Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر گروه ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی گفت: جامعه ایران در پی وقوع سانحه سقوط هواپیمای اوکراین دچار شوک شده است و نیاز به احیا دارد. در چنین شرایطی احیای جامعه باید به گونه‌ای باشد که جامعه دچار خطر و فرسایش سیاسی و اجتماعی نشود.

 

هادی خانیکی روز یکشنبه در مراسم بزرگداشت جان باختگان حادثه سقوط هواپیمای اوکراین در دانشگاه علامه طباطبایی اظهار داشت: در کنار زنده نگه داشتن یاد جانباختگان این سانحه هوایی باید از این واقعه عبرت گرفت و تلاش کرد تا قدرت سازگاری جامعه و سرمایه های اجتماعی را در چنین شرایطی بالا برد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی توضیح داد: در خصوص این موضوع باید دید احیاگرانه داشت و جامعه‌ای را که دچار شوک شده است، با این دید احیا کرد.

مدیر گروه ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی افزود: احیای جامعه باید به این صورت باشد که جامعه دچار خطر و فرسایش سیاسی و اجتماعی نشود.

به گفته این استاد ارتباطات، از نظر ارتباطی‌ها اتفاق سقوط هواپیما روز ۱۸ دی‌ماه تمام ارزش‌های خبری را دارا بود، حتی اگر اذهان به دنبال کشف پشت صحنه‌ها نباشند، این حادثه آنقدر بزرگ بود که توانست ایران و جهان را تکان دهد.

خانیکی همچنین با اشاره به اینکه سانحه هوایی از نگاه روزنامه نگاران همواره یک خبر بوده است، عنوان کرد: سانحه هواپیمای اوکراین تنها یک سقوط عادی هواپیمایی نبود، بلکه حادثه‌ای بود که فرزندان نخبه کشور نیز در آن کشته شدند و این نخبگان در شرایط عاطفی خانواده‌های خود را ترک کرده بودند.

وی یادآور شد: همچنین سقوط هواپیمای اوکراین پس از حادثه جان باختن تعدادی از افراد در کرمان در مراسم تشییع سردار قاسم سلیمانی به وقوع پیوست و همین موضوع سبب نامناسب شدن زمینه‌های اجتماعی شد.

خانیکی ادامه داد: پس از وقوع اتفاقات سخت و دردناک در جامعه معمولا تمام افراد در بحث‌های تخصصی نظر خود را بازگو می کنند؛‌ اگر در این زمینه مدیریت بحران به درستی انجام می‌گرفت و اجازه چنین پروازی در آسمان‌های ایران داده نمی‌شد، میزان شوک و اعتراض‌های مردمی به شدت کاهش می‌یافت.

به اعتقاد وی، مردم نسبت با چگونگی و سازوکار سقوط هواپیما و همچنین به اطلاع رسانی نشدن به موقع علل این حادثه معترض هستند؛ بنابراین امکان ساماندهی بهتر اطلاع رسانی در مورد این حادثه توسط نهادهای مختلف وجود داشت.

این استاد ارتباطات با اشاره به اینکه در شرایط جنگ مخاطرات افزایش می‌یابد، تاکید کرد: در چنین شرایطی مخابره باید منطقی‌تر انجام شود تا با جلب مشارکت مردمی بار منفی این قضایا به حداقل برسد اما تا زمانی که در شرایط جنگ هستیم، از این قبیل اتفاقات نیز پیش می‌آید.

خانیکی افزود: زمانی که یک اتوبوس حامل دانشجویان نخبه صنعتی شریف در سال‌های گذشته تصادف مرگبار داشت و بسیاری از نخبگان کشته شدند، با توجه به اینکه دانشگاه ایمنی را رعایت کرده بود از بار غم مردم کاسته شد و جامعه این موضوع را بهتر پذیرفت.

وی با اشاره به اینکه در شرایط جنگ باید با همدلی بیشتر عمل کرد، گفت: حادثه محل تسویه حساب شخصی نیست، ارتباطات بحران باید در این شرایط اقدامات مناسبی انجام دهند.

