Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-03@04:00:20 GMT

چرا اعتبار رسانه‌های داخلی از بین رفت؟

تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۴۹۰۶۱۶

چرا اعتبار رسانه‌های داخلی از بین رفت؟

یک فعال رسانه ای گفت: مردم دیدند رسانه‌های خارجی که هیچ خبرنگاری در ایران ندارند تحلیل‌های درست تری از این موضوع داشتند و اعتبار رسانه‌ای رسانه‌های داخلی به شدت مخدوش شد.

مهرداد خدیر در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص وضعیت رسانه‌ها در عصر پرتلاطم امروز، اظهار کرد: جدای از موقعیت بحرانی اساسا وظیفه رسانه کشف حقیقت و کسب خبر است که متاسفانه در ایران به دلایل متعدد اتکای به منابع رسمی بیش از اندازه است و رسانه‌ها به منابع مستقل کمتر اتکا می‌کنند یا نمی‌توانند اتکا کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در خصوص استراتژی رسانه‌ها در موضوع حادثه سقوط هواپیمای اوکراین، تصریح کرد: در این حادثه رسانه‌ها به قدری به منابع رسمی اعتماد کردند که حتی بر اساس آن روایت‌ها و تحلیل‌هایی نوشتند هرچند نمی‌توانیم همه رسانه‌ها را در یک ژانر قرار دهیم، اما اتفاقی که در ایران افتاد، قضاوت مردم نسبت به رسانه‌های داخلی را تا اندازه‌ای منفی کرد؛ این موضوع به این دلیل است که بخشی از رسانه‌های ما با بودجه‌های حکومتی، دولتی یا رانتی اساسا رویکرد رسانه‌ای خود را از دست دادند و به یک دستگاه تبلیغاتی و پروپاگاندایی تبدیل شدند و به خاطر همین اصلا نمی‌توانند به دنبال کشف حقیقت باشند.

سردبیر هفته نامه امید جوان با تاکید بر اینکه رسانه‌ها باید به موضوعاتی چون کشف حقیقت، تربیت روزنامه‌نگار تحقیقی و اکتفا نکردن به منابع رسمی روی بیاورند، افزود: روزنامه سازندگی هم در صفحه اول خود علت این اتفاق را اتکای بیش از حد رسانه‌ای‌ها به منابع رسمی دانسته و به نظر می‌رسد علت کارایی نداشتن منابع رسمی در بخش خبر وجود رویکردهایی معطوف به قدرت، تبلیغات، امنیت یا مصلحت باشد که متاسفانه در ساعات گذشته از این حادثه تکاپویی از جانب خبرنگاران ندیدیم.

سکوت رسانه‌ای بهتر از تحلیل یا انتشار خبر اشتباه است

وی با ابراز تاسف از اینکه کار رسانه‌های ما تکرار و بازنشر خبرهای رسمی است، اظهار کرد: در رسانه‌های مستقل دنیا روش کار اینگونه نیست که تنها به منابع رسمی اکتفا شود و بخشی از این امر در ایران به دلیل اقتصاد نابسامان یا حکومتی بودن رسانه‌هاست و بخش دیگر آن به دلیل این است که رسانه‌های حکومتی امکانات بیشتری دارند و آنها می‌توانند به لحاظ خبری دست بازتری داشته باشند و رسانه‌های مستقل ناچارند بر اساس خبرهای آنها تحلیل بگذارند.

خدیر با انتقاد از موضع‌گیری غلط رسانه‌ها در موضوع سقوط هواپیما، خاطرنشان کرد: کاش برخی از رسانه‌های ما که امروز اظهار شرم کردند تا کسب نتیجه قطعی سکوت کرده بودند، متاسفانه بخشی از رسانه‌های ما به بوق تبلیغاتی تبدیل شده‌اند از صداوسیما گرفته تا سایت‌ها و روزنامه‌ها همگی به این شکل درآمده‌اند و ما اگر امروز رسانه به مفهوم تخصصی کلمه داشتیم این وضعیت را شاهد نبودیم و برای آن لازم است روزنامه‌نگاران وخبرنگاران ما از پای میزها و مانیتورهایشان برخیزند و به میدان بروند و واقعیت اخبار را خود بررسی کنند شاید این وقایع را کمتر ببینیم.

