Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- گاردین در یادداشتی به صورت تخصصی به موضوع انفعال سازمان‌ها و نهاد‌های بین المللی در پی سقوط پرواز ۷۵۲ بویینگ اوکراین پرداخته و می‎گوید اشتباه سربازان تحت موقعیت‌های با فشار بالای احتمال آغاز جنگ موضوع عجیبی نیست بلکه باید کسانی را که این شرایط را رقم زدند نیز مورد ملامت قرار داد. تاریخ انتشار: 13:12 - 24 دی 1398 - کد خبر: ۵۸۶۶۷۳ به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری میزان؛ «مارتین ریورز»، روزنامه نگار حوزه حمل و نقل هوایی و تحلیلگر مسائل غرب آسیا در یادداشتی که در پایگاه نشریه «گاردین» منتشر شده، نوشت «درس نگرفتن از فاجعه سقوط هواپیمای مالزیایی در سال ۲۰۱۴ سبب شد ۱۷۶ نفر قربانی یک تراژدی دیگر شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»
«ریورز» با اشاره به فاجعه سقوط هواپیمای خطوط هواپیمایی مالزی MH۱۷ در سال ۲۰۱۴ توسط شورشیان شرق اوکراین، به موضوع مخاطرات متوجه پرواز‌ها در آسمان مناطقی که درگیر مناقشه هستند، تاکید کرده و نوشت، «فاجعه هوایی هفته گذشته در ایران، عدم موفقیت دولت‌های غربی، آژانس‌های اطلاعاتی و سازمان‌های صنایع هواپیمایی در حفاظت از مسافران و عمل به وعده هایشان در پی فاجعه MH۱۷ را آشکار ساخت؛ بنابراین سرزنش‌ها در موضوع پرواز ۷۵۲ تنها متوجه کسانی که هواپیما را ساقط کرده‎اند نیست، بلکه شامل کسانی که چنین شرایطی را رقم زدند، نیز می‌شود.»
وی در ادامه به مرور تحولات روز‌های منتهی به بروز این فاجعه می‌پردازد؛ «در ۳ ژانویه (۱۳ دی) آمریکا با ترور بلندپایه‌ترین فرمانده نظامی ایران، این کشور را تحریک کرد. تهران وعده داد به این اعلام جنگ آشکار آمریکا پاسخ می‌دهد. «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور آمریکا در ادامه تنش‌ها را با گفتن این جمله که "هرگونه پاسخگویی ایران، سبب حمله نامتناسب آمریکا خواهد شد، " تنش‌ها را به اوج رساند.»
نگارنده می‎افزاید «شکی نیست که ایران بدون در نظر گرفتن تهدید‌ها و از آن جا که شاهد حضور سنگین نظامی آمریکا در عراق، کشور همسایه خود است، مسیر خود را دنبال می‌کند. پس در ساعات نخستین روز ۸ ژانویه (۱۸ دی) دو پایگاه هوایی عراقی میزبان نظامیان آمریکایی را با موشک‌های بالستیک هدف قرار داد؛ با این وجود هیچکس نمی‌دانست واکنش آمریکا چه خواهد بود.»   بیشتر بخوانید:  بیانیه اوکراین درباره تابعیت مسافران بوئینگ ۷۳۷  انتقاد نخست وزیر کانادا از اقدامات تنش زا و یکجانبه آمریکا در غرب آسیا
وی در ادامه نوشت، «هواپیما‌های در حال پرواز در آسمان منطقه کاملا آگاه بودند که مسیر پروازشان بر فراز منطقه‌ای است که به صورت بالقوه احتمال درگیری در آن وجود دارد. با این وجود هیچ دستورالعملی از سوی ایکائو (سازمان بین المللی هوانوردی غیرنظامی) به عنوان عامل سازمان ملل که وظیفه اش ارتقاء امنیت و رعایت قوانین جهانی است، دریافت نکردند؛ همانند اتفاقی که برای MH۱۷ افتاد.»
نویسنده گاردین می‎افزاید «در این شرایط آشفته بود که شرکت هواپیمایی بین المللی اوکراین صبح روز ۸ ژانویه تصمیم سرنوشت سازی را برای پرواز ۷۵۲ از تهران گرفت. هواپیما در حالی دستور پرواز گرفت که نیرو‌های نظامی ایران در حومه پایتخت موشک‌های ضد هوایی خود را به سمت آسمان نشانه رفته بودند و منتظر حمله آمریکا بودند. پس سوال واضح است: چرا خطر کردند؟ اما سوال دیگر متضادی نیز وجود دارد: چرا پرواز را لغو کنند؟»
وی می‎گوید «هیچکدام از نهاد‌هایی که قادر به ارزیابی ریسک این پرواز بودند یعنی دولت اوکراین، دولت آمریکا، آژانس ایمنی حمل و نقل هوایی اتحادیه اروپا (EASA)، انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی به عنوان گروه تجاری اصلی این صنعت و نه حتی ایکائو به هواپیمای اوکراینی نگفتند که نباید از زمین بلند نشود.»
«ریورز» نوشت، «اشتباه سربازان تحت موقعیت‌های با فشار بالای احتمال آغاز جنگ موضوع عجیبی نیست و نباید تنها به سرزنش کسانی پرداخت که هواپیما را ساقط کرده‎اند بلکه باید کسانی را که این شرایط را رقم زدند نیز مورد ملامت قرار داد. شش سال پیش، زمانی که MH۱۷ سرنگون شد، صنعت هواپیمایی جهانی قول داد با همکاری نزدیک‌تر با دولت‌ها و سازمان‌های اطلاعاتی، مسافران را از مناطق درگیری دور نگه دارد. این سرزنش بیشتر متوجه کشور‌های غربی است که دارای قابلیت‌های اطلاعاتی و پاسخگویی بالایی هستند. ایکائو نیز به رقم ایجاد پایگاه‌های عمده اطلاعاتی همچنان ناظری منفعل است؛ چرا که این پایگاه در سال ۲۰۱۷ به دلیل عدم به اشتراک گذاری اطلاعات از سوی کشور‌ها بسته شد.»
انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: پرواز ۷۵۲ حوادث بین الملل هواپیمای اوکراینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۱۱۲۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۸ پهپاد اوکراینی در آسمان روسیه منهدم شدند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، وزارت دفاع روسیه امروز چهارشنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که پدافند هوایی ارتش این کشور دیشب در مناطق مختلف ۸ پهپاد مهاجم اوکراینی را رهگیری و منهدم کرده است.

