهیم محسنی، استاد دانشگاه تهران و پژوهشگر دانشگاه مریلند و احسان شاه‌قاسمی، استاد دانشگاه تهران و مترجم کتاب در دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سیدسعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص کتاب «روش‌های پژوهش در رسانه‌ها و ارتباطات؛ درآمدی بر رویکردهای کیفی و کمی»، گفت: از آنجایی که برگر استدلال‌های خود را در نگارش دارد و کمتر اهل روش تحقیق است، می‌توان گفت این کتاب بیشتر فلسفه روش تحقیق است.

وی با اشاره به محتوای کتاب، گفت: بخش اول کتاب به مفهوم پژوهش و روش پژوهش کتابخانه‌ای، فصل دوم به روش تحلیل متن، فصل سوم به روش‌های تحقیق کیفی و فصل چهارم به روش‌های تحلیل کمی اختصاص دارد و در بخش پایانی نیز برگر 19 اختلال در تحقیق را مطرح کرده‌است.

عاملی با اشاره به برخی از واژه‌های به کار رفته در ترجمه کتاب، گفت: این واژه‌ها از سوی مترجم نیاز به توضیح دارد.

وی در بخش پایانی سخنان خود گفت: پژوهش برای فهم و حل مسئله است؛ یعنی یکسری مسائلی وجود دارد که پاسخ آن را نمی‌دانیم و پژوهش انجام می‌دهیم تا بتوانیم آن را درک و حل کنیم. در این میان، توجه به اختلال‌هایی که مانع فهم مسئله می‌شود و اختلال‌هایی که مانع حل مسئله می‌شود، اهمیت دارد. به خاطر قضایای چند روز اخیر همه ما دل نگران هستیم و به لحاظ روحی از اتفاقی که برای هموطنانمان افتاده ناراحت شده‌ایم. عده‌ای از اندیشمندان و پژوهشگران درجه یک کشورمان در این پرواز بودند و اتفاقی که برای این عزیزان افتاد اتفاقی نیست که کسی به خاطر آن آزرده نشود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: نگاه حل مسئله، نگاهی است که در بسیاری از مواقع انسان را نجات می‌دهد. اگر همان روز اول تدبیر می‌کردند و حقیقت به مردم گفته می‌شد و تأخیر در بیان وجود نداشت، اختلال در رابطه مردم و مسئولان به وجود نمی‌آمد؛ اصل اتفاق، اتفاق مسئولیت‌برانگیزی است که نمی‌شود به راحتی از آن گذشت، اما اگر به مردم صادقانه گفته می‌شد، این فاصله را ایجاد نمی‌کرد.

وی ادامه داد: حال در این میان می‌بینیم عده‌ای مداخله‌کننده در فهم مسئله وارد می‌شوند و موارد مختلف را مطرح می‌کنند. اینها مداخلاتی است که در فهم مسئله می‌شود و ما محققان اجتماعی باید بتوانیم محاق واقعیت را بفهمیم. امروز با به وجود آمدن فضای مجازی، رسانه‌های اجتماعی و کانال‌ها درک واقعیت کار ساده‌ای نیست و به فراخور جست‌و‌جویی که در رسانه‌های اجتماعی انجام می‌دهیم فضای زندگی برای ما درست می‌کنم.

عاملی تشریح کرد: اینستاگرام به فراخور فضاهایی که وارد آن می‌شویم، برای ما فضای مراجعه به وجود می‌آورد و این تصور را برای مخاطب ایجاد می‌کند که همه دنیا همین‌گونه است که ما می‌بینیم. اگر کسی علاقه‌مند به بحث‌های سیاسی باشد، وارد کانال‌های سیاسی می‌شود و کانال‌های مشابه به وی ارائه می‌شود و این تصور در وی ایجاد می‌شود که همه دنیا به این مسئله علاقه‌مند هستند و تراکم داده‌ای بزرگی در این موضوع وجود دارد، در حالی که فرد دیگری در حوزه‌ای دیگر جست‌و‌جو می‌کند و تصور دیگری از جهان به وی ارائه می‌شود.

