Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@18:23:55 GMT

متناسب سازی آموزش ها با نیاز بازار کار

تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۴۹۲۰۲۷

متناسب سازی آموزش ها با نیاز بازار کار

سید مصطفی آذرکیش روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا در کرج اظهارداشت: هنرستان های فنی وحرفه ای و کاردانش با هدف مهارت آموزی ، اشتغال و توسعه فرهنگ کارآفرینی در فرآیند تعلیم و تربیت راه اندازی شده است.
وی تربیت نیروی ماهر و مورد نیاز برای بازار کار را یکی از اهداف مهم آموزش درهنرستان ها دانست و افزود: در راستای اهداف ترسیم شده تا کنون هفت هزار و ۱۰۰ هنرستان فنی و حرفه ای و کاردانش در کشور احداث و فعال شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


 ۳۷ درصد از دانش آموزان دوره متوسطه دوم کشور را هنرجویان هنرستان های فنی و حرفه ای و کار و دانش تشکیل می دهند. 
وی با اشاره به اینکه بیش از ۹۳۰ هزارهنرجو درهنرستان های فنی و حرفه ای و کارودانش کشورتحصیل می کنند، اضافه کرد: ۲۱ درصد از این هنرجویان در رشته کار و دانش و ۱۶ درصد دررشته فنی و حرفه ای مشغول به تحصیل هستند.
آذرکیش خاطرنشان کرد: این هنرجویان در ۲۰۱ رشته شامل ۱۶۰ رشته شاخه کاردانش و ۴۱ رشته شاخه فنی و حرفه ای  درزمینه صنعت، خدمات، کشاورزی و هنرمشغول به تحصیل هستند.

وی  با بیان اینکه خانواده ها در هدایت تحصیلی و کاهش بیکاری فرزندانشان نقش بسزایی دارند، عنوان کرد: استعداد، علاقه، نیاز جامعه و قابلیت اجرایی چهار رکن مهم در هدایت تحصیلی را تشکیل می دهد.
 تغییرگرایش دانش آموزان دوره متوسطه به تحصیل در هنرستان ها ضروری است زیرا در برنامه ششم توسعه سهم ۵۰ درصدی هدفگذاری کرده است.
مدیرکل دفترآموزش متوسطه فنی وحرفه ای وکاردانش وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: تربیت دانش آموزان مستعد و کارآفرین یکی از رویکردهای جدید آموزش وپرورش درسند تحول بنیادین است .
آذرکیش یادآورشد: نیروی انسانی مستعد و کارآزموده مطابق با نیازهای جامعه مهمترین رکن پیشرفت کشور است که این امر مهم در نهاد آموزش وپرورش و مدرسه محقق می‌شود.
وی گفت: مطابق سند تحول بنیادین نظام تعلیم وتربیت، خروج ازحافظه محوری و توسعه مهارت آفرینی از اولویت‌های برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش کشوراست تا کیفیت بخشی، پژوهشگری و پرسشگری در بین آینده سازان جامعه تقویت شود.
وی افزود: سالانه ۲ درصد به دانش آموزان شاخه های کار و دانش و فنی و حرفه ای کشورافزوده می شود اما با توجه به وضعیت بیکاری در جامعه نیاز به گسترش دامنه مهارت آموزی به ویژه در سطح هنرستان ها با هدف اشتغال و کارآفرینی داریم.
مدیرکل دفترآموزش متوسطه فنی وحرفه ای وکاردانش وزارت آموزش و پرورش در ادامه این گفت و گو به برگزاری اولین المپیاد الکترونیکی کاردانش کشوراشاره و بیان داشت: در آزمون برق ساختمان ۶۴ شرکت کننده از ۳۲ استان، در آزمون تعمیر موتور تراکتور ۳۸ شرکت کننده از ۱۹ استان و در آزمون طلا و جواهرسازی ۱۸ شرکت کننده از ۱۸ استان شرکت کردند.
آذرکیش خاطرنشان کرد: با توجه به دیدگاه‌های جدید دربرگزاری مسابقات و با تکیه بر فناوری‌های نوین موجود، شیوه آزمون در این مرحله دستخوش تغییرات اساسی شده و شاهد تجربه‌ای متفاوت برای اولین باردر برگزاری مسابقات هنرستانی شدیم.
مدیرکل دفترآموزش متوسطه فنی وحرفه ای وکاردانش وزارت آموزش و پرورش گفت: در نخستین المپیاد الکترونیکی کاردانش کشور که دیروز در البرز برگزار شد ۱۲۳ هنرآموز از ۲۸ استان در قالب تیم های سه نفره شرکت کردند.
وی با بیان اینکه ۷۱ کارشناس، داوری این المپیاد را در مراکز استان ها برعهده داشتند، اضافه کرد: ۱۰ داور نیز از سوی معاونت آموزش متوسطه وزارتخانه برای مانیتورینگ وارزیابی شرکت کننده های سراسر کشور درهنرستان کاردانش شهید چمران آموزش و پرورش ناحیه یک کرج به عنوان مرکز اصلی داوری این مسابقات حضور پیدا کردند.
 دراولین المپیاد مهارتی شاخه کاردانش هنرجویان دختر و پسر رقابت کردند تا ۳۰ نفر به عنوان منتخب کشوری برگزیده شوند.

