Web Analytics Made Easy - Statcounter

ابوالحسن داودی با بیان اینکه امروز در حساس‌ترین نقطه تاریخ پس از شکل‌گیری جمهوری‌ اسلامی ایران هستیم، گفت: تنها راه باقی‌مانده، یک تجدید نظر اساسی در برخورد با مسائل این‌چنینی برای اکثریت جامعه است.

این کارگردان سینما در گفت‌وگویی با ایسنا درباره اتفاق‌های اخیر برای جامعه بیان کرد: من نه به‌عنوان یک فیلمساز، بلکه به عنوان کسی که به مسائل و تحلیل‌های وقایع جامعه علاقه‌مندم ترجیح می‌دهم کمی با فاصله، با این مسئله برخورد کنم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 تصور می‌کنم ما اکنون، در این دوران چهل ساله بعد از انقلاب، در حساس‌ترین و بزنگاه‌ترین نقطه تاریخ بعد از شکل‌ گرفتن جمهوری اسلامی قرار گرفته‌ایم که چه به شکل معنایی و چه به شکل واقعی، به تصمیمی که از حالا به بعد گرفته می‌شود، وابسته است؛ تصمیمی نه به شکل تبلیغاتی و مقطعی، بلکه آنقدر واقعی و مبتنی بر تغییرات مثبت اصولی، که بتواند حداکثر اتحاد و توافق را در بین‌ حاکمیت و اکثریت مردم به وجود آورد.

او افزود: ما در طول این سال‌ها بارها شاهد بودیم ادبیات به کار رفته در حاکمیت تنها در دوره‌های مختلف نزدیک به انتخابات به واقعیت حقوقی مردم نزدیک‌تر می‌شد و تعریف «ملت» در این ادبیات، شکل مترقی‌تری پیدا می‌کرد و جامعه مدنی به تعریف حقوقی خود نزدیک‌ترمی‌شد، در حالی‌که در بقیه مواقع ما به جای «ملت» شاهد یک «امت» هستیم که از حقوق کافی برخوردار نیست. بنابراین به‌جز مواقع انتخابات که رابطه دولت/ حکومت و مردم عقلایی‌تر می‌شد، در بقیه موارد نگاه به ملت، آنی نبوده که شایسته جامعه بزرگی مثل ایران باشد؛ ملتی که در قرن بیست‌ویکم‌ زندگی می‌کند، با همه جهان در ارتباط است و زمینه‌های تمدنی‌اش از بسیاری جوامع پیشرفته امروز جهان بیشتر وعمیق‌تر است.

داودی ادامه داد:‌ جامعه امروز ایران، موقعیت، خاستگاه و جایگاهی را که حق خود می‌داند، به خوبی می‌شناسد. شرایطی مثل اتفاقات این روزها باعث شده که نه تنها طبقات محروم جامعه، بلکه اکثریت طبقات مختلف اجتماعی، احساس کنند کرامت انسانی آن‌ها نادیده گرفته شده، یا بهتر است بگویم به آن کرامتی که توقع داشتند نرسیدند و در نتیجه در طول این سال‌ها از جریان هدایت جامعه دورتر هم شده‌اند.

وی در ادامه بیان کرد: از آن طرف، بویژه در سال‌های اخیر دیده‌ایم، نفس رابطه حاکمیت با مردم، از صداوسیما به عنوان خط اول تبلیغات گرفته، تا بقیه گروه‌های حاکمیتی مبتنی بر این بوده که گویی در موارد سرنوشت‌ساز، نه تنها هیچ‌گونه ابایی از نگفتن واقعیت ندارند، بلکه موارد بسیار مخدوش کردن واقعیت هم وجود داشته است. سیطره مطلق این فکر که در خیلی جاها حاکمین جامعه مردم را  در بسیاری از مسائل اجتماعی و سیاسی محرم نمی‌دانستند، ما را به جایی رساند که اکنون هستیم، در حالی که از همان ابتدا می‌توانستند آن‌ها را داخل بازی بیاورند و از این اتفاق‌ها پرهیز کنند و در شرایط سختی چون امروز، از یک وحدت ملی بهترین استفاده را بکنند، اما این اتفاق نیفتاد و نتیجه‌اش همین بالا و پایینی شده که هر روز شاهدش هستیم.

