Web Analytics Made Easy - Statcounter

مجموعه «پالادیوم» در آستانه تخریب قراردارد. شورای شهری‌ها می گویند ساخت و ساز غیرقانونی انجام شده است ولی سازمان نظام مهندسی اعلام کرد پالادیوم پروانه ساختمانی رسمی دارد و ساخت و ساز برای این مجموعه بر اساس توافق بوده است.

خبرگزاری فارس ـ گروه شهری: «پالادیوم»، مرکز خریدی لاکچری در محله زعفرانیه تهران است که به گران بودن اجناس آن شهرت دارد، ساخت این مال بزرگ و پر زرق و برق حدود 10 سال پیش آغاز و در نهایت پس از 5 سال به صورت رسمی افتتاح شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پالادیوم با مساحت زیربنای 100 هزار متر مربع، 13 طبقه در ضلع جنوبی، 11 طبقه در ضلع شمالی و 6 طبقه زیر همکف  از مال‌های مشهور پایتخت است اما مدتی از افتتاح این مجموعه تجاری نگذشته بود که برخی از کارشناسان خبر از تخلفات عمده در ساخت این مجموعه دادند و ماجرای تخلف این پاساژ با اظهار نظرهای محمد سالاری رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران آشکارتر شد. 

سالاری اعلام کرد:  مالک پاساژ در ضلع جنوبی ساختمان مجتمع تجاری خود زمینی را با هدف تأمین پارکینگ خریداری کرده بود اما پس از مدتی تصمیم می‌گیرد که این زمین را هم به مجتمع تجاری تبدیل کند و در این بین با سوء استفاده از دوره گذار در مدیریت شهری، تونل زیرزمینی و یک پل هوایی که از زیر و روی شارع عمومی می‌گذرد را احداث کرده است.

تبدیل باغ در شمال تهران به پالادیوم

وی بیان داشت:  اصل ساخت این پاساژ مشکل دارد چرا که زمین آن باغ بوده اما دیوان عدالت اداری رای شورا مبنی بر باغ بودن را ابطال می‌کند و این درست نیست که مالکی برای افزایش ارزش افزوده ملکش تونلی از زیر خیابان و پلی در فراز خیابان ایجاد کند.

پس از اعتراض برخی از اعضای شورای شهر پرونده پاساژ پالادیوم برای بررسی به کمیسیون ماده 100 ارجاع شد که  رای بدوی تخریب تونل و پل بود و بعد از اعتراض مالک وارد چرخه بررسی دوباره شد.

پای حناچی به پرونده پالادیوم باز شد

پیگیری‌های محمد سالاری راه به جایی نبرد و شهرداری اقدامی انجام نداد. سالاری دوباره تصمیم گرفت این تخلف را مطرح کرد تا شاید از طریق رسانه‌ای شدن آن چاره‌ای شود. بنابراین مهر امسال در صحن شورای شهر به شهردار تذکر داد و بیان داشت: سال 96 نسبت به تخلفات پالادیوم تذکر دادم و یک ماه بعد تعدادی از اعضا مجدد در این زمینه تذکر داشتند ولی رسیدگی در این زمینه انجام نگرفت. احداث زیرگذر، پل و مجموعه پالادیوم به طور عیان سبب شده که حقوق عمومی شهروندان مورد تعدی  قرار گیرد و معاونت قضایی دادستان کل کشور نیز چندین به شورا و شهرداری در این زمینه نامه نوشته است.

تخلف پروژه پالادیوم عیان است

وی با اشاره به اینکه عدم روند رسیدگی به این تذکرات جایگاه نهادهای نظارتی را زیر سوال می‌برد و راهی جز طرح سوال از شهردار نداریم، گفت: پالادیوم پروژه بزرگ‌مقیاس ساختمانی است که در ابتدای دوره فعالیت شورا تذکرات زیادی در مورد بارگذاری متخلفانه با همیاری شهرداری از این مجتمع اعلام شد.تخلفی که در این پروژه انجام گرفته عیان است ولی توجهی علیرغم تذکرات شورا جهت رسیدگی به آن انجام نگرفته است.

