Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-28@08:37:15 GMT

فارغ از موضوع آب به توسعه فکر نکنید

تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۴۹۸۴۳۹

فارغ از موضوع آب به توسعه فکر نکنید

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه یکی از چالش‌های پیش روی بخش کشاورزی منابع آب است، از همه کسانی که در این بخش فعالیت می‌کنند خواست فارغ از موضوع آب به بحث توسعه فکر نکنند.

به گزارش ایسنا، عباس کشاورز در گردهمایی ملی مدیران اقتصادی و استانی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران با بیان این که همه کشورها به امنیت غذایی اهمیت خاص می‌دهند، اظهار کرد: بایستی از منابع طبیعی حفاظت کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یعنی هر خاکی که از بین برود یا هر درختی که بی دلیل بریده شود، مسئولیتش بر عهده ما، کشاورزان و جنگلداران است. همچنین باید به درآمد کشاورزان نیز توجه کرد.

وی اضافه کرد: اگر فعالان اقتصادی یعنی کشاورزان، کارخانه داران وصنایع درآمدشان بالا نرود، امکان پس انداز برای آنها فراهم نمی‌شود. در حقیقت توسعه از راه پس انداز ایجاد می‌شود و دولت نمی تواند منابعی را تزریق کند، بلکه بایستی به توسعه زیر بنا بپردازد.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی با بیان این که کشاورزی ایران کمتر از پنج چالش اصلی دارد و اغلب این چالش ها با دانش امروز و تکنولوژی قابل حل است، اظهار کرد: یکی از این چالش ها منابع آب است. خواهشم این است که در سرزمینمان هیچ کس فارغ از موضوع آب به توسعه فکر نکند. آب چالش جدی است. برخی روستاها حتی آب آشامیدنی ندارند و چاه‌ها در حال افت است. مشکل آب جدی است اما نباید ترسید.

وی در ادامه تصریح کرد: چالش دیگر ما در بخش کشاورزی این است که عملکردهای ما به طور عمومی پایین است. در کنار این چالش بهره‌وری‌ها هم پایین است و ما از یک واحد انرژی یا مقدار مشخصی آب و کود به اندازه کافی پول در نمی‌آوریم.

به گفته وی، چالش دیگر  در این بخش ناپایداری منابع است‌. خاک‌ها امروز در معرض فرسایش و تحلیل هستند. حتی ناپایداری انسانی نیز وجود دارد و این نوسانات قیمت‌ها به نوسانات درآمد کشاورزان باز می‌گردد.

کشاورز در ادامه همچنین به چالش‌های فرعی بخش کشاورزی نیز اشاره کرد و گفت: بخش کشاورزی بخش اقتصادی است اما هنوز به امر تقاضا در بخش کشاورزی نپرداخته‌ایم. ما همه فکر می‌کنیم کشاورزی جای کشاورزان و حوزه‌های مرتبط با این بخش است. اما باید در نظر داشت که کشاورزی امری اقتصادی بوده و بدون تقاضا هیچ تولیدی قابل ساماندهی نیست.

به گفته وی، هیچ تولیدکننده‌ای نباید بدون توجه به مصرف‌کننده حرکت کند. بایستی مراقب مصرف کننده و تولید کننده بود. اگر رابطه‌ای بین تولید و مصرف تعریف نشود، هر دو طرف ضرر می‌کنند. همچنین فاصله میان تولید کننده و مصرف کننده بسیار زیاد است که این موضوع به نفع هیچ کس نیست.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی با بیان این که کشور چالش های آب و اشتغال دارد، گفت: مشکل آب را می‌توانیم در بخش کشاورزی حل کنیم اما برای اشتغال بایستی برنامه ریزان فکری کنند. البته اگر تولید بالا رود، کشاورزی صنعتی شود، اشتغال نیز افزایش می‌یابد. اگر چه نمی‌توان برای همه اشتغال ایجاد کرد اما می‌توانیم به کاهش مسئله اشتغال کمک کنیم.

وی همچنین خاطرنشان کرد: پایین نگهداشتن ارز باعث شد که بخش کشاورزی آزار ببیند و ما نیز با پایین نگهداشتن قیمت‌های کشاورزی باعث سرکوب این بخش شدیم، بنابراین بایستی متخصصان در این بخش کمک‌های لازم را انجام دهند.

