Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-05@18:42:41 GMT

نوروز ۹۹ در نگین خلیج فارس

تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۵۰۹۹۱۰

نوروز ۹۹ در نگین خلیج فارس

کیش در میان جزایر معروف با قابلیت گردشگری بالا، یکی از پر جاذبه‌ترین و از طرفی، خاص‌ترین جزایر محسوب می‌شود.

به گزارش ایسنا، بنابراعلام الی‌گشت، نام کیش حتی در میان کتب قدیمی نیز برده شده است. تجارت که از قدیم در این جزیره جریان داشته و صنعت تفریح و گردشگری هم از سال ۱۹۷۰ میلادی یعنی از سال ۱۳۴۸ هجری شمسی در کیش پایه گذاری و فعال شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حدود ۵۰ سال است که کیش، قبل از این که شهرهایی مانند دبی و سایر شهرهای ترکیه وارد عرصه گردشگری شوند، یکه تازه این میدان بوده است. در این مطلب سعی می کنیم تا کمی هم که شده، کیش را با هم مرور کنیم و بار دیگر نگاهی به جزیره خورشید ایران بیاندازیم.

همین حالا اطلاعات بهترین تورهای کیش را از اینجا دریافت کنید و تور مورد نظر خود را انتخاب کنید.

کیش از دیروز تا امروز

بازرگانی را شنیدم که صد و پنجاه شتر بار داشت و چهل بنده خدمتکار شبی در جزیره کیش مرا به حجره خویش در آورد همه شب نیازمید از سخن‌های پریشان گفتن که فلان انبارم به ترکستان و فلان بضاعت به هندوستان است و این قباله فلان زمین است و فلان چیز را فلان ضمین، گاه گفتی خاطر اسکندری دارم که هوایی خوشست باز گفتی نه که دریای مغرب مشوشست سعدیا سفری دیگرم در پیشست اگر آن کرده شود بقیت عمر خویش به گوشه بنشینم. گفتم آن کدام سفرست؟ گفت گوگرد پارسی خواهم بردن به چین که شنیدم قیمتی عظیم دارد و از آنجا کاسه چینی بروم آرم و دیبای رومی به هند و فولاد هندی به حلب و آبگینه حلبی به یمن و برد یمانی به پارس و زان پس ترک تجارت کنم و بدکانی بنشینم. انصاف ازین ماخولیا چندان فرو گفت که بیش طاقت گفتنش نماند، گفت ای سعدی تو هم سخنی بگوی از آنها که دیده‌ای و شنیده‌ای گفتم
آن شنیدستی که در اقصای غور
بار سالاری بیفتاد از ستور
گفت چشم تنگ دنیا دوست را
یاقناعت پر کند یا خاک گور
دیگر چه سندی از این غنی‌تر که در گلستان سعدی هم از شب های بی‌تاب و سرزنده جزیره کیش، نزدیک به هزار سال پیش، حرف به میان آمده است. یکی از ویژگی‌هایی که کیش را با آن همه تفریحات بروز و هیجان انگیزش، از همان قدیم معروف کرده است، فضای سحرآمیز شب‌اش و موسیقی لنج ها و ماهی‌گیران آن است. هوای شط و آبزیان زیبایی که حتی در شب هم در زیر آب فعال هستند، هر کسی را وادار به یک دهان آواز خواندن می‌کند. شاید به قول شیخ اجل سعدی، با قناعت بشود چشم مال اندوز انسان را پر کرد اما زیبایی‌های کیش و خلیج فارس خیر! هر چیزی اندازه‌ای دارد به غیر از تماشای ماهیان آب شور؛ دلقک ماهی، ستاره های دریایی، فایتر های رنگارنگ و آبزیانی که به باریکی یک نخ هستند و رنگی زیبا دارند و باور انسان نمی‌شود که این هم جزئی از گونه‌های جاندار است. به هر صورت، باید حتی برای یک بار هم که شده کیش را دید تا متوجه مفهوم واقعی کلمه جزیره شد.

شهر حریره در نوروز ۹۹  

شاید پیدا شدن شهری باستانی در یک شهر عادی در کشوری قدمت دار مانند ایران، موضوعی چندان عجیب و خارق العاده به نظر نیاید اما اگر یک شهر در جزیره‌ای مانند کیش پیدا شود، دیگر اوضاع فرق دارد؛ یکی از خارق العاده‌ترین شهرهای تاریخی جهان، شهر حریره در جزیره کیش است که ساختاری کاملا شهری دارد و تمام امکانات، هماهنگ با دوران خود، را تعبیه کرده است. شهر حریره در کنار بندر تجاری و پر رفت و آمد حریره، که از باستان فعال بوده است، قرار دارد. معماری شهر حریره و به ویژه چیدمان پلکانش، به شدت آدم را یاد معماری تخت جمشید و پلکان ظریفش می اندازد. جالب است که این شهر به صورت حلقوی ساخته شده است؛ شهرهایی که به صورت حلقوی ساخته می‌شده‌اند، در واقع برای دفاع از اهالی شهر، به این شکل طراحی می‌شده‌اند؛ وقتی خانه‌ها پشت سر هم ساخته می‌شوند، به سربازان و اهالی شهر این اجازه را می‌داند تا در زمان جنگ، با تبدیل خانه‌ها به پناهگاه و سنگر، از پیشرفت دشمن به مرکز شهر جلوگیری کنند و نهایتا در کوچه پس کوچه‌های شهر، آن‌ها را زمین گیر کنند. شهر حریره از چنین معماری خارق العاده‌ای استفاده کرده است. برای کسانی که تمایل به گشت و گذار در خیابان های شهر حریره کیش در نوروز دارند، خبر خوش این است که حریره از خیابان های مسطح و زیبایی برخوردار است و گردشگران می توانند برای دوچرخه سواری، این خیابان ها و کوچه ها را انتخاب کنند و در تونل تاریخ، رکاب بزنند.