وی با تاکید بر اینکه رسانه باید رسانه باشد، در خصوص دلایل منحرف شدن رسانه‌ها از دلیل اصلی حادثه، گفت: بخشی از این اعتقاد مطلقی که رسانه‌ها به منابع رسمی کردند آنها را منحرف کرد که اگر رسانه‌ها خبرنگاران تخصصی در حوزه امنیتی و نظامی داشتند شاید این اتفاق نمی‌افتاد و امروز شرمندگی خود را از سوگیری و نشر اخبار نادرست اعلام نمیکردند.

لزوم حرکت رسانه‌ها به سمت تولید خبرنگار تخصصی

تحلیل‌گر سایت خبری عصر ایران با تاکید بر لزوم حرکت رسانه‌ها به سمت تربیت روزنامه‌نگار تخصصی، تصریح کرد: متاسفانه حتی یک خبرنگار حتی در قالب پرسش هم این سوال را مطرح نکرد و به کنکاش نپرداخت، آیا در حوزه حمل ونقل هوایی یک خبرنگار تخصصی هم نداشتیم که با مسئولان در مورد سقوط هواپیما به مباحثه بپردازد و برای رد نظراتشان دلیل بیاورد؟ خوشبختانه در موضوع نفت خبرنگاری داریم که هر جا قول خلافی از اوپک در موضوع نفت مطرح شود ایشان در گزارش، گفتگو یا توئیت‌های خود حرفی برای گفتن دارند که در مورد محیط زیست یا دیگر حوزه‌ها هم خبرنگارن تخصصی به همین نحو عمل می‌کنند.

وی با ابراز تاسف از نپرداختن رسانه‌های داخلی برای به بحث گذاشتن دلیل سقوط هواپیما نداشتند، خاطرنشان کرد: از رسانه‌های داخلی هیچ تلاشی برای تحلیل دیده نمی‌شد هرچند در برخی موارد به دلیل امنیتی شاید نتوان به مواردی ورود کرد اما به نظر می‌رسد در این زمینه اساسا دانش خبرنگاری ما به قدر کفایت نبود و طبیعی است که وقتی خبرنگار در برنامه خبری شرکت می‌کند و همه نظرات مسئول روی کاغذ می‌آید بدون اینکه سوالات در حد به چالش کشیدن آنها باشد قطعا نتیجه‌ای به جز این روند دربر نخواهد داشت.

خدیر با تاکید بر اینکه سکوت بهتر از تحلیل یا انتشار خبر نادرست است، افزود: در این حادثه هیچ کس تلاش نکرد از منبع مستقلی کسب اطلاع کند و به منابع رسمی تا حدی با نگاه شک و تردید نگاه کند چرا که منابع رسمی کار خودشان را می‌کنند و ما رسانه‌ای‌ها هم کار خود را انجام دهیم و این خود باعث بروز این درهم تنیدگی‌ها شده است.

