Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق، اما پس از گذشت یک هفته قیمت جهانی نفت خام به حالت قبلی بازگشت. این بازگشت اگرچه تا حدودی به دلیل سرعت بیشتر از حد تصور بازسازی تأسیسات پادشاهی عربستان بود، اما از سویی دیگر معامله‌گران بزرگ بازار نفت معتقدند ترس از کمبود نفت در عصر نفت شیل، به‌سختی دوام می‌آورد.  اما آیا بازار نفت خام در سال 2020 آرام خواهد بود؟ بر اساس آنچه تاریخچه بازار نفت می‌گوید، بعید به نظر می‌رسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دوره‌هایی از نارضایتی عموما سبب بروز نوسانات شدید خواهد شد. در حال حاضر معامله‌گران و تحلیلگران بازار نفت خام در حال بحث بر سر این موضوع هستند که آیا نرخ رشد شیل حفظ خواهد شد؟ اگر نه، بازار نفت چگونه پاسخ خواهد داد؟در ادامه پنج نکته‌ای را که باید در بازار نفت خام 2020 در نظر بگیریم، مرور خواهیم کرد.

نفت شیل

به احتمال زیاد چشم‌انداز نفت شیل بزرگ‌ترین فاکتور نفتی مستقل برای تصمیم‌گیری درباره مسیر نفت خام سال 2020 است. در سال‌های اخیر شاهد رشد چشمگیری در این بخش بوده‌ایم و با این رشد فشار قابل توجهی بر اوپک وارد شده است چراکه منابع، رشد بیشتری از تقاضا داشته‌اند.اما نشانه‌هایی به چشم می‌خورد که نشان می‌دهد رشد نفت شیل در سال 2020 ممکن است کند یا در نهایت منفی شود. شرکت‌های کوچک و مستقلی که هنوز بر این حوزه تسلط دارند، جمع‌آوری پول و تلاش برای ایجاد مداوم جریان نقدی آزاد مثبت را به طور فزاینده‌ای دشوار می‌بینند. از دید برخی تحلیلگران، نفت شیل آمریکا در نیمه اول سال جاری توسعه می‌یابد اما پس از آن به ثبات رسیده یا رشد آن کاهش خواهد یافت. به شکل بالقوه تولید نفت شیل تا حد زیادی طی ژانویه تا دسامبر بدون تغییر می‌ماند.یک شرکت تحقیقاتی به نام ریستاد انرژی  (Rystad Energy) محاسبه کرده است سرمایه‌گذاری روی نفت شیل در سال 2019 با  شش درصد کاهش مواجه شده است و پیش‌بینی می‌کند در سال 2020 نیز این سرمایه‌گذاری‌ها با 11 درصد کاهش دیگر مواجه خواهند شد؛ با این حال این شرکت انتظار دارد در سال جاری تولید نفت شیل آمریکا همچنان رشدی هرچند اندک در تولید داشته باشد.

کاهش نرخ رشد تقاضا

در سال 2019 تقاضای نفت خام به دلیل جنگ تجاری میان کشورهای آمریکا و چین که توسعه اقتصادی یک دهه را تهدید می‌کرد، با مشکل مواجه شد. اگرچه تقاضای نفت خام در دنیا هنوز در حال افزایش است و برای نخستین بار به حدود صد میلیون بشکه در روز رسیده، اما تحلیلگران برای اولین بار پس از سقوط قیمت‌ها در سال 2014، نرخ رشد سالانه تقاضای نفت خام در سال جاری را زیر یک درصد پیش‌بینی کرده‌اند. یک تحلیلگر حوزه  انرژی دورنمای تقاضای نفت در سال 2020 و تا حدودی چشم‌انداز قیمت در این سال را وابسته به بهبود رشد اقتصادی جهانی دانسته است.

اوپک

کشورهای عضو اوپک و متحدان‌شان همچون روسیه (اوپک پلاس) از سال 2016 در تلاش بوده‌اند اقدامی جدی در حفظ جایگاه نفت خام در مقابل نفت شیل آمریکا انجام دهند و در دسامبر سال 2019 تلاش کردند در اقدامی از نیمه اول سال جاری بازار در مقابل عرضه‌های جدید نفت تحت‌الشعاع قرار نگیرد. آنها در سوق‌دادن قیمت هر بشکه نفت خام به حدود 60 دلار  نسبتا موفق بوده‌اند اما تعداد بسیاری کمی از آنان انتظار دارند بتوانند فقط با وجود این تلاش‌ها، قیمت را به طور قابل توجهی بالاتر ببرند.با این حال، تحلیلگران اوپک پیش‌بینی می‌کنند اگر کاهش تولید حفظ شود، در سال 2020 بازار متعادلی پیش‌ِرو داشته باشیم. اما حفظ تعادل عرضه و تقاضا در نیمه دوم سال سخت‌تر خواهد بود؛ به‌ویژه اگر تولید شیل آمریکا کاهش یابد. اوپک میزان تقاضای نفت خام خود در سال آینده را تقریبا مطابق با آخرین کاهش تولید عرضه‌کنندگان نفت و کم‌شدن عرضه جهانی ایران و ونزوئلا به دلیل تحریم‌ها، حدود 29.6 میلیون بشکه در روز در نظر گرفته است.به گفته یکی از تحلیلگران شرکت گلدمن ساش،  با توجه به عدم تعادل کوتاه‌مدت، اوپک پلاس بازارهای کوچک‌تر و زودبازده‌تر را مورد هدف خود قرار داده است.

انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا

از دید بازار جهانی نفت، انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در سال 2020 حول محور یک مرد می‌گردد؛ دونالد ترامپ!دونالد ترامپ قیمت نفت خام را یکی از عوامل تأثیرگذار روی رأی‌دهندگان می‌داند. از این‌رو وی و متحد نزدیکش عربستان صعودی، اجازه خواهند داد  قیمت نفت بسیار بالاتر رود.با توجه به اینکه ریاض به رئیس‌جمهور باقی ماندن ترامپ امیدوار است، نه به دلیل فشارهایی که کشور ایران وارد کرده، ساده‌لوحانه خواهد بود اگر تأثیر انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا بر اقبال بازار نفت را نادیده بگیریم.

محیط زیست

سال 2019 سالی بود که حداقل در کشورهای توسعه‌یافته، تغییرات آب و هوایی جدی گرفته شد. این امر بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت اروپایی را تحت فشار قرار داده است تا تلاش کنند کسب و کار پاک‌تری پیدا کرده و با جدیت درباره آینده فکر کنند. ترس آنها از این است که به دلایل محیط‌زیستی، در آینده دسترسی آنان به سرمایه محدودتر شود. در سال 2019 با وجود پرداخت سود، قیمت سهام این شرکت‌ها تحت فشار قرار گرفته است. این روزها انتظارات برای سرعت‌یافتن روند انتقال به انرژی‌های پاک افزایش یافته است. آیا سال 2020 سال انتقال از سوخت‌های فسیلی به انرژی‌های پاک خواهد بود؟ گرچه هنوز انتظار برای شتاب‌گرفتن اقدامات محیط‌زیستی در صنعت، به‌ویژه صنعت نفت تا حدودی معلق مانده است و برخی تحلیلگران معتقدند  سرانجام در دهه 2020 مصرف نفت به اوج خواهد رسید.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: اوپک قیمت نفت نفت بازار نفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۰۹۶۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رکوردشکنی فروش نفت با تمرکز بر ابتکارات جدید در بازسازی پالایشگاه‌های مستهلک شده

موفقیت ایران در افزایش فروش نفت خام خود با وجود تحریم ها و چالش ها را می توان به دیپلماسی فعال و هوشمند انرژی آن نسبت داد. ایران با تمرکز بر توسعه همکاری با پالایشگاه‌های کوچک مقیاس چین و اجرای سیاست هوشمندانه نوسازی پالایشگاه‌های مستهلک شده، توانسته است صادرات نفت خام خود را به سطح پیش از دور جدید تحریم‌ها در سال 2017 افزایش دهد. فایننشال تایمز، انعطاف پذیری و رویکرد استراتژیک ایران را برای عبور از پیچیدگی های بازار جهانی نفت به عنوان عامل اصلی این موضوع معرفی کرده است

محمدرضا کارگزار کارشناس انرژی در رابطه با رکوردشکنی ایران در توسعه تجارت نفت خام خود در 6 سال گذشته گفته است: تلاش‌های مشترک ایران و پالایشگاه‌های کوچک چینی در افزایش فروش نفت خام مؤثر بوده است. ایران با تقویت شراکت با همتایان چینی خود کانال های صادراتی خود را گسترش داده و بازار قابل اعتمادی را برای محصولات نفتی خود تضمین کرده است. این همکاری استراتژیک نه تنها به ایران کمک کرده تا فروش نفت خام خود را حفظ کند، بلکه روابط بلندمدتی را نیز تقویت کرده است که به ثبات و پایداری صادرات نفت این کشور کمک می کند.

