Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-04-30@11:52:02 GMT

سونوگرافی در بیمارستان‌های دولتی رایگان شد

تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۴۹۶۶۹۰

سونوگرافی در بیمارستان‌های دولتی رایگان شد

دیوان عدالت اداری کشور دریافت هرگونه وجه بابت انجام سونوگرافی توسط متخصصین زنان را در بیمارستان‌های دولتی ممنوع کرد.
به گزارش فارس و براساس بخشنامه‌های وزارت بهداشت طی سال‌های گذشته متخصصان زنان از بدو آموزش، سونوگرافی را انجام می‌دادند بگونه‌ای که انجام سونوگرافی جزء لاینفک این رشته بشمار می‌رفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وزارت بهداشت در مقابل اعتراض جامعه رادیولوژیست همواره اعلام کرده که مهمترین شاخص بهداشتی هر کشور، سلامت مادران و زنان و کاهش آمار مرگ و میر مادر و نوزادی است که متخصصین زنان با انجام سونوگرافی تصمیم گیری سریع و بدون اتلاف وقت در همان معاینه، تکلیف بیمار را مشخص و وقت و کرامت این بیماران را حفظ کرده است.

همچنین وزارت بهداشت تاکید داشته که در تمام کشور‌های جهان، سونوگرافی زنان و مامایی جز اصلی مراقبت‌های دوران بارداری و مهمترین وسیله تشخیص عوارض بارداری و ارزیابی رشد و سلامتی جنین و تشخیص ناهنجاری‌های آن به وسیله متخصصین زنان و مامایی است به طوری که بدون سونوگرافی امکان مراقبت‌های صحیح دوران بارداری توسط این گروه امکان پذیر نیست.

البته در طول سال‌های قبل مسؤولان وزارت بهداشت به جای تهیه و تدوین آیین نامه و استاندارد‌های لازم برای انجام صحیح سونوگرافی توسط متخصصین زنان و نظارت بر کیفیت ارائه خدمات به بیماران، تنها به فشار و تهدید و اعمال نظر انجمن رادیولوژیست‌ها با صدور نامه‌ای غیرعلمی و غیرقانونی محدودیت به وجود آورده اند که مسلماً به زیان بیماران بوده و نتیجه آن تحصیل سونوگرافی‌های مکرر، بدون نتیجه صحیح برای آنـان شده است.

در حقیقت از دیدگاه مدیران و سیاستمداران سلامت، هـرگونه سیاستی که متخصصین زنـان و مامایی واجد شرایط را از انجام سونوگرافی منع کند در حقیقت مانع بهترین مراقبت بیماران می‌شود و هرگونه ممانعتی هزینه خدمات را برای بیماران دو چندان می‌کند و در نهایت شانس درمان در بیماران به خصوص بیمارانی که نیاز به اقدامات اورژانسی دارند را کم می‌کند. چرا که اگر بیمار توسط متخصص زنان سونوگرافی نشود بیمار جهت سونوگرافی به متخصص رادیولوژی فرستاده می‌شود، بیمار وقت طلایی خود را جهت درمان بالاخص در موارد نازایی و اورژانسی (به خطر افتادن جان مادر یا جنین) از دست می‌دهد، علاوه بر اتلاف وقت مبلغی بیش از ۱۰۰ هزار تومان توسط رادیولوژیست سونوگرافی می‌شود، بسیاری از موارد بیمار مجبور به سونوگرافی داخلی زنان توسط رادیولوژیست مرد می‌شود و بیمار پس از سونوگرافی توسط رادیولوژیست مجدداً باید به مطب متخصص مراجعه کند.

همچنین بار‌ها وزارت بهداشت اعلام کرده که انجام سونوگرافی توسط متخصصان زنان با طی دوره‌های آموزشی مورد تایید معاونت آموزشی وزارتخانه امکان پذیر است و این متخصصان باید از تابلو و سرنسخه تحت عنوان سونوگرافی استفاده نکنند، حق پذرش و سونوگرافی بیماران ارجاعی از سوی دیگر پزشکان را ندارند، گزارش سونوگرافی را ندهند و فقط بیماران خود را پذیرش و در زمینه تخصصی خود سونوگرافی کنند.