وزارت ارشاد نهادی سنتی که در تربیت خبرنگاران و روزنامه‌نگاران موثر نبوده است

سردبیر هفته‌نامه امید جوان در خصوص بخشی از دلایل از دست رفتن تلاش خبرنگاران ایرانی و ایجاد این حجم از ناهماهنگی‌ها، تصریح کرد: خبرنگاران اقتصادی بیش از حد به روابط عمومی‌ها نزدیک شدند و متاسفانه بازاریابان نقش خبرنگار را ایفا کردند و مدام جشنواره‌های شبه تخصصی به راه افتاد و خبرنگاران از آن حالت انگیزه و عطش کشف حقیقت دور شدند و احساس کردند باید مدام انعکاس دهنده امور خاصی باشند که به آنها گفته می‌شود و بخش اصلی مشکل را شخصا متوجه خود رسانه‌ها می‌دانم چون هر دستگاه قدرت، حکومت یا امنیتی مصالح خود را تشخیص می‌دهد شاید مصلحت بدانند خبر را قرنطینه کرده و اعلام نکنند اما مشکل این است که تلاشی برای کشف حقیقت از منبع دیگری نبوده است و کشف حقیقت اینطور هم نباید باشد که تولید دردسر برای خود یا رسانه یا جامعه کنند بلکه امروز حداقل تولید اخبار منحصر به رسانه رسمی مکتوب نیست و توئیت کردن یا دیگر امکانات بازنشر می‌تواند حداقل ایجاد تردید یا تشکیک کنند و نتیجه این نبود تلاش امروز این شد که مردم دیدند رسانه‌های خارجی که هیچ خبرنگاری در ایران ندارند تحلیل‌های درست تری از این موضوع داشتند و اعتبار رسانه‌ای رسانه‌های داخلی به شدت مخدوش شد.

وی در انتقاد به نداشتن کارآیی وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی در تربیت خبرنگار یا تغییر وضعیت رسانه‌ها گفت: این نهاد، نهادی است که هنوز به شکل سنتی اداره می‌شود و این وزارتخانه هنوز هم همچنان درگیر ذره‌بین گذاشتن روی نشریات چاپی است که حتی گاه در دکه‌ها عرضه نمی‌شوند! و ساختاری دارند که تنها انرژی می‌گذارد تا بگوید ما بر شما نظارت داریم و این انرژی و همتی که هست برای تربیت خبرنگار نیست و اساسا به قدری اهداف کنترلی پررنگ شده که همه دارند همدیگر را کنترل می‌کنند تا حدی که از خودشان غافل شدند و بخشی از مشکلات رسانه‌ها به این وزارتخانه برمی‌گردد و فقط وزارت ارشاد به مجموعه‌ای تبدیل شده که می‌خواهد به مقام بالاترش بگوید من در حال کار هستم و امور را کنترل می‌کنم همه این عوامل دست به دست هم داده و از روزنامه‌نگار و خبرنگار ایرانی یک نیروی منفعل ساخته که نتواند در موقع بحران ایفای نقش کند.

کد خبر 405503

منبع: ایمنا

کلیدواژه: اخبار رسانه وزارت ارشاد روزنامه نگاری سقوط هواپیمای اوکراینی خبرنگاران شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۴۹۰۶۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از جوابیه جواد هاشمی به ماجرای رپ خوانی تا حاشیه ای برای «نون.خ»

خبرگزاری مهر-گروه هنر-علیرضا سعیدی؛ فرآیند تولید و ارایه آثار و محصولات موسیقایی و حاشیه‌های ریز و درشت دنیای موسیقی طی سال‌های اخیر تبدیل به «فرصت» و «چالش» مهم و جالب توجهی شد که بسیاری از دست‌اندرکاران و فعالان عرصه موسیقی را بر آن داشت تا فارغ از رسانه‌های رسمی به ارائه و انعکاس فعالیت‌های موسیقایی خود در بسترهای متنوع «فضای مجازی» بپردازند و در این مسیر بسیار مهم و مؤثر بر افکار عمومی جامعه، حضور چشمگیری داشته باشند. حضوری که بعضاً برای آن‌ها دربرگیرنده اتفاقات مبارک و ارزشمندی در جهت معرفی خود و محصولات موسیقایی‌شان شد و در برخی موارد هم باعث دردسرهای زیادی شد که می‌تواند در ابعاد مختلف اجتماعی و فرهنگی‌اش مورد بررسی و واکاوی بیشتری قرار گیرد.

