Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-04@23:29:43 GMT

راهکاری مؤثر برای درمان روده تحریک‌پذیر

تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۴۹۵۸۲۷

راهکاری مؤثر برای درمان روده تحریک‌پذیر

اختلالات گوارشی کارکردی، گروهی از بیماری‌های پزشکی هستند که با علت نامشخص، ملاک‌های تشخیصی سوال برانگیز، دوره‌های طولانی مدت و غیرقابل پیش‌بینی بیماری و تاثیرات دارویی اندک مشخص می‌شوند.

بیماران مبتلا به اختلالات گوارشی ساختاری، درد بیشتر و ۴۰ درصد استرس بیشتر را گزارش کرده اند. در بین ۲۵ اختلال گوارش کارکردی، نشانگان روده تحریک پذیر شایع‌ترین، پرهزینه‌ترین و ناتوان کننده‌ترین نوع آنها است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نشانگان روده تحریک پذیر یک بیماری شایع پزشکی است که با درد و ناراحتی مزمن، مکرر و شکمی مشخص می‌شود که منجر به عادات روده‌ای تغییر یافته در غیاب بیماری‌های گوارشی دیگر می‌شود.

در پژوهشی که درخصوص «اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی گروهی بر علائم جسمی بیماران مبتلا به نشانگان روده تحریک پذیر» توسط تیم پژوهشگران متشکل از علیرضا پیرخائفی (دانشیار عصب روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی گرمسار)، مرتضی روزبهانی (کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی دانشگاه علامه طباطبایی) و سارا راستگو (کارشناس روانشناسی بالینی دانشگاه آزاد اسلامی گرمسار) انجام شده، آمده است: «آموزش شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی گروهی به بهبود میزان و شدت علائم بیماران مبتلا به نشانگان روده تحریک پذیر کمک می‌کند. نشانگان روده تحریک پذیر یک اختلال رایج گوارشی است که با درد شکمی، اسهال یا یبوست همراه است و علت واضح جسمی ندارد.»

در این پژوهش که جامعه آماری آن شامل تمامی بیماران زن مبتلا به اختلال عملکردی گوارش در شهر رشت هستند، آمده است: «از ۴۱ درصد بیماران مبتلا به اختلال عملکرد گوارشی، ۲۵ درصد را بیماران نشانگان روده تحریک پذیر و ۱۳ درصد را بقیه بیماران عملکردی تشکیل می‌دهند. همچنین، مبتلایان به نشانگان روده تحریک پذیر بیش از یک چهارم کل بیماران مختص گوارش را تشکیل می‌دهند. این بیماری که با بیش حساسیتی احشایی غیرمعمول شناخته می‌شود با هیجانات منفی و استرس رابطه دارد.»

محققان می‌گویند: «رفتارهای اجتنابی با علائم گوارشی افراد مبتلا به نشانگان روده تحریک پذیر رابطه دارد و کاهش یافتن رفتار‌های اجتنابی علت بخش بزرگی از اثرات درمانی بر این بیماران است. مداخلات استفاده شده نیز عموما شامل مواردی مانند آرام‌سازی برای کاهش استرس یا کاهش علائم ناشی از استرس، فعال‌سازی رفتاری با وجود درد، بوده است. بنابراین یکی از درمان‌های روان‌شناختی احتمالا سودمند برای این بیماران، ذهن آگاهی است. ذهن‌آگاهی به عنوان یک احساس بدون قضاوت و متعادل از آگاهی تعریف شده است که به واضح دیدن و پذیرش هیجانات و پدیده‌های فیزیکی، همان طور که اتفاق می‌افتند، کمک می‌کند.»

یافته‌ها نشان می‌دهند: «نحوه عملکرد مغز افراد بر روی محرک‌ها و تعبیر و تفسیرهای این بیماران دچار تحریفات و سوگیری‌های شناختی و الگوهای تفکر ناسالم در مورد جهان اطراف و بیماری خود هستند، که این الگوی ناسالم باعث ایجاد نوعی بی‌نظمی و بی‌تعادلی بین مراکز شناختی و هیجانی سیستم عصبی مرکزی با سیستم عصبی روده‌‌ای می‌شود که این نابهنجاری‌ها موجب ایجاد علائم بیماری مانند درد شکمی و اسهال و یبوست می‌شوند.»

در این پژوهش آمده است: «در بین انواع شیوه‌های روان درمانی، درمان بر اساس ذهن آگاهی بر روی این بیماران کمتر صورت گرفته است. روش ذهن‌آگاهی را نوعی روش زیستی_شناختی_رفتاری می‌دانند که متفاوت از روش‌های آرام‌بخش سنتی است. آموزش‌های ذهنی برای بیماران مبتلا به نشانگان رودهٔ تحریک پذیر با برگزاری دوره‌های بالینی عملی به آنان کمک می‌کند که اندیشه‌ها و احساساتشان را مشاهده کنند. همچنین آگاهی بیماران را قادر به دیدن حرکات منفی و ژرف اندیشی می‌کند و به آنان اجازه می‌دهد که از الگوهای افکار منفی تمرکززدایی کنند.»