او با تاکید بر اینکه بسیاری از اتفاق‌های اخیر می‌توانستند حاصل جمعی بهتری داشته باشند، اما چیز دیگری را شاهد هستیم، گفت: حال این سؤال بزرگ به وجود می‌آید که مثلا در قضیه سقوط هواپیما، چرا در مقابل چنین فاجعه‌ای، مسؤولان واقعه از همان ابتدای کار، یعنی لحظه‌ای‌ که به گفته خودشان، شخص خاطی کلید موشک را فشار داد و این فاجعه بزرگ رقم خورد، ذکر حقایق واقع‌گرایانه با شجاعت و جسارت انجام داده نشد، تا این‌همه مابه‌ازاء در مقابلش نداشته باشیم و این‌همه خشم اجتماعی را دامن نزنیم؟

این کارگردان سینما با اشاره به اتفاق‌های مهمی که در همین فاصله کوتاه چند روزه رخ داده و سبب بروز واکنش‌های متفاوت شده است، ادامه داد:‌ هفته قبل مراسم تشییع پیکر سردار سلیمانی را داشتیم؛ مراسمی که اکثر گروه‌های اجتماعی بدون نقطه نظر شخصی‌شان به این نتیجه رسیدند که در آن شرکت کنند، چون احساس کردند در رابطه‌ای‌ که یک سوی آن دیوانه کبیری مثل ترامپ است، کرامت انسانی همه آن‌ها نیز زیر پا گذاشته شده، یعنی هم حاکمیت و هم مردم در این حس پاسداری کرامت مشترک بودند. این بهترین نقطه بود برای آنکه این شهامت و بزرگی در دوستان به وجود آید که بپذیرند باید تجدیدنظر اساسی در همه مناسبات‌شان با مردم را مدنظرشان قرار دهند و این رابطه با مردم را محرم‌تر و نزدیک‌تر کنند تا بتوانند شرایطی را که سیستم بتواندبه یک اصلاح بزرگ دست بزنند، شکل‌ دهی کنند. ما این وقایع را دیدیم که یک هفته قبل مردم حماسه بزرگی را خلق کردند و تقریباً همه را در خارج از کشور دچار سرگیجه کردند، اما با بی‌تدبیری و از دست دادن فرصت آشتی ملی، بلافاصله عکس آن در این‌جا اتفاق می‌افتد و این چیزی است که محققان اجتماعی نسبت به آن هشدار می‌دادند.

داودی تاکید کرد: طبعا این شرایط تمامی هم ندارد، یعنی هر قدر این رابطه، خشونت‌آمیزتر و سخت‌تر شود، قطعاً جمع کردن آن سخت‌تر خواهد شد.

او گفت: عکس‌العمل‌هایی که الان در سطح جریان روشنفکری هنرمندان به صورت استعفاء یا کناره‌گیری از جشنواره فجر می‌بینیم، به نظرم اصل اولیه‌اش همان بحث کرامت انسانی است و بعد هم ناشی از شرایط هیستریکی است که فجایع پی در پی به‌وجودآورده، متاسفانه برای این اتفاق‌های بزرگ، اگر تدبیری اساسی صورت نگیرد، نقطه پایان امیدبخشی هم وجود ندارد. با این حال، ضرر و زیان این‌ واکنش‌ها برای سیستم خیلی بیش از چیزی می‌تواند باشد که الان به نظر می‌رسد، یعنی امروز کنار رفتن یا استعفای چند فیلمساز یا گروه تئاتری شاید خیلی اتفاق مهمی نباشد اما آنچه که در رشد بی‌اعتمادی میان مردم و حاکمیت دومینووار در حال رخ دادن است،  از جایی دیگر قابل جمع‌ کردن نخواهد بود، یعنی به هر شکلی که بند و بست امنیتی برای آن قائل شوند، در جایی از کنترل خارج می‌شود. به همین دلیل، به نظرم تنها راه باقی‌مانده، یک تجدیدنظر اساسی است که در برخورد با واقعیت‌های امروز جامعه باید انجام شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: ابوالحسن داودی سقوط هواپیمای اوکراینی شهید سردار سلیمانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۴۹۴۵۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آموزش و پرورش نه مسئله با اولویت، بلکه مسئله اول کشور است

