Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه اندیشه ــ بیست و چهارمین شماره دوفصلنامه علمی پژوهشی «مطالعات اسلام و روان‌شناسی» شامل 7 مقاله منتشر شد.

به گزارش ایکنا؛ بیست و چهارمین شماره دوفصلنامه علمی پژوهشی «مطالعات اسلام و روان‌شناسی» به صاحب‌امتیازی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه منتشر شد.

عناوین مقالات این شماره بدین قرار است: «ساخت و هنجاریابی مقیاس رضایت از زندگی از منظر اسلام و براساس نظریه خیرباوری»، «اثربخشی آموزش «قدرشناسی مبتنی بر قرآن» و زمان‌بندی آن بر «شادی»، «رضایت از زندگی» و «امید» دانش آموزان»، «بررسی رابطه سرمایه روانشناختی و سرمایه اجتماعی با فضیلت سازمانی در پرتو سبک زندگی اسلامی»، «تبیین مدل عملکردی انگیزش بر اساس منابع اسلامی»، «پیش‌بینی «حرمت خود فرزندان» بر اساس «سبک‌های فرزند‌پروری والدین» و «پایبندی مذهبی مادران»»، «مدل علّی رابطه ‌بین «مذهب»، «سرسختی روانشناختی»، «دنیاگرایی» و «حل مسئله» در سربازان»، «بررسی تطبیقی رویکرد فلسفی کندی و سهروردی پیرامون پیشگیری و درمان حزن دنیوی».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هنجاریابی مقیاس رضایت از زندگی از منظر اسلام

در چکیده مقاله «ساخت و هنجاریابی مقیاس رضایت از زندگی از منظر اسلام و براساس نظریه خیرباوری» می‌خوانیم: «این پژوهش با هدف طراحی، ساخت و هنجاریابی پرسش نامه رضایت اززندگی مبتنی بر دیدگاه اسلام انجام شده است. در همین راستا مولفه‌های اصلی مفهوم رضایت اززندگی به روش تحلیلی توصیفی از منابع اسلامی استخراج شد و براساس داده‌های به دست آمده و نظر کارشناسان، ۶۲ گویه آماده شد. پس از اجرای مقدماتی بر ۳۰ نفر از افراد نمونه، تعدادی از گویه ها حذف و در نهایت پرسش نامه ای ۴۸ گویه ای با عنوان اختصاری «راز» (رضایت اززندگی)، بر روی نمونه ۲۵۵ نفری مورد تحلیل عاملی قرار گرفت و سه عامل به دست آمد. این عامل ها با آلفای کل ۹۲/۰ به ترتیب عبارتند از: خیریابی رضامندانه (آلفای کرنباخ: ۹۰/۰)، عملکرد رضامندانه (آلفای کرنباخ: ۸۴/۰) و واقع گرایی رضامندانه (آلفای کرنباخ: ۷۷/۰). براساس نتایج بدست آمده، این سه عامل را می‌توان به عنوان سه ضلع یک مثلث در نظر گرفت که مثلث رضایت اززندگی بر روی قاعده واقع‌گرایی رضامندانه استوار شده است.»

مدل عملکردی انگیزش بر اساس منابع اسلامی

در طلیعه مقاله «تبیین مدل عملکردی انگیزش بر اساس منابع اسلامی» آمده است: «هدف پژوهش حاضر، «تبیین مدل عملکردی انگیزش بر اساس منابع اسلامی» بود. روش پژوهش حاضر، «توصیفی- تحلیل مفهومی» بود. یافته‌ها نشان داد که، ۱. «نیت»، متاثر از سه گروه عوامل است: الف. عوامل درون فردی بنیادین که عبارتند از: «انواع روح»، «مزاج و طبایع»، و «گرایشات فطری»؛ ب. عوامل درون فردی فرایندی که عبارتند از: «نظام شناختی- عقیدتی» و «نظام طرحواره های عاطفی-هیجانی»؛ ج. «عوامل برون فردی» که شامل محیط، و شرایط فرهنگی است؛ ۲. از دیدگاه منابع دینی، جلوه‌های انگیزش را در سه دسته می‌توان قرار داد: الف. «جلوه‌های رفتاری»، مثل عمل صالح (شاخص تلاش)، صبر و بردباری (شاخص استقامت)، و گزینش‌گری معیارهای دینی (شاخص انتخاب)؛ ب. «سطح مشغولیت و آمیختگی»، مثل یاد آخرت (مشغولیت شناختی)، تجربه هیجانات مختلف از قبیل خوف، حزن و... (مشغولیت هیجانی)، و دلسوزی در هدایت مردم (عاملیت اجتماعی)؛ ج.«قلب سلیم»، که مهم‌ترین دستاورد و نتیجه نظام انگیزش دینی است و تاثیر متقابل بر نظام‌های شناختی و عاطفی ما دارد».

