Web Analytics Made Easy - Statcounter

دبیرکل اتاق بازرگانی مشترک ایران و ترکیه گفت: برای توسعه تجارت با کشور ترکیه می‌توانیم روش‌های تامین متقابل، تشکیل بازار مشترک اسلامی و معاملات پایاپای و تهاتری را بکار بگیریم.

گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو- سینا احدیان؛ در قسمت قبلی پرونده "دیپلماسی اقتصادی" بخش ترکیه، دکتر سید جمال ابراهیمی؛ دبیرکل اتاق بازرگانی مشترک ایران و ترکیه علاوه بر پیشنهادات مختلف در حوزه‌ی تجارت با کشور‌های همسایه، به حمایت‌های دولت ترکیه از تولیدکنندگان و کارآفرینان و صادرکنندگان این کشور اشاره کرد و روش‌های آن‌ها را الگوی مناسبی برای رشد و توسعه اقتصاد بویژه در تجارت بین الملل عنوان کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از پرونده ویژه « دیپلماسی اقتصادی » بیشتر بخوانید:

دولت ترکیه از تولیدکننده چگونه حمایت می‌کند؟

ابراهیمی: فرصت طلبی در تجارت‌ خارجی را از ترک‌ها یاد بگیریم / تسهیلات ترکیه برای شرکت‌های نوپا



نقش معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه


معاونت¬‌های اقتصادی تنها مربوط به ایران نیست. تمام کشور‌ها که بخش اقتصادی دارند، باید دارای یک کمیسیون مشترک همکاری‌های دو وزارت ¬خانه امور خارجه و اقتصاد باشند. ما باید در ابتدا الگوی تجارت خارجی را بدانیم؛ یعنی رفتارشناسی تجاری را بدانیم و علاوه بر این، آسیب شناسی تجارت خارجی لازم است. باید تجارت خارجی خود را آسیب شناسی کنیم تا ببینیم از کجا لطمه می‌بینیم و از کجا مشکل پیدا کردیم. چرا در تجارت خارجی، این همه سفارت خانه داریم، اما نمی‌توانیم بازار هدف را برای خودمان تعریف کنیم؟!


آسیب شناسی تجارت خارجی


یک زمانی، یکی از بازرگانان ترک به ایران آمد و ۵۰۰ نفر تولیدکننده در و پنجره را از سراسر ایران به یک هتل دعوت کرد و محصولات در و پنجره خود را به نمایش گذاشت. مارکتینگ و بازاریابی به همین معناست. یا مثلاً همین الان، تعداد زیادی مسکن در ترکیه به فروش می‌رسد و ایرانی‌ها و اعرلب آن‌ها را می‌خرند. در شرایطی که در این کشور بحران مسکن رخ داده بود و مسکن ساخته بودند و تقاضا برای آن نبود، این بازاری که اردوغان ایجاد نمود، پول بسیار زیادی را وارد ترکیه کرد. گفته بودند هر کس مسکنی به ارزش ۲۵۰ هزار دلار بخرد، می‌تواند یک سومش را بدهد و مابقی آن را ۶۴ ماهه بپردازد.


در تجارت میان ایران و ترکیه، مسائل بانکی و ارزی وجود دارد. بعضی کار‌ها انجام شده است، اما ترمز‌هایی در این میان وجود دارد. ما باید در نمایشگاه‌ها حرکت‌های ویژه‌ای بکنیم، باید سایت وزارت امور خارجه را برای اقتصاد قوی کنیم و داشته‌های تمام ایران را در آن سایت مطرح کنیم، باید داشته هایمان را در اتاق‌های بازرگانی مطرح کنیم؛ یعنی بگوییم هستیم. تا نگوییم هستیم و چه چیزی داریم، امکان حضور پیدا کردن در صحنه جهانی وجود ندارد.


