انتقاد جعفر دهقان از واکنش هنرمندان به سقوط هواپیمای اوکراینی/حاتمی کیا صاحب سیمرغ فجر ۹۸ میشود
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۴۹۹۰۸۸
خبرگزاری میزان- بیست و سومین روز از دی ماه ۹۸ با اخبار و حاشیههای فراوانی در عرصه فرهنگ و هنر روبرو بود که از جمله مهمترین آنها میتوان به انتقاد جعفر دهقان از واکنش برخی هنرمندان در پی سقوط هواپیمای اوکراینی اشاره کرد. تاریخ انتشار: 16:40 - 23 دی 1398 - کد خبر: ۵۸۶۳۹۳
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان؛ بیست و سومین روز از دی ماه ۹۸ با اخبار و حاشیههای فراوانی در عرصه فرهنگ و هنر روبرو بود که از جمله مهمترین آنها میتوان به پیشبینی آتش تقیپور برای دریافت سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی توسط ابراهیم حاتمی کیا اشاره کرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
جعفر دهقان بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون در گفتوگو با خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان پیرامون واکنشهای تاملبرانگیز برخی از هنرمندان در پی سقوط هواپیمای اکراینی گفت: به اعتقاد من این حرکات به طور کلی درست نیست، اگر قرار باشد هر اتفاقی بیفتد و آن هم این اتفاق که اصلا به عمد نبوده و بر اثر یک اشتباه بوجود آمده کل مملکت را تعطیل کنیم که نمیشود.
وی در همین راستا ادامه داد: من اصلا نمیفهمم چرا برخی از هنرمندان در این شرایط دست به چنین واکنشهایی میزنند، چرا بعد از وحدت و همدلی گستردهای که پس از وداع باشکوه ملت ایران با پیکر «سپهبد شهید قاسم سلیمانی» بوجود آمد حالا به دلیل یک اشتباهی که تمامی مسئولین خودشان هم ار آن ناراحت و غمگین هستند و عذرخواهی کردند و اعلام کردند که به دلیل شرایط بحرانی کشور این اتفاق افتاده است و ممکن است در تمام کشورها بوجود بیاید ما هنرمندان چنین واکنش هایی نشان دهیم، من به شخصه اصلا چنین واکنشهایی را نمیپسندم چراکه اصلا راهش این نیست.
بازیگر سریال «یوسف پیامبر(ع)» پیرامون این گونه واکنشها و تاثیر آن بر جامعه اظهار کرد: از طرفی این را هم بگویم که مطمئن باشید چنین واکنشهایی هیچ تاثیری بر کشور نمیگذارد این گونه واکنشها احساسی بوده و گذار است و خیلی زود هم آرام خواهد شد و بعد از چند روز تمامی این دوستان به اشتباه خود پی می برند.
برای مشاهده متن کامل خبر اینجا کلیک کنید
حاتمیکیا؛ یکی از گزینههای اصلی دریافت سیمرغ کارگردانی فجر ۳۸بازیگر فیلم سینمایی «خروج» گفت: واقعیت به سیمرغ فکر کردن که از سن من گذشته است، من همین که نقشم را به درستی و مورد تایید کارگردان بازی کنم برایم ارزشمند است اما به احتمال فراوان «ابراهیم حاتمیکیا» سیمرغ کارگردانی جشنواره امسال را ببرد.
آتش تقی پور بازیگر سینما و تلویزیون در گفتوگو با خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان، پیرامون آخرین فعالیتهای خود در عرصه بازیگری گفت: به تازگی قرارداد اثری تلویزیونی را بستهام، به زودی در شمال کشور برای بازی در این اثر جلوی دوربین میروم، البته به دلیل اینکه به ما اجازه ندادند هنوز نمیتوانم از جزئیات آن چیزی بگویم.