رئیس جمهور گفت: آموزش و پرورش ناظر بر عموم رفع دغدغه‌هایی است که امروز دغدغه‌مندان، آسیب‌شناسان، جامعه‌شناسان و خانواده‌ها دارند، لذا مسئله آموزش و پرورش نه مسئله‌ای با اولویت، بلکه مسئله اول کشور است و هدف انقلاب اسلامی به عنوان یک انقلاب فرهنگی برای ارتقا و اعتلای فرهنگ، ساخت انسان‌ها، ساخت جامعه قرآنی و نمونه با کمک و محوریت آموزش و پرورش، معلم و مدرسه ممکن است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، آیت الله سید ابراهیم رئیسی صبح امروز _ دوشنبه ۱۰ اردیبهشت_ در آستانه روز معلم، در دیدار جمع زیادی از فرهنگیان و در آیین تجلیل از معلمان نمونه کشوری، ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع فرهنگیان، معلمان و آینده‌سازان کشور، صمیمانه از تلاش همه مربیان و معلمان قدردانی کرد و روز معلم را به همه معلمان و دست‌اندرکاران آموزش و پرورش تبریک گفت.

رئیس جمهور نهاد تعلیم و تربیت را موضوعی بسیار با اهمیت توصیف کرد که باید همواره مورد توجه دولتمردان، معلمان، مربیان و خانواده‌های گرامی باشد و گفت: موضوع تعلیم و تربیت اساس ساختن کشور، صیانت از جامعه، رشد فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی، آسیب‌شناسی و آسیب‌زدایی از جامعه و اساس برای ارتقای نسل‌ها است.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه تعلیم و تربیت ناظر به رفع همه آسیب‌هایی است که امروز جامعه را رنج می‌دهد، افزود: آموزش و پرورش ناظر بر رفع دغدغه‌هایی است که امروز دغدغه‌مندان، آسیب‌شناسان، جامعه‌شناسان و خانواده‌ها دارند، لذا مسئله آموزش و پرورش نه مسئله‌ای با اولویت، بلکه مسئله اول کشور است و هدف انقلاب اسلامی به عنوان یک انقلاب فرهنگی برای ارتقا و اعتلای فرهنگ، ساخت انسان‌ها، ساخت جامعه قرآنی و نمونه با کمک و محوریت آموزش و پرورش، معلم و مدرسه ممکن است.

تکمیل می‌شود ….

کد خبر 749054

دیگر خبرها

  • داروخانه در توزیع اینترنتی دارو مسوول است
  • تمدن ایرانی-اسلامی از عرصه جهانی حذف‌شدنی نیست
  • «طرح نور» مورد استقبال مردم قرار گرفته است | استان تهران تقسیم می شود؟ | قرارداد شهرداری تهران با چین هیچ نقطه منفی ندارد
  • «حشاشین» سریالی بر اساس تحریف تاریخ است
  • هاشمی: کسب سهمیه توسط الفتی اتفاق بزرگی برای جامعه ورزش است
  • با سفارش نمی‌توان مأموریت مبارزه با فساد را دنبال کرد
  • اتفاق ویژه: جایگاه غربی آزادی برای پرسپولیس باز شد
  • فرجی - حنانوف: اوسمار امروز نظر نهایی را می‌دهد
  • آموزش و پرورش نه مسئله با اولویت، بلکه مسئله نخست کشور است
  • آموزش و پرورش نه مسئله با اولویت، بلکه مسئله اول کشور است