Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-05-06@19:26:49 GMT

معجزه میوه‌ها و سبزیجات بنفش برای سلامتی

تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۴۸۶۷۰۳

معجزه میوه‌ها و سبزیجات بنفش برای سلامتی

معمولاً میوه‌ها و سبزیجاتی که رنگ بنفش دارند می‌توانند تأثیر بیماری‌های خطرناک بر بدن را کاهش دهند.

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا معمولاً گیاهان یا سبزیجات رنگی، رنگشان را از بافت‌های خود می‌گیرند تا بتوانند در برابر حشرات و سایر موجودات در امان بمانند. هرچند کار اصلی این رنگدانه‌ها محافظت کردن از سبزیجات در برابر پرنده‌ها و حشرات است، اما فواید بسیار زیادی هم برای سلامت افراد دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رنگدانه‌ای که بیشتر از همه با آن آشنا هستید، کلروفیل است که باعث رنگ سبز در گیاهان می‌شود. اما گیاهانی که حاوی صد‌ها رنگدانه دیگر هستند همگی فیتوشیمیایی‌ها نامیده می‌شوند که این نوع رنگدانه‌ها فعالیت‌های آنتی‌اکسیدانی دارند. خوراکی‌های خوش‌رنگ نه تنها سرشار از فیبر‌ها و آنتوسیانین‌ها، فلاوونوئید‌های مفید برای قلب هستند، بلکه می‌توانند ریسک بیماری قلبی را هم کاهش دهند.

معمولاً میوه‌های بنفش رنگ می‌توانند اثرات مضر آهن را کاهش دهند. در صورتی‌که آهن به شکل نادرست وارد سیستم گوارشی بدن شود می‌تواند به سلول‌ها آسیب وارد کند. رنگدانه این میوه‌ها زمانی مفید خواهند بود که با ترکیبات دیگر در بدن مخلوط شده و واکنش دهند. اگر این مواد رنگی مقدار آهنشان کم باشد می‌توانند اثرات سمی روی بافت‌های بدن بگذارند. زیرا ترکیبی به نام پلی‌فنول که در میوه‌های بنفش وجود دارد می‌تواند با آهن واکنش داده و اثرات منفی این مواد را در بدن از بین ببرد. البته چای سبز هم دارای این ترکیبات است که می‌تواند اثرات خوبی بر بدن بگذارد.

چغندر

رنگ چغندر اثر مثبتی بر سلامت بدن می‌گذارد. چغندرها، سرشار از ویتامین‌های آ، ث، ب ۶ و همچنین منبع عالی فولات، فیبر، زکسانتین، لوتئین و انواع مواد مغذی تقویت کننده سلامتی هستند. یکی از مواد مغذی موجود در چغندر، به نام بتائین، باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن می‌شود. چغندر می‌تواند به کنترل فشار خون و تأخیر در زوال عقل هم کمک کند. همچنین برای کمک به افزایش سرعت ری‌کاوری بعد از ورزش مفید بوده و به افزایش عملکرد در طول ورزش کمک می‌کند. در حقیقت مصرف این سبزی بنفش، برای سلامتی فوق العاده است.

اگر نمی‌دانید که چگونه باید چغندر را بخورید، آن‌ها را خرد کرده و با اضافه کردن کمی روغن زیتون آن‌ها را بپزید. این کار باعث می‌شود تا قند موجود در چغندر به صورت کارامل درآمده و مزه آن عالی شود. 

بلوبری

این میوه‌های کوچک بنفش مایل به آبی، سرشار از آنتی اکسیدان‌هایی بنام آنتوسیانین هستند، اما این تنها ماده مغذی موجود در آنها نیست. بلوبری آنتی اکسیدان‌های دیگری هم مانند کرستین و کامپفرول دارد که فواید زیادی برای سلامتی بدن دارند. همچنین سرشار از چند ویتامین و ماده معدنی مانند آهن، کلسیم، روی و ویتامین‌های کا و ث است. همچنین این میوه از نظر فوایدی برای کاهش خطر ابتلا به دیابت، بیماری‌های قلبی، آلزایمر و چاقی مفید است.

