Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت، محسن صالحی نیا اظهار داشت: با توجه به استقرار شهرک‌های صنعتی در نقاط مختلف، شهرک‌های بزرگی با وسعت ۲۰۰ تا ۳۰۰ هکتار تا ۲ هزار هکتار در کشور وجود دارند، اما ناحیه صنعتی در ابتدا با وسعتی کمتر از ۵۰ هکتار ایجاد می‌شود و در ادامه با طرح‌های توسعه‌ای گسترش می‌یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در خصوص میزان فعال بودن ظرفیت این شهرک‌ها و نواحی صنعتی، توضیح داد: ۴۴ هزار و ۸۰۰ واحد صنعتی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی موفق به استقرار و دریافت پروانه بهره‌داری شده‌اند که عمدتاً (تا ۹۷ درصد) آن‌ها واحد‌های کوچک، ۲ درصد واحد‌های متوسط و کمتر از یک درصد واحد‌های بزرگ را شامل می‌شود.

صالحی نیا در مورد تعداد واحد‌های جدید که اخیراً در شهرک‌های صنعتی راه‌اندازی شده‌اند، گفت: ۳۷ هزار واحد صنعتی مستقر در شهرک‌های صنعتی، جواز تأسیس و پروانه صنعتی دریافت کرده و در حال طی مراحل ایجاد هستند. برخی از این واحد‌ها در حال خرید زمین، تسطیح یا ایجاد زیرساخت و برخی دیگر درصدد ساخت سوله، خرید و نصب ماشین‌آلات برای بهره‌برداری هستند.

وی ادامه داد: این واحد‌ها نیز به تناوب، وارد چرخه تولید در شهرک‌ها و نواحی صنعتی می‌شوند که با احتساب ۴۵ هزار واحد صنعتی فعال قبلی، تعداد واحد‌های فعال در شهرک‌های صنعتی به ۸۲ هزار واحد افزایش خواهد یافت. با وجود این، باید بین واحد‌های ایجاد شده و واحد‌های در حال ایجاد تفکیک قائل شد.

معاون وزیر صمت در خصوص اقدامات انجام شده برای فعال شدن واحد‌های راکد در شهرک‌ها و نواحی صنعتی در سطح کشور، افزود: از حدود ۱۰ هزار واحد صنعتی راکد مستقر در شهرک‌های صنعتی تا پایان امسال هزار و ۳۵۰ واحد دوباره به چرخه تولید باز می‌گردند که از این تعداد ۹۴۰ واحد صنعتی در ۹ ماه امسال عملیاتی شده و امیدواریم تا پایان امسال باقی‌مانده این هزار و ۳۵۰ واحد صنعتی راکد دوباره به چرخه تولید بازگردند.

صالحی نیا اضافه کرد: با وجود این، رصد و پایش واحد‌ها با ظرفیت مناسب کاری همیشگی است که تنها در شرکت شهرک‌های صنعتی استانی صورت نمی‌گیرد و اطلاعات دریافتی در مورد مشکلات این واحد‌ها در مواردی مانند کمبود نقدینگی، قوانین بیمه تأمین اجتماعی و … به کارگروه‌های تسهیل و رفع موانع تولید استان، شهرستان و… منعکس و رفع می‌شود.

مدیر عامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در مورد عمده‌ترین مشکل و عامل تعطیلی و کاهش ظرفیت تولید واحد‌های مستقر در شهرک‌های صنعتی توضیح داد: در واحد‌های تولیدی مستقر در شهرک‌های صنعتی که عوامل تولید در آن فراهم است، یعنی ماشین‌آلات آماده است و در زنجیره تأمین مواد اولیه و عرضه محصول در بازار‌های داخلی و صادراتی مشتری مناسبی وجود دارد، مشکل اصلی تأمین نقدینگی است. این واحد‌های تولیدی نیز در ۲ بخش قرار می‌گیرند؛ برخی از این واحد‌ها کالای نهایی تولید می‌کنند که در بازار داخلی مصرف یا صادر می‌شود، اما کالا‌های خیلی از واحد‌های کوچک و متوسط، اقلام کالایی واسطه‌ای و میانی است که به‌عنوان ماده اولیه در زنجیره تأمین واحد‌های صنعتی بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرد. ۷۰ درصد این واحد‌ها که در آن مقدمات تولید فراهم است، با مشکل تأمین نقدینگی مناسب مواجه هستند. علت این امر نیز رشد هزینه‌های تولید در ۲ سال اخیر و افزایش سطح عمومی قیمت‌هاست.