کشاورز همچنین برون رفت از این مشکلات و چالش ها را واگذاری اختیارت بیشتر به بخش‌های خصوصی و به رسمیت شناختن هر چه بیشتر این نهادها دانست و اظهار کرد: دولت نباید در بخش کشاورزی به این حد بزرگ شود و ما آماده‌ایم همه اختیاراتمان در حد تصدی‌گری را به بخش خصوصی  واگذار کنیم و سازمان تعاون روستایی بایستی پرچمدار انسجام تشکل‌ها باشد و اختیارات اجرایی، تصمیم سازی و فعالیت برای سرمایه گذاری به تشکل‌ها واگذار شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: كشاورزي آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۴۹۸۴۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انعقاد قرارداد برای حفر ۱۹ حلقه چاه در میدان نفتی چنگوله

استاندار ایلام از انعقاد قرارداد برای حفر ۱۹ حلقه چاه در میدان نفتی چنگوله خبر داد و گفت: حفر این تعداد چاه در اشتغال‌زایی و توسعه و رونق اقتصادی استان موثر است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از ایلام، حسن بهرام‌نیا امروز_ شنبه هشتم اردیبهشت_ در دیدار با جمعی از کارگران و کارفرمایان با اشاره به نقش مهم کارگران در اقتصاد کشور، اظهار کرد: دستان پرتوان کارگران موجب گردش چرخ‌های اقتصاد کشور می‌شود بنابراین کار کردن ارزش بالایی دارد و کارگر باید احساس غرور کند.

وی با بیان اینکه در دوران انقلاب کارگران از تحصیلات عالیه برخوردار هستند، ادامه داد: حدود ۴۰ درصد جمعیت کشور را جامعه کارگری تشکیل می‌دهد، نقش کارگران در راستای دوام و بقای هر نظامی برجسته است.

استاندار ایلام با اشاره به اینکه قبل از انقلاب کارگران با تحصن، نظام ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی را سرنگون کردند، اضافه کرد: کارگران در سیاست نقشی تعیین کننده دارند و در نظام‌های سیاسی دنیا همواره بخش اعظمی از سیاست‌های کشور متأثر از نگاه و رویکرد کارگران است.

بهرام‌نیا تاکید کرد: برای ارتقا معیشت و بهبود وضعیت کارگران نیاز به اصلاح قانون کار و کارگری و کارفرمایی داریم و امید می‌رود که در مجلس جدید به موضوع کار، کارگر و دفاع از حقوق کارگران بیشتر توجه شود.

وی تصریح کرد: به لطف کارگران، استان ایلام از نظر ثبت اشتغال در سال ۱۴۰۱ رتبه نخست و در سال ۱۴۰۲ رتبه سوم را کسب کرد.

استاندار ایلام افزود: استان ایلام در حوزه کشاورزی، گردشگری، معدن، صنعت، نفت، گاز و پتروشیمی ظرفیت‌های بالقوه‌ای دارد که بخشی از این ظرفیت‌ها بالفعل شده است، با بهره‌گیری از همه ظرفیت‌ها، شاهد اشتغال‌زایی و توسعه استان خواهیم بود.

بهرام‌نیا با اشاره به واحدهای آماده افتتاح استان از جمله فولاد ایوان، کاغذ سنگی چرداول، پتروشیمی هلیلان و ان اجی ال دهلران، افزود: با بهره‌برداری از این واحدها زمینه اشتغال نیروهای زیادی فراهم می‌شود.

وی از انعقاد قرارداد برای حفر ۱۹ حلقه چاه در میدان نفتی چنگوله خبر داد و افزود: قرارداد توسعه میدان نفتی آذر (چنگوله) برای حفر ۱۹ حلقه چاه منعقد شده که در اشتغال‌زایی، توسعه و رونق اقتصاد استان بسیار مؤثر است.

استاندار ایلام با اشاره به اینکه مجوز پتروشیمی دره‌شهر صادر شده و به زودی کلنگ‌زنی می‌شود، افزود: پتروشیمی هلیلان با ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی و پتروشیمی دهلران با ۵۲ درصد در حال اجرا است.

به گزارش ایمنا، پس از درخواست جامعه کارگری و کارفرمایی برای توجه ویژه به این قشر و انتصاب مشاور استاندار در امور کارگران، استاندار ایلام اعلام کرد مشاور استاندار در امور کارگران معرفی می‌شود.

کد خبر 748557

دیگر خبرها

  • خانه‌های مولد در سواحل کشور طراحی شده است
  • قرن بیست و یکم قرن گردشگری
  • انعقاد قرارداد برای حفر ۱۹ حلقه چاه در میدان نفتی چنگوله
  • طرح‌های اقتصادی در سواحل توسعه می‌یابد/ ایجاد شهرهای مولد کشاورزی
  • شهرهای مولد در سواحل نقش مهمی در تقویت معیشت خانوارها دارد
  • طرح توانمندسازی و کارآفرینی مردم پایه در دشتستان اجرا می‌شود
  • کارگران یکی از شاخصه‌های توسعه و جهش تولید هستند
  • ایجاد اشتغال برای روستائیان با احداث گلخانه‌های خانگی در سیستان وبلوچستان
  • خسارات سیل دبی/ چالش جدید ابرپروژه لاین عربستان
  • اجرای اقدام عملی برای رفع چالش‌های پیش‌روی توسعه اقتصادی مازندران