شاتوت

شاتوت یک میوه رنگی بسیار خوشمزه‌ای است که طرفدار زیادی دارد. فواید آن تا حدودی مشابه با بلوبری است. این میوه سرشار از آنتی اکسیدان‌های مشابه موارد یافت شده در میوه و سبزیجات بنفش دیگر است. اما ویتامین ث، فیبر، لوتئین، زکسانتین، پتاسیم و منیزیم زیادی هم دارد. شاتوت کمک کننده خوبی برای خنثی سازی رادیکال‌های آزاد است و مانع رشد سریع سرطان‌هایی مانند: ریه، سینه، روده بزرگ و پروستات می‌شود. همچنین به حفظ سلامت مغز بسیار کمک می‌کند. طعم شاتوت به تنهایی فوق العاده است. البته می‌توانید این میوه را با اسموتی ها، سالاد‌ها یا حتی دسر‌ها صرف کنید.

کلم بنفش

وقتی کلم بنفش را می‌پزید، جذب آنتوسیانین آن برای بدن آسانتر خواهد بود. اما زمانی که کلم بنفش را به شکل ترشی مصرف می‌کنید، پروبیوتیک‌های طبیعی موجود در آن را نیز جذب خواهید کرد که به سلامتی روده کمک می‌کند. پروبیوتیک‌ها باکتری‌هایی هستند که در مبارزه با میکروب‌ها و جذب مواد مغذی، هضم غذا و حتی کنترل استرس به بدن کمک می‌کنند.

انگور

آنتوسیانین موجود در انگور از قرمز تا سیاه خواهد بود. این دانه‌های آبدار به خاطر داشتن رسوراترول مشهور هستند. رسوراترول نیز یک ماده مغذی است که می‌تواند از سلول‌ها در مقابل آسیب‌های مختلف محافظت کند. رسوراترول آنتی اکسیدانی است که در گروهی از گیاهان به نام پولی فنول وجود دارد که به مبارزه با سرطان، جلوگیری از بیماری‌های قلبی کمک می‌کند.

پس تمام افراد باید حتماً میوه‌ها و سبزیجات رنگی را در برنامه غذایی خود قرار دهند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام/

منبع: آنا

کلیدواژه: چغندر بلوبری کلم بنفش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۴۸۶۷۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چگونه به فاسیولا مبتلا می شویم؟

ایسنا/گیلان معاون بهداشتی علوم پزشکی گیلان گفت: مصرف سبزیجات محلی خام همچون چوچاق و خالیواش و نعناع و هر نوع سبزی خودرو و معطر جمع آوری شده از طبیعت و موجود در بازارهای محلی در ابتلای مردم به فاسیولا نقش اساسی دارد.

دکتر سید محمود رضوانی در گفت وگو با ایسنا، فاسیولیازیس را عفونت یا بیماری ناشی از انگل های جنس فاسیولا دانست و اظهار کرد: انگل های فاسیولا کرم های مسطح و برگی شکلی هستند که عمدتا در مجاری صفراوی و کبد دام ها از جمله گوسفند، بز، گاو، گاومیش و برخی از علفخواران دیگر زندگی می کنند.

وی با بیان اینکه برای برقراری چرخه زندگی انگل فاسیولا وجود دام های آلوده، منابع آبی دائمی یا فصلی، بارندگی فراوان و حلزون های میزبان واسط ضروری است، افزود: حیوانات آلوده به فاسیولا تخم انگل را همراه با مدفوع خود به محیط خارج دفن می کنند، در صورتی که این تخم در آب قرار گیرد، در درجه حرارت مناسب پس از حدود سه هفته در داخل آن یک لارو مژه دار به وجود می آید. این لارو پس از تشکیل از تخم خارج شده و با نفود در بدن حلزون های آبزی شروع به رشد و تکثیر می کند و به لاروهای دم دار تبدیل می شوند که این لاروهای جدید نیز پس از کامل شدن از بدن حلزون میزبان واسط خارج شده و در آب رها می‌شوند و به برگ گیاهان آبزی می چسبند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان ادامه داد: حیوانان نشخوارکننده و انسان به دنبال خوردن گیاهان و یا سبزیجات آبزی حامل لاروهای انگل یا آب های سطحی آلوده به فاسیولا مبتلا می شوند.