برچسب‌ها البرز مهارت اموزی آموزش و پرورش دانش‌آموزان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: البرز مهارت اموزی آموزش و پرورش دانش آموزان البرز مهارت اموزی آموزش و پرورش دانش آموزان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۴۹۲۰۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۴۵ درصد دانش‌آموزان مازنی در فنی و حرفه‌ای تحصیل می‌کنند

مدیرکل آموزش و پرورش استان مازندران از تحصیل ۴۵ درصد از دانش‌آموزان استان در هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ساری، حسین کمالی در نشست خبری با محوریت گرامیداشت هفته معلم با اشاره به جایگاه علم و عالم، اظهار داشت: تکریم و تجلیل از مقام ارزنده معلم که نقش اثرگذاری در حوزه تربیت سرمایه اجتماعی دارند به عنوان یک فرهنگ و تکلیف باید مورد توجه قرار گیرد. 

وی با اشاره به سخن رئیس جمهور در دیدار با معلمان که ایران قوی در گرو مدرسه قوی و قدرتمند است، افزود: با توجه به اینکه همه ساله شیوه‌نامه از سوی وزارتخانه جهت تقدیر از مقام معلم ارسال می‌شود، امسال هم 98 معلم نمونه در سطح استان انتخاب شد و 9 معلم هم به مرحله کشور راه یافتند.

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران با بیان اینکه موضوع تکریم معلمان منحصر به مدرسه نمی‌شود، افزود: همه مسئولان در سطح استان به نحوی خودشان را به تقدیر از مقام معلم تکلیف کردند و با تاکید استاندار برای اولین بار مراسم تکریم و تجلیل مقام معلم به‌صورت مشترک با دانشگاهیان در هفته آینده با حضور مسئولان ملی برگزار می‌شود.

کمالی با اشاره به برگزاری آزمون‌های استخدامی و جذب نهایی دو هزار و 400 معلم در آموزش و پرورش استان، گفت: در حال حاضر با چالش و کمبود نیروی انسانی روبرو نیستیم و مسأله کمبود معلم را نخواهیم داشت و همچنین 600 نفر سهمیه برای جذب نیروهای خدماتی در استان داریم.

وی با اشاره به کیفیت بخشی به مقوله آموزش گفت: تمام تلاش این است که میانگین نمرات دروس مختلف در پایه های تحصیلی استان ارتقا ببخشیم و به سمت رشد کیفیت آموزش با ارتقای میانگین نمرات هستیم. 

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران با اشاره به اینکه استان مازندران جزو 10 استان برتر کشور در کنکور است افزود: در  جذب پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها نیز رتبه دوم را داریم که در رده سبز میانه یا استان مناسب قرار دارد و این نشانه تمایل مازندرانی‌ها به ادامه تحصیل است .

کمالی با بیان اینکه به دنبال گسترش رشته‌های فنی و حرفه‌ای در استان هستیم اعلام کرد: 45 درصد از دانش آموزان مازندران در گروه‌های  فنی و حرفه‌ای تحصیل می‌کنند که این رقم تا پایان برنامه هفتم باید به 56 درصد برسد و بدون شک با رشد رشته های فنی و حرفه‌ای ، میزان بیکاری هم کاهش می‌یابد.

وی تصریح کرد: از سوی دولت سیزدهم  60 میلیارد تومان برای خرید تجهیزات در هنرستان‌های استان  تخصیص داده شده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ۵۰ هنرجوی مهابادی در دوره‌های فیلم‌سازی شرکت کردند
  • جذب ۲۴ هزار و ۸۸۰  نفر  دبیر و هنرآموز/ برگزاری آزمون استخدامی ۲۸ اردیبهشت
  • توسعه مهارت‌های بازار محور در جهت افزایش تولید
  • ۴۵ درصد دانش‌آموزان مازنی در فنی و حرفه‌ای تحصیل می‌کنند
  • آموزش و مهارت‌آموزی به ۲۰۰ هزار دانش‌آموز کشور
  • نیمی از بازماندگان تحصیل در زنجان توانایی ذهنی و جسمی ندارند
  • نیمی از بازماندگان تحصیلی در زنجان توانایی ذهنی و جسمی ندارند
  • ۲۰۰ هزار دانش‌آموز در کشور آموزش‌های مهارتی می‌بینند
  • ضرورت متناسب سازی دروس دانشگاهی با نیاز صنعت فولاد کشور
  • رشته‌های فنی باید در شهرستان معمولان ارتقا یابد