Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- دانشمندان آلمانی در بررسی جدید خود توانستند موش‌های مبتلا به سرطان را با تزریق نانوذرات مس درمان کنند. تاریخ انتشار: 19:29 - 23 دی 1398 - کد خبر: ۵۸۶۴۴۹

به گزارش گروه فضای مجازی خبرگزاری میزان، دانشمندان سعی دارند با استفاده از ذرات کوچک فلزی، سرطان را درمان کنند و جلوی بازگشت آن را بگیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آن‌ها طی یک آزمایش، به گروهی از موش‌های مبتلا به سرطان، ذرات اکسید مس را تزریق کردند.

اکسید مس، از مس و اکسیژن به دست می‌آید و پژوهشگران آن را به شکل نانوذراتی درآوردند که صد‌ها برابر کوچک‌تر از موی انسان هستند. آن‌ها هنگام شیمی‌درمانی موش‌ها، این ذرات را به تومور‌ها تزریق کردند.

دانشمندان پس از تزریق مشاهده کردند که سرطان به سرعت ناپدید می‌شود و هنگامی که دوباره سلول‌های سرطانی را به موش‌ها تزریق کردند، دریافتند که سیستم ایمنی، آن‌ها را تخریب می‌کند.

گام بعدی دانشمندان، آزمایش انسانی است و آن‌ها امیدوار هستند که این درمان بتواند در ۶۰ درصد سرطان‌ها، جایگزین شیمی‌درمانی شود.

پروفسور "استفان سونن" (Stefaan Soenen) و دکتر "بلا مانشیان" (Bella Manshian)، پژوهشگران "دانشگاه کاتولیک لون" (KU Leuven) در این باره گفتند: اگر مقدار زیادی از اکسید مس به بدن وارد شود، می‌تواند خطرناک باشد، اما اگر این ذرات، در مقیاس نانو و به صورت کنترل شده و ایمن به بدن تزریق شوند، می‌توانند سودمند باشند.

سونن افزود: تا جایی که من می‌دانم، این نخستین بار است که اکسید فلز، برای مقابله کارآمد با سلول‌های سرطانی در نمونه‌های زنده به کار می‌رود. ما در گام بعدی پژوهش قصد داریم نانوذراتی از فلزات دیگر ابداع کنیم تا اثر ذرات بر انواع سرطان شناسایی شوند.

موش‌های مورد استفاده در این پژوهش، به سرطان‌های ریه و روده مبتلا بودند، اما ایده دانشمندان این است که شاید بتوان از نانوذرات فلز برای درمان سرطان‌های پستان و تخمدان نیز استفاده کرد.

فلزات، موادی سمی برای سلول‌های زنده هستند و می‌توانند علاوه بر تخریب DNA و توقف تولید عادی سلول، آسیب‌های فیزیکی را نیز به همراه داشته باشند. همین موضوع، یکی از دلایل مضر بودن هوای آلوده و بروز بیماری است.

در هر حال پژوهشگران توانستند با مهار کردن مقدار کمی از این خطر و تزریق مستقیم آن به تومورها، رشد تومور‌ها را مختل کنند. آن‌ها با ادغام نانوذرات فلز و شیمی‌درمانی توانستند یک روش پزشکی برای رها کردن سیستم ایمنی بدن و افزایش توانایی گلبول‌های سفید برای تخریب تومور ارائه دهند.

 

بیشتر بخوانید: عامل اصلی ۱۲ سرطان را بشناسید

 

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: بیماری سرطان سیستم ایمنی انسان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۰۱۱۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صندوق نوآوری و شکوفایی حامی پیشگیری از سرطان شد

