Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-26@17:54:56 GMT

توافقنامه ماندن آمریکا در عراق را امضا نمی‌کنیم

تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۵۱۱۲۶۶

توافقنامه ماندن آمریکا در عراق را امضا نمی‌کنیم

گروه بین‌الملل ــ سخنگوی دفتر عادل عبدالمهدی، رئیس دولت پیشبرد امور عراق تأکید کرد که دولت به هیچ وجه از تصمیم پارلمان برای اخراج نیروهای آمریکایی از خاک این کشور عقب‌نشینی نخواهد کرد و توافقنامه‌‌ای برای ماندن آمریکایی در عراق امضا نمی‌کند.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از «اخبار العراق»، «ویلیام ورده»، سخنگوی دفتر عادل عبدالمهدی، رئیس دولت پیشبرد امور عراق امروز 24 دی‌ماه، در گفت‌وگوی مطبوعاتی اعلام کرد که کشورش هرگز توافقنامه‌ای مبنی بر ابقای نیروهای آمریکایی در عراق برای ادامه نبرد علیه داعش امضا نخواهد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 
وی افزود: دولت به دنبال ترور سردار قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس از سوی آمریکایی‌ها، از رأی مثبت پارلمان به طرح اخراج نیروهای آمریکایی از کشور حمایت می‌کند.
 
ورده ادامه داد: تا این لحظه، دولت به اجرای طرح پارلمان در اخراج همه نیروهای بیگانه از عراق پایبند بوده و نیروهای بیگانه تنها به معنای نیروهای آمریکایی نیست، بلکه نیروهای سایر کشورها را نیز شامل می‌شود.
 
سخنگوی دفتر عبدالمهدی تأکید کرد: هیچ توافقی با دولت آمریکا برای ابقای نیروهای آنها در عراق صورت نگرفته و دولت در مسیر صحیح برای اجرای تصمیمات پارلمان عراق است.
  تهدید ائتلاف فتح به اقدام نظامی  
از سوی دیگر، «محمد الغبان»، رئیس فراکسیون ائتلاف الفتح در پارلمان عراق که هادی العامری ریاست آن را برعهده دارد، درباره حضور نیروهای آمریکایی در خاک عراق گفت: دولت این کشور باید تدابیر لازم برای پایان‌دادن به حضور نیروهای بیگانه را به کار گیرد.
 
وی تأکید کرد: اگر نیروهای آمریکایی بخواهند مصوبه پارلمان را برای خروج از عراق دور بزنند، این قضیه به مقاومت مردمی و درگیری‌های نظامی منجر می‌شود.
 
هشدار نجباء نسبت به عدم خروج آمریکایی‌ها
 
«نصر الشمری»، معاون دبیرکل جنبش «نجباء» عراق نیز در گفت‌وگو با «المیادین» با تأکید بر اینکه شهید سلیمانی حق بزرگی بر گردن ملت عراق دارد، گفت: اگر دولت عراق نتواند نظامیان بیگانه را از خاک این کشور اخراج کند، گروه‌های مقاومت ظرف مدت کوتاهی این هدف را محقق می‌کنند.

وی تصریح کرد: در صورتی که تصمیم پارلمان برای اخراج نیروهای بیگانه عملی نشود، ملت عراق راه مقاومت را انتخاب خواهد کرد.

الشمری موضع همه گروه‌های مقاومت درباره پایان دادن به حضور نیروهای بیگانه در عراق را یکپارچه توصیف کرد و گفت: آمریکا باید به حاکمیت کشورها و تصمیم‌های ملت‌ها احترام بگذارد و تسلیم باشد.

وی با بیان اینکه عراق هرگز نمی‌پذیرد که تحت سلطه هیچ کشوری باشد، گفت: اگر تصمیم پارلمان برای اخراج نیروهای بیگانه عملی نشود، این چراغ سبزی برای آغاز عملیات مقاومت نظامی خواهد بود.

در پی شهادت سپهبد قاسم سلیمانی و «ابومهدی المهندس»، معاون سازمان حشدالشعبی عراق در حمله هوایی آمریکا که بامداد روز جمعه سیزدهم دی‌ماه (سوم ژانویه) رخ داد، پارلمان عراق پنجم ژانویه، طرح اخراج نظامیان آمریکایی از خاک این کشور را تصویب و دولت را به تدوین سازوکار لازم برای اجرای این طرح ملزم کرد.