وی بیان داشت: رأی بدوی تخلف مجتمع پالادیوم صادر شده اما با رایزنی مالک و شهرداری منطقه تلاش می‌شود رأی تجدیدنظر به تأخیر بیفتد. در حالی که رأی بدوی ماه‌ها است صادر شده ولی موضوع تخلف واضح و علنی است و افراد با نفوذ تلاش می‌کنند این پرونده تبدیل به نظریه شود که با این روش‌های جایگاه نهادهای نظارتی زیر سؤال می‌رود و راهی به جز طرح سوال از شهردار باقی نمی‌ماند.

پل و تونل پاساژ پالادیوم تخریب می‌شود

سرانجام محمد سالاری، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران اعلام کرد:
با پیگیری‌هایی که انجام شد کمیسیون ماده ۱۰۰ رأی بدوی را در خصوص تخلفات ساختمان پالادیوم از جمله ایجاد پل هوایی بر فراز شارع عام و تونل زیرزمینی برای ارتباط ساختمان شمالی و جنوبی،  تایید کرد.

وی بیان داشت: دو نفر از اعضای کمیسیون یعنی عضو شورای شهر و نماینده وزارت کشور نیز رأی را امضاء کردند ولی هنوز نماینده قوه قضاییه امضاء نکرده است و باید نظرش را اعلام کند. 

 رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: از آنجا که قاعده در رأی دادن آرای ماده ۱۰۰ اکثریت اعضاست با این دو امضاء رأی بدوی مبنی بر جمع‌آوری تونل و پل در ساختمان پالادیوم صادر شده و پیگیری می‌کنیم بعد از ابلاغ رأی، شهردار منطقه و معاونت شهرسازی آن را فورا به اجرا بگذارند.

اقدامی بر خلاف طرح تفصیلی در شمال تهران

مجید فراهانی عضو شورای شهر تهران درباره این موضوع به خبرنگار فارس گفت: تخلف پالادیوم در مورد نصب پل اتصال شده به ساختمان شمالی و جنوبی است که در واقع این پل روگذار به دستور مالک صادر شده  و تخلف آن کاملا محرز است.

وی بیان داشت: ساخت این پل کاملا خلاف طرح تفصیلی شهر تهران و مصوبات کمیسیون ماده 5 است که اعضای شورا نیز طی نامه‌ای اکیدا از شهرداری خواسته‌اند تا جهت رفع این خلاف اقدام شود.

این عضو شورای شهر با تاکید بر اینکه شورای شهری‌ها پیگیر رفع این تخلف هستند، گفت:‌ تاکنون اقدامی از سوی شهرداری انجام نشده و اگر این روند ادامه داشته باشد از روش‌های دیگر اقدام خواهد شد.

فراهانی در پاسخ به اینکه آیا جریمه ریالی نیز در این زمینه لحاظ شده است، گفت: خیر بحث قلع و قمع در این زمینه مطرح است و برخورد ریالی مدنظر نیست.

اما شهرداری منطقه یک اعلام کرده رأی قطعی در این زمینه ابلاغ نشده است. سید حمید موسوی شهردار منطقه یک تهران به خبرنگار فارس، گفت: تاکنون در خصوص پالادیوم رای بدوی به منطقه ابلاغ شده است که طبق قانون با تجدید نظرخواهی مالک مجموعه پالادیوم، در انتظار ابلاغ رای قطعی هستیم و هنوز از کمیسیون ماده ۱۰۰ رای قطعی در رابطه با تخلفات پل و تونل پالادیوم واصل نشده است و تا زمانیکه ابلاغ نشود اطلاعی از مفاد رای صادره نداریم.

