Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-28@08:58:03 GMT

روز جهانی هوای پاک، بهانه‌ای برای نفس کشیدن

تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۵۰۹۷۵۱

ایسنا/زنجان رئیس ادره حفاظت محیط زیست شهرستان خرم‌دره گفت: روز جهانی هوای پاک فرصت خوبی برای پرداختن و توجه بیشتر به این مقوله حیاتی است.

توکل سلیمانی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که با صنعتی شدن جهان و پیشرفت روزافزون تکنولوژی پیامدهای زیان‌بار آن بر سلامتی محیط زیست گریزناپذیر شد، اظهار کرد: بیشترین تاثیر و با سرعت بالا بر انسان از طریق هوا به سیستم تنفسی منتقل می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تاکید کرد: از آلودگی دودکش بخاری‌های نفتی و گازی گرفته تا آلودگی‌های معادن و بخارات بنزین وانواع صنایع تولیدی دیگر پدیده‌های وارونگی دما، مسئولان ذی‌ربط در کل دنیا را وادار به تدوین سیاست‌ها و کنوانسیون‌های بین‌المللی در خصوص کنترل آلاینده‌های محیطی به‌ویژه آلودگی هوا وادار کرد.

این مسئول با بیان این‌که در کشور ما هم به تبعیت از سیاست‌های جهانی تصویب و ابلاغ قانون هوای پاک به متولیان امر و روز ملی هوای پاک در دستور کار قرار گرفته است، ادامه داد: هر ساله ۲۹ دی‌ماه روز ملی هوای پاک از سوی سازمان محیط زیست اعلام شده است.

سلیمانی با بیان این‌که در استان زنجان و به تبع آن شهرستان خرم‌دره به‌عنوان پیشتاز در جلوگیری از آلودگی هوا، هر ساله برنامه‌هایی به همین منظور در دستور کار کمیته هفته هوای پاک قرار می‌گیرد، گفت: برگزاری مسابقات تیراندازی داخل سالن، برگزاری همایش دوچرخه‌سواری از محل فرمانداری و طی مسیر جاده ابریشم و بلوار دانشگاه، کوهنوردی به صورت گل‌گشت، ارسال پیامک زیست‌محیطی ویژه روز ملی هوای پاک، توقیف خودروهای دودزا در ۲۹ دی‌ماه توسط پلیس راهنمایی و رانندگی و اطلاع‌رسانی این موضع به صورت پیشاپیش از طریق رسانه‌ها و حضور مسئولان و کارکنان همه ادارات بدون خودرو در محل کار در روز ۲۹ دی‌ماه، از مهم‌ترین برنامههایی است که به این مناسبت در شهرستان برگزار خواهد شد.

سلیمانی، گسترش فضای سبز را یکی از لازمه‌های هوای پاک عنوان کرد و افزود: در همین راستا ضابطه‌مند شدن قطع اشجار نیز باید در دستور کار قرار گیرد؛ چرا که درختان تضمین‌کننده هوای پاک‌تر هستند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان خرم‌دره با اشاره به اقدامات شاخص انجام شده در دو سال گذشته در خصوص هوای پاک در این شهرستان، اظهار کرد: از مهم‌ترین این اقدامات می‌توان به الزام صنایع به نصب اسکرابرهای پیشرفته در صنایعی مانند سیلیس، کنترل گرد و غبار صنایع معدنی، احداث تصفیه‌خانه‌ها و الزام به لای‌روبی فصلی رودخانه مرکزی شهر اشاره کرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: هواي پاك زنجان استانی اجتماعی خرم دره

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۰۹۷۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مراجع قضایی شهرستان ری رویکرد زیست محیطی دارند+فیلم

مدیرکل محیط زیست شهرستان ری گفت: از زمستان گذشته تاکنون ۲۴ مورد احکام سبز در شهرستان ری داشته‌ایم و ۴۸ روز در زمینه پاکسازی طبیعت فعالیت کرده‌اند.

محمد رستگاری، مدیرکل محیط زیست شهرستان ری در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو در رابطه با معضلات تولید و مصرف پلاستیک اظهار داشت:متاسفانه معضل پلاستیک در سطح کشور همه گیر شده است و در سطح ملی باید برای آن چاره‌اندیشی کرد.

وی افزود: خوشبختانه مراجع قضایی شهرستان ری رویکرد زیست‌محیطی دارند و در راستای استفاده از احکام جایگزین برای متخلفانی که جرایم زیست‌محیطی مرتکب شده‌اند یا موارد دیگری که قاضی صلاح می‌داند پاکسازی طبیعت را به عنوان جایگزین در نظر می‌گیرند و برخی محکومان  را برای انجام این کار  اداره کل محیط زیست معرفی می‌کنند. امروز هم برخی محکومان با جمع‌آوری کیسه‌های پلاستیکی در حال گذراندن مجازات جایگزین حبس هستند.

وی بیان داشت: از زمستان گذشته تاکنون ۲۴ مورد احکام سبز در شهرستان ری داشته‌ایم و ۴۸ روز در زمینه پاکسازی طبیعت فعالیت کرده‌اند.

رستگاری تاکید کرد: این کار شاید در پاکسازی شهرستان تاثیر چشمگیری نداشته باشد، ولی کار فرهنگی است و محکومان به تبعات ریختن زباله آگاه می‌شوند و گامی به جلو در فرهنگسازی و جلب مشارکت همگانی برای حفاظت محیط زیست محسوب می‌شود.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • انهدام باند قاچاق کبک‌های وحشی در شهرستان سنندج
  • برگزاری جشنواره زمین پاک در آستارا
  • دو رأس بزغاله کوهی به دامان طبیعت بازگردانده شدند
  • توقیف ۲۰ خودرو تخلیه غیرمجاز نخاله‌های ساختمانی در پردیس
  • آب تالاب‌های پلدشت ۴۰ درصد افزایش یافت
  • لزوم نهادینه کردن علم محیط زیست در کنار سایر علوم برای دانش‌آموزان
  • رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس: تنها ۲۰ حکم قانون هوای پاک اجرا شده است
  • رفع تصرف اراضی ملی در گشت رودخان
  • مراجع قضایی شهرستان ری رویکرد زیست محیطی دارند+فیلم
  • پاکسازی طبیعت نقده به مناسبت هفته زمین پاک