Web Analytics Made Easy - Statcounter

 به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، عباس کشاورز سرپرست وزارت جهاد کشاورزی در گردهمایی مدیران ستادی و استانی سازمان مرکزی تعاون روستایی با اشاره به اینکه امنیت غذایی در تمامی کشور‌ها از اهمیت خاصی برخوردار است اظهار کرد: ۲ کشور همچون هلند و لوکزامبوگ از این مرحله عبور کردند به طوری که کشور هلند تجهیزات کشاورزی خود را می‌فروشند، اما محصول مبادله نمی‌کند و همواره امنیت غذایی کشورش تامین است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



او با تاکید بر حفاظت از منابع افزود: خانواده کشاورزی تکالیف زیست محیطی ایجاد می‌کند که در بخش کشاورزی فعالیت کند و می‌تواند به محیط زیست کمک کند.

کشاورز با اشاره به اینکه ارتقا درآمد کشاورزان سومین مسئولیت ما به شمار می‌رود بیان کرد: تنها به بخش تولید نمی‌توان فکر کرد و علت این امر آن است که اگر فعالان اقتصادی که در گروه ما هستند درآمدشان افزایش نیابد امکان پس انداز برای آن‌ها فراهم نمی‌شود در حالی که توسعه تنها از طریق پس انداز اتفاق می‌افتد و دولت تنها در فراهم کردن زیرساخت‌های همچون مخابرات، فرودگاه، جاده و ... می‌تواند کمک کند.
سرپرست وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه امکان بیش از ۵ چالش در بخش کشاورزی وجود ندارد گفت: کشاورزی ما کمتر از ۵ چالش دارد که با دانش امروز قابل حل است.

او با اشاره به چالش‌های پیش رو بخش کشاورزی گفت: اولین چالش در بخش کشاورزی آب است و هیچکس خارج از موضوع آب نمیتواند به تولید فکر کند، دومین چالش کاهش عملکرد و بهره‌وری است چرا که از ۱ متر مکعب آب به اندازه کافی پول در نمی‌آوریم، سومین چالش ناپایداری منابع و نوسانات قیمت‌ها است که منجر به ناپایداری درآمد کشاورزان می‌شود و آخرین چالش فاصله چشمگیر قیمت بین تولید تا مصرف کننده است.

 بیشتر بخوانید: تجهیز ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی به سامانه‌های نوین آبیاری / کاهش طرح سامانه‌های نوین آبیاری‌های نسبت به سال ۹۳

این مقام مسئول ادامه داد: ما هنوز به امر تقاضا در بخش کشاورزی نپرداختیم در حالی که کشاورزی یک امر اقتصادی است و بدون تقاضا امکان ساماندهی تولید وجود ندارد.

کشاورز با اشاره به اینکه هیچ تولید کننده‌ای بدون توجه نباید به مصرف کننده فکر کند گفت: اگر رابطه بین مصرف و تولید تعریف نشود هر دو طرف متضرر ۸ هستند چرا که فاصله قیمت تولید تا مصرف کننده بسیار بالا است و این فاصله به نفع هیچکدام نیست و چنان چه رویکرد برد برد داریم باید این فاصله را به حداقل برسانیم.

او با اشاره به ۲ چالش آب و اشتغال گفت: چالش آب را کشاورزان و بخش کشاورزی می‌تواند حل کند، اما اشتغال توسط برنامه ریزان باید مرتفع شود و ما می‌توانیم در این زمینه تنها کمک کنیم.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی با انتقاد از این مسئله کا پایین نگه داشتن نرخ ارز به دلایل متعدد به ضرر بخش کشاورزی بود گفت: اگر چه تحریم در خیلی مسائل بد است، اما منجر به شفافیت نرخ ارز شد و خیلی خوشحال هستیم که اگر ارز تک نرخی شود چرا که پایین نگه داشتن نرخ ارز باعث سرکوب کشاورزی می‌شود.

کشاورز به گفته وی کشاورزی در دنیا مراحل مختلفی را گذرانده و در مواقعی که پول، مسکوکات و حساب بانکی وجود نداشت خدمات به صورت سنتی بود به صورتی مکه در ازای خدمات کالا گرفته می‌شد، اما اکنون کشاورزی به سبب آنکه کالا در تمامی نقاط کشور تولید و عرضه می‌شود وارد مرحله صنعتی شده است که اگر با تجارت گره بزنیم خیلی جلو‌تر می‌رویم.

او با تاکید بر افزایش بهره‌وری آب به کمک عملکرد محصولات در واحد سطح اظهار کرد: ظرف ۵ سال آینده باید از هر متر مکعب آب ۱.۵ کیلو گندم تولید کنیم ضمن آ‌نکه عملکرد گندم را به بالای ۷ تن و پنبه را به ۵ تن در هکتار برسانیم پس ما احتیاج داریم که باهم کار کنیم و دولت بدون مشارکت تشکل‌ها و نظرخواهی از آن‌ها نمی‌تواند اقدام موثری انجام دهد.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه بزرگ شدن دولت مشکلات متعددی در بر دارد گفت: بر این اساس ما آماده‌ایم تمام اختیاراتمان را به انجمن‌ها یا تشکل‌ها واگذار کنیم و معتقدم که دولت نباید بزرگ شود چرا که بزرگ شدن دولت مشکلات متعددی در بر دارد به همین خاطر از سازمان تعاون روستایی به انتظار می‌رود که پرچمدار انسجام تشکل‌ها باشد و اختیار اجرایی یا تصمیم سازی فعالیت‌ها برای سرمایه گذاری را به تشکل‌ها واگذار کند چرا که بدون تشکل‌ها کار کشاورزی پیش نمی‌رود. کشاورز در پایان با تاکید بر اینکه رئیس سازمان تعاون روستایی باید به دنبال تقاضا باشد تصریح کرد: با توجه به آنکه تولید با تقاضا شکل می‌گیرد از این رو سازمان تعاون روستایی باید به دنبال ایجاد تقاضا باشد ضمن آنکه همواره باید به سمت و سوی کشاورزی قراردادی و ایجاد زنجیره ارزش افزوده رویم و بازار را به نفع تولید کننده و مصرف کننده مدیریت کنیم چرا که هر اتفاقی در بخش کشاورزی از لحاظ قیمت رخ دهد تصور بنده آن است که سازمان تعاون روستایی باب میلش نیست یا از دستش در رفته است. رکورد خرید توافقی و حمایتی محصولات کشاورزی طی ۲ سال اخیر در ادامه حسین شیرزاد مدیر عامل سازمان مرکزی تعاون روستایی از افزایش خرید توافقی و حمایتی محصولات کشاورزی خبر داد و گفت: طی ۲ سال گذشته در خصوص خرید توافقی و حمایتی بالاترین رکورد‌ها را ثبت کرده‌ایم.

