Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-28@12:55:41 GMT

راه‌هایی برای دفع بلا از منظر آیت الله بهجت

تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۴۹۲۹۲۶

 به گزارش فارس، تضرع به معنای زاری کردن و پشیمانی و دعا به درگاه خدا یکی از راه‌های دفع بلا از منظر قرآن کریم است.

مرحوم آیت‌الله بهجت چندین‌بار در سخنان خود به بیان این موضوع پرداخته و دعا را یکی از مهمترین راه‌های دفع بلا بیان می‌کند.

تضرع به هنگام بلا

خداوند، بلاها را بدون مصلحت و ملاک نمی‌فرستد و برای رفع آن دعا لازم است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خداوند سبحان می‌فرماید: «فَلَوْلاَ إِذْ جَآءَهُم بَأْسُنَا تَضَرعُواْ؛ پس‌ ای کاش آن هنگام که سختی از سوی ما برای آن‌ها می‌آمد، تضرع و زاری می‌نمودند». (انعام: ۴۳)

یعنی بأس و سختی و فشار، بأس ما و از طرف ماست و ما آن را برای شما فرو می‌فرستیم، برای اینکه به درگاه ما تضرع کنید و به ما روی آورید و از ما درخواست کنید و دعا کنید. چرا چنین نیستید؟! (در محضر بهجت، ج۱، ص ۳۶۶)

حکمت بلاها

خداوند، نوازل و بلاها را بدون حکمت و بدون ملاک و مصلحت نمی‌فرستد، بلکه برای دعا و تضرع ما می‌فرستد. بنابراین، برای رفع آنها دعا لازم، و تضرع به درگاهش مطلوب است؛ «فَلَوْ لا إِذْ جاءَهُمْ بَأْسُنا تَضَرَّعُوا؛ پس ای‌کاش وقتی بلا و سختی ما به آنان می‌آمد، تضرع می‌کردند». (انعام: ۴۳)، (در محضر بهجت، ج۲، ص۳۷۹)

بلای فراگیر

گاهی بلاها تعمیم دارد یعنی تر و خشک را با هم می‌سوزاند. خداوند سبحان می‌فرماید: «وَ اتَّقُوا فِتْنَةً لا تُصیبَنَّ الَّذینَ ظَلَمُوا مِنْکُمْ خَاصَّةً؛ بپرهیزید از بلایی که تنها به ستمگرانی که در میان شما هستند، نمی‌رسد». (انفال: ۲۵)، (در محضر بهجت، ج۲، ص۲۴۶)

اثر خواندن سوره مؤمنون و زیاد صدقه دادن

آن شخص که بنده او را نمی‌شناسم گفته است: خواندن سوره «مؤمنون» و زیاد صدقه دادن، برای رفع و قطع این بلاها١ نافع است. (در محضر بهجت، ج۲، ص۴۶)

آیا نباید پیش از بلا و گرفتاری، به خدا ملتجی شویم؟!

«فَلَوْ لا إِذْ جاءَهُمْ بَأْسُنا تَضَرَّعُوا؛ پس ای‌کاش زمانی که گرفتاری ما رسید، تضرع می‌کردند!». در شداید و سختی‌ها و گرفتاری‌ها همه می‌گویند: یاالله! معروف است که در مواقع طوفان، در کشتی از همه مرد و زن و بِر و فاجر ضجه بلند می‌شود. آری، در حال بلا و گرفتاری و شداید، حتی از غیر نمازگزارها، بلکه غیرمسلمان‌ها التجا ظاهر می‌شود. آیا با این همه بلاها که بر سر مسلمان‌ها می‌آید، نباید حال التجا برای ما پیش بیاید؟! و یا اینکه باز هم منتظر باشیم که حالت شدت و بلا از این هم بیشتر و بدتر شود؟! بله، ما باید در حال رخا، حالت ابتهال و تضرع و توسل داشته و ملتجی و شاکر باشیم، تا در حال شدت و گرفتاری به فریاد ما برسند.

وگرنه همان بلا و گرفتاری به سراغ ما می‌آید؛ زیرا کفار و دشمنان ما آرام و قرار ندارند، بلکه همین الآن نقشه پنجاه سال بعد ما را می‌کشند. آیا نباید در حال رخا ملتجی باشیم و یا اینکه مانند کافرها باشیم که فقط در حال شدت ملتجی می‌شوند، و فقط در حال جنگ و شداید به کلیسا می‌روند؟! آیا نباید در فکر باشیم و با تضرع و زاری برای ظهور فرج مسلمان‌ها و مصلح حقیقی، حضرت حجت عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف، دعا کنیم؟! (در محضر بهجت، ج۲، ص۳۸)

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۴۹۲۹۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استفانو پیولی: برای کسب این نتیجه فداکاری کردیم؛ سعی می کنیم رده دوم را حفظ کنیم

استفانو پیولی در مورد شایعات اخراجش نظری نداد و گفت اخبار رسانه ها را نمی خواند.