ایران اتکای خود به بازارهای سنتی نفت را به حداقل رسانده است

وی افزود: علاوه بر این، تمرکز ایران بر سیاست هوشمندانه نوسازی پالایشگاه‌های مستهلک شده نقش مهمی در افزایش فروش نفت خام این کشور داشته است. ایران با نوسازی زیرساخت های فرسوده و بهینه سازی فرآیندهای تولید، توانسته ظرفیت پالایشی خود را افزایش داده و کیفیت فرآورده های نفتی خود را ارتقا دهد. این سرمایه‌گذاری استراتژیک در ارتقای پالایشگاه‌ها نه تنها رقابت‌پذیری ایران را در بازار جهانی نفت افزایش داده است، بلکه این کشور را قادر می‌سازد تا نیازهای رو به رشد شرکای صادراتی خود را برآورده کند.

وی ادامه داد: تاکید ایران بر ایجاد بازار برای نفت خام ایران عامل اصلی موفقیت این کشور در افزایش فروش بوده است. ایران با هدف قرار دادن مناطقی مانند آمریکای جنوبی، آفریقا و آسیای مرکزی برای سرمایه گذاری در پالایشگاه ها، مقاصد صادراتی خود را متنوع کرده و اتکای خود به بازارهای سنتی را به حداقل رسانده است.

کارشناس انرژی تاکید کرد: این گسترش به مناطق جدید، همراه با رشد بازاریابی شبکه ای در کشورهای آسیای شرقی، به ایران اجازه داده است تا از فرصت های نوظهور سرمایه گذاری کند و پتانسیل فروش نفت خام خود را به حداکثر برساند.

دیپلماسی هوشمند انرژی در زمینه تمرکز مداوم بر ابتکارات جدید

کارگزار با اشاره به دیپلماسی فعال و هوشمند انرژی در زمینه تمرکز مداوم بر ابتکارات جدید در حوزه بازسازی پالایشگاه‌های مستهلک شده و صادرات خدمات فنی و مهندسی اظهار کرد: انعطاف‌پذیری و سازگاری صنعت نفت ایران در برابر تحریم‌ها و چالش‌های ژئوپلیتیکی اهمیت دیپلماسی فعال و هوشمند انرژی را نشان می‌دهد.

وی گفت: ایران با استفاده از مشارکت های استراتژیک، اجرای سیاست های نوآورانه و سرمایه گذاری از فرصت های بازار توانسته است بر موانع غلبه کرده و به سطوح بالایی از فروش نفت خام دست یابد. حرکت رو به جلو ایران در بازار نفت خام، با تمرکز مداوم بر ابتکارات جدید در حوزه بازسازی پالایشگاه‌های مستهلک شده و صادرات خدمات فنی و مهندسی در ارتقاء زیرساخت های مذکور جهت تنوع بخشیدن بر بازار جهت حفظ موفقیت ایران در بازار جهانی نفت صورت پذیرفته است.

وی  گفت: موفقیت ایران در افزایش فروش نفت خام خود گواهی بر چشم انداز استراتژیک و تعهد این کشور به محرک رشد و توسعه در بخش نفت است. ایران با اتخاذ رویکرد دیپلماسی فعال و هوشمند انرژی، خود را به عنوان یک بازیگر کلیدی در بازار جهانی نفت معرفی کرده و مقاومت خود را در برابر چالش ها نشان داده است. از طریق ادامه همکاری، نوآوری و گسترش بازار، ایران آماده است تا فروش نفت خام خود را بیشتر افزایش دهد و جایگاه خود را به عنوان صادرکننده بزرگ نفت در صحنه جهانی مستحکم کند.

زهرا طوسی

دیگر خبرها

  • ستاره لهستانی بارسلونا: توپ طلای ۲۰۲۰ حق من بود و الان هم آن را می پذیرم
  • انتظارات بازیکنان تیم ملی فوتسال ایران برای حضور در جام جهانی
  • رکوردشکنی فروش نفت با تمرکز بر ابتکارات جدید در بازسازی پالایشگاه‌های مستهلک شده
  • چشم بازار نفت به خاورمیانه/ ضعف کوتاه‌مدت نفت نشانه چیست؟
  • لواندوفسکی: توپ طلای ۲۰۲۰ حق من بود و الان هم آن را می‌پذیرم
  • لواندوفسکی: توپ طلای 2021 حق مسی بود؛ بلینگام و ام باپه بهترین بازیکنان دنیا هستند
  • پیش‌بینی تازه درباره قیمت ارز، طلا، مسکن و خودرو
  • آرامش بازار نفت و افول قیمت طلا تا چه زمانی ادامه دارد؟
  • ریزش میلیونی قیمت‌ها در بازار طلا و سکه/ پیش‌بینی قیمت‌های فردا
  • روز ماما در سال ۱۴۰۳ چه روزیه + تاریخ، معرفی رشته مامایی و بازار کار