این استاد ارتباطات تصریح کرد: در فهم مسائل اجتماعی باید اختلال‌گران فهم و واسطه‌هایی که موجب می‌شود واقعیت اجتماعی را نفهمیم، کنار بزنیم و واقعیت را آنچنان که هست بفهمیم. از سوی دیگر دانشجو به عنوان علاقه‌مند به علم باید دائماً به دنبال راه حل باشد. «مشکل» یک بن‌بست است و مسیری است که برون‌رفت از آن وجود ندارد، اما «مسئله» این‌طور نیست. مسئله معلولات زیاد و مجهولات زیادی دارد که تبدیل مجهول‌های آن به معلوم، هنر کسی است که دارد تحقیقی معطوف به حل مسئله انجام می‌دهد.

وی هشدار داد: اینکه مدام ما بر طبل ناامیدی اجتماعی بزنیم و مسائل اجتماعی کوچک و بزرگ را طوری جلوه دهیم که گویی جهان به پایان رسیده و هیچ برون‌رفتی از این مسئله وجود ندارد، اشتباه است. هر مسئله‌ای قابل حل و برون‌رفت است، برای آنکه انسان دارای خلاقیت و نوآوری ذهنی است و می‌تواند زمینه برون‌رفت از مسائل را برای خود فراهم کند.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: ایکنا اجتماعی کتاب روش تحقیق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۴۸۴۱۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عامل ۴۶ درصد تصادفات ؛ یک عادت بد در رانندگی!

به گزارش تابناک، سرهنگ فیروز کشیر معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ درباره حواس‌پرتی رانندگان هشدار داد و گفت: متاسفانه در بسیاری از تصادفات شاهد هستیم که علت حادثه عدم توجه کافی راننده به جلو است. هر چیزی مانند دخانیات، تلفن همراه، خوردن و آشامیدن باعث حواس‌پرتی راننده شده و توجه کافی را از او می‌گیرد، بنابراین ممنوع است.

یک عادت بد در رانندگی
وی ادامه داد: به عنوان مثال، همه رانندگان می‌دانند استفاده از تلفن همراه حین رانندگی باعث حواس‌پرتی راننده می‌شود. اما متاسفانه هنوز هم این اشتباه را تکرار می‌کنند و این مسئله به یک عادت بد در رانندگان تبدیل شده است که می‌تواند فجایع بسیاری رقم بزند.

کشیر افزود: بارها مشاهده شده برخی از رانندگان که پشت چراغ قرمز متوقف می‌شوند، تا لحظه‌ای که چراغ سبز شود مدام با تلفن همراه خود مشغول هستند.

معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد: در این فاصله چند ثانیه‌ای که رانندگان پشت چراغ قرمز متوقف هستند، آنقدر سرگرم تلفن همراه خود و فضای مجازی هستند که حتی کشیدن ترمز دستی را هنگام توقف فراموش می‌کنند و با خودروی جلویی برخورد می‌کنند.

چرا نباید هنگام رانندگی از تلفن همراه استفاده کنیم؟
کشیر گفت: تلفن همراه به گونه‌ای است که وقتی فرد از آن استفاده می‌کند تمام حواسش را می‌گیرد، بنابراین از اطراف غافل شده و نمی‌تواند تصمیم درست بگیرد یا در شرایط حساس و مهم واکنش درستی داشته باشد.

وی افزود: همچنین استفاده از سایر تجهیزات تلفن متصل به گوشی نیز ممنوع است زیرا باعث انحراف ذهنی و رفتاری راننده شده می‌شود.

معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ تاکید کرد: راننده موظف است تمام هوش و حواس خود را در رانندگی به جلو معطوف دارد و به عنوان یک راننده باید از هر چیزی که باعث بر هم زدن هوش و حواس شود، اجتناب کند.

علت ممنوعیت سیگار کشیدن حین رانندگی
کشیر با اشاره به اینکه استفاده از دخانیات نیز باعث حواس‌پرتی رانندگان می‌شود؛ گفت: ماده ۱۸۰ آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی به صراحت هشدار می دهد که رانندگان حق ندارند حین رانندگی دخانیات استفاده کنند زیرا علاوه بر ایجاد حواس‌پرتی، ممکن است ته‌سیگار روی لباس راننده بیفتد و حوادث ناگواری را رقم بزند.