با توجه به این که واردات ترکیه در سال ۹۶ حدود ۲۳۰ میلیارد دلار بوده و صادرات غیرنفتی ایران به ترکیه حدود ۴ میلیارد دلار بوده است (یعنی حدود ۲ درصد از واردات ترکیه)، آیا این ۲ درصد را نمیتوانیم بیشتر کنیم؟


ترکیه ۲۶۵۰ رقم کالا وارد می‌کند که هر رقم کالا، خودش شامل تعداد زیادی کالاست. از این تعداد، ۶۰۰ رقم کالا از ایران به ترکیه صادر می‌شود. ما می‌توانیم اجناس زیادی را در صنایع فلزی صادر کنیم. اخیراً می‌گفتند که ما آهن و میلگرد لازم داریم. ما در ایران همین الان میلگرد داریم، اما کسی باید بگوید که من دارم و از وزارت امور خارجه و کمیسیون باید این‌ها را پیدا کنند.


اگر ما نمایشگاه سنگ ایجاد کنیم، دیگر آن‌ها نمی‌روند سنگ را از چین بیاورند. چون راه ما نزدیک است و دیگر این همه هزینه حمل نمی‌دهند. بیاییم یک ساختمان تجارت خانه ایرانیان درست کنیم. مثلاً بگوییم این ساختمان مربوط به خشکبار ایران است. اگر تمام تولیدکنندگان و تاجران خشکبار جمع شوند، می‌توانند در ماه ۲۰ هزار لیر اجاره این ساختمان را بدهند. در این صورت، یک مرکزی ایجاد می‌شود که از اروپا نیز از آن خرید می‌کنند و یک نمایشگاه در سطح اروپا می‌شود؛ دیگر فقط مربوط به ترکیه نیست، یک نمایشگاه جهانی می‌شود. این در صحنه بودن خیلی مهم است. من می‌گویم اگر وزارت امور خارجه هم این کار را انجام نداد، ما خودمان باید صادرات چی‌های حرفه‌ای داشته باشیم که در دنیا به آن‌ها تریدر می‌گویند و کارشان صادرات است.


من می‌گویم همکاری بخش دولتی و خصوصی و همسونگری برنامه ریزان می‌تواند ما را به هدف برساند. دولت باید در پشت صحنه حرکت کند و راه را باز کند، برای نمایشگاه و دیدن بازار‌های جدید امکان سازی کند، رایزن‌های خوب تربیت کند. ما همه چیز برای صادرات داریم؛ باید تمام نیروهایمان برای صادرات جمع شوند و یک دست واحد برای صادرات شویم. موقعی که صادرات شروع شد، کیفیت کالا بهبود پیدا می‌کند. باید صادرکننده مطابق میل مصرف کننده خارجی تولید کند و الا از او نمی‌خرند.


آیا می‌توانیم ۲۰ درصد از واردات ۲۳۰ میلیارد دلاری ترکیه را تامین کنیم؟


سه عملیات مختلف را می‌توان انجام داد. اول این که جمعیت ایران و ترکیه روی هم ۱۷۰ میلیون نفر است و یک جمعیت بزرگ مصرف کننده است، ما هر یک دیگری را تامین کنیم تعامل متقابل ایجاد نماییم. دوم این که اگر ما با یکدیگر خوب تلفیق پیدا کنیم و یک بازار مشترک اسلامی را در مقابل بازار مشترک اروپایی به وجود بیاوریم، می‌توانیم مرز‌های تجاریمان را برای کالا‌های مشترک مورد نیازمان برداریم. رفته رفته تعرفه‌ها را بین خودمان پایین بیاوریم تا به صفر برسانیم؛ در نتیجه راحت‌تر تجارت می‌کنیم. سوم این که تجارت پایاپای را توسعه بدهیم و به جای پول کالا بیاوریم.