وی در همین راستا ادامه داد: البته امسال در فیلم سینمایی کارگردان خوب سینما ابراهیم حاتمیکیا به نام خروج هم بازی کردم، تا آنجا که میدانم فیلم راهی سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر شده و در آنجا رونمایی میشود، امید به خدا اتفاقاتی خوبی برای فیلم خواهد افتاد و من به موفقیت این اثر بسیار خوش بین هستم.
بیشتر بخوانید: برای مشاهده واکنش تقی پور به شهادت سردار سلیمانی اینجا کلیک کنید
بازیگر فیلم سینمایی «خروج» درباره احتمال دریافت سیمرغ در بخشهای مختلف جشنواره فیلم فجر برای این فیلم اضافه کرد: واقعیت به سیمرغ فکر کردن که از سن من گذشته است، من همین که نقشم را به درستی و مورد تایید کارگردان بازی کنم برایم ارزشمند است اما به احتمال فراوان «ابراهیم حاتمیکیا» سیمرغ کارگردانی جشنواره امسال را ببرد.
وی درباره دیگر فعالیتهای خود در سینما تاکید کرد: علاوه بر فیلم سینمایی «خروج» در فیلم سینمایی «آتابای» به کارگردانی نیکی کریمی هم نقشی را داشته ام، البته این نقش به اندازه نقشم در فیلم خروج نیست اما در کل بدون شک اگر آن را دوست نداشتم هیچگاه بازی در آن را نمیپذیرفتم.
برای مشاهده متن کامل خبر اینجا کلیک کنید
آثار ادبی مربوط به «سپهبد شهید قاسم سلیمانی» باید بینالمللی شوندنویسنده کتاب «جنگ پا برهنه» گفت: سپهبد شهید قاسم سلیمانی به عنوان پدیدهای عظیم توانست امنیت را در منطقه خاورمیانه به اجرا در آورد لذا وی را باید به عنوان الگویی بی بدیل در مقابل استکبار جهانی معرفی کرد بنابراین پرداختن به سپهبد شهید قاسم سلیمانی امری ضروری است.
رحیم مخدومی نویسنده کتاب در گفتوگو با خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان پیرامون شخصیت سپهبد شهید قاسم سلیمانی گفت: سپهبد شهید قاسم سلیمانی فردی ارزشمند بود که خصوصیات ویژهای را در خود داشت. این سردار بزرگ از دهه ۶۰ وارد عرصه دفاع از امنیت شد و هشت سال دفاع مقدس را با موفقیت پشت سر گذاشت و توانست در این دوران به خوبی بدرخشد.بیشتر بخوانید: برای مشاهده آخرین واکنشها به شهادت سردار سلیمانی اینجا کلیک کنید
وی پیرامون الگوسازی از سپهبد شهید قاسم سلیمانی ابراز کرد: سپهبد شهید قاسم سلیمانی الگویی مناسب برای جامعه امروز ما است و پرداخت به این سردار بزرگ در آثار ادبی قطعا میتواند اتفاقات مهمی را در جامعه رقم بزند، سپهبد شهید قاسم سلیمانی شهیدی زنده بود و در حماسههای مختلف نقش آفرینی کرد و توانست پیروزی قابل توجهی را نیز کسب کند.
مخدومی تلاش سپهبد شهید قاسم سلیمانی برای ایجاد امنیت پس از هشت سال دفاع مقدس را مورد بررسی قرارداد و تاکید کرد: سپهبد شهید قاسم سلیمانی پس از پایان جنگ تحمیلی، دفاع از امنیت را برای جامعه به اجرا در آورد وی از آنجا که فردی متبحر و توانمند بود، مقام معظم رهبری وی را برای ایفای نقش در سنگری دیگر فراخواندند و عرصهای جدیدی پیش روی این سردار بزرگ گذاشتند و آن دفاع از امنیت منطقه خاورمیانه بود.