رضوانی، خوردن سبزیجات محلی آلوده به فاسیولا به صورت خام، خوردن غذاهای تهیه شده با سبزیجات خام مانند دلار و زیتون پرونده، نوشیدن آب های سطحی و آب چشمه های روباز نواحی کوهستانی، خوردن جگر خام یا آبدار و شستن ظروف و سبزیجات مصرفی در آب های سطحی آلوده را از جمله راه های ابتلا به فاسیولا دانست و تاکید کرد: این بیماری دارای دو مرحله حاد و مزمن است و دوره کمون بیماری از چند روز تا چند هفته و چند ماه متغیر است، اما مهمترین نشانه های بیماری شامل تب و لرز و تعریق شبانه و دردهای شدید شکمی و اختلالات گوارش و نشانه های آلرژیک مانند کهیر و خارش و ناراحتی های تنفسی و کاهش ورزن و کم خونی و بزرگی کبد است.

وی با بیان اینکه مصرف سبزیجات محلی خام همچون چوچاق و خالیواش و نعناع و هر نوع سبزی خودرو و معطر جمع آوری شده از طبیعت و موجود در بازارهای محلی در ابتلای مردم به فاسیولا نقش اساسی دارد، گفت: این سبزیجات گاهی به صورت خام در تهیه غذاهای محلی کاربرد دارد که در صورت آلودگی به انگل می تواند در انتقال بیماری نقش ایفا کند؛ از آنجایی که ضد عفونی کردن این سبزیجات مشکل است باید از خوردن آنها به صورت خام پرهیز کنیم.

معاون علوم پزشکی گیلان بر لزوم پرهیز از مصرف توت فرنگی و سبزیجات خام محلی به صورت غیر بهداشتی تاکید کرد و گفت: شست و شوی سبزیجات با آب سالم و همراه با ضد عفونی کردن با محلول سرکه سفید(ترکیب یک به چهار سرکه و آب) به مدت ۱۵ دقیقه باشد. توت فرنگی نیز پس از شست و شو با آب سالم، حتما به مدت سه تا پنج ثانیه در آب جوش وارد شده و سریعا در آب سرد قرار گیرد.

رضوانی با بیان اینکه سبزیجات خام محلی خرد شده، پخته شده و یا خشک شده پس از فریز کردن به مدت پنج روز مصرف شود، عنوان کرد: پاک کردن سبزیجات با دستکش و خودداری از دست زدن به دهان موقع تمیز کردن سبزیجات نیز مورد تاکید است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • اگر می‌خواهید انرژی تان زیاد شود این خوراکی‌ها را ناشتا بخورید!
  • سبزیجات در مدار گرانی+جدول
  • آب چاه بخوریم یا آب معدنی؟ / ضدعفونی آب لوله کشی با اشعه ماورای بنفش
  • ۱۰ ماده غذایی که به شما در سفر به سوی کاهش وزن کمک می‌کنند
  • کشف کمیاب‌ترین «رنگ» دنیای باستان در یک حمام رومی؛ رنگی گران‌تر از طلا (+عکس)
  • پخت یک غذا با بادمجان و سبزیجات توسط زوج مسن غارنشین افغان (فیلم)
  • هوای شهر ری بسیار ناسالم شد
  • کشت چغندر علوفه‌ای در مازندران تامین کننده خوراک دام کشور
  • چگونه به فاسیولا مبتلا می شویم؟
  • معجزه‌ای که روشنایی بخش چشم دل است