الکساندر گوسِف، فرماندار منطقه ورونژ روسیه نیز اعلام کرد که بامداد امروز چهارشنبه پدافند هوایی ارتش این کشور سومین پهپاد را ظرف ۳ ساعت در این منطقه منهدم کرد. به گفته گوسِف این حادثه خسارت و تلفات جانی نداشته است.

ساعاتی پیش نیز رسانه‌های روسی از سرنگونی دو پهپاد مهاجم ارتش اوکراین در منطقه ورونژ خبر دادند.

وزارت دفاع روسیه روز شنبه نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که سامانه‌های پدافندی ارتش این کشور دیشب در مناطق مختلف ۵۰ پهپاد مهاجم ارتش اوکراین را رهگیری و منهدم کردند. بنابر این بیانیه این پهپادها در مناطق بلگورود، بریانسک، کورسک، تولا، اسمولنسک، ریازان، کالوگا و مسکو رهگیری و منهدم شدند.

پیش از آن نیز «ویاچسلاو گلادکوف» فرماندار استان بلگورود با انتشار بیانیه‌ای در کانال تلگرامی خود اعلام کرد که در نتیجه حمله پهپادی ارتش اوکراین به مناطق مسکونی این منطقه دست‌کم دو نفر کشته شدند.

وی دراین‌باره گفت: داده‌های اولیه نشان می‌دهد که در پس سقوط دو پهپاد در مناطق مسکونی در روستای بوروز، یک خانه کاملا در آتش سوخت و در نتیجه آن دو نفر جان باختند و یک خانه دیگر نیز به‌شدت آسیب دیده است.

ویاچسلاو گلادکوف پنج‌شنبه گذشته نیز اعلام کرد که پدافند هوایی ارتش روسیه ۲۱ پهپاد مهاجم ارتش اوکراین را در این منطقه رهگیری و منهدم کرد.به گفته گلادکوف در این حادثه دست‌کم یک نفر زخمی شده است.

وزارت دفاع روسیه سه‌شنبه گذشته با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که در نتیجه درگیری ها در مناطق مختلف بسیاری از تجهیزات نظامی ارتش اوکراین منهدم شد. در این بیانیه آمده است که «در درگیری میان نیروهای روسی و اوکراینی در محور دونتسک، ارتش اوکراین ۴۲۰ نظامی خود را از دست داد. علاوه بر این یک تانک و یک هویتزر ارتش اوکراین هم منهدم شد. نیروهای روسیه موفق شدند مواضع خود را در این محور بهبود بخشند.»

بنا به این گزارش، نیروهای مسلح روسیه همچنین مواضع خود را در محور آودیوکا بهبود بخشیدند. در این محور نیروهای روسی ۷ حمله اوکراین را دفع کردند.

در نتیجه درگیری در این محور نیز ۲۹۵ نیروی نظامی اوکراینی کشته شدند. یک تانک ارتش اوکراین هم منهدم شد. در درگیری در محور دونتسک جنوبی تلفات ارتش اوکراین به بیش از ۹۰ نیروی نظامی رسید. وزارت دفاع روسیه همچنین اعلام کرد که سامانه های پدافند هوایی روسیه ۲۷۰ پهپاد و ۶ موشک هیمارس ارتش اوکراین را سرنگون کردند.

کد خبر 6087496

دیگر خبرها

  • حملات تروریستی در روسیه و ایران نتیجه حمایت کشور‌های غربی به ویژه آمریکا از گروه‌های تروریستی است
  • امیر سرتیپ آشتیانی: حملات تروریستی در روسیه و ایران نتیجه حمایت کشور‌های غربی به ویژه آمریکا از گروه‌های تروریستی است
  • لوکاشنکو: غربی‌ها برای کنترل اوکراین، آن را به معتاد پول و سلاح تبدیل کرده‌اند
  • افشاگری سی‌ان‌ان از فاجعه فرودگاه کابل هنگام خروج نظامی آمریکا
  • سربازان از این طریق امریه بگیرند
  • اوکراین فقط شش ماه وقت دارد
  • افزایش ۱۲۰۰ صندلی روزانه به ناوگان هوایی کشور
  • اقتدار جمهوری اسلامی ایران ثمره اتحاد نیرو‌های مسلح است
  • قتدار جمهوری اسلامی ایران ثمره اتحاد نیروهای مسلح است
  • ۸ پهپاد اوکراینی در آسمان روسیه منهدم شدند