رییس هیئت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی در نشستی با اعضای شورای راهبری کنگره کنسر ژنومیکس، گفت: صندوق نوآوری، بر دانش بنیان شدن حوزه سلامت کشور و در نتیجه انتفاع بیماران سرطانی از طریق تقویت شرکت‌های دانش بینیان حوزه سلامت تمرکز دارد.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، محمدصادق خیاطیان با اعلام حمایت صندوق نوآوری از برگزاری رویداد‌های علمی وفناوری در حوزه سلامت، از جمله کنگره کنسرژنومیکس، تصریح کرد: شکل گیری کمیته تجاری سازی در این رویداد، در کنار توجه به توسعه علمی اتفاق قابل ملاحظه‌ای است که می‌تواند در شکل گیری زیست بوم پیشگیری و درمان سرطان و سلامت کشور، اثربخش باشد و صندوق نوآوری و شکوفایی هم آماده تقویت و حمایت از استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش بنیان مرتبط با موضوع پیشگیری و درمان سرطان از طریق ارائه تسهیلات و حمایت‌های لازم و نیز اهدای جوایز به گروه‌هایی است که مورد تایید کمیته تجاری سازی در نمایشگاه یا جشنواره ایده تا استارت اپ قرار می‌گیرند.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی با تاکید بر اینکه سلامت از موضوعات راهبردی صندوق است، معاونت توسعه این نهاد، را مسئول همکاری‌های لازم با کمیته تجاری کنگره کنسرژنومیکس معرفی کرد.

دکتر مصطفی زمانیان عضو هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی نیز در این نشست با بیان اینکه بر اساس بررسی‌های انجام شده در دنیا طیف مختلفی از خیرین حوزه سلامت و حتی کسانی که با نیت انتفاع اقتصادی قصد مشارکت در بخش سلامت را دارند می‌توانند در مدل‌های تامین مالی پروژه‌های اجتماعی مشارکت کنند افزود: صندوق نوآوری و شکوفایی با استفاده از برخی از این مدل‌ها می‌تواند انگیزه‌ای را برای مشارکت خیرین و سرمایه گذاران حوزه سلامت به ویژه در زمینه پیشگیری و درمان سرطان فراهم کند.

در بخش دیگری از این نشست، دکتر مصطفی قانعی دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان سلامت و رییس کنگره کنسرژنومیکس درباره شکل دهی برنامه‌هایی که در دستور کار کنگره قرار دارد و جذب کمک نهاد‌های مالی برای برگزاری این رویداد، توضیحاتی ارائه کرد.

همچنین سیدجواد مولا دبیر علمی کنگره کنسرژنومیکس، نحوه برگزاری این رویداد را تشریح کرد.

در ادامه این نشست، پرویز کرمی دبیر کمیته تجاری سازی کنگره کنسرژنومیکس ضمن تشکر از اهتمام صندوق نوآوری و شکوفایی در حمایت از شرکت‌های حوزه پیشگیری و درمان گفت: امسال برای نخستین بار در کنار موضوع و اهداف علمی کنگره کنسرژنومیکس، تلاش شده برای شکل دهی زیست بوم پیشگیری و شخصی سازی درمان و شبکه سازی در ان اقدام شود.

دومین کنگره کنسرژنومیکس با محور‌های تشخیص مولکولی، پزشکی شخص محور، درمان هدفمند و بیومارکر‌های سرطان، از ۲ تا ۴ آبان ماه ۱۴۰۳ در تهران برگزار می‌شود.

این رویداد در سه بخش علمی، تجاری سازی و مسوولیت پذیری اجتماعی، میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.

دیگر خبرها

  • صندوق نوآوری و شکوفایی حامی پیشگیری از سرطان شد 
  • شانس درمان کودکان مبتلا به سرطان در ایران ۷۰ درصد است
  • ۴۲ هزار کودک سرطانی در «محک» در حال درمان هستند
  • بیانیه کاخ باکینگهام درباره وضعیت سلامتی چارلز سوم
  • واکسن سرطان میزان بقا را دو برابر می‌کند
  • صندوق نوآوری و شکوفایی حامی پیشگیری از سرطان شد
  • بیانیه کاخ باکینگهام درباره چارلز پس از گزارش‌های ضدونقیض
  • آزمایش واکسن سرطان پوست وارد فاز نهایی شد
  • صندوق نوآوری حامی پیشگیری از سرطان شد
  • زخم‌های دیابت، کشنده‌تر از سرطان