Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-05-03@09:56:58 GMT

تعلیق مذاکرات مسکو برای حل بحران لیبی

تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۵۰۹۱۱۵

تعلیق مذاکرات مسکو برای حل بحران لیبی

 

به گزارش جماران به نقل از یورونیوز، مذاکرات آتش بس بین طرف‌های درگیر در لیبی که روز دوشنبه در مسکو آغاز شده بود پس از آنکه ژنرال «خلیقه حفتر» فرمانده نیروهای شرق لیبی بدون امضای توافق آتش بس مسکو را ترک کرد، به حالت تعلیق درآمد.

مذاکرات آتش بس لیبی به ابتکار روسیه و ترکیه برگزار شده بود و بر اساس گفته‌های «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه مذاکرات هفت ساعته روز دوشنبه «پیشرفت‌» هایی داشته است اما نتیجه آن به امضای سند آتش بس منجر نشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«فائز السراج» نخست وزیر دولت لیبی که در طرابلس مستقر و دولتش از حمایت سازمان ملل متحد برخوردار است پس از یک روز مذاکره در مسکو این توافق را امضا کرد ولی به گفته وزیر خارجه روسیه، ژنرال خلیقه حفتر خواستار «وقت بیشتر تا صبح سه‌شنبه» شده بود تا درباره این توافق فکر کند و اطمینان داده بود که سند آتش بس را با رویکرد مثبت مورد توجه قرار می دهد.

به گفته «خالد المشری» رئیس شورای عالی دولت لیبی هیچ نشستی بین فائز السراج و ژنرال خلیفه حفتر در مسکو برگزار نشده است.

همزمان سازمان ملل متحد بحث و گفتگو برای استقرار نیروهای صلح‌بان در لیبی را در صورت امضای توافق آتش‌بس بین طرفین، آغاز کرده است.

پیش‌نویس توافق آتش بس که خبرگزاری فرانسه به نسخه‌ای از آن دست یافته است، از ابتکار روسیه و ترکیه برای «متوقف کردن نامحدود درگیری‌ها»، «عادی سازی زندگی روزمره در طرابلس و دیگر شهرها» و ایجاد «وضعیت امن» برای دسترسی مردم به کمک‌های بشردوستانه حمایت کرده است.

آنکارا از دولت مستقر در طرابلس حمایت می کند و حتی برای کمک به فائز السراج گروهی از سربازانش را به لیبی اعزام کرده است و روسیه با وجود انکارهای مکرر مظنون به پشتیبانی از خلیفه حفتر با ارسال سلاح، پول و نیروهایش است.

لیبی در سالهای اخیر به کشوری بدل شده است که کشورهای خارجی از ترکیه و روسیه گرفته تا کشورهای اروپایی با انگیزه‌های مختلف در آن دخالت کرده‌اند.

سرنگونی دولت «معمر قذافی» در سال ۲۰۱۱ با دخالت نظامی ائتلاف بین‌المللی به رهبری ناتو و در پی اعتراضات مردمی به دولت قذافی، نیروهای مختلفی که تنها بر سر سرنگونی معمرقذافی توافق داشتند در ماههای بعد از سرنگونی اختلافاتشان پررنگ تر شد و اندک اندک جنگ داخلی میان گروههای مختلف در لیبی شدت گرفت.

اکنون حدود ۹ سال از درگیری‌ها در لیبی می گذرد و این کشور صحنه بمباران و درگیری بویژه میان دولت طرابلس و دولت شرق لیبی است که هر کدام از حمایت و کمک‌های گروهی از کشورهای خارجی برخوردارند.

منبع: جماران

کلیدواژه: قیمت خودرو سیل سیستان و بلوچستان قیمت بنزین بودجه 99 خلیفه حفتر فایز السراج مذاکرات لیبی قیمت خودرو سیل سیستان و بلوچستان قیمت بنزین بودجه 99 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۰۹۱۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش تند حماس به ادعاهای جدید بلینکن درباره مذاکرات

یکی از مسئولان حماس با تکذیب ادعاهای وزیر خارجه آمریکا علیه این جنبش درباره مذاکرات آتش‌بس اعلام کرد که ما همچنان درحال بررسی آخرین پیشنهاد مربوط به آتش‌بس هستیم و این نتانیاهو است که مانع توافق می‌شود. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، در سایه تحولات اخیر مربوط به مذاکرات آتش بس غزه در قاهره که البته هنوز نتیجه مشخصی از آن حاصل نشده است «سامی ابوزهری» رئیس اداره سیاسی جنبش حماس فلسطین در خارج طی سخنانی در واکنش به ادعاهای اخیر «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا که گفته بود «جنبش حماس مانع توافق آتش بس و تبادل اسرا می‌شود» اعلام کرد که اظهارات بلینکن کاملاً برخلاف واقعیت است.