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: ایکنا رضایت زندگی روان شناسی مقاله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۰۰۲۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از چند سالگی پیر محسوب می‌شویم؟

به نظر می‌رسد پاسخ این پرسش که «از چند سالگی پیر محسوب می‌شویم؟» در حال تغییر است، زیرا عمر مردم طولانی‌تر شده است، دیرتر بازنشسته می‌شوند و تا سنین بالاتری همچنان از سلامت جسمی و روحی برخوردارند.

به گزارش جام جم، طبق پژوهشی که نتیجه آن در مجله انجمن سالمندی آمریکا منتشر شد، افراد در اواسط دهه۶۰سالگی معتقدند پیری از ۷۵سالگی شروع می‌شود در حالی که افراد مسن‌تر فکر می‌کنند سن پیری دیرتر از این شروع می‌شود.  افرادی که احساس جوانی می‌کنند، معتقدند پیری دیرتر شروع می‌شود. شرک

تحقیقات قبلی نیز نشان داده بود باورهای منفی درباره افزایش سن با افزایش سطح استرس مرتبط است که به نوبه خود می‌تواند خطر حمله قلبی وسکته راافزایش دهد.برعکس افرادی که به پیری نگرشی مثبت دارند، احتمالا کمتر درمعرض ابتلا به زوال عقل‌ هستند ودرمقایسه با افرادی که نگرش منفی درباره افزایش سن دارند، طولانی‌تر عمرمی‌کنند. 

بی‌نظمی‌ها در فضای زندگی در تمرکز وتصمیم‌گیری‌فرد نیز اختلال ایجاد می‌کند و خلاقیت،سطح بهره‌وری و انرژی‌فرد راکاهش می‌دهد. ازنظرکارشناسان، رابطه معکوس میان بی‌نظمی وسلامت روان وجود دارد؛ به این معنی که هرچه زندگی شما به‌هم‌ریخته‌تر باشد، سلامت روان شما نیز آسیب‌پذیرتر خواهد بود.

به همین دلیل ازبین بردن بی‌نظمی‌ها،وضعیت سلامت روان شما را بهبود می‌بخشد.  شاید مشکل درهم و برهم بودن وسایل زندگی شما درمقایسه بامشکلاتی همچون تغییرات آب وهوایی، کوویدـــ۱۹ یا تشدید خشونت‌های جهانی ناچیز به نظر برسد اما کارشناسان تاکید دارند نباید از تأثیرات منفی به‌هم ریختگی درفضای زندگی غافل بود و اصلاح این رفتار یک تخلیه صد درصدی برای سلامت روان محسوب می‌شود.

عواقب بی‌نظمی برسلامت روان، بسیار زیاد و قابل توجه است.از جمله این‌که حافظه را مختل می‌کند و منجر به تثبیت عادات غذایی نادرست می‌شود. فراموش نکنید رفع بی‌نظمی‌ها بیش از آنچه تصور کنید بر سلامت روان شما تأثیرات مثبت و قدرتمندی دارد.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • ارمغان روانشناسان و مشاوران، بهرورزی و فضیلت مندی در زندگی
  • ارمغان روانشناسان و مشاوران، بهرورزی و فضیلت مندی در زندگی 
  • چاره‌ای جز احداث تقاطع سپاه نداریم
  • وضعیت راه‌های کشور؛ تردد روان در جاده‌های شمالی
  • از چند سالگی پیر محسوب می‌شویم؟
  • سید حسن خمینی: موظفیم زندگی را بر اساس روش‌های «عقلانی» پیش ببریم
  • از روان تا درمان
  • چرا باید به روان‌شناس مراجعه کنیم؟
  • بازاندیشی نظری و روشی در شناخت کلان مفهوم عدالت اجتماعی
  • واکنش بسیج دانشجویی دانشگده‌های روانشناسی به انتخابات سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره کشور