Web Analytics Made Easy - Statcounter

استیو مک‌کوئین به عنوان اولین کارگردان رنگین پوستی که جایزه اسکار را در سال ۲۰۱۴ از آن خود کرد، گفت که آکادمی هنرهای فیلم و تلویزیون بریتانیا (بفتا/BAFTA) در صورتی که فراگیری را در نظر نگیرد، جاذبه خود را از دست می دهد.

انتقاد وی پس از آن مطرح شد که نام زنان و افرادی با پیشینه اقلیتی در فهرست کوتاه نامزدهای جوایز مهم بفتا خالی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نام هیچ بازیگر غیر سفیدپوستی در چهار بخش اصلی بازیگری این جوایز دیده نمی شود و هیچ فیلم ساز زنی برای بخش بهترین کارگردان معرفی نشده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این واکنش شدید به فهرست کوتاه بفتا، مسئولان برگزاری این مراسم را برآن داشت تا اعلام کنند بفتا سیستم انتخاب خود را مورد بازنگری دقیق قرار می دهد.

مک کوئین که در گذشته دو فیلم از وی برنده جایزه بفتا شده، گفت که تعادل جنسیتی، مشکل صنعت سینماست. این کارگردان هالیوود تاکید کرد که بفتا بدون اصلاحات، اعتبار خود را از دست می دهد.

براساس گزارشی که در سال ۲۰۱۸ منتشر شد، ۹۴ درصد از همه نامزدهای جوایز فیلم بفتا، سفیدپوست بوده اند.

مراسم اهدای جوایز بفتا در سال جاری، قرار است ۲ فوریه (۱۳ بهمن) در لندن برگزار شود.

مشکل تبعیض و فراگیرنبودن به بفتا محدود نشده و گریبان گلدن گلوب را نیز گرفت. فهرست نامزدهای جایزه گلدن گلوب ۲۰۲۰ در حالی منتشر شد که حذف حریفان رنگین‌پوست و مونث از آن، صدای اعتراض بسیاری را درآورد.

باوجود تلاش هالیوود برای فراگیر بودن و درک جریان های حامی حقوق زنان و رنگین پوستان، فهرست نامزدهای اعلام شده گلدن گلوب ۲۰۲۰ هیچ بازتابی از این فعالیت را نشان نداد. گلدن گلوب ۲۰۲۰ مشخص کرد انجمن مطبوعات خارجی هالیوود هنوز برای به رسمیت شناختن استعداد زنان فیلم ساز، مشکل دارد. در طول تاریخ هفتاد و پنج ساله گلدن گلوب، زنان فقط هفت مرتبه برای بهترین کارگردانی نامزد شده اند.

جایزه گلدن گلوب به معنای گوی طلایی، نام مجموعه جوایزی است که هر ساله در آمریکا از سوی ۹۳ عضو انجمن مطبوعات خارجی هالیوود به بهترین تولیدات سینمایی و تلویزیونی، هم داخلی و هم خارج اهدا می شود. این جایزه نخستین بار در سال ۱۹۴۴ به فیلم های تولیدی و محصولات تلویزیونی تعلق گرفت. بخش بهترین فیلم، یکی از مهمترین بخش های رقابتی فیلم سازان گلدن گلوب است. همچنین جایزه یک عمر فعالیت هنری، از مهمترین جوایز گلدن گلوب به شمار می رود که هر سال به یکی از بزرگان عرصه سینما و تلویزیون آمریکا داده می شود.

مشکل نبود فراگیری، به جان اسکار نیز افتاده است. مراسم اسکار در نود و یک سالگی، تنها شاهد نامزدی پنج زن برای سب عنوان بهترین کارگردانی بوده است. این امر نشان می دهد از مجموع ۳۵۵ نامزد کارگردانی که در طول این سال ها موفق به کسب جایزه شدند، سهم زنان فقط ۱.۴۱ درصد بوده است.

تعداد اندک نامزدهای زن در بخش کارگردانی تا حد زیادی به این واقعیت بستگی دارد که فیلم سازان زن در میان فیلم های پرفروش مهم، به تعداد کافی نماینده ندارند.  

یافته های تحقیقات مرکز مطالعات زنان در فیلم و تلویزیون دانشگاه ایالتی سن دیه گو حاکی است که زنان تنها ۸ درصد از سهم کارگردانی در ۲۵۰ فیلم مهم سال ۲۰۱۸ را به خود اختصاص دادند که  ۱۱ درصد کمتر از سال قبل از آن بود. درسال ۱۹۹۸، زنان ۹ درصد کارگردان ها را تشکیل می دادند و این نشان می دهد این قشر در سال های کنونی، در این زمینه پس رفت کرده اند.