در پی این امر، مقتدی الصدر، رهبر جریان صدر عراق که همواره مخالف حضور نظامیان آمریکایی در خاک این کشور بوده است، در توئیتر نوشت که این طرح پارلمان، پاسخی در حد و اندازه تجاوزهای آمریکا علیه حاکمیت عراق و تشدید اقدامات خصمانه منطقه‌ای آن و دشمنی با دین و مذهب نیست و پیشنهاد کرد که همه گروه‌های مقاومت در داخل عراق و سایر گروه‌های خارج از این کشور اقدام به تشکیل «گروه‌ مقاومت بین‌المللی» کنند.   انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری بین المللی قرآن ایکنا عبدالمهدی آمریکا قاسم سلیمانی المهندس بین الملل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۱۱۲۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دادستان جورجیا: دانشجویان را سرکوب کنید

به گزارش خبرگزاری مهر، همزمان با ادامه اعتراضات دانشجویی در آمریکا برای حمایت از مردم غزه، «کریس کار»، دادستان کل جورجیا در حساب کاربری خود در شبکه ایکس (توئیتر سابق) از سرکوب دانشجویان معترض توسط نیروهای پلیس حمایت کرده است.

دادستان کل جورجیا در بیانیه خود در مورد اعتراضات گفت: «ما با افتخار در کنار هر دانشگاهی که برای محافظت از سلامت و ایمنی دانشجویان جورجیا اقدامات لازم را انجام دهد، خواهیم ایستاد.»

همچنین براساس گزارش منابع آمریکایی، رئیس بخش فلسفه دانشگاه اموری آمریکا در پی حمله پلیس این کشور به تحصن دانشجویان این دانشگاه در حمایت از غزه بازداشت شده است.

اعتراضات دانشجویی در آمریکا برای حمایت از فلسطین و با هدف توقف جنگ در غزه با واکنش و سرکوب شدید نیروهای پلیس آمریکا روبرو شده است. در همین ارتباط نیز، سازمان عفو بین‌الملل با صدور بیانیه‌ای به سرکوب اعتراضات مسالمت‌آمیز دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا در حمایت از ملت فلسطین واکنش نشان داد.

سازمان عفو بین‌الملل با اشاره به اقدامات نیروهای امنیتی آمریکایی اعلام کرد: این اعتراضات با واکنش سرکوبگرانه شامل بازداشت و اخراج دانشجویان مواجه شد.

در ادامه این بیانیه آمده است: در حالی که تأمین تسلیحات برای اسرائیل از سوی واشنگتن ادامه دارد، حق اعتراض از اهمیت بالایی برخوردار است.

سازمان عفو بین‌الملل تاکید کرد: از دانشگاه‌های آمریکایی می‌خواهیم که از حقوق دانشجویان در تظاهرات مسالمت‌آمیز و ایمن حمایت کنند.

گفتنی است با تداوم جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان در نوار غزه و حمایت‌های بی‌جانبه ایالات متحده از این جنایت‌ها دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا به اعتراضات گسترده، اعتصاب و بست‌نشینی در داخل محوطه این دانشگاه‌ها دست زده‌اند.

این دانشجویان خواستار توقف جنایت‌های رژیم صهیونیستی و همچنین قطع ارتباط دانشگاه‌های آمریکا با رژیم صهیونیستی هستند.

با وجود اینکه این اعتراضات در داخل دانشگاه‌های آمریکا و به صورت مسالمت‌آمیز در حال برگزاری است پلیس و نیروهای امنیتی آمریکا با ورود به این دانشگاه‌ها به سرکوب شدید و بازداشت دانشجویان آمریکایی اقدام کرده‌اند.

رسانه‌های آمریکایی اعلام کردند که در این موج از سرکوب‌ها ۹۳ دانشجوی معترض در دانشگاه کالیفورنیا و ۳۴ دانشجوی معترض در دانشگاه تگزاس از سوی پلیس آمریکا به شدیدترین شکل سرکوب و بازداشت شده‌اند.

کد خبر 6088829

دیگر خبرها

  • رئیس‌جمهور آمریکا لایحه فیلترینگ یا فروش تیک‌تاک را امضا کرد
  • دادستان جورجیا: دانشجویان را سرکوب کنید
  • رئیس‌جمهور آمریکا لایحه فروش یا ممنوعیت «تیک‌تاک» را امضا کرد
  • بایدن لایحه ممنوعیت «تیک‌تاک» را امضا کرد
  • آمریکا ممنوعیت تیک تاک را در سنا تصویب کرد
  • آمریکا : از طرح حمله اسرائیل به رفح اطلاعی نداریم
  • درخواست پنتاگون از دولت عراق درباره نیروهای آمریکایی
  • هشدار پنتاگون به عراق درباره ادامه حملات علیه نیروهای آمریکا
  • مرور روند اجرای توافقنامه امنیتی ایران و عراق
  • تاکید ایران و عراق بر پیشبرد توافقنامه امنیتی دو کشور