وی به توصیف سپهبد شهید قاسم سلیمانی و تدبیر مقام معظم رهبری پرداخت و افزود: مقام معظم رهبری با قرار دادن سپهبد شهید قاسم سلیمانی در سمت فرمانده سپاه قدس از وی ستارهای بی بدیل ساختند، به عبارت دیگر گوهر وجودی وی در سپاه قدس خود را نشان داد. وقتی نا امنی برای جهان اسلام گسترش یافت سردار امنیت فرا ملیتی عمل کرد هرچند این فعالیت به دلیل گستردگی دشواریهای فراوانی را با خود به همراه داشت، اما وی با ادبیات بینالمللی که چیزی فراتر از دیپلماسی است پا به میدان گذاشت و اقدام به ایفای نقش کرد.
برای مشاهده متن کامل خبر اینجا کلیک کنید «نیکی کریمی» در جستجوی نخستین سیمرغ کارگردانی فجر ۳۸ با اعلام نهایی نتایج آثار سینمایی حاضر در بخش سودای سیمرغ سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر، فیلم سینمایی «آتابای» به کارگردانی «نیکی کریمی» به عنوان یکی از حاضران این دوره از مهمترین رویداد سینمایی کشور معرفی شد.
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان، با اعلام نهایی نتایج آثار سینمایی حاضر در بخش سودای سیمرغ سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر، فیلم سینمایی «آتابای» به کارگردانی «نیکی کریمی» به عنوان یکی از حاضران این دوره از مهمترین رویداد سینمایی کشور معرفی شد.
کریمی با رونمایی از فیلم سینمایی «آتابای» با وجود حضور بازیگرانی همچون جواد عزتی و هادی حجازی فر میتواند امید بیشتری برای دریافت سیمرغ بلورین سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر داشته باشد.
بیشتر بخوانید: برای مشاهده فهرست کامل آثار سودای سیمرغ فجر ۳۸ اینجا کلیک کنیدفیلم سینمایی «آتابای»، پنجمین اثر سینمایی نیکی کریمی، از اواسط تیر در خوی، یکی از تاریخیترین شهرهای استان آذربایجان غربی مقابل دوربین رفته و فیلمبرداری آن به تازگی به پایان رسیده است.
کریمی تاکنون بازی در نزدیک به ۷۰ اثر سینمایی و تلویزیونی را در کارنامه کاری خود ثبت کرده و حال به دنبال تجربهای تازه در عرصه کارگردانی است، وی پیش از آتابای آثاری همچون شیفت شب، سوت پایان، چند روز بعد و یک شب را کارگردانی کرده است.
جواد عزتی در فیلم سینمایی آتابای با هادی حجازیفر، سحر دولتشاهی، دانیال نوروش همبازی شده است. حجازیفر همچنین بر اساس طرحی از نیکی کریمی، فیلمنامه "آتابای" را به نگارش درآورده است. آتابای این روزها با سپرى کردن مراحل فنی آماده حضور در سى و هشتمین جشنواره فیلم فجر میشود.
برای مشاهده متن کامل خبر اینجا کلیک کنید
«فاطمه زهرا (س)» الگویی شایسته برای بانوان عالمکارشناس علوم قرآنی گفت: حضرت «فاطمه زهرا (س)» الگوی شایستهای برای بانوان عالم و مسلمان به حساب میآیند، امام «خمینی (ره)» در بیان ابعاد شخصیتی ایشان فرمودند: «حضرت فاطمه زهرا (س)» زنی که اگر مرد بود، نبیّ بود؛ زنی که اگر مرد بود به جای رسول اللّه بود.