برچسب‌ها تبعیض نژادی جایزه بفتا آکادمی اسکار

منبع: ایرنا

کلیدواژه: تبعیض نژادی جایزه بفتا آکادمی اسکار تبعیض نژادی جایزه بفتا آکادمی اسکار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۰۸۸۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد قابل توجه صنعت فیلم عربستان

ثبت درآمد یک میلیارد دلاری باکس آفیس عربستان بعد از بازگشایی مجدد سینماها در سال ۲۰۱۸ میلادی بیانگر این نکته است که صنعت فیلم این کشور آماده رشدی قابل توجه است. - اخبار فرهنگی -

به‌گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم؛ رشد و رونق تولید فیلم در استودیوهای فیلمسازی عربستان همراه با افتتاح سینماهای پیشرفته در این کشور همراه با ثبت درآمد یک میلیارد دلاری هنر هفتم از سال 2018 میلادی بیانگر این نکته است که صنعت فیلمسازی عربستان درحال پوست اندازی و حرکت به سمت رشدی قابل ملاحظه است.

در این زمینه انتشار آمارهای رسمی  کمیسیون فیلم عربستان سعودی (SFC) از سینماها، استودیوها، برگزاری جشنواره‌های سینمایی حکایت از این روند دارد که روند روبه رشد مخاطبان هنر هفتم در این کشور روبه رشد است و ارقامی که برای درآمد صنعت در سال گذشته میلادی به دست آمده نیز تاکیدی برهمین نکته است که سینمای عربستان همچنان به رشد خود ادامه می‌دهد.

آمار منتشر شده از سوی کمیسیون فیلم عربستان نشان می‌دهد سال گذشته میلادی در این کشور 443 فیلم در سینماهای سراسر کشور اکران شده و این تعداد فیلم 17.4 میلیون نفر مخاطب به خود دیده است که با یک برآورد ابتدایی تعداد مخاطبان سینماهای عربستان نسبت به یک سال قبل‌تر یعنی در سال 2022 شاهد رشد حدود 20 درصدی بوده است.

چند خبر از سینمای جهان؛ از اظهارنظر قابل‌تأمل «آنجلینا جولی» تا سرمایه‌گذاری خاص عربستان

این درحالی است که درآمد گیشه‌های سال قبل عربستان براساس آمارهای رسمی از  240 میلیون دلار فراتر رفته و اکنون عربستان در جایگاه پانزدهم رده بندی جهانی باکس آفیس قرار گرفته است.

از سوی دیگر بررسی هرم جمعیتی این کشورنشان می‌دهد بیش از 50 درصد جمعیت زیر 25 سال عربستان علاقمند به هنر هفتم هستند و فیلم‌های اکشن هالیوودی در صدر انتخاب این گروه سنی برای نشستن روی صندلی سینماهای کشورشان است و در پی آن کمدی‌های مصری مخاطب قابل توجهی دارد.

در همین حال آنطور که آمارهای رسمی از زیرساخت‌های سینمایی عربستان حکایت دارد تا اکتبر سال گذشته میلادی مجموعاً هفت اپراتور سینمایی، 69 سالن سینما، 623 صفحه نمایش و 65000 صندلی در این کشور وجود دارد که براساس جمعیت عربستان یاد شده  متوسط به 1.7 صفحه نمایش و 176 صندلی برای هر 100000 نفر تقسیم می شود و همین آمارها نشان می‌دهد سرعت رشد زیرساخت‌های سینمایی عربستان در دو بخش صفحه نمایش و صندلی تا تاریخ یاد شده چیزی حدود 19 درصد بوده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بسکتبال NBA | استفن کری، بهترین بازیکن کلاچ سال
  • رشد قابل توجه صنعت فیلم عربستان
  • پشت صحنه تازه‌ترین فیلم پارسا پیروزفر در سینما
  • ایلیا سلیمان کارگردان فلسطینی قلب جشنواره فیلم سارایوو را می‌گیرد
  • تقدیر از «جین کمپیون» با یوزپلنگ افتخاری لوکارنو
  • شیوه حضور پوتین در فیلم زندگی خودش | تصویر
  • پوتین با هوش مصنوعی بازیگر فیلم زندگینامه خودش شد (+عکس)
  • «پوتین» با هوش مصنوعی بازیگر شد
  • «آپولو» از آمریکا جایزه گرفت/ مسعود فروتن «همسر» را شنیدنی کرد
  • گرامیداشت صدسالگی کافکا در کارلووی واری/ تجلیل از ۲ چهره سینمایی