وی در گفتگو با خبرگزاری رویترز اظهار داشت که البته بیان این اظهارات از زبان وزیر خارجه آمریکا موضوع عجیبی نیست و در واقع او وزیر خارجه اسرائیل محسوب می‌شود نه آمریکا و این ادعاها در چهارچوب تلاش برای تحت فشار قرار دادن حماس و تبرئه رژیم اشغالگر است.

این مسئول حماس تصریح کرد که این جنبش همچنان در حال بررسی آخرین پیشنهاد مربوط به آتش بس بوده و این بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اشغالگر است که مانع رسیدن به توافق می‌شود.

وزیر خارجه ایالات متحده که به اراضی اشغالی سفر کرده، امروز چهارشنبه در دیدار با «اسحاق هرتزوگ» رئیس رژیم صهیونیستی، مدعی شد حماس تنها مقصر عدم حصول توافق آتش‌بس است و گفت که این توافق هرچه سریع‌تر باید حاصل شود.

بیلنکن در این سخنان خود گفت: حتی در این زمان دشوار هم ما مصمم به تحقق یک توافق آتش‌بس برای آزادی اسرا هستیم... جای هیچ تعلل و بهانه‌ای نیست؛ اکنون وقت (توافق) است.

خروج رهبران حماس از غزه در چارچوب توافق آتش‌بس صحت نداردرسانه عبری طرح جدید پیشنهادی به حماس را رسانه‌ای کرد

از طرف دیگر یک منبع ارشد مصری در گفتگو با شبکه خبری قاهره اعلام کرد که تلاش‌ها برای رسیدن به آتش بس در فضایی مثبت ادامه دارد و طرف مصری در حال رایزنی با همه طرف‌ها جهت حل و فصل موارد بحث برانگیز است.

یک مقام مصری نیز در گفتگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس اعلام کرد که حماس از میانجی‌های مصری و قطری خواسته تا درباره آخرین پیشنهاد مربوط به آتش بس در غزه توضیح بدهند.

در سایه تحولات اخیر مربوط به مذاکرات آتش بس غزه که در قاهره برگزار شد یک منبع فلسطینی آگاه جزئیات روند این مذاکرات و آخرین نتیجه آن را اعلام و تاکید کرد که در سند پیشنهادی جدیدی که به جنبش حماس ارائه شده شاهد عقب نشینی طرف صهیونیستی از برخی مواضع آن هستیم.

این منبع فلسطینی آگاه در گفت‌وگو با شبکه المیادین اعلام کرد که سند پیشنهادی که اخیراً به جنبش حماس تحویل داده شد شامل نکات مثبت و عقب نشینی در موضع رژیم صهیونیستی است. البته حماس همچنان باید موضوعات کلیدی به ویژه آتش بس دائمی و عقب‌نشینی کامل نیروهای اشغالگر از نوار غزه را بررسی کند.

این منبع افزود که جنبش حماس بعد از سفری که هیئت آن اخیرا به قاهره داشت، همچنان در حال بررسی پیشنهاد جدید طرف صهیونیستی بوده و در حال انجام رایزنی‌های فشرده است و تماس دائمی با میانجی‌های مصری و قطری دارد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مقام امنیتی اوکراین در فهرست افراد تحت تعقیب روسیه
  • زمان اجلاس «صلح اوکراین» اعلام شد/ روسیه دعوت نشد!
  • سوئیس: روسیه به مذاکرات صلح اوکراین دعوت نشده است
  • پایان پوتین؟!
  • منتظر پاسخ هستیم و در عین حال دستمان روی ماشه است
  • ان‌بی‌سی: دولت آمریکا با آتش‌بس غزه در پی مهار اعتراض‌های دانشجویی است
  • واکنش تند حماس به ادعاهای جدید بلینکن درباره مذاکرات
  • دستور وزیر دفاع روسیه به ارتش برای اختصاص تسلیحات بیشتر در جنگ اوکراین
  • زنیت قهرمان لیگ برتر والیبال روسیه شد
  • حمله پهپادی اوکراین به مناطقی در روسیه