با این اوصاف؛ هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در خصوص انجام سونوگرافی توسط متخصصان زنان در بیمارستان‌های دولتی رأی جدیدی داد.

این رأی نیز براساس طرح شکایتی بوده که در آن تأکید شده معاونت درمان وزارت بهداشت در بند ۲ بخشنامه ۲۶۸۲۳. د۴۰۰-۴۱۱.۱۳۹۶ انجام سونوگرافی را صرفاً در بیمارستان‌های دانشگاهی و با اخذ تعرفه هیأت وزیران برای بخش دولتی و مصوبه شورای عالی بیمه مجاز دانسته و در بند ۳ بخشنامه مارالذکر، متخصصین زنان و زایمان شاغل در تهران و کلانشهر‌ها و مراکز استان و شهر‌های دارای دانشگاه-دانشکده علوم پزشکی و سایر شهر‌های واجد متخصصین رادیولوژی از انجام سونوگرافی منع و در صورت انجام از اخذ و حق تعرفه و هزینه به هر عنوان ممنوع اعلام کرده و در ذیل بخشنامه دیگری به شماره ۲۸۳۱۶. د۴۰۰-۲۳.۱۱.۱۳۹۶ استفاده از دستگاه سونوگرافی توسط متخصصین زنان و زایمان واجد شرایط در مطب به عنوان ابراز کمک تشخیصی در حیطه تخصص و بدون اخذ وجه مجاز دانسته است.

براین اساس دیوان عدالت اداری رأی داد که «نظر بـه اینکه دریافت وجه از سونوگرافی تشخیصی در مراکز درمانی دانشگاهی دولتی توسط متخصصین زنان و زایمان از مصادیق دریافت وجه از سوی دستگاه‌های دولتی از مردم است که طبق ماده ۶۰ قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت نیاز به حکم قانونگذار دارد، لیکن طرف شکایت مجوزی در این خصوص ارائه نکرده و از طرفی در بند‌های مذکور دریافت وجه بابت سونوگرافی در بخش غیردولتی ممنوع شده که منطبق با اعمال تبعیض نارواست؛ لذا در مجموع این بند‌ها مغایر حکم ماده ۶۰ قانون مرقوم و بند ۹ اصل ۳ قانون اساسی است و مستند به بند ۱ ماده ۱۲ و مواد ۱۳ و ۸۸ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال ۱۳۹۲ از تاریخ تصویب ابطال می‌شود.»

منبع: فرارو

کلیدواژه: سونوگرافی بیمارستان دولتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۴۹۶۶۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای درمان رایگان کودکان در بیمارستان‌های علوم پزشکی تهران

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اجرای برنامه درمان رایگان کودکان زیر هفت سال در تمام بیمارستان‌های تابعه ابن دانشگاه گفت: درمان رایگان کودکان یک سرمایه گذاری بسیار مفید روی سلامتی آن‌ها در بزرگسالی است. - اخبار اجتماعی -

 دکتر حسین قناعتی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم از آغاز اجرای طرح درمان رایگان کودکان زیر هفت سال در بیمارستان‌های تابعه دانشگاه علوم پزشکی تهران خبر داد و اظهار کرد: درمان رایگان کودکان زیر هفت سال در بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تهران به طور کامل در حال اجراست.

وی افزود: تا هفته‌های گذشته برخی از بیمارستان‌ها در استنباط و اجرای آیین‌نامه این برنامه دچار مشکلات کوچکی بودند و در مواردی، پس از ابلاغ این آیین‌نامه، نسبت به اخذ مبالغی بر اساس قوانین قبلی از خانواده‌های کودکان زیر هفت سال اقدام کرده بودند که در همه این موارد، بازرسان معاونت درمان تذکر دادند و مشکلات اجرایی این آیین‌نامه مرتفع شد بنابراین الان هیچ بیمارستانی نیست که از کودکان زیر 7 سال بابت درمان و بستری مبلغی دریافت کند. 