 وی بیان داشت: شهرداری منطقه یک خود را مکلف و موظف به اجرای قانون و آرای مقام قضایی دانسته و در صورت ابلاغ رای قطعی کمیسیون ماده ۱۰۰ ، مطابق قانون و مفاد رای صادره، ترتیبات قانونی و اجرایی فنی را برای اجرای دقیق آن بی کم و کاست معمول می‌دارد.

نبود پیوست ترافیکی و زیست‌محیطی مشکل مال‌های تهران

درباره این موضوع به سراغ بیژن خطیبی عضو هیأت مدیره نظام مهندسی استان تهران رفتیم. وی درباره این موضوع به خبرنگار فارس،‌گفت: مجموعه پالادیوم و بسیاری از مال‌های بزرگ تهران متأسفانه در صدور پروانه آنها پیوست ترافیکی و زیست‌محیطی ارائه نشده است و این مسأله به مرور زمان مشکلات زیادی ر به هر ماه داشته است.

وی افزود: در نظام مهندسی 7 رشته داریم که دو مورد آن مربوط به موضوعات ترافیکی و شهرسازی است که در حال حاضر مغفول مانده است در حالی که توجه به این مسأله بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

عضو هیأت مدیره نظام مهندسی استان تهران ادامه داد: در مورد مجموعه پالادیوم در حال حاضر بازدید از این پاساژ نسبت به قبل بسیار بیشتر شده و در صورتی که تمهیدات لازم در هزینه تأمین پارکینگ اتخاذ نشود ترافیک زیادی در منطقه ایجاد خواهد شد که علم مهندسی می‌تواند جهت رفع این موانع اقداماتی را انجام دهد.

خطیبی گفت: فاز اول و دوم مجموعه پالادیوم پروانه ساختمانی رسمی و تأییدیه نظام مهندسی را دارد و پایان کار آن از سوی شهرداری تهران ارائه شده است. ولی پس از اینکه این مجموعه به بهره‌برداری رسید استقبال از پاساژ زیاد بود و بر همین اساس مالک مجموعه تصمیم گرفت که با شهرداری وقت مذاکراتی انجام دهد و اقدامی جهت رفع گره‌های ترافیکی انجام گیرد.

 وی بیان داشت: مالک با هزینه شخصی پارکینگ طبقاتی مازاد ایجاد کرد تا خودروها در خیابان نمانند و بر اساس توافقی که چند سال پیش صورت گرفت و بین شهرداری منطقه یک و مالک منعقد شد دو موضوع مورد تفاهم در نظر گرفته شد.

عضو هیأت مدیره نظام مهندسی استان تهران بیان داشت:‌یکی قرارداد احداثی و بهره‌برداری تونل زیرزمینی و دیگری قرارداد احداث و بهره‌برداری پل هوایی برای این مجموعه بود بر همین اساس مالک 5 پلاک در خیابان پایین‌تر را خریداری و تجمیع و آن را تبدیل به پارکینگ طبقاتی می‌کند. پالادیوم دارای هزار واحد پارکینگ است که با تجمیع این ملک‌ها و راه‌اندازی پارکینگ جدید 700 مورد دیگر هم به آن افزوده شد ولی این پارکینگ در خیابان دیگری است و رفت و آمد بین دو پارکینگ می‌تواند روزانه بیش از 1500 عبور و مرور خودروها را به همراه داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: بر همین اساس با تفاهم انجام گرفته مالک به شهرداری پیشنهاد داد با هزینه شخصی تونل و پل هوایی بسازد و ارتباط دو پارکینگ فراهم شود تا مردم در ترافیک نمانند.

خطیبی تصریح کرد: در قرارداد تونل اعلام شده که هر زمانی که شهرداری بخواهد مترو احداث کند مالک باید محدوده را در اختیار شهرداری بگذارد و شهرداری نیز اجاره سالانه در مورد ساخت پل دریافت می‌کند.