پژوهشگران می‌گویند: «آموزش ذهن‌آگاهی مبتنی بر کاهش استرس موجب کاهش علائم جسمی و افزایش کیفیت زندگی بیماران نشانگان روده تحریک پذیر می‌شود. همچنین اثربخشی آموزش ذهن‌آگاهی در میان جانبازان شیمیایی نیز در مرحله پیگیری بر علائم جسمانی و در مراحل پس‌آزمون و پیگیری بر سلامت روان آنان اثر بخش بود. همچنین درمان مبتنی بر آرام سازی موجب کاهش اضطراب و شدت علائم نشانگان روده تحریک پذیر شده است و استفاده از یوگا در درمان کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر روی بیماران مبتلا به نشانگان روده تحریک پذیر موجب کاهش علائم روده‌ای، شدت علائم و اضطراب، بهبود کیفیت زندگی و کارکرد فیزیکی شده است.»

در نتایج این پژوهش آمده است: «تکنیک‌های ذهن‌آگاهی باعث کاهش علائم جسمی در بیماران نشانگان روده تحریک پذیر شده است. این بیماری با هیجانات منفی و استرس رابطه دارد. بنابراین، تعدیل و اصلاح تجربه استرس و هیجانات منفی مانند اضطراب در این بیماران می‌تواند به آنان کمک کند و این همان چیزی است که درمان ذهن آگاهی به آن کمک می‌کند. افزون بر این برای کمک به تغییر علائم نشانگان روده تحریک پذیر در این بیماران ضروری است که ابتدا اضطراب آنان کاهش داده شود.

ممکن است علت اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن‌آگاهی در بهبود میزان و شدت علائم بیماران پژوهش حاضر نیز به دلیل کمک رساندن این درمان به کاهش اضطراب آنان باشد، زیرا درمان‌های مرتبط با ذهن‌آگاهی از جمله تکنیک یوگا در فرآیند ذهن آگاهی و درمان آرام‌سازی، موجب کاهش اضطراب و در نتیجه باعث کاهش علائم نشانگان روده تحریک‌پذیر می‌شوند.»

این پژوهش در شماره چهارم فصلنامه علمی_پژوهشی روانشناسی سلامت منتشر شده است./ ایسنا

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۴۹۵۸۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مصائب بیماران هموفیلی برای تهیه دارو

آفتاب‌‌نیوز :

امین افشار، رییس هیات مدیره کانون هموفیلی ایران در پاسخ به این سوال که این کانون بار‌ها از اهمیت استفاده از شیوه‌های نوین درمان هموفیلی سخن گفته است، مشکل عمده در عدم استفاده از این روش‌ها چیست؟ گفت: متاسفانه دیدگاه جامعی نسبت به این بیماری در کشور وجود ندارد و هزینه‌هایی که برای بیماری هموفیلی می‌شود متنوع است؛ بخشی از هزینه‌های درمان بیماری هموفیلی را بیمه‌های پایه می‌دهند، بخشی دیگر را صندوق صعب العلاج می‌دهد، قسمت دیگر هم از مابه التفاوت ارزی به اسم طرح دارویار پرداخت می‌شود. برخی هزینه‌های دیگر هم از سمت بهزیستی و مراکز توانبخشی تامین می‌شود.

وی اضافه کرد: بنابراین هر ارگانی به بخش خودش نگاه می‌کند و اینگونه می‌پندارند که استفاده از دارو‌های نسل قدیمی تر، هزینه کمتری در بر دارد. درست است که در ظاهر شاید اینگونه باشد، اما در مجموع آن هزینه‌ای که می‌شود با وضعیت درمان بیماران مطابقت ندارد.

بیماران هموفیلی متولی خاصی ندارند

افشار افزود: به طور مثال سازمان غذا و دارو اعلام می‌کند داروی هملیبرا داروی بسیار خوب و اثر بخشی است، اما هزینه بسیار بالایی دارد. این در صورتی است که تنها با نگاهی به مطالعات صندوق صعب العلاج و بیمه سلامت می‌توان دریافت که نسبت به فایبا و فاکتور ۷ در مجموع مصرف هملیبرا به نفع و به صرفه است. ولی چون درگیر بخشی نگری می‌شویم و بیماران هموفیلی متولی خاصی ندارند، باعث می‌شود گا‌ها تصمیماتی گرفته شود که منطقی بر آن حاکم نباشد.

وی یادآور شد: اگر هزینه‌های درمانی، دارویی، توانبخشی و حتی هزینه‌هایی که در زمینه اجتماعی و توانمندسازی بیماران هموفیلی انجام می‌شود درست صورت گیرد، باعث می‌شود، سطح کیفیت بیمار هموفیلی خیلی بالاتر برود.