قناعتی گفت: براساس این برنامه، سازمان‌های بیمه‌گر پایه مکلفند صددرصد تعرفه دولتی برای خدمات سرپایی و سرپایی فوریت‌های پزشکی شامل معاینه، آزمایشگاه، تصویربرداری و توان‌بخشی و همچنین خدمات بستری و بستری فوریت‌های پزشکی و جراحی‌ها را پرداخت کنند. 

وی درباره اثرات مثبت اجرای این برنامه گفت: ‌سلامت کودکان زیر هفت سال برای جامعه بسیار مهم است؛ مطالعات نشان داده هر یک دلار هزینه‌کرد برای سلامتی کودکان، معادل هفت دلار هزینه‌ای است که برای سلامتی بزرگسالان خرج می‌شود بنابراین این اقدام سرمایه‌گذاری بسیار پرفایده است.

ماجرای آغاز درمان رایگان کودکان زیر 7 سال از امروز

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: از سوی دیگر سلامتی در دوران کودکی متضمن سلامتی در دوران بزرگسالی نیز هست. به عبارت دیگر کودکی که سلامت باشد و از نظر بیماری‌ها شناسایی و درمان شود یک عمر در سلامت زندگی خواهد کرد و بنابراین هزینه‌های نظام سلامت نیز از این طریق کاهش پیدا خواهد کرد. 

قناعتی خاطرنشان کرد: همچنین اگر اصول سلامتی کودک رعایت شود کودک بهره هوشی بالاتر خواهد داشت و در عملکرد شغلی‌اش نیز موفق‌تر خواهد بود که این موضوع به رشد اقتصادی کشور نیز کمک می‌کند. افرادی که کودکی خود را به سلامت طی کرده‌اند در تحصیلات خود نیز موفق‌تر خواهند بود و به بالندگی کشور در حوزه‌های علمی، سیاسی و فرهنگی نیز کمک می‌کنند. از طرفی میزان آسیب‌های اجتماعی نیز در افرادی که کودکی خود را به سلامتی طی می‌کنند کمتر است و بنابراین جوامع را نیز با مشکلات کمتری مواجه می‌کنند. 

وی با بیان اینکه مطالعات نشان داده بروز برخی از انواع بیماری‌ها در کودکی باعث اختلال در رشد کامل مغزی کودکان خواهد شد، بیان کرد: درمان رایگان کودکان زیر هفت سال که باهدف ارتقای سلامتی کودکان در حال اجراست با افزایش کمک به رشد مغزی کودکان، باعث کاهش احتمال بزهکاری و کاهش شکل‌گیری شخصیت‌های ضداجتماعی می‌شود. 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به این که سلامت روانی و معنوی کودکان نیز بخشی از ابعاد سلامتی آنها را تشکیل می‌دهد، تأکید کرد: خانواده‌ها باید توجه داشته باشند که از بدو تولد تا هفت سالگی، شخصیت اصلی کودک شکل می‌گیرد؛ تربیت خانواده‌ها باید مبتنی بر فرهنگ ایرانی و اسلامی و فرهنگ همنوع‌دوستی، شجاعت، ایثارگری و ... باشد اما متأسفانه الان شاهد این هستیم که والدین به راحتی گوشی تلفن همراه خود را در دسترس خردسالان قرار می‌دهند که این موضوع روی رشد فرهنگی کودک اثرگذار خواهد بود. 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اعضای بدن بانوی دشتستانی به بیماران نیازمند اهدا شد
  • بیمارستان فوق تخصصی کودکان شرق کشور؛ مرکز کشت حلق بیماران CF
  • بانوی دشتستانی ناجی چند بیمار نیازمند به عضو شد
  • اجرای درمان رایگان کودکان در بیمارستان‌های علوم پزشکی تهران
  • خاش به پیشرفته ترین دستگاه ام.آر.آی ایران مجهز است
  • ویزیت رایگان بیماران خوی توسط گروه‌های جهادی + تصاویر
  • انجام ۱۰۶ عمل کاشت حلزون شنوایی رایگان در زاهدان
  • آیا زنان پزشکان بهتری هستند؟
  • دیدار رئیسی با بیماران اتباع
  • دیدار رئیس جمهور ایران با بیماران اتباع