بنابراین می توان نتیجه گرفت که یکی از بهترین گزینه ها برای انتخاب تور نوروز ۹۹ سفر کردن به کیش زیبا و بازدید از شگفتی‌های آن است.

شهر کاریز کیش در نوروز ۹۹

شهری ۲۵۰۰ ساله که از بسیاری جهات، جز نبوغ مهندسی ایرانی محسوب می‌شود. اول از همه باید گفت که در کشوری مانند ایران، در باستان، نگه داری از عنصری گران‌بها مانند آب، یک وظیفه مقدس به حساب می آمده است. شهر کاریز یکی از معدود شهرهایی است که با زیربنایی خارق العاده، توانسته در هزاران سال پیش، با ساخت تونل های آب زیر زمینی برای ماه ها، مقدار آب لازم را ذخیره کند.

منبع: Eligasht.com

اطلاعات تماس:

تلفن: ۰۲۱۸۵۴۰

ایمیل: info@eligasht.com

آدرس: تهران، خیابان بهشتی، خیابان خالد اسلامبولی، کوچه ۲۳، پلاک هفت

انتهای رپرتاژ آگهی

منبع: ایسنا

کلیدواژه: شهر کاریز تور کیش تور نوروز 99

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۰۹۹۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سیر تاریخی شناسنامه‌های المثنی استقلال

گفته می شود استقلال با پسوند خلیج فارس حیات تازه خود را در فوتبال ایران ادامه خواهد داد. این تیم در طول تاریخ چند بار ولو به مدت کوتاهی تغییر نام داده است.

به گزارش طرفداری، حیات باشگاه ورزشی استقلال با نام دوچرخه سواران آغاز شد. دوچرخه سواران موجودیت خود را از علاقه موسسش به ورزش دوچرخه سواری گرفته بود.

دوچرخه سواران در سال 1328 با تیم فوتبال سرباز تهران ادغام شد و ستاره های دو تیم در یک باشگاه گرد هم آمده و نام باشگاه تاج تهران را به خود گرفتند. تاج تهران بعد از انقلاب در معرض انحلال بود. قرار شد بازیکنان این تیم در یک مجموعه انقلابی ادامه فعالیت دهند و با نام آزادی بار دیگر فعالیت کنند. در سال 1358 به پیشنهاد عنایت الله آتشی نام تیم از آزادی به استقلال تغییر یافت و این تیم سالها با این نام در فوتبال کشورمان به فعالیت پرداخت. در سال 1403 بعد از مشکلات مربوط به مالکیت مشترک 2 باشگاه استقلال و پرسپولیس، مجموعه استقلال تهران به هلدینگ خلیج فارس واگذار شد و مقرر شد این مجموعه با نام تیم استقلال خلیج فارس در مسابقات مختلف شرکت کند.

به نظر می رسد از این به بعد، با نام استقلال خلیج فارس، تیم آبی پوش پایتخت را خطاب قرار خواهیم داد. نام لیگ برتر ایران هم لیگ خلیج فارس است و از جهت همنامی استقلال با نام لیگ فوتبال ایران ممکن است در گویش های اهل فوتبال تداخل و اشکال به وجود آید.

از دست ندهید ????????????????????????

جای خسرو حیدری بودم پیشنهاد منچسترسیتی را قبول می‌کردم! مرد هزار چهره؛ یورگن کلوپ مشاور مالی شد (فیلم) خوشحالی باورنکردنی جیمی کرگر در دیوار زرد! (فیلم) لیونل مسی در شکل‌وشمایلی که هرگز ندیده‌اید! (عکس)

دیگر خبرها

  • سند اقتصاد دریامحور استان بوشهر تنظیم شد
  • استان بوشهر نماد مقاومت در حوزه خلیج‌ فارس است
  • بندر شهید بهشتی ـ چابهار
  • پشت پرده برکناری علی خطیر/ چه کسی مدیرعامل باشگاه استقلال می‌شود؟
  • پیش بینی هواشناسی هرمزگان ۱۶ اردیبهشت
  • سیر تاریخی شناسنامه‌های المثنی استقلال
  • «جدال خلیج»، خلیجی که همیشه فارس بوده+ فیلم
  • برگزاری جشنواره سیلینگ در ساحل جزیره هرمز
  • وضعیت بلوار خلیج فارس شهر ایلام بر اثر شدت بارش باران
  • تصادف مرگبار زنجیره‌ای در آزاد راه خلیج فارس