عضو هیأت مدیره نظام مهندسی استان تهران اعلام کرد: بر اساس گفته مالک 8 میلیارد تومان هزینه ساخت پل و تونل شده تا گره ترافیکی باز شود و به نظرم اصل موضوع به نفع مردم است و اینکه شورای شهری‌ها گفته‌اند شکایت همسایگان را پیگیر بوده‌ایم باید مدنظر باشد ولی این سوال مطرح است آیا می‌توان اصل موضوع را زیر سؤال برد.

وی خاطرنشان کرد: قرارداد مالک پالادیوم با شهرداری در مورد پل در سال 99 به اتمام می‌رسد و به نظرم کارشناسان ترافیکی باید بررسی‌های لازم را در این زمینه انجام دهند و اقدامی صورت گیرد که به ضرر شهروندان نباشد.

به گزارش فارس،‌ در حال حاضر سایه تخریب بر سر مجموعه پالادیوم قرار گرفته و شورای شهری‌ها اصرار به اجرای قانون دارند. آنها معتقدند ساخت ساز از ابتدا به نوعی غیر قانونی بوده و باید بخشی از این مال بزرگ در زعفرانیه تهران تخریب شود. مالک هم می‌گوید تنها برای پل این مجموعه سال‌های پیش 8 میلیارد هزینه کرده و همه چیز طبق توافق با شهرداری بوده است. به نظر می‌رسد اکنون تصمیم‌گیر نهایی کمیسیون ماده ۱۰۰ است و پرونده این مال بزرگ بزودی به سرانجام خواهد رسید.

به گزارش فارس، برخی از مخاطبان فارس من هم با ثبت سوژه‌ای تحت عنوان آیا پرونده تخلفات پالادیوم منطقه1 تهران قابل پیگیری نیست؟! خواستار بررسی این پرونده شده‌اند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: شورای شهر تهران افزایش قیمت کمیسیون عمران قیمت بنزین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۴۹۱۹۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قراردادهای شهرداری تهران با چین به شورای شهر ارسال شود

اعضای شورای شهر تهران در جلسه امروز در خصوص آخرین وضعیت قراردادهای سفر شهردار تهران به چین پرداختند و اعلام کردند که متاسفانه این قراردادها به هیچ عنوان شفاف نیست - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، در جریان دویست و سی  و یکمین جلسه شورای شهر تهران محسن هرمزی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گزارشی را از حوزه حمل و نقل و همچنین قراردادهای انجام شده شهردار تهران در سفر چین اشاره کرد.

مهدی عباسی؛ رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران با اشاره به قراردادهای امضا شده شهرداری تهران در سفر چین گفت: انتظار داریم که این قراردادها در اختیار ما قرار بگیرد.

وی با اشاره به اینکه برخی اسناد و مدارک حاکی از این است که مشکلاتی در این قراردادها وجود دارد گفت: در تماس با کسانی که پیغام‌هایی را در ارتباط با این موارد به ما می‌دهند جلسه خواهیم گذاشت اما انتظار داریم که همکارانمان در شهرداری شفاف‌سازی بکنند

عباسی به جابجای مدیرعامل مترو اشاره کرد و افزود‌: سوالی که مطرح می‌شود این است که علت جابجایی چه بود؟ اگر این فرد خوب بود و کارش در مجموعه مترو قابل قبول بوده چرا جابجا شده؟ و اگر حرفی زده است و گلایه‌ای داشته است که قطعا این موارد را عنوان کرده چرا جابجا و به یک مجموعه دیگر منتقل شده است؟

وی تصریح کرد: در این زمینه باید شفاف‌سازی شود و امیدواریم در این زمینه پاسخ‌های لازم داده شود.

نرجس سلیمانی؛ رئیس کمیسیون حقوقی و نظارت شورای شهر تهران با اشاره به اینکه بیش از دو سال و نیم از عمر شورای شهر تهران گذشته است گفت: علی‌رغم وعده‌های مکرری که داده شده هنوز اتفاقی در حمل و نقل چه روی زمین و چه زیر زمین در پایتخت نیفتاده است.