شرایطی دارای اهمیت که اکنون نمی‌توان به راحتی از آنچه در این بستر رسانه‌ای روی می‌دهد، بی‌تفاوت گذشت. چارچوبی دارای چالش و پر از فراز و نشیب‌های عجیب و غریب که تبدیل به اقیانوس پهناور و بی‌انتهایی شده که هر چه قدر در آن حضور داشته باشیم، بیشتر متوجه ابعاد پیچیده آن می‌شویم. شرایطی که در دنیای موسیقی فرآیند بسیار پررنگی دارد و تقریباً تمامی فعالان موسیقی را برآن داشته تا در این راه پر پیچ و خم اما جذاب برای مخاطب، به معرفی و به اصطلاح بیگانه «پرزنت» محصولات و دیدگاه‌های خود بپردازند. شرایطی که شاید بیان بسیاری از آنها در قالب رسمی خبرگزاری‌ها و رسانه‌های رسمی کشور جایگاهی نداشته باشد اما دربرگیرنده ابعادی است که می‌تواند برای طرفداران و دوستداران موسیقی مشتمل بر رویدادهای مکتوب و تصویر جالب توجهی باشد.

اتفاقاً ظهور و بروز چنین شرایطی است که هم موجب رشد و تولید اخبار و نوشتارها و تصویرهای به اصطلاح «زرد» و «غیرقابل انتشار در رسانه‌های رسمی» شده و هم ایجاد کننده فضای رقابتی بین رسانه‌های رسمی و رسانه‌های فعال در فضای مجازی شده است که این مسایل نیز دربرگیرنده ملاحظات فراوانی است. ملاحظاتی که رجوع به آنها می‌تواند ویترین حواشی و اظهارنظرهایی باشد که رجوع به آنها با در نظر گرفتن ملاحظات و باید و نبایدهایش امری اجتناب ناپذیر است.

«یک هفته با فضای مجازی موسیقی» عنوان سلسله گزارش‌های هفتگی سرویس هنر خبرگزاری مهر برای مرور متن و حاشیه منتخب رویدادهای موسیقایی از پنجره فضای مجازی است که روزهای پایانی هر هفته با استفاده از مطالب منتشر شده هنرمندان و فعالان عرصه موسیقی کشورمان در بسترهای مختلف فضای مجازی پیش روی مخاطبان قرار می‌گیرد.

حسین حقیقی؛ واکنش به یک موسیقی ضد صهیونیستی

حسین حقیقی از خوانندگان فعال موسیقی پاپ که طی سال های اخیر علاوه بر تولید آثار عاشقانه، حضور فعالی نیز در عرصه تولیدات مربوط به آثار اجتماعی و موضوعی دارد و اخیرا هم خوانندگی موسیقی تیتراژ فیلم سینمایی «ضد» را به عهده داشت، طی روزهای گذشته و از پس تجمع ضد اسراییلی دانشجویان حامیان فلسطین در آمریکا اقدام به انتشار سلسله استوری هایی درباره یک موسیقی اعتراضی به نام «leve palestina» کرده است و در این باره نوشت:

این روزها در راهپیمایی ها و تجمعات ضد اسراییلی و در میان حامیان فلسطین یک موسیقی خاص پخش می شود که با وجود تلاش صهیونیست ها خیلی خوب منتشر شده و دست به دست می شود.

این موزیک به زبان سوئدی است و جورج توتاری ۴۷ سال پیش آن را ساخته است. توتاری فلسطینی است اما سال ۱۹۷۰ اجبارا به سوئد پناهنده شده است. در همان سال ها برای اینکه صدای وطنش باشد و از ظلم رژیم غاصب حرف بزند، یک گروه موسیقی به نام «کوفیا» تشکیل می دهد به معنی «چفیه». ترجیع بند آن هم چنین است: زنده باد فلسطین، مرگ بر صهیونیسم.

علیرضا عصار؛ انتشار یک تک آهنگ جدید با آرزوهای خوب

علیرضا عصار از خوانندگان گزیده کار و کم حاشیه موسیقی پاپ ایران که این روزها در بی خبری کامل مشغول به سرانجام رساندن پروژه جالب توجهی است، طی روزهای گذشته بود که پس از مدت ها تک آهنگ جدیدی به نام «پیرمغان» را منتشر کرد.

