Web Analytics Made Easy - Statcounter

آغاز سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان مهاباد در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، گفت: طرح ایمن سازی علیه بیماری هاری به منظور پیشگیری از بروز بیماری هاری در جمعیت سگ‌های گله در مناطق روستایی و سگ‌های بلاصاحب در محل نگهداری سگ‌ها به صورت رایگان انجام شده است.

او با اشاره به اینکه بیش از یک‌هزار و ۴۰۰ قلاده سگ در این شهرستان وجود دارد، اضافه کرد: مایه‌کوبی سگ‌ها علیه بیماری هاری باید هر سال انجام شود، اما با توجه به محدودیت‌ها و شرایط سخت تزریق واکسن به این حیوان، این امر در عمل به طور کامل محقق نمی‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آغاز بیماری هاری یکی از خطرناک‌ترین بیماریی‌های مشترک بین انسان و حیوان عنوان و اضافه کرد:  بهترین راه کنترل و پیشگیری از آن، واکسینه‌کردن سگ‌های خانگی و گله است و همچنین مهمترین نشانه های این بیماری، علائم غیر عادی در رفتار دام از جمله ترشح بزاق، گوشه‌گیری، عدم تمایل به غذا، ترس از آب و نور، حملات غیرقابل کنترل و در نهایت فلجی و مرگ است.

سرپرست شبکه دامپزشکی مهاباد گفت: پیشگیری از بیماری هاری تا قبل از ظاهر شدن علایم بیماری به وسیله واکسن و سرم قابل پیشگیری است، اما در صورت بروز علایم این بیماری در حیوان و انسان، مرگ آن‌ها حتمی است و درمانی برای آن وجود ندارد.

او از دامداران خواست در صورت مشاهده رفتار‌های غیرعادی و غیرمعمول از سگ‌های خود، از جمله حمله به انسان و دام‌ها، مراتب را به شبکه دامپزشکی مهاباد اعلام کنند، تا احتمال وجود بیماری هاری در سگ بررسی شود.

آغاز اظهار داشت: در صورت مشاهده کانون‌های این بیماری، علاوه بر امحای حیوان بیمار، تمام سگ‌ها در شعاع مشخصی علیه این بیماری مایه‌کوبی می‌شوند.

سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان مهاباد تصریح کرد: دامداران و کشاورزان برای مقابله با شیوع احتمالی بیماری هاری در بین سگ‌های گله با هماهنگی دامپزشکی به صورت رایگان واکسیناسیون این حیوان را هرسال انجام دهند تا سگ‌ها علیه این بیماری ایمن شوند.

انتهای پیام / س خ 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: شبکه دامپزشکی بیماری هاری اخبار سلامت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۴۹۴۵۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار شبکه دامپزشکی جغتای در خصوص بیماری سنوروزیس ،گیجی در گوسفندان

 
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی،رئیس شبکه دامپزشکی جغتای گفت: سنوروزیس (گیجی) نام بیماری ناشی از سنوروس سربرالیس است. سنوروس سربرالیس مرحله نوزادی تنیا مولتی سپس مولتی‏سپس است.

دکتر ابراهیم سپهر افزود:انگل بالغ در روده سگ و سگ سانان زندگی می‌کند. مرحله لاروی این انگل عمدتا" تمایل به سیستم اعصاب مرکزی بخصوص مغز و نخاع شوکی نشخوارکنندگان دارد که موجب کاهش اشتهای شدید، کاهش بینایی به طورت یک طرفه یا نامتقارن، عدم تعادل در ایستادن و راه رفتن، به دور خود چرخیدن، چرخاندن سر و کوبیدن سر به دیوار توسط دام می‌شود.

وی افزود: وجود سگ آلوده در محیط نگهداری دام و آلوده نمودن علوفه موجود در محیط از طریق دفع مدفوع و همچنین نشستن بر روی علوفه و خوراکی که مورد مصرف دام قرار می‌گیرد، زمینه بیماری سنوروزیس را در گوسفندان به وجود می‌آورند، این نوع کرم و انگل خطرناک ابتدا به داخل خون می‌رود و سپس از طریق خون وارد مغز گوسفند شده و با ایجاد یک کیست نسبتا بزرگ در مغز دام، بیماری گیجی را به وجود می‌آورد

 

دیگر خبرها

  • هشدار شبکه دامپزشکی جغتای در خصوص بیماری تب نزله‌ای بدخیم
  • ایمن سازی زیست محیطی حاشیه رودخانه کرج
  • آغاز برنامه واکسیناسیون تکمیلی فلج اطفال در استان همدان
  • آغاز ایمن سازی رایگان دام‌های هویزه برعلیه بیماری‌های طاعون نشخوارکنندگان کوچک و آبله
  • ایمن سازی و رفع ۴۸۷ نقطه پرحادثه راه‌های کشور
  • ضبط و معدوم‌سازی ۷۰۰ کیلوگرم مواد خام دامی در مرکز لرستان
  • افزایش موارد حیوان‌ گزیدگی در تربت حیدریه
  • واکسیناسیون دام‌های هویزه علیه طاعون نشخوارکنندگان کوچک و آبله
  • هشدار شبکه دامپزشکی جغتای در باره بیماری گیجی گوسفندان
  • هشدار شبکه دامپزشکی جغتای در خصوص بیماری سنوروزیس ،گیجی در گوسفندان