بحران نباید تهدیدزا باشد؛ چراکه در این شرایط جامعه دچار یک نوع شوک روانی می‌شود، بسیاری از دانشجویان پس از این حادثه اعلام کردند که در شرایط امتحان نیستند چرا که فکر آنان دائم درگیر حادثه سقوط هواپیماست.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی زمان‌های واکنش در شرایط بحران را محدود دانست و گفت: در شرایط جنگ و بحران باید درست ترین تصمیم را در کوتاه ترین زمان ممکن گرفت اما اعتماد باید در شرایط بحران مورد توجه باشد. در حوادث باید در عین حال به دور از واکنش‌های هیجانی به زمینه عقلانی امور نیز افزود.

خانیکی ادامه داد: دانشگاه علامه طباطبایی با داشتن حوزه های الهیات و معارف تا فلسفه و مدیریت باید در چنین شرایطی به کمک جامعه بیاید و در این شرایط باید به جامعه بفهماند که در موقعیتی به سر می برد که ظرفیت از دست رفته را ترمیم و احیا کند.

هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ متعلق به اوکراین با ۱۷۶ مسافر از جمله ۱۴۷ ایرانی و ۹ خدمه پروازی که صبح چهارشنبه تهران را به مقصد کی‌یف پایتخت اوکراین ترک کرده بود، ۶ دقیقه پس از پرواز حوالی شهر جدید پرند در استان تهران سقوط کرد و همه مسافران آن جان باختند.

در حالی که در روزهای نخست علت سقوط هواپیما نقص فنی اعلام شده بود، صبح شنبه ۲۱ دی ماه ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران تایید کرد که در شرایط آماده باش جنگی پس از عملیات موشکی ایران علیه پایگاه های آمریکا در عراق، هواپیمای اوکراین بر اثر خطای انسانی و به صورت غیرعمد، مورد اصابت قرار گرفته است./ ایرنا

 

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۴۸۴۷۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سقوط اتوبوس به دره در پرو با ۲۵ کشته و ۱۷ مصدوم

حادثه‌ای در پی انحراف اتوبوس از یک جاده کوهستانی در شمال کشور پرو رخ داد.

حادثه سقوط یک دستگاه اتوبوس به داخل دره‌ای ۲۰۰ متری در شمال پرو دست‌کم ۲۵ کشته برجا گذاشت.

به گزارش ایسنا، این حادثه در پی انحراف اتوبوس از یک جاده کوهستانی در شمال این کشور رخ داد.

گزارش‌ها همچنین حاکیست این سانحه دست‌کم ۱۷ مصدوم داشته است هرچند تعداد دقیق مصدومان هنوز تایید نشده است.

اتوبوس به داخل این دره در نزدیکی شهر «کاخامارکا» در رشته کوه‌های آند سقوط کرده است.

اتوبوس حدود ۵۰ مسافر داشته و پس از سقوط در حاشیه رودخانه‌ای که در اعماق دره جاری است، متوقف شده است. شاهدان می‌گویند جریان آبِ رودخانه، چند تن از مسافران را با خود برده است.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • نیروهای روسی در آستانه تسلط بر شهر راهبردی «چاسوف یار» هستند
  • نجات فرد سقوط کرده از ارتفاعات سخت‌گذر اشنویه
  • سقوط خودروی دنا در قزوین یک‌کشته و دو مصدوم داشت
  • نجات جان جوان قمی در حادثه سقوط از ارتفاع
  • پهپاد جدید ایران؛ «هیرو» یا «لانست»؟
  • یک جنگنده اف - ۱۶ آمریکا در نیومکزیکو سقوط کرد
  • یک جنگنده اف-۱۶ آمریکا در نیومکزیکو سقوط کرد
  • جوان ۲۹ ساله بر اثر سقوط از آبشار لوه گلستان جان باخت
  • سقوط اتوبوس به دره در پرو با ۲۵ کشته و ۱۷ مصدوم
  • سقوط اتوبوس به دره‌ در پرو با ۲۵ کشته و ۱۷ مصدوم