Web Analytics Made Easy - Statcounter

اعاده دادرسی، یکی از شیوه‌های فوق‌العاده اعتراض به رأی است که در کنار طرقی چون فرجام‌خواهی قرار دارد و بدین معناست که نتیجه آن، تجدید رسیدگی به موضوعی است که قبلاً مورد رسیدگی ماهوی قرار گرفته است.

به گزارش معاونت فرهنگی قوه قضائیه، درخصوص آئین رسیدگی دادگاه به دو قسمت تقسیم می‌شود: اول رسیدگی به جهات و شرایط اعاده دادرسی و این که آیا در حدود یکی از جهات هشت گانه دادخواست تنظیم شده؟ آیا حکم مورد اعاده دادرسی، از احکام قابل اعاده دادرسی است؟ آیا متقاضی اعاده دادرسی در مهلت قانونی دادخواست اعاده را تقدیم کرده است؟ دادگاه پس از بررسی دادخواست اعاده دادرسی، موضوع را صورتجلسه کرده و به همین وسیله قرار قبولی یا رد دادخواست را صادر می‌کند چنانچه قرار رد درخواست صادر شود، این قرار به طرفین ابلاغ می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دوم، رسیدگی ماهوی به اصل دعواست که در این ‌صورت دادگاه دستور تعیین وقت رسیدگی و ابلاغ آن به همراه نسخه دوم دادخواست به طرف مقابل و ابلاغ وقت به درخواست‌کننده را صادر می‌کند، در این فرض دادگاه باید با رسیدگی در ماهیت، تکلیف دعوا را روشن کند. زیرا با قبول اعاده دادرسی، حکم قبلی فسخ می‌شود و دادگاه با رسیدگی ماهوی، حکم مجدد می‌دهد اما اگر جهت اعاده دادرسی مغایر بودن دو حکم باشد، دادگاه بعد از صدور قرار قبولی دادخواست اعاده دادرسی و فسخ حکم دوم، لازم نیست حکم مجددی بدهد در این صورت حکم اول به قوت خود باقی خواهد ماند.

مرجع اعاده دادرسی:

در اعاده دادرسی حقوقی، دادخواست اعاده به دادگاه صادر کننده حکم قطعی تقدیم می‌شود، چنانچه رأی دادگاه بدوی به علت عدم تجدیدنظر خواهی یا عدم تجدیدنظرخواهی در موعد، قطعی شود مرجع تقدیم دادخواست اعاده همین دادگاه خواهد بود، ولی چنانچه از حکم دادگاه بدوی تجدیدنظر خواهی شود و این مرجع (مرجع تجدیدنظر) وارد رسیدگی ماهوی گردد، دادخواست اعاده اصلی به همین مرجع تقدیم می‌شود در این خصوص تفاوتی نمی‌کند که رأی دادگاه تجدیدنظر در تایید یا رد حکم دادگاه بدوی باشد چنانچه از رأی بدوی تجدیدنظر خواهی شود مرجع بدوی مکلف است پرونده را جهت اظهارنظر به دادگاه تجدیدنظر ارسال نماید حتی اگر اعتقاد به عدم امکان تجدیدنظر خواهی داشته باشد.

کد خبر 405409

منبع: ایمنا

کلیدواژه: مشاور حقوقی مشاوره حقوقی قوه قضائیه آیین دادرسی مدنی شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۰۶۱۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری دادگاه‌های علنی برخط در استان کرمانشاه

محمدباقر نریمانی معاون فناوری اطلاعات و برنامه‌ریزی دادگستری کرمانشاه با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری و رئیس قوه قضائیه مبنی بر اجرایی شدن سند تحول قضایی، گفت : یکی از موضوعات این سند برگزاری دادگاه‌های علنی و برخط است که آن را در دستورکار قرار داده ایم. 

وی افزود: افزایش دانش و تجربه همکاران و کارکنان دادگاه ها، دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته حقوق، حقوقدانان و به طور کلی عموم مردم، اقناع افکار عمومی، افزایش اعتماد مردم به دستگاه قضایی و شفافیت در فرآیند رسیدگی و صدور آراء قضایی از مزایای برگزاری دادگاه‌های علنی به صورت آنلاین است. 

نریمانی با تاکید براینکه در قانون اساسی نیز بر برگزاری دادگاه‌های علنی تاکید شده، خاطرنشان کرد: امکان مشاهده و حضور مجازی عموم مردم در این دادگاه فراهم شده و علاقمندان به مباحث حقوقی، قضایی و جلسات دادگاه‌ها می‌توانند بصورت برخط و از طریق نشانی http://skyroom.adliran.ir/ch/kermanshah-ecourt در این دادگاه‌ها حضور یابند.

اولین جلسه دادگاه علنی برخط استان کرمانشاه در سال جدید، روز دوشنبه (هفدهم اردیبهشت) با موضوع حمل و نگهداری مشروبات الکلی به صورت مجازی و برخط در آدرس یاد شده برگزار خواهد شد .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • قاضی دهقانی: میزبانی از اعضای گروهک منافقین جرم محسوب می‌شود
  • دوازدهمین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات منافقین آغاز شد
  • جک‌های قاچاق در توقیف پلیس بستک
  • برگزاری دادگاه‌های علنی برخط در استان کرمانشاه
  • توقیف ۱۲ لیفتراک قاچاق به ارزش ۱۸۰ میلیارد ریال
  • توقیف ۱۲ لیفتراک قاچاق به ارزش ۱۸۰ میلیارد
  • ۱۲ لیفتراک قاچاق در سمیرم کشف شد
  • مرجع اطلاعات بسیاری از مداحان و حتی برخی از روحانیون سرچ گوگل شده است
  • شرایط صدور دستور موقت
  • لشکرکشی وسط اتوبان تیم امنیتی دونالد ترامپ برای اسکورت به دادگاه | فیلم