وی با انتقاد از عدم شفافیت قراردادهای شهردار تهران در چین گفت: در این قراردادها وعده داده شد که واگن و اتوبوس و تاکسی های برقی وارد پایتخت بشود اما این وعده ها بی‌نتیجه مانده است.

وی با اشاره به گذشت فروردین ماه سال 1403 گفت: با گذشت فروردین ماه هنوز خبری از ورود اتوبوس‌های برقی نیست.

سلیمانی گفت: مدیریت شهری در حوزه اجرا حتی با تک ماده نیز نمره قبولی نمی‌گیرد.

سید جعفر تشکری هاشمی؛ رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران ضمن تشکر از معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران گفت: در چند ماهه گذشته از حضور آقای هرمزی در این معاونت تعامل کمیسیون عمران بیشتر از گذشته شده و یک فضای همدلی شکل گرفته است.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته شورای شهر تهران مجوز دو میلیون یورو را به شهرداری تهران جهت تامین زیرساخت‌هایی لازم داد، اظهار کرد: مغایرتی ندارد که اعضای شورای شهر تهران از قراردادهای شهرداری تهران در حوزه حمل و نقل مطلع شوند و چنانچه این کار صورت بگیرد قطعا سوء تفاهمات ایجاد شده برطرف خواهد شد و انشاءالله در عمر باقیمانده کارهای قابل قبولی شکل بگیرد.

تشکری هاشمی به خط پرند اشاره کرد و گفت: زمانی که قرار بود این خط افتتاح بشود به بحث‌های حقوقی این خط اشاره کردم و تاکید کردم که این موضوع باید حل بشود اما این موضوع حل نشد و تاکیدم این است که باید حتما خط پرند تکمیل و کامل شود.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران ادامه داد: با گذشت چند ماه هنوز مشخص نیست که شهرداری تهران در خصوص اتوبوس‌های برقی با طرف خارجی قرارداد بسته است یا خیر و این سوالات هنوز پاسخ داده نشده است.

وی همچنین به 191 ون اشاره کرد و گفت: از این تعداد تاکنون 40 دستگاه هنوز پلاک‌گذاری نشده است و از 150 دستگاهی که شماره‌گذاری شده‌اند به شرکت توسعه تجارت شهر واگذار شده است و جالب آنجاست که ما از ماهیت آن بی‌اطلاع هستیم.

تشکری هاشمی ادامه داد: بر اساس آماری که کسب کرده‌ایم متوسط جابجایی این ون‌ها در شهر تهران روزانه 19.5 نفر است قطعا یک موتورسیکلت بیش از این تعداد مسافر جابجا می‌کند.

مهدی اقراریان عضو کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران نیز خطاب به شهردار تهران گفت: بنده به عملکرد شما نقد دارم اما نباید شما ناراحت شوید و به گونه‌ای عمل بکنید که ما را تحریم و مجموعه شهرداری با ما همکاری نکنند این کار کار غلطی است.

وی با بیان اینکه در سفر چین شهردار تهران قراردادهایی بسته شده که برای ما شفاف نیست گفت: این قرارداد ابهاماتی داشته و دارد و باید به آن پاسخ داده شود.

وی گفت: بنده در صحن شورای شهر تهران تذکری را در رابطه با تاکسیرانی دادم و مدیر عامل آن در جلسه‌ای موارد را مطرح کرد و بسیاری از سوالات مطرح شد. آقای زاکانی بخشی از رفتاری که به اعضای شورای شهر تهران بر می‌گردد به تعامل شما با اعضای شورا بر می‌گردد و باید‌ آن را اصلاح بکنید.

اقراریان گفت: یادمان نمی‌رود که آقای شهردار در سال گذشته اعلام کرد که 2500 دستگاه اتوبوس وارد ناوگان خواهد شد البته این حرفها ناشی از عدم شناخت وی از شهرداری بود و هر چه بیشتر جلو رفت از مجموعه شهرداری شناخت بیشتری را پیدا کرد.

