Web Analytics Made Easy - Statcounter

آفتاب‌‌نیوز :

پزشک متخصص اعصاب و روان بیمارستان اعصاب و روان استاد محرری گفت: ادامه مصرف مواد کافئین دار از عواملی مانند اثرات تقویتی آن، ژنتیک و نشانه‌های ترک و هنجار‌های اجتماعی تاثیر می‌پذیرد.

لیلا رازقیان افزود: کافئین به خوبی از دستگاه گوارش جذب می‌شود و ظرف مدت ۴۵ تا ۶۰ دقیقه به اوج غلظت خونی می‌رسد و نیمه عمر آن ۴ تا ۶ ساعت است که در افراد مختلف متفاوت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: کافئین سبب افزایش تولید ادرار، ترشح اسید معده و افزایش متوسطی در فشار خون می‌شود.

پزشک متخصص اعصاب و روان بیمارستان اعصاب و روان استاد محرری ادامه داد: دوز کم کافئین موجب اثرات لذت بخش ذهنی نظیر احساس بهتر بودن، افزایش هوشیاری، انرژی، تمرکز، انگیزه و کاهش خستگی و خواب آلودگی می‌شود، اما دوز‌های بالا می‌تواند اثرات منفی ذهنی مانند اضطراب و عصبی بودن را ایجاد کند.

رازقیان با بیان اینکه بهتر است افراد مبتلا به اختلال‌های اضطرابی مصرف کافئین را محدود کنند، اظهارداشت: کافئین گاهی سبب بی خوابی نیز می‌شود.

وی اضافه کرد: علامت اصلی تَرک کافئین سَردرد است، نشانه‌های دیگر شامل خستگی، خواب آلودگی، اختلال خلق و خو، تحریک پذیری، افسردگی و مشکلات در تمرکز است و گاهی نشانه‌های شبیه آنفلوآنزا مانند تهوع و استفراغ و بدن درد را به همراه دارد.

این پزشک متخصص اعصاب و روان گفت: سَردرد ناشی از تَرک کافئین اغلب ضربان دار است و نزدیک به ۱۲ تا ۲۴ ساعت پس از آخرین مصرف آغاز و ۲ تا چهار روز بر طرف می‌شود.

رازقیان ادامه داد: مصرف کافئین در میانسالی به ویژه در مردان افزایش می‌یابد و افراد سیگاری بیش از دیگران تمایل به مصرف کافئین دارند.

بین مصرف کافئین و اختلال افسردگی، اضطراب و اختلال حواس ارتباط وجود دارد.

باید با احتیاط از کافئین در شرایطی مانند اختلال‌های اضطرابی، بی خوابی، بی اختیاری ادرار و بارداری استفاده شود.

در صورت وابستگی به کافئین بهتر است به روانپزشک یا روانشناس مراجعه تا با استفاده از روش‌های مختلف وابستگی را درمان کرد.

منبع: خبرگزاری صداوسیما

منبع: آفتاب

کلیدواژه: کافئین استرس اضطراب اجتماعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۰۴۴۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاثیر ورزش شدید بر سرطان

آفتاب‌‌نیوز :

محققان معتقدند ورزش با شدت بالا باعث افزایش مصرف گلوکز توسط اندام‌های داخلی و در نتیجه کاهش در دسترس بودن انرژی مورد نیاز برای رشد تومور‌ها می‌شود.

با استفاده از داده‌های یک مطالعه، محققان ۷۲ درصد سرطان متاستاتیک کمتری را در شرکت کنندگانی که به طور منظم در فعالیت‌های هوازی با شدت بالا شرکت می‌کردند، یافتند.

در مطالعه دیگری که روی موش‌ها انجام شد، محققان دریافتند که فعالیت هوازی باعث کاهش ایجاد تومور‌های متاستاتیک در غدد لنفاوی، ریه‌ها و کبد حیوانات می‌شود.

سرطان متاستاز شده، سرطانی است که از جایی که شروع شده به قسمت دیگری از بدن گسترش یافته است.

محققان با تحقیق خود مکانیسم پشت اثر پیشگیرانه ورزش را شناسایی کردند. آن‌ها دریافتند که فعالیت بدنی باعث افزایش مصرف گلوکز توسط اندام‌های داخلی می‌شود که به معنای انرژی کمتر در دسترس تومور است.

به عبارت ساده‌تر، ورزش اندام‌های ما را برنامه ریزی مجدد می‌کند تا به مواد مغذی بیشتری نیاز داشته باشند که باعث می‌شود مواد مغذی کمتری برای رشد تومور در دسترس باشد.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • محصولات غذایی در اراضی اشغالی فلسطین گران شد
  • این دروغ را درباره کاهش افسردگی باور نکنید
  • مهم ترین نکات برای خرید قهوه عربیکا و خرید قهوه روبوستا چیست؟
  • تاثیر ورزش شدید بر سرطان
  • جویدن ناخن با کدام اختلالات سلامت روان ارتباط دارد؟
  • هشدار ! این نشانه‌ها به شما می‌گوید کمبود پروتئین دارید
  • خوراکی‌هایی که افسردگی شدید می‌آورند
  • خوردنی هایی که افسردگی می‌آورند
  • خوردنی و غذاهایی که افسردگی شدید می آورند
  • بسیاری از اختلالات روانی ریشه جسمانی دارند