محمد صلاحی کارشناس علوم قرآنی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری میزان پیرامون سیره سیاسی حضرت «فاطمه زهرا (س)» گفت: «حضرت فاطمه زهرا (س)» اولین شهیده راه ولایت هستند، ایشان تا آخرین لحظه از ولایت دفاع کردند و پشتیبان ولی زمان خود بودند.وی در همین راستا ادامه داد: حضرت «فاطمه زهرا (س)» الگوی شایستهای برای بانوان عالم و مسلمان به حساب میآیند، امام «خمینی (ره)» در بیان ابعاد شخصیتی ایشان فرمودند: «حضرت فاطمه زهرا (س)» زنی که اگر مرد بود، نبیّ بود؛ زنی که اگر مرد بود به جای رسول اللّه بود، همه باید به «حضرت زهرا (س)» اقتدا کنیم، همه باید دستور از اسلام به وسیله ایشان و فرزندانشان بگیریم و تلاش کنیم تا همانند ایشان رفتار کنیم»، این توصیفهای «امام خمینی (ره)» از حضرت «صدیقه کبری (س)» نشان دهنده زاویای اخلاقی این بانوی بزرگوار اسلام است. «حضرت فاطمه زهرا (س)» در عبادت نیز الگویی ارزشمند برای جوانان و بانوان اسلام محسوب میشوند.
بیشتر بخوانید: برای مطالعه مطالب مربوط به ایام فاطمیه اینجا کلیک کنید وی به وقایع ناگوار روزهای پایانی زندگی «حضرت فاطمه زهرا (س)» اشاره و ابراز کرد: در چند ماه پایانی زندگی حضرت «فاطمه زهرا (س)» حوادث ناگواری برای ایشان اتفاق افتاد، چنانکه گفته شده در این دوره هیچ کس این بانوی بزرگوار را خندان ندید، حوادثی مانند درگذشت «پیامبراکرم (ص)» و ماجرای سقیفه، غصب خلافت، مصادره فدک توسط ابوبکر و خواندن خطبه فدکیه در حضور صحابه مهمترین وقایع پایانی زندگی این بانوی بزرگوار اسلام بشمار میرود. «حضرت فاطمه زهرا (س)» در کنار حضرت «علی (ع)» یکی از مخالفان اصلی شورای سقیفه و خلافت ابوبکر بودند لذا به همین دلیل مورد تهدید دستگاه خلافت قرار گرفتند که نمونه آن به آتش کشیدن خانه «حضرت فاطمه زهرا (س)» است. برای مشاهده متن کامل خبر اینجا کلیک کنید
انتهای پیام/
منبع: خبرگزاری میزان
کلیدواژه: اینجا اینجا اینجا اینجا اخبار سینما اخبار تلویزیون اخبار ادبیات اخبار موسیقی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۴۹۹۰۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
آیتالله رمضانی: اسلام گنج وجودی انسان را معرفی میکند / ویژگیهای مسلمان واقعی براساس روایات اهلبیت(ع)
آیت الله «رضا رمضانی» دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) که به دعوت مسلمانان کشور برزیل برای حضور در همایش بین المللی «اسلام؛ دین گفتگو و زندگی» به این کشور سفر کرده بود، در مرکز اسلامی امام مهدی(عج) شهر سائوپائولو برزیل، حضور یافت و در جمع جوانان مسلمان در این مرکز اسلامی به سخنرانی پرداخت.