مدیر عامل سازمان مرکزی تعاون روستایی افزود: شبکه تعاون روستایی توان سته بخش عظیمی از محصولات همچون شیرخشک، خرما، گوجه فرنگی و رب گوجه را در بورس کالا عرضه کند و رینگ صادراتی را فعال کند.

او در پایان تصریح کرد: سازمان تعاون روستایی با خرید توافقی نگذاشته قیمت زعفران بیش از پیش افت کند و همواره توانسته سونامی گوجه فرنگی را کنترل کند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار اقتصادی اخبار کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۴۹۹۷۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۵۰۰ هکتار کشتزارِ داورزن زیر کشت محصولات جالیزی رفت

  به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، مدیر جهاد کشاورزی داورزن امروز گفت: هزار و ۵۰۰ هکتار از کشتزارهای این شهرستان، امسال زیر کشت انواع محصولات جالیزی قرار گرفته است.     سعید خسروجردی با اشاره به کشت مالچ در مزارع جالیز به منظور ذخیره‌سازی آب، کاهش آبیاری و رویش علف‌ های هرز، اظهار کرد: بهره برداران بیش از ۹۹ درصد مزارع جالیز در داورزن، از شیوه کشت مالچ استفاده می کنند و با این روش کاشت، محصول یک ماه زودتر وارد بازار مصرف می‌ شود.   وی افزود: امسال ۸۰۰ هکتار از کشتزارهای این شهرستان داورزن، زیر کشت زیره رفته است که با میانگین عملکرد ۷۰۰ کیلوگرم در هکتار، پیش بینی می‌ شود ۵۶۰ تن محصول زیره از این سطح برداشت شود.   وی گفت: زیره سبز، از گیاهان دارویی بومی داورزن است که به دلیل استفاده کمتر از سموم و کودهای شیمیایی، محصول تولیدی این شهرستان در ردیف گیاهان سالم قرار دارد و به صورت پودر و ادویه و در صنعت عرق‌ گیری، استفاده می‌ شود.   مدیر جهاد کشاورزی داورزن خاطرنشان کرد: با توجه به سابقه بیش از ۴۰ ساله کشت زیره در این منطقه، کشاورزان زیره کار این شهرستان دارای دانش فنی و بومی بالایی هستند که این امر منجر به دستیابی به عملکرد تولیدی تا هزار و ۵۰۰ کیلوگرم در هکتار شده است.   خسروجردی گفت: ۱۲۸ هکتار از مزارع این شهرستان نیز امسال به کشت کلزا اختصاص یافته است که ۹۵ هکتار آن با شیوه‌ های نوین آبیاری می شود.   وی بیان کرد: ۲ هزار و ۲۶۰ هکتار از عرصه های کشاورزی شهرستان داورزن نیز به عمل آوری محصولات باغی اختصاص دارد.   وی گفت: از این سطح ۱۴۵ هکتار انگور است که به طور متوسط با میانگین عملکرد ۱۴ تن محصول در هکتار، حدود ۲ هزار تن محصول از تاکستان های شهرستان برداشت می‌شود که بیشترین آن گونه های عسکری، پیکامی، ترکمن و یاقوتی است.   مدیر جهاد کشاورزی داورزن گفت: هم اکنون ۴۵ استخر کشاورزی در این شهرستان به صورت دومنظوره و برای پرورش آبزیان فعالیت دارند.   مرکز شهرستان داورزن در ۷۵ کیلومتری سبزوار و ۳۰۵ کیلومتری غرب مشهد واقع است.

دیگر خبرها

  • نیاز کشور به گندم برای تولید نان ۱۲ میلیون تن است
  • افزایش بهره‌وری با استفاده کشاورزان از فناوری شرکت‌های دانش‌بنیان
  • ضربه به تولید با تصمیم‌گیری برای خاموشی چاه موتورهای کشاورزی
  • گروه هوش مصنوعی سازمان جهاد کشاورزی فارس تشکیل شود
  • ۱۵۰۰ هکتار کشتزارِ داورزن زیر کشت محصولات جالیزی رفت
  • استقبال از احداث گلخانه‌های کوچک مقیاس و خانگی در استان گلستان
  • صنایع کوچک روستایی در استان همدان توسعه می‌یابد
  • صادرات محصولات پتروشیمی یک میلیون تن افزایش یافت
  • افزایش تولید ۹ میلیون تنی محصولات کشاورزی در دولت سیزدهم
  • متن کامل گزارش نهایی تفحص درباره عملکرد سازمان حفظ نباتات