طرفداری | پس از تساوی بدون گل میلان با یوونتوس در سری آ، استفانو پیولی در کنفرانس خبری حاضر شد و در مورد مسائل مختلفی از جمله آینده خود صحبت کرد. استفانو پیولی در مورد عملکرد عالی مارکو اسپورتیلو در غیاب مایک منیان که پیش از بازی مصدوم شد، گفت:

لحظات حساس و شکننده ای را سپری می کنیم، در نتیجه واکنش نشان دادن با این روحیه فداکارانه و پر از اشتیاق مقابل تیمی که می خواست اختلاف را با ما کم کند و کیفیت لازم برای ایجاد دردسر برای ما را داشت، دلگرم کننده و اطمینان بخش است. مشخصاً روی توپ های آخر می توانیم عملکرد بهتری داشته باشیم اما برای کسب این نتیجه، فداکاری کردیم و از عملکرد تیم بسیار خوشحالم. جو عجیبی نیز در این بازی وجود داشت، هواداران ما برای حمایت از ما حضور نداشتند اما تا پایان جنگیدیم و واکنش خوبی داشتیم.

باید روی اشتیاق و انگیزه خود کار کنیم تا بتوانیم تا آخرین بازی عملکردی عالی داشته باشیم، باید نماینده این پیراهن باشیم، ما در تمام دنیا هوادارانی داریم. باید عملکرد خوبی داشته باشیم، این را به خودمان، باشگاه و همه هواداران مدیونیم. فکر می کنم در نیمه اول عملکرد بسیار خوبی داشتیم، سپس یوونتوس مهاجمان زیادی به میدان فرستاد و ما مجبور به عقب نشینی شدیم اما با اراده ای فوق العاده دفاع کردیم چون می دانستیم شکست نخوردن در این دیدار، نتیجه مثبتی برای ما خواهد بود. با علم به ضد حمله های یوونتوس و غایبین خط دفاعی مان، عقب نشستیم. از عملکرد تیم راضی هستم، واکنشی که می خواستم را دیدم و حال تلاش خواهیم کرد تا از رده دوم حفاظت کنیم و بیشترین امتیاز ممکن را کسب کنیم.

شایعات در مورد اخراجت در تابستان و عقد قرارداد با لوپتگی به عنوان جانشین؟

مدت زیادی است که روزنامه نخوانده ام. دوستانم هنوز برای من پیام هایی می فرستند، حتی وقتی می گویم این کار را نکنند. امروز تمرکز برای ما مهم بود و باید به تیم احساس آرامش را منتقل کنیم تا به انتهای فصل برسیم.

بزرگ ترین حسرت و افتخار فصل؟

مشخصاً ما اشتباهاتی داشتیم و فصل ما می توانست بهتر باشد اما اگر در رده دوم قرار داریم و فاصله ما با اینتر زیاد است، یعنی آن ها کاری عالی انجام داده اند و تیم های دیگر بدتر بوده اند. لحظات سختی داشته ایم اما این تیم پتانسیل انجام کارهایی عالی و قهرمان بودن را دارد.

از دست ندهید ????????????????????????

ژوزه مورایس: باافتخار مسلمان شدم و عضوی از یک خانواده ایرانی‌ام آرنه اسلوت سرمربی جدید لیورپول لغو قانون رشد چگونه فوتبال ایتالیا را نابود می‌کند؟ بازیکن فرانسوی به دلیل عوارض واکسن کرونا از فایزر شکایت کرد!

دیگر خبرها

  • استفانو پیولی: برای کسب این نتیجه فداکاری کردیم؛ سعی می کنیم رده دوم را حفظ کنیم
  • مشق عشق در روستایی دورافتاده
  • نمایش محصولات فرهنگی کنگره ۳ هزار شهید سمنان در حضور رهبر انقلاب
  • آیت‌الله اعرافی: در ‌معماری و شهرسازی الگوهای ویژه نداریم
  • تمام محصولات فرهنگی کنگره ۳ هزار شهید سمنان در حضور رهبر انقلاب به نمایش در می‌آید
  • جغرافیای اصفهان از منظر علم فلسفه جایگاه بی‌نظیری دارد
  • هنر‌های قرآنی از منظر میراث فرهنگی حائز اهمیت است
  • اصلاح روشنایی میادین و مثلثی‌های شهر تاریخی یزد
  • اوسمار: نتوانستیم عملکرد همیشگی را داشته باشیم
  • برای تقرب به ساحت مقدس امام زمان(عج) چه کنیم؟