وی گفت: در ابتدای این دوره از مدیریت شهری تاکنون 826 اتوبوس وارد ناوگان حمل و نقل عمومی شده و باید آقای شهردار از وعده هایی که داده از مردم عذرخواهی بکند.

عضو کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران با اشاره به اینکه شهردار تهران زمانی که خودش نماینده مجلس بود از وزرا سوال می‌کرد و حتی آنها را استیضاح می‌کرد گفت: حالا که به ما رسیده است شما ناراحت هستید؟ سوالی که وجود دارد که در قرارداد چین آیا قراردادهایی غیر از حمل و نقل بسته شده است یا خیر؟

وی ادامه داد: وعده های بی‌سرانجام شده بنا به گفته خانم سلیمانی وجود داشته است و رفتار شما در پایان این دوره به پای مجموعه شورا نوشته خواهد شد و این می‌تواند آسیب برساند.

میثم مظفر عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران نیز با اشاره به گزارش معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: پیشنهاد من این است که این گزارش‌ها منطبق با برنامه چهارم توسعه باشد. بیشتر اعضای شورای شهر تهران دغدغه‌شان این است که اقدامات انجام شده د رحوزه حمل و نقل در این دوره به نتیجه برسد.

ناصر امانی؛ عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران گفت: آقای هرمزی در صحن شورا 4 بار گزارش ارائه کرده است و هر بار اعلام کرده است که قرارداد 640 دستگاه واگن نهایی شده و پرداخت‌ها صورت گرفته و تولید واگن‌ها آغاز شده است و در نیمه اول سال 1403 وارد ناوگان حمل و نقل خواهد اما امروز گفتند که قراردادها امروز نهایی شده است!

وی تصریح کرد: اگر قرار بود وزارت کشور طرف قرارداد با شرکت چینی باشد چرا در همان سفر اول به چین دعوت نشدند تا قراردادها نهایی شود؟

امانی همچنین به واگذاری تاکسی‌های برقی به رانندگان اشاره کرد و گفت: قطعا آنها با این هزینه‌ها نمی‌توانند آنها را خریداری بکنند.

محمد آخوندی؛ رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران نیز گفت: قطعا اگر ما حرفی بزنیم برخی‌ها ما را تهدید می‌کنند و هشتک درست می‌کنند اما ما وظیفه داریم حرف بزنیم و از اقدامات صورت گرفته حمایت بکنیم.

وی افزود: از وقتی که نماینده مردم شدیم پذیرفتیم که کار بکنیم و این موضوع از همان ابتدا برای بنده وجود داشت که شورا و شهرداری از هم جدا نیستند.

آخوندی ادامه داد: در مجموعه حمل و نقل اقدامات و کارهای بزرگی صورت گرفته است به طوری که طی سه سال شورای شهر تهران بودجه قابل قبولی را در این حوزه تدوین کرد. امسال نیز بودجه حمل و نقل به میزان بودجه سال قبل مدیریت شهری است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ۱۰۰ درخت در ۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی صالحیه قطع شد
  • آغاز ساخت ایستگاه مترو بازارک رباط کریم
  • تخریب ساخت و ساز غیر مجاز در اراضی کشاورزی بویراحمد
  • خسارت بیش از ۲ میلیارد تومانی سیل به زیر ساخت‌های عشایری سربیشه
  • قطع ۱۰۰ درخت در ۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی صالحیه
  • آخرین وضعیت ساخت دو بزرگراه بروجردی و یادگار امام در تهران | میدان جی موقت بسته می شود
  • تحقق مدیریت هماهنگ شهری در شرکت توسعه شهرداری اصفهان/ شوراها مصداق بارز مردم سالاری است
  • اتفاق ناگوار در انتظار تماشاخانه قدیمی سنگلج/ مسئولان شهرداری کجا هستند؟
  • افتضاح مجموعه شهرداری؛ مالک جدید سرخ‌ها نماد ایرانی را هم نمی‌شناسد؟ | تصویر
  • قراردادهای شهرداری تهران با چین به شورای شهر ارسال شود