او متذکر شد: علاوه بر این موانع بحران‌های دارویی را اضافه کنید، به طور مثال در ماه‌هایی از سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ بحران دارویی در کشور داشتیم. این امر باعث شد بیمارانی که سال‌ها از دارو استفاده می‌کردند و مفاصل آن‌ها سالم مانده بود، در این برهه بحران دارویی مفاصل این بیماران نیز دچار مشکل شود.

 تقویم دارویی بیماران هموفیلی را تدوین کنید

رییس هیات مدیره کانون هموفیلی ایران تاکید کرد: ما بار‌ها درخواست کرده ایم که برنامه تقویم دارویی بیماران هموفیلی را تدوین کنند تا سهمیه دریافت ماهانه داروی بیماران مشخص باشد، چرا که اگر بیمار داروی خود را به موقع دریافت نکند در بدن او خونریزی اتفاق می‌افتد و هر خونریزی اگر درمان نشود و یا دیر درمان شود مفاصل را از بین می‌برد و همه این‌ها هزینه‌ها و تبعات بدی را هم برای فرد بیمار و هم برای دولت دارند.

کم توجهی به دارو‌های جدید هموفیلی

رییس هیات مدیره کانون هموفیلی ایران درباره حمایت‌های بیمه‌ای از بیماری هموفیلی اظهار کرد: طبق قانون، ۵ بیماری خاص که هموفیلی هم یکی از آن‌ها است، پوشش بیمه‌ای بالایی دارند. ما در این خصوص قدردان دولت هستیم، جمهوری اسلامی ایران با توجه به نگاه معنوی که به حیات انسان‌ها دارد، تا جای ممکن خدمات به بیماران ارائه کرده است و تا جای ممکن هزینه این خدمات رایگان بوده است.

وی افزود: متاسفانه در مورد دارو‌های نوین هموفیلی که وارد بازار می‌شود، سازمان غذا و دارو و شورای عالی بیمه مقداری توجه کمتری نشان داده اند. این دارو‌های جدید که اثر بخشی آن‌ها هم مطالعه شده است و نسبت به دارو‌های قبلی اثربخشی بهتری دارد، تحت پوشش بیمه قرار گرفته نشده است و بیمار مجبور است فرانشیزی را پرداخت کند.

۶۰ درصد بیماران هموفیلی دهک یک تا پنج جامعه هستند

او همچنین بیان کرد: طبق آماری که از اداره وزارت کار داریم، ۶۰ درصد بیماران هموفیلی دهک یک تا پنج جامعه هستند و این افراد توانایی پرداخت فرانشیز دارویی را ندارند. ۱۰۰ میلیون تنها هزینه پایه‌ای است که برای این بیماری می‌شود، اما گا‌ها هزینه‌های این بیماری به میلیارد‌ها تومان نیز می‌رسد.

وی خاطر نشان کرد: ما به شوارای عالی بیمه نامه‌ای نوشتیم و درخواست کردیم که دارو‌های نوین را جزء لیست بیمه قرار دهند. البته منظور این نیست که دارو‌های قدیمی اثر بخشی ندارند. بلکه بیماری هموفیلی بیماری است که باید دارو در تنوع بالایی در اختیار بیماران باشد.

شرایط توزیع دارو در استان‌ها

افشار تصریح کرد: شعار امسال فدراسیون جهانی هموفیلی که کانون هموفیلی ایران هم عضو آن است، دسترسی عادلانه به دارو و درمان برای همه بود. در کشور ما دارو به صورت عادلانه توزیع نمی‌شود.

وی ادامه داد: هر کسی که به پایتخت نزدیک است، می‌تواند از خدمات دارویی و درمانی بهتری بهرمند شود. در استان‌ها هم آن‌هایی که به مرکز استان نزدیک‌تر هستند دسترسی بهتری به دارو دارند. همین رفت و آمد‌ها برای دریافت دارو می‌تواند بیمار هموفیلی را با تبعات خطرناکی روبه رو کند.

او در پایان تاکید کرد: دولت می‌تواند طرحی را برنامه ریزی کند که بیمار هموفیلی در خانه بماند و دارو را در خانه تحویل بگیرد. به این روش می‌توان مصرف بهینه دارو گفت.

منبع: خبرگزاری ایلنا

دیگر خبرها

  • (اینفوگرافیک) درمان عفونت سینوس بدون دارو
  • با این عرقیجات از شر سنگ کلیه در امان بمانید
  • غلبه بر عفونت سینوس بدون نیاز به دارو
  • بیماری ترانه علیدوستی چیست؟ / همه چیز درباره سندرم «درِس»
  • مصائب بیماران هموفیلی برای تهیه دارو
  • علائم فشار خون بالا
  • علائم سندروم روده تحریک پذیر (فیلم)
  • علائم فشار خون بالا را بشناسید
  • علائم شایع کم کاری تیروئید را بشناسید
  • آن چه علم به تازگی درباره قاعدگی زنان کشف کرده است