آیت الله رمضانی در این سخنرانی با اشاره به جایگاه اخلاق در اسلام اظهار کرد: یکی از نکات مهم در خصوص دین اسلام، بعد اخلاقی آن است، اسلام در صدد است که خود انسان را اخلاقی تربیت کند و جامعه نیز جامعه اخلاقی باشد. اخلاق از آن مقوله هایی است که وقتی وارد فضایل آن می شویم، می بینیم که با فطرت انسان، هماهنگ است. برخی از پستی های اخلاقی، مخالف فطرت می باشد. وقتی که قرآن به حقیقت نفس، قسم می خورد، جایگاه نفس و تمایل نفس حقیقی را به صورت قشنگ معرفی می کند، «وَنَفْسٍ وَمَا سَوَّاهَا»، قرآن در ادامه می گوید که همه خوبی ها و بدی ها را به انسان الهام کردیم و شناساندیم، «فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا». کسانی پیروز میدان هستند که خودشان را تزکیه و تربیت کنند و این افراد به فلاح و رستگاری می رسند، «قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَکَّاهَا»
وی ادامه داد: خداوند همه زیبایی ها را در فطرت و وجود انسان، قرار داده است. مولوی یکی از عرفان بزرگ، یک مثال قشنگی می زند که یک نفر در خواب می بیند که باید تیری به کمان بزند و این تیر در هر کجا خورد، آنجا گنج است، او هم تیر را به کمان می کشید و می زد و تیر در هر کجا که می خورد، شروع به حفر زمین می کرد تا به گنج برسد، اما به گنج نمی رسید، جاهای مختلفی را کند، اما به گنج نرسید. برخی خیال کردند که این قضیه حقیقی است، چون این فرد، انسان بی ربطی هم نبود. فرماندار آنجا به این مرد گفت که تو دیگه حفاری نکن، تو مقدماتش را فراهم کن و حفاری بر عهده ما باشد و به گنج که رسیدیم، آن گنج را به صورت مساوی بین هم تقسیم می کنیم. آن کسی که به خواب این فرد می آمد، زیاد این کار را انجام می داد و می گفت که آنجا را حفر کن. به آن فرد گفتند که از این شخص بپرس که چرا ما این همه جا را کندیم، اما به گنج نرسیدیم، یعنی من را فریب می دهی؟ و از او بیشتر سوال کن. آن فرد هم در خواب این سوال را پرسید و آن شخص هم پاسخ داد که من گفتم تیر را به کمان بزن، ولی نگفتم که بکش، تو می رفتی می کشیدی و آن تیر ۴۰ متر آن طرف می افتاد و تو به گنج نمی رسیدی، تو این تیر را به کمان بزن بدون این که بکشی، رها کن. مرد بعد از بیدار شدن همان کار را انجام داد، تیر را روی کمان گذاشت و تیر در مقابلش افتاد و همان جا را حفر کرد و به گنج رسید. نتیجه این که گنج در وجود خود انسان است، انسان اگر خودش را مطالعه کند، به گنج می رسد.
اسلام گنج وجودی انسان را معرفی می کند
دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) افزود: اسلام گنج وجودی انسان را به او معرفی می کند، اما ما متاسفانه می خواهیم که از غیر جستجو کنیم و به گنج برسیم. شعر معروفی از حافظ است که سال ها دل طلب جام جم از ما می کرد، آنچه خود داشت زبیگانه تمنا می کرد. اسلام در حقیقت می خواهد که انسان را انسان تربیت کند. انسان شدن، ویژگی های خاص خودش را دارد. انسان آن وقتی که انسان شد، به دیگران خدمت می کند، امانتدار خواهد بود، انفاق می کند و خیلی از فضایل دیگر در انسان رشد می کند. البته فهمیدن انسان شدن، بسیار مهم است. یک مثال می زنم تا این مسئله، روشن تر شود. یک پدر و یک پسر با هم دعوا داشتند و پسر بسیار پدرش را اذیت می کرد، این پدر به پسر می گوید که تو انسان نمی شوی، گفتن این حرف به پسر برخورد و او رفت چند جا درس خواند و همچنین فعالیت اجتماعی انجام داد پسر در ادامه، امیر یک استانی شد. او بعد از این به حاکمیت رسید، نامه ای را برای پدرش نوشت بدون این که بگوید من پسرت هستم، با این مضمون که من امیر، تو را فرامی خوانم، پدر نمی دانست فرزندش است و لذا بابت احضار شدن از طرف امیر حکومت، ترسید و باز و بندیلش را جمع کرد و پیش امیر رفت. وقتی که پدر وارد فضای عمارت حکومتی شد دید که پسرش آن بالا نشسته است، پسر به پدرش گفت که دیدی من آدم شدم، در حالی که تو به من می گفتی که تو آدم نمی شوی اما من به اینجا رسیدم. پدر به پسر گفت من به تو نگفتم که حاکم نمی شوی من به تو گفتم که آدم نمی شوی، تو آدم شدی؟ اگر آدم شده بودی پدر پیرت را به اینجا نمی آوردی.