او افزود: همچنین این واحد‌ها در مقایسه با سال‌های گذشته به نسبت کمتری قادر به استفاده از تسهیلات تأمین سرمایه در گردش تولید بوده‌اند و این مشکلی است که باید با رشد پرداخت تسهیلات بانکی به مرور زمان رفع شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: کمبود نقدینگی تولید واحد صنعتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۴۸۵۶۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقش‌آفرینی دانش‌بنیان‌ها در زمینه جهش تولید و رفع نیاز اساسی کشور

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از صندوق نوآوری و شکوفایی، دکتر محمدصادق خیاطیان در بازدید از ۵ شرکت دانش‌بنیان مستقر در شهرک صنعتی هشتگرد با اشاره به فعالیت بیش از ۲۵۰ واحد صنعتی در شهرک صنعتی هشتگرد، گفت: این مجموعه، فرصت مناسبی برای رشد و شکوفایی واحدهای صنعتی و شرکت‌های دانش‌بنیان ایجاد کرده است و در حال حاضر بیش از ۱۲ هزار نفر در شرکت‌های مستقر در شهرک مشغول فعالیت هستند.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی افزود: درحال حاضر ۲۰ شرکت دانش‌بنیان در شهرک صنعتی هشتگرد مشغول فعالیت هستند که دستاوردهای بسیار قابل‌توجهی دارند. به عنوان مثال، شرکت‌های دانش‌بنیان این شهرک در راه‌اندازی تصفیه‌خانه شهرک صنعتی هشتگرد که از مطالبات جدی واحدهای صنعتی بوده است، مشارکت داشته‌اند.

وی تصریح کرد: یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان که در حوزه طراحی و تولید انواع کنتورهای دیجیتال پیشرفته برق فعالیت می‌کند، علاوه بر ایفای نقش در زمینه هوشمندسازی و بهینه‌سازی مصرف برق، ۱۱۰۰ فرصت شغلی مستقیم و غیرمستقیم ایجاد کرده و توان تولید ۶ میلیون کنتور در سال را دارد و محصولات تولیدی خود را به کشورهای مختلفی صادر کرده است.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی خاطرنشان کرد: همچنین شرکت دانش‌بنیان دیگر نیز با طراحی و نصب سیستم کنترل مهار شن روی ۳۵ حلقه چاه نفت در جنوب کشور (طی سال‌های ۲۰۱۶-۲۰۲۴) باعث شده است که بیش از ۷۲ هزار بشکه در روز به ظرفیت تولید نفت کشور اضافه شود که ارزش‌افزوده بسیار بالایی برای کشور به همراه داشته است.

به نقل از روابط عمومی صندوق نوآوری و شکوفایی، خیاطیان تأکید کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان نقش بسیار مهمی در حوزه اشتغال‌زایی و رفع نیازهای اساسی کشور ایفا می‌کنند و صندوق نوآوری و شکوفایی در راستای تحقق شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»، برنامه‌های متعددی را برای تبدیل شرکت‌های نوپا به شرکت‌‎های نوآور و فناور تدارک دیده است که بزودی اعلام خواهد شد.

کد خبر 6091297 مهتاب چابوک

دیگر خبرها

  • نقش‌آفرینی دانش‌بنیان‌ها در زمینه جهش تولید و رفع نیاز اساسی کشور
  • تحویل واحدهای مسکن ملی به متقاضیان تا پایان امسال
  • ممنوعیت خرید و فروش اراضی شهرک‌های صنعتی قبل از اخذ پایان‌کار
  • آتش‌سوزی گسترده یک کارخانه بزرگ در جنوب تهران
  • محصولات بیش از ۱۳۰ واحد صنعتی در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی
  • بهره‌برداری از طرح فروسیلیس منگنز ازنا تا چند ماه آینده
  • بهره برداری از ۲۱ تصفیه خانه در واحد‌های تولیدی استان همدان
  • منع بکارگیری مشمولان غایب در واحد‌های صنعتی، معدنی و صنفی
  • ممنوعیت هرگونه خرید و فروش اراضی شهرک‌های صنعتی
  • ممنوعیت هرگونه خرید و فروش اراضی شهرک‌های صنعتی قبل از اخذ پایان کار و اتمام سالن تولید