Web Analytics Made Easy - Statcounter

دبیر علمی کنگره ارتقا کیفیت خدمات آزمایشگاهی از تهیه بانک داده‌های بزرگ آزمایشگاهی پزشکی توسط انجمن علوم آزمایشگاهی برای اولین بار در کشور خبر داد.

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری فارس، امیرحسن زرنانی، دبیر علمی کنگره ارتقا کیفیت خدمات آزمایشگاهی ایران با بیان این مطلب که پیش‌بینی می‌شود بیش از 4500 نفر در سیزدهمین کنگره بین‌المللی و هجدهمین کنگره کشوری ارتقا کیفیت خدمات آزمایشگاهی ایران شرکت کنند، گفت: کنگره ارتقا کیفیت خدمات آزمایشگاهی ایران، پربازدیدترین کنگره در سطح کشور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گروه‌های هدف در این کنگره را متخصصین علوم آزمایشگاهی، دکترای علوم آزمایشگاهی، متخصصین پاتولوژی و تک رشته، کارشناسان علوم آزمایشگاهی، سوپروایزرها، مسئولین فنی  آزمایشگاه، اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و دانشجویان رشته‌های وابسته به طب آزمایشگاه دانست و گفت: برای اولین بار تم کنگره را داده‌های بزرگ در طب آزمایشگاه قرار داده‌ایم.

دبیر علمی کنگره ارتقا کیفیت خدمات آزمایشگاهی ایران ادامه داد: حدود 5 هزار آزمایشگاه فعال در سطح کشور داریم که روزانه در حال تولید صدها هزار داده هستند؛بدون اینکه بتوانیم از این داده‌ها استفاده جامعه محور داشته باشیم.

زرنانیگفت:داده، اطلاعات آزمایشگاهی است که به دنبال آزمایش نمونه بیماران حاصل می‌شود. روزانه صدها هزار آزمایش برروی نمونه‌های بیماران انجام می‌شود و در نتیجه صدها هزار داده یا اطلاعات آزمایشگاهی در سطح کشور تولید می‌شود.

وی اضافه کرد: بدین ترتیب تعداد داده‌های تولید شده در طی یک ماه دهها میلیون و در طی یکسال صدها میلیون خواهد بود. کنگره 99 با سو گیری داده‌های بزرگ در آزمایشگاه تشخیص پزشکی سعی خواهد کرد نظر متخصصین و دست اندرکاران را برای بهره گیری از  این داده‌های بزرگ  آزمایشگاهی به منظور ترسیم سیاست‌های بهداشتی بهتر جلب کند.  

 دبیر علمی کنگره ارتقا کیفیت خدمات آزمایشگاهی ایران ادامه داد: در حال حاضر  نگاه اصلی به این داده‌ها عموما به صورت فرد محور و برای تشخیص بیماری یک فرد خاص توسط پزشک مورد بررسی قرار می‌گیرد.  

زرنانی تاکید کرد: اینکه ما بتوانیم به صورت انبوه تمام این داده‌ها را یک جا داشته و نگاهی جامعه محور به آنها داشته باشیم، در سطح کشور سابقه ندارد. در این کنگره برای اولین بار می‌خواهیم این رویکرد را القا کنیم

وی با بیان این مطلب که بیش از 80 درصد تشخیص بیماری‌ها بر اساس داده‌های آزمایشگاهی صورت می‌گیرد، افزود: تشخیص بیماری‌ها عموما به واسطه یافته‌های آزمایشگاهی انجام می‌شود و تفسیر این یافته‌های خام تنها در گرو مقایسه با مقادیر مرجع آزمایشگاهی است.

دبیر علمی کنگره ارتقا کیفیت خدمات آزمایشگاهی ایران تصریح کرد: متاسفانه تا حال حاضر تفسیر نتایج آزمایشگاهی براساس مقادیر مرجع کشورهای خارجی صورت گرفته است؛ در حالی که این مقادیر از عواملی نظیر نژاد، نوع تغذیه، عوامل زیست محیطی و بسیاری از متغیرهای دیگر متاثر می‌شوند؛ لذا استفاده از مقادیر مرجع غیر بومی احتمالا تفسیر صحیح نتایج آزمایشگاهی را با مشکل مواجه خواهد کرد و تعیین مقادیر مرجع یکی از خروجی‌های اصلی داده‌های بزرگ آزمایشگاهی است.

زرنانی گفت: با رویکرد استفاده از داده‌های بزرگ آزمایشگاهی، انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی با همکاری گروه آمار و اپیدمیولوژی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران اولین کارآزمایی ملی را در تعیین مقادیر مرجع شروع کرده که  نتایج آن در کنگره سال 99 ارایه خواهد شد. 