آیت الله رمضانی با اشاره به راهکار تربیتی اسلام اظهار کرد: اسلام می خواهد که انسان را آدم تربیت کند، وقتی که انسان، آدم شود، عاشق می شود. قبل از پیامبر(ص)، جوان ها عاشق بودند، بعد از پیامبر(ص) هم آنها عاشق بودند، اما جوانان پیش از پیامبر(ص) به دنبال عشق های مجازی بودند و به خاطر این عشق ها، جنگ ها و نزاع های زیادی رخ داد. پیامبر(ص) که آمدند، عشق را معنا کردند و گفتند که عشق و علاقه، کمال به زیبایی ها است و بالاترین عشق، عشق به خداوند و محبت به خدا است. وقتی که عشق به خداوند بیایید، عشق به کمال و عشق به زیبایی ها و عشق به معنویت و عشق به خدمت هم می آید و انسان با عشق به دیگران خدمت می کند، این طور نیست که گدا به در خانه او برود، بلکه او با عشق به در خانه گدا می رود و به او کمک می کند.
وی ادامه داد: انسان اگر بخواهد انسان شود و خودش را تربیت کند، خودش را نباید ببیند. چون اگر بخواهد خودش را ببیند، دیگر آن حقیقت را نمی تواند ببیند. مولوی داستانی از شکایت پشه نزد حضرت سلیمان نقل کرد، پشه پیش حضرت سلیمان رفت و گفت که من از باد شکایت دارم، حضرت سلیمان گفت که از هر کسی که شکایت داری، باید او هم باشد و برای من این قضاوت کنم باید هم باید و هم پشه باشد، پشه به حضرت سلیمان گفت که من نمی گویم، تو به باد بگو که بیاد. باد تحت تسخیر حضرت سلیمان بود و او زبان حیوانات را هم می فهمید، حضرت سلیمان به باد گفت که بیا، باد که آمد پشه رفت، حضرت سلیمان به پشه گفت که تو هم باش تا من بررسی کنم که مشکل از کجا است، پشه گفت که مشکل من از باد است، هر کجا که باد باشد من نمی توانم باشم. مولوی از این داستان، نتیجه اخلاقی گرفت و گفت همان طوری که پشه و باد با هم جمع نمی شوند، خود بینی هم با خدابینی جمع نخواهد شد. انسان نباید خودبین باشد، بلکه انسان باید خودش را مخلوق خداوند ببیند و تسلیم او شود، وقتی که به تسلیم شدن رسید، مسلم می شود، اسلام در حقیقت به معنای تسلیم در برابر دستورات باری تعالی است.
ویژگی های مسلمان واقعی براساس روایات اهل بیت(ع)
دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) افزود: مسلم هر کجا که باشد، دیگران احساس امنیت می کنند و مسلمان واقعی همین است. براساس روایات، مسلمان واقعی کسی است که دیگران از دست و زبان او در امان باشند. خیلی ها شاید در اسم مسلمان باشند، اما در معنا، مسلمان نیستند، پیامبر(ص) فرمودند که شما باید در معنا، مسلمان باشید. انسان وقتی به این جایگاه مسلمان بودن رسید، احساس مسئولیت می کند، اول در برابر خود و بعد در برابر همه مسلمانان احساس مسئولیت خواهد کرد، او اگر احساس مسئولیت نکند، حقیقتا، مسلمان نیست. پیامبر(ص) در روایتی فرمودند که «مَنْ أَصْبَحَ لا یَهْتَمُّ بِأُمورِ الْمُسْلمینَ فَلَیْسَ بِمُسْلِمٍ» اگر کسی صبح کند و به فکر اصلاح امور مسلمانان نباشد، مسلمان نیست.