 

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: ترکیه تجارت خارجی توسعه صادرات دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۰۹۷۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بخش‌خصوصی به‌شرط وجود زیرساخت‌ها، تجارت خارجی کشور را توسعه می‌دهد

صمد یوسفی اصل رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان زنجان گفت: اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی زنجان که با برپایی غرفه در ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی، ایران اکسپو (Iran Expo ۲۰۲۴) و با در نظر گرفتن محوریت نمایشگاه و زنجیره‌های ارزش راهبردی صادرات‌محور، تلاش خود را در معرفی مطلوب ظرفیت‌های تولید و خدمات بخش‌خصوصی و توانمندی‌های صادراتی استان زنجان متمرکز کرده، با استقبال خوب بازدیدکنندگان مواجه شده‌ است.

وی ادامه داد: آنچه که امروز در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴ به‌چشم می‌خورد، این حقیقت روشن و انکارناپذیر است که بخش‌خصوصی کشور با تجربه و دانشی که از آن برخوردار و در حال ارتقای آن نیز است، به‌شرط وجود زیرساخت‌ها و سیاست‌گذاری‌های مطلوب موجب گسترش همکاری‌های تجاری خارجی و توسعه فضای اقتصادی کشور می‌شود. ‌

یوسفی‌اصل، حضور اتاق بازرگانی زنجان به‌عنوان نماینده بخش‌خصوصی استان در نمایشگاه‌ها به ویژه اکسپو را امری ضروری دانست و خاطرنشان کرد: در گام اول نیاز داریم زبان و اهداف برگزاری نمایشگاه‌ها را درک و به‌درستی تفسیر کنیم و در گام بعد با ایجاد یک ارتباط و ساختار منطقی و اصولی، پتانسیل‌های واقعی استان را در کنار چالش‌ها به عرضه بگذاریم.

وی همچنین رویکرد این دوره از نمایشگاه را هوشمندانه عنوان کرد و افزود: ما در این نمایشگاه می‌آموزیم چگونه به‌طور موازی از توانایی‌ها و ضعف‌هایمان صحبت کنیم و نتیجه و دستاورد نیز، آموختن راه‌های تبدیل تهدیدها به فرصت و تقویت ضعف‌هاست.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان زنجان اظهار داشت: یکی از ۲ زنجیره‌ ارزش استان، متعلق به زیتون است و بر اساس محوریت این نمایشگاه نیز، این محصول کشاورزی به خوبی در غرفه استان زنجان در حال معرفی شدن است.

وی افزود: خوشبختانه غرفه استان زنجان با استقبال بسیار خوبی مواجه شده و تاجران بسیاری از کشورهای چین، الجزایر، سوریه، ترکیه، عراق، روسیه و افغانستان در غرفه استان حضور و بر اساس مذاکرات صورت‌گرفته، تفاهنامه همکاری بین اتاق بازرگانی زنجان و شرکت smart investments سوریه که در زمینه تولید و صادرات و واردات زیتون فعال است، ‌منعقد شد.

ششمین نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ از ۸ تا ۱۲ اردیبهشت ماه جاری با حضور مدیران ارشد، صنعتگران، تجار و بازرگانان خارجی در محل دایمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران در حال برگزاری است.

باشگاه خبرنگاران جوان زنجان زنجان

دیگر خبرها

  • نشست مشترک اقتصادی مقامات ایران و افغانستان
  • وینگر پرتغالی تراکتور: می‌توانستیم استقلال را شکست دهیم
  • آلوس: می‌توانستیم استقلال را ببریم
  • کمیسیون اقتصادی ایران و امارات پس از ۱۰ سال برگزار شد/ پیش‌بینی افزایش تجارت به ۳۰ میلیارد دلار
  • تجارت ایران و امارات به ۳۰ میلیارد دلار می‌رسد
  • پیش‌بینی افزایش تجارت ایران و امارات به ۳۰ میلیارد دلار
  • ترافیک خارجی در اتاق تجارت
  • تاکید ایران و قطر بر توسعه روابط تجاری و سرمایه گذاری
  • برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و امارات بعد از ۱۰ سال
  • بخش‌خصوصی به‌شرط وجود زیرساخت‌ها، تجارت خارجی کشور را توسعه می‌دهد