وی در صفحه شخصی اش پیرامون انتشار این تک آهنگ که همچون سایر کارهایش از حال و هوایی متفاوت تر از جریان فعلی موسیقی پاپ برخوردار است، نوشت:

ترانه «پیر مغان» با آرزوی روزهای روشن و به امید شنیدن خبرهای خوب با عشق به شما عزیزان تقدیم می‌شود.

در این قطعه سبزه منصور شاعر بخش اول، بهرام آقاخان و همایون نصیری تنظیم کنندگان، دارا دارایی نوازنده گیتارباس، پویا نیکپور نوازنده پیانوو میکس و مستر، همایون نصیری نوازنده پرکاشن، بهرام آقاخان نوازنده گیتار نایلون، رضا عسگرزاده نوازنده دودوک برخی از اعضای گروه اجرایی را تشکیل می دهند.

حسین صفامنش؛ اعتراض در فضای مجازی پاسخ در نشست خبری

پس از پخش آخرین قسمت های سریال تلویزیونی «نون.خ» به کارگردانی سعیدآقاخانی بود که حسین صفامنش از خوانندگان موسیقی کردی با انتشار ویدیویی نسبت به استفاده آثارش در سریال «نون. خ» اعتراض کرد و گفت: به زودی پیگیری قانونی و قضایی نسبت به این موضوع را آغاز خواهد کرد.

صفامنش در این ویدیو عنوان کرده که استفاده از آثارش بدون کسب اجازه و قرارداد با این خواننده و مدیربرنامه اش بوده است.

گویا مدیر برنامه های حسین صفامنش شکایت رسمی و قانونی خود درباره این روند غیرقانونی را علیه سعید آقاخانی در مرجع قضایی ثبت کرده است.

پس از طرح این انتقادها بود که مهدی فرجی تهیه کننده سریال «نون.خ» در نشست خبری این سریال که طی روزهای گذشته برگزار شد در رابطه با موضوع مطرح شده از سوی صفامنش توضیح داد: موضوع ربطی به آقای آقاخانی ندارد و به من به عنوان تهیه کننده مربوط می شود. ما در یکی از فصل ها هم از «شیرین شیرین» آقای محمدیان استفاده کردیم که او تماس گرفت و بسیار هم تشکر کرد و گفت این موسیقی موجب شعف و تحسین شده است. ما در بخش کولبرها از موسیقی آقای صفامنش استفاده کردیم، البته نافی موضوع مالکیت معنوی نیستم ولی تصورم نبود شکایت کنند. فکر می کردم او زنگ می زند و می گوید دمت گرم وقتی به کولبرها پرداختی از این قطعه استفاده کردی. حتما برای جبران ماجرا در خدمت هستم. در این ۲ فصل قبلی تلاشی هم صورت گرفت که بتوانیم با او مذاکره کنیم. سعید آقاخانی دنبال صدای بکری بود اما نشد از ایشان استفاده کنیم. آرزو دارم موفق باشند.

سید جواد هاشمی؛ ماجرای رپ خوانی و پاسخ به حواشی در شبکه دو

از دیگر نکاتی که طی روزهای گذشته در فضای مجازی سر و صدای زیادی به پا کرد، مربوط به ماجرای رپ خوانی سید جواد هاشمی در پوشش غیرمتعارف آنچه از او دیده ایم، با همراهی خواننده ای به نام علی حسینی در یک کلیپ است که واکنش های زیادی را در فضای مجازی به همراه داشت.