آیت الله رمضانی با اشاره به لزوم احساس مسئولیت مسلمانان در برابر یکدیگر اظهار کرد: اسلام می گوید که در یک جامعه اسلامی، مشکل یک مسلمان، مشکل یک مسلمان دیگر نیز است. چون که مسلمان برادر مسلمان است، اگر او احساس درد می کند، تو هم باید احساس درد کنی، اگر او شاد باشد تو هم باید شاد باشی. سعدی شعر قشگی را دارد که بنی آدم اعضای یکدیگر هستند. انسان مسلمان نه تنها باید در برابر دیگر مسلمانان احساس مسئولیت کند، بلکه اگر یک غیرمسلمان همچون فردی مسیحی از او کمک بخواهد، باید به او کمک کند و اگر این کمک را انجام ندهد، مسلمان نیست. پیامبر(ص) در روایتی فرمودند که «مَنْ سَمِعَ رَجُلاً یُنادِی یا لَلْمُسْلِمِینَ فَلَمْ یُجِبْهُ فَلَیْسَ بِمُسْلِم»؛ (کسی که صدای انسانی را بشنود که فریاد می زند: ای مسلمانان به دادم برسید و کمکم کنید، کسی که این فریاد را بشنود و پاسخ نگوید، مسلمان نیست). یک مسلمان دیگران را بر خودش مقدم می کند، امام حسن(ع) گفتند که دیدم مادرم حضرت زهرا(س) در عبادت خود فقط برای همسایه ها دعا می کردند و در حالی که خودشان بیمار بودند، برای خودشان دعا نکردند. من از مادرم پرسیدم که چرا برای خودتان دعا نکردید، ایشان فرمودند که اول همسایه و بعد خانه.
دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) ادامه داد: روزی حضرت زهرا(س) به نزد پدرشان رسول اکرم(ص) آمدند و فرمودند که مهر من فرقش با دیگران چیست، همان جا خداوند به جبرئیل وحی کرد که جبرئیل به پیامبر(ص) بگوید که فاطمه هر چی بخواهد به او می دهم. حضرت زهرا(س) به پیامبر(ص) گفتند که امت شما در روز قیامت با مشکل مواجه هستند، من نمی خواهم که آنها در جهنم بسوزند، من می خواهم که آنها را شفاعت کنم با وجودی که ایشان را خیلی اذیت کردند. خداوند به جبرئیل گفت که این فرشته الهی به پیامبر(ص) بگوید که من شفاعت حضرت فاطمه(ص) را پذیرفتم و هر کسی را حضرت فاطمه(س) نگاه کند و شفاعت نماید. من قبول می کنم و حضرت زهرا(س) از شنیدن این خبر خیلی خوشحال شدند.
وی خاطرنشان کرد: حضرت زهرا(س) به حضرت امیرالمومنین(ع) آرامش می دادند. امام علی(ع) فرمودند هر چه که من غم داشتم، زمانی که حضرت زهرا(س) را می دیدم، تمام غم های عالم از من دور می شدند، نه من حضرت فاطمه(س) را اذیت کردم و نه ایشان من را اذیت کرد. زمانی که امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در مسجد، خبر شهادت حضرت زهرا(س) را به امام علی(ع) دادند، حضرت امیرالمومنین(ع) چند بار نشستند و بلند شدند، ایشان وقتی وقتی وارد خانه گشتند، عبا و عمامه خود را انداختند و پیش پیکر حضرت زهرا(س) آمدند و چند برابر ایشان را صدا زدند، اما جوابی نیامد تا این که حضرت امیرالمومنین(ع) گفتند که یا فاطمه، من پسرعموی تو علی هستم. در روایات آمده است که حضرت زهرا(س) فرمودند هر کس برای امام حسین(ع) گریه کند، من او را شفاعت می کنم. ما افتخار می کنیم که امام مان حضرت امیرالمومنین(ع) و مادرمان حضرت زهرا(س) هستند.
منبع: خبرگزاری اهلبیت(ع) - ابنا