Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-05@21:57:12 GMT

غنی سازی پوشش جنگلی زاگرس مرکزی ضروری است

تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۴۹۰۹۶۴

غنی سازی پوشش جنگلی زاگرس مرکزی ضروری است

بیت الله محمودی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: بررسی انجام شده در تاج پوشش‌های جنگلی زاگرس مرکزی نشان می‌دهد بیش از ۵۵ درصد از رواناب‌های تولیدی در گستره‌های جنگلی تخریب شده با تاج پوشش کمتر از ۱۰ درصد اتفاق می‌افتد، این در حالی است که این میزان برای جنگل‌های با تاج پوشش بیش از ۵۰ درصد، تا ۱۷ درصد کاهش می‌یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: این موضوع نشان از رابطه مستقیم و محسوس درصد تاج پوشش جنگلی با میزان ذخیره آب در جنگل است و در واقع با تخریب و کاهش درصد تاج پوشش جنگل، فرصت و بستر ذخیره آب نیز در آن به شکل محسوسی کاهش می‌‏یابد، در نتیجه درصد رواناب‌های سطحی که موجب بروز سیلاب است، بیشتر می‌شود.

محمودی عنوان کرد: بر اساس نتایج بدست آمده در هر هکتار اراضی جنگلی، جنگل تنک، جنگل نیمه انبوه و جنگل انبوه در زاگرس مرکزی به ترتیب ۱، ۱۰۵، ۱۵۰ و ۱۸۸ متر مکعب آب در یک بارش متوسط حداکثر روزانه ذخیره می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهرکرد بیان کرد: طغیان رودخانه‌ها و جاری شدن سیل در زاگرس مرکزی لزوم توجه به حفظ، توسعه و غنی‌سازی پوشش جنگلی این منطقه را بیش از پیش هویدا می‌کند.

وی بیان کرد: یکی از پیامدهای مخرب سیلاب‌های اخیر حجم زیادی از فرسایش خاک در حوزه زاگرس بوده است.

محمودی در ادامه گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد اگر چه میانگین تلفات سالانه خاک در جنگل‌های زاگرس مرکزی ۹۸.۶ تن در هکتار در سال است و فاصله کمی با شاخص جهانی فرسایش (۵ تا ۶ تن در هکتار در سال) دارد، اما میانگین سالانه تلفات خاک در اراضی جنگلی تخریب یافته این منطقه ۲۶ تن در هکتار است که این موضوع نشان می‌دهد تخریب جنگل چگونه سیر صعودی تلفات سالانه خاک را موجب می‌شود.

کد خبر 4824083

منبع: مهر

کلیدواژه: منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری شهرکرد دانشگاه شهرکرد قاسم سلیمانی سردار سلیمانی بارش برف بوشهر سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی ایلام شهادت شهرکرد سپاه پاسداران خطبه های نماز جمعه شیراز گرگان تعطیلی مدارس مشهد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۴۹۰۹۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۶۵ هزار هکتار از شالیزارهای شمال یکپارچه سازی می شود

به گزارش خبرنگار مهر، نادر علیزاده بعدازظهر شنبه در حاشیه بازدید از طرح یکپارچه سازی شالیزارهای بزمینان آمل از اجرای طرح یکپارچه سازی حدود ۶۵ هزار هکتار از زمین‌های شمال کشور با سرمایه گذاری چینی‌ها خبر داد.

وی گفت: مدت زمان اجرای این طرح کلان حوزه زیربنایی و آب وخاک کشور حدود ۳ سال است و پیش بینی‌های لازم انجام و طرح‌های مورد نیاز این طرح نیز تهیه شده است.

مازندران ۲۱۳ هزار هکتار شالیزار دارد.

کد خبر 6096483

دیگر خبرها

  • یک میلیون هکتار از مراتع آذربایجان‌غربی ییلاقی است
  • خودکفایی در تامین نانوکاتالیست‌ ضروری در تولید بنزین
  • خودکفایی کشور در تأمین نانوکاتالیست ضروری در تولید بنزین
  • خودکفایی کشور در تامین نانوکاتالیست ضروری در تولید بنزین
  • خودکفایی در تأمین نانوکاتالیست ضروری در تولید بنزین
  • اسلامی‌سازی علوم انسانی امری ضروری است
  • ۶۵ هزار هکتار از شالیزارهای شمال یکپارچه سازی می شود
  • تخریب سازه‌های بتونی غیر مجاز و آزاد سازی سواحل نور
  • تخریب سازه‌های بتونی غیر مجاز و آزاد سازی سواحل شهرستان نور
  • برخورداری ۶۲۵ زوج نابارور استان مرکزی از خدمات بیمه سلامت