هاشمی اما سرانجام در برنامه تلویزیونی «مداربسته» شبکه دو سیما بود که در گفت‌وگو با حسین رفیعی مجری برنامه نسبت به این اتفاق واکنش نشان داد و گفت: من در این فیلم یک «هودی (به سویی‌شرت‌هایی که کلاه داشته باشند هودی گفته می‌شود)» پوشیده بودم و موسیقی را که توسط خواننده اجرا می شد لب می زدم. موضوعی که گویا با حواشی و واکنش های بسیار زیادی مواجه شد که برایم بسیار جالب توجه بود. در حالی که بسیاری از دوستان می دانند من در آموزش و پرورش موسیقی کار می کردم و بسیاری از هنرمندانی که اکنون به صورت حرفه ای موسیقی کار می کنند عضو گروه های سرودی بودند که بنده در آنها به عنوان مربی حضور داشتم. به هر حال من کارم موسیقی بوده و حالا آمدم با یک جوان، موسیقی اش را لب زدم. شرایطی که موجب شد خیلی به من بد و بیراه بگویند.

وی افزود: حتی برخی از کاربران دایم اعتراض می کردند که چرا «هودی» پوشیدی؟ حالا که پوشیدی چرا مارک دارش را به تن کردی؟ خلاصه که در معرض انواع و اقسام حرف در فضای مجازی بودم. در حالی که جالب است بدانید همین علی حسینی که با او در قطعه لب خوانی کردم از خوانندگان خوبی است که کارهای مذهبی هم زیاد خوانده و حتی در حمایت از فلسطین نیز کارهایی را تولید کرده و این بار از من خواست تا در کنارش باشم.

این بازیگر اظهار کرد: وقتی هودی را به من دادند تا بپوشم می دانستم که ممکن است مساله شود ولی هیچ نگفتم و پوشیدم و رفتم، اجرا کردم. حتی هادی حسینی پدر علی حسینی که از تهیه کنندگان موسیقی بود به من گفت: «آقا ترکاندید» و من به او نگفتم که این من را می ترکاند.


محسن چاوشی؛ حرف های محمدعلی بهمنی کذب محض است

محسن چاوشی از خوانندگان مطرح موسیقی پاپ که فعالیت هایش همواره زیر ذره بین اصحاب رسانه و فضای مجازی است، طی روزهای گذشته بود که از پس مصاحبه تصویری محمدعلی بهمنی شاعر و ترانه سرای پیشکسوت کشورمان با سامانه «بیلبورد» که انتقادات تندی را بر علیه محسن چاوشی درباره مجوز شعر یکی از آثارش بر زبان آورده بود، واکنش نشان داد.

وی در کامنتی برای پست منتشر شده این مصاحبه تصویری نوشت:

خوب است شاعران پا به سن گذاشته و پیشکسوت حرمت عمر و قلم خود را نگه دارند و لااقل از حافظه به دروغ کمک نگیرند یا نه ... از قول کسی، دیگر خاطره و خطاب شخصی در نیاورند. من کسی را فلانی جان صدا که نمی کنم هیچ؛ از اساس چنین مکالمه و مراوده ای که آقای محمدعلی بهمنی ذکرش را می کنند به یاد نمی آورم. حرف های شاعر در گفت‌وگویی که داشته از اساس کذب است و محلی از اعراب ندارد. جز به جز آن.

کد خبر 6093770 علیرضا سعیدی

دیگر خبرها

  • زبان طنز نیشدار است
  • حمله اسرائیل به حومه دمشق
  • حمله رژیم صهیونیستی به حومه دمشق
  • شنیده شدن صدای انفجار در حومه دمشق
  • مالک جدید استقلال، رسما پرونده مدیریت این باشگاه را بست | تصمیم نهایی گرفته شد
  • فهرست انتخاباتی شورای وحدت فقط از کانال‌ رسمی منتشر می‌شود
  • فهرست‌های انتخاباتی منتسب به شورای وحدت فاقد اعتبار است
  • اعتراف تازه رسانه‌های رسمی رژیم صهیونیستی درباره حمله ایران
  • از جوابیه جواد هاشمی به ماجرای رپ خوانی تا حاشیه ای برای «نون.خ»
  • بسیاری از مراجعات مردم به محاکم به دلیل اعتبار دادن به اسناد عادی است