وی ادامه داد: تعیین مقادیر مرجع برای تست‌های آزمایشگاهی تنها بخش کوچکی از ده‌ها استفاده‌ای است که می‌توان از داده‌های بزرگ آزمایشگاهی کرد. استفاده‌های متعدد دیگری از جمله تعیین فراوانی بیماری‌ها و بررسی نحوه عملکرد کیت‌های آزمایشگاهی از جمله خروجی‌های دیگر داده‌های بزرگ آزمایشگاهی است.  

دبیر علمی کنگره ارتقا کیفیت خدمات آزمایشگاهی ایران گفت: این یک گزارش ملی و ارزشمند است و تحت عنوان داده‌های بزرگ و برنامه الکترونیک بهداشت سلامت در کنگره
پیش رو مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد و نتایج اولیه آن نیز ارائه خواهد شد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: آزمایشگاه کنگره سلامت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۱۰۴۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارائه جدیدترین دستاوردهای هوش مصنوعی در تصویربرداری پزشکی

به گزارش خبرگزاری مهر، لیلا آقا قزوینی گفت: در سی و نهمین کنگره سالانه انجمن رادیولوژی ایران، جدیدترین دستاوردها در زمینه رادیولوژی نوین و هوش مصنوعی برای متخصصان داخلی و خارج از کشور ارائه می شود.

این متخصص رادیولوژی افزود: با توجه به اهمیت ارائه خدمات پزشکی به بیماران مراجعه کننده به اورژانس ها به خصوص بیماران دچار تروما و سکته مغزی، تصویربرداری در اورژانس در کنار دیگر مباحثی چون تصویربرداری سیستم عضلانی اسکلتی، تصویربرداری زنان و بارداری و تصویربرداری سروگردن از محورهای مورد تمرکز کنگره امسال انجمن رادیولوژی ایران است.

وی با اشاره به شعار کنگره امسال که «رادیولوژی آینده فراتر از افق هاست» و به همین منظور نقش هوش مصنوعی، چت پات ها و چت جی پی تی(Chat GPT ) در رشته رادیولوژی مورد بحث و بررسی متخصصان این رشته قرار خواهد گرفت، اظهار داشت: همچنین در این کنگره چالش های مربوط به هوش مصنوعی و نیز مبحث اخلاق پزشکی در رادیولوژی به همراه ارایه راهکارها در این حوزه ارایه خواهد شد.

آقا قزوینی با تاکید بر اهمیت درج شرح حال کامل و هدفمند بیمار توسط پزشکان بالینی درخواست کننده تصویربرداری برای دریافت گزارش های اصولی و کاربردی تصویربرداری، یادآور شد: از آنجا که دقت و صحت تصاویر درخواستی متخصصان مربوطه در جهت تشخیص دقیق بیماری و بهبود حال بیمار موثر است، آشنایی با نکات چالش برانگیز و گمراه کننده تشخیصی در تصویربرداری در این کنگره مورد بحث و هم اندیشی متخصصان این رشته قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: کنگره رادیولوژی ایران یکی از بزرگ ترین کنگره های تخصصی پزشکی در کشور به شمار می رود که همه ساله میزبان استادان داخلی و خارجی و نیز رادیولوژیست ها و سایر رشته های تخصصی است که امسال قرار است در آن مباحث مهم دیگری مانند PET اسکن ها مورد بحث و هم اندیشی متخصصان حاذق در این رشته ها قرار گیرد.

این کنگره با حضور بیش از ۴۰۰۰ نفر از رادیولوژیست ها، دستیاران رادیولوژی و رشته های مرتبط و نیز با حضور بیش از ۴۰۰ سخنران داخلی و خارجی به ارایه جدیدترین دستاوردهای علم تصویربرداری می پردازد.

سی و نهمین کنگره سالانه انجمن رادیولوژی ایران، از ۱۸ تا ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ در هتل المپیک تهران برگزار می شود. همچنین، همزمان با این کنگره، آخرین دستاوردهای تجهیزات رشته تصویربرداری در قالب نمایشگاهی در معرض دید حاضران قرار می گیرد.

کد خبر 6092993 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • شبکه‌های آزمایشگاهی حوزه بهداشت و درمان تشکیل می شود
  • ارائه جدیدترین دستاوردهای هوش مصنوعی در تصویربرداری پزشکی
  • راه اندازی مجموعه آزمایشگاه های تحقیقاتی و پژوهشی در استان ها
  • آغاز پانزدهمین همایش بین المللی ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی
  • نقش تاثیرگذار ماماها در جوانی جمعیت و فرزندآوری
  • چین از مدل هوش مصنوعی تبدیل متن به ویدئو رونمایی کرد
  • آی پد پرو جدید با تراشه M۴ عرضه می شود
  • رونمایی از اولین موتور احتراقی غیرآلاینده جهان در ژاپن
  • نحوه نظارت بر صحت نتایج آزمایش‌ها در آزمایشگاه‌های پزشکی
  • اولین اثر آذرنگاری ایران رونمایی شد