وی افزود: همچنین راننده حق ندارد در حین رانندگی مواد خوراکی و آشامیدنی استفاده کند چراکه ممکن است یک لحظه آب در گلوی راننده پریده و باعث خفگی و واژگون شدن خودرو شود و این حادثه دیگر خودروها را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

پشت چراغ قرمز این کارها را انجام ندهید
معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ از رانندگان خواست حتی در زمان توقف پشت چراغ قرمز یا ترافیک نیز از استعمال دخانیات، خوردن و آشامیدن و استفاده از تلفن همراه خودداری کنند و همه حواس خود را برای حفظ سلامتی خود و دیگران در رانندگی بگذارند.

آمار دخالت تلفن همراه در تصادفات
وی افزود: با توجه به تحقیقات میدانی همکاران من در پلیس راهور، یکی از دلایل اصلی افزایش تصادفات استفاده و مکالمه با تلفن همراه حین رانندگی است و متاسفانه ۴۶ درصد تصادفات مربوط به تلفن همراه است و این موضوع حتی بدون استفاده از هندزفری نیز اتفاق می‌افتد.

آمار دخالت پیامک در تصادفات
معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد: همچنین در بررسی‌ها مشخص شد ارسال پیامک توسط رانندگان نیز به میزان ۳۷ درصد در بروز تصادفات نقش دارد.

تاثیر مکالمه تلفنی با هندزفری در تصادفات
کشیر گفت: همچنین این تحقیق نشان می‌دهد که مکالمه با هندزفری ۲۷ درصد، استفاده از نوشیدنی‌های غیرمجاز و مصرف روان‌گردان‌ها به میزان ۱۳ درصد و مصرف مواد مخدر نیز ۲۱ درصد در میزان و دلیل تصادفات نقش دارند.

کاری که مواد مخدر با راننده می‌کند
وی درباره استفاده از مخدر گفت: استفاده از مواد مخدر باعث می شود که روح و روان و سیستم اعصاب افراد تحت تاثیر قرار گیرد. همچنین باعث می شود تاری دید، کاهش شدید شنوایی ، درگیری ذهنی و مغزی , درک نکردن فاصله نیز رخ دهد بنابراین افراد نباید در این شرایط پشت فرمان بنشینند.

معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ هشدار داد که این اعداد و ارقام مواردی نیستند که بخواهیم با آنها شوخی کنیم. شوخی با این اعداد یعنی شوخی با جان و زندگی خود و خانواده. بنابراین از رانندگان درخواست می‌کنیم عواملی را که باعث حواس‌پرتی در رانندگی می‌شوند، حذف کنند.

 منبع: ایسنا

دیگر خبرها

  • ۱۱ حقیقت سریع در مورد پیامک/ نخستین متن پیامکی تبریک کریسمس بود
  • ۱۱ حقیقت سریع در مورد پیامک/ اولین متن پیامکی تبریک کریسمس بود
  • مسئله مردم نرخ رشد نقدینگی نیست، مردم تورم را می‌بینند
  • ۲۲ سال حبس برای عامل اطلاعاتی آمریکا به جرم فروش اسناد محرمانه
  • خیز اصلاح طلبان رادیکال به سوی خیابان به بهانه طرح نور/ روزنامه آرمان ملی: مسئله مذاکره با آمریکا و حجاب باید حل شود!
  • حمایت جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران از خیزش ضد صهیونیستی دانشجویان و اساتید آمریکا
  • حمایتی جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران از خیزش ضد صهیونیستی دانشجویان و اساتید آمریکا
  • پویش «مشهد مهربان»، عامل یکپارچه‌سازی اجتماعی مشهد مقدس
  • عامل ۴۶ درصد تصادفات ؛ یک عادت بد در رانندگی!
  • اختلال ترس از فراموش شدن چیست؟