Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس‌جمهور گفت:‌ اراده جمهوری اسلامی ایران توسعه، تقویت و تحکیم بیش از پیش و همه جانبه مناسبات و همکاری‌های تهران – دمشق است. ۲۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۷ سیاسی مجلس و دولت ایران نظرات - اخبار سیاسی -

به گزارش حوزه دولت خبرگزاری تسنیم، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور امروز سه‌شنبه در دیدار «عماد خمیس» نخست وزیر سوریه با تقدیر از ابراز همدردی و تسلیت دولت و ملت سوریه بخاطر شهادت سپهبد سلیمانی در اقدام تروریستی آمریکا  و جان باختن جمعی از هموطنانمان در سانحه سقوط هواپیما، گفت: شهادت سردار سلیمانی برای ملت ایران غمی بسیار بزرگ بود و با وقوع حادثه سقوط هواپیما و جان باختن جمعی از هموطنان‌مان این غم دو چندان شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس جمهور افزود: سپهبد حاج قاسم سلیمانی نه تنها برای ملت ایران، بلکه برای همه مردم آزادی‌خواه منطقه و جهان شهیدی بزرگ و والامقام است.

روحانی با بیان اینکه شهید سپهبد سلیمانی بخاطر اینکه یار و یاور مردم مظلوم منطقه بود و توطئه‌ دشمنان و آمریکایی‌ها علیه ملت‌های منطقه را خنثی می‌کرد، مورد حمله تروریستی آنها قرار گرفت، اظهار داشت: هرگز این جنایت بزرگ آمریکا را از یاد نخواهیم برد و معتقدیم ملت‌های منطقه برای پایان دادن به حضور نظامی آمریکا در منطقه و اخراج این متجاوزین نباید آرام و قرار داشته باشند.

رئیس جمهور افزود: امروز دخالت آمریکایی‌ها در امور دیگر کشورها و تلاش آنها برای تسلط بر چاه‌های نفت سوریه آشکارا روشن کرده که آنها هرگز به فکر منافع ملت‌های منطقه نبوده و نیستند.

روحانی خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران همانطور که در مسیر مبارزه با تروریسم در کنار دولت و ملت سوریه بوده ، همواره پشتیبان ملت‌های مظلوم در برابر استکبار است و این روند را ادامه خواهد داد.

رئیس جمهور با بیان اینکه باید همکاری‌های ایران و سوریه و دیگر کشورها تا رسیدن به پیروزی نهایی و ریشه‌کن شدن تروریست‌ها، خروج نیروهای اشغالگر خارجی از خاک سوریه و بازگشت آوارگان سوری به وطن خود ادامه پیدا کند، اظهار امیدواری کرد که روند آغاز شده در کمیته قانون اساسی سوریه بتواند آنچه مطلوب ملت این کشور است را به دنبال داشته باشد.

«عماد خمیس» نخست وزیر سوریه نیز در این دیدار با تسلیت شهادت سپهبد حاج قاسم سلیمانی، گفت: شهادت سردار سلیمانی فاجعه و مصیبتی بزرگ برای همه ملت‌های آزادیخواه جهان بود.

نخست وزیر سوریه افزود: شجاعت و قهرمانی شهید سلیمانی غیرقابل توصیف است و یاد ایشان همواره در ذهن مردم سوریه باقی خواهد ماند، چرا که سردار سلیمانی حق بزرگی بر گردن محور مقاومت در منطقه دارد.

عماد خمیس با بیان اینکه حمله موشکی ایران به پایگاه آمریکا در انتقام شهادت سردار سلیمانی پیام آشکاری برای دولت‌ها و ملت‌های منطقه و جهان داشت، افزود: این اقدام به دشمنان نشان داد که استکبار دیگر هیچ جایگاهی در این منطقه ندارد.

نخست وزیر با تأکید بر اینکه مقاومت‌ و تلاش‌ها برای ریشه‌کن کردن تروریسم در منطقه ادامه خواهد داشت، گفت: حضور آمریکایی‌ها در سوریه مصداق بارز اشغالگری بوده و معتقدیم همه ملت‌ها و دولت‌ها باید در برابر حضور غیرمشروع آنها در منطقه ایستادگی کنند.

نخست وزیر سوریه همچنین با تسلیت جان باختن تعدادی از مردم ایران در سانحه سقوط هواپیما، اظهار داشت: اقدام ایران در پذیرفتن  مسئولیت این حادثه نشان از حکمت و صداقت در میان مسئولان جمهوری اسلامی ایران است.

عماد خمیس با بیان اینکه ملت سوریه همواره قدردان پشتیبانی‌ها و حمایت‌های برادران ایرانی خود هستند، بر ضرورت تلاش در راستای توسعه و تقویت همکاری‌های دو کشور در بخش‌های مختلف از جمله روابط تجاری و اقتصادی اشاره کرد و گفت: در روند بازسازی سوریه ایران قطعاً در اولویت اول برای ما برخوردار است و از شرکت‌ها و بخش خصوصی برای حضور در پروژه‌های سوریه دعوت به عمل می‌آوریم.

انتهای پیام/

R1011158/P/S1,15/CT12

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۱۳۶۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نیاز شورای همکاری خلیج فارس به تهران برای تحقق چشم‌انداز جدید خود

یک اندیشکده در گزارشی به چشم‌انداز جدید شورای همکاری خلیج فارس پرداخت و نوشت که این شورا برای تحقق اهداف خود نیاز به مشارکت ایران دارد.

به گزارش ایسنا، اندیشکده«استیمسون» در گزارشی نوشت: جاسم البدیوی، دبیرکل شورای همکاری خلیج(فارس) ۲۸ مارس ۲۰۲۴ چشم‌انداز این شورا را اعلام کرد و این سند  و چشم‌انداز برای اولین بار در طول عمر ۴۳ ساله شورای همکاری به صراحت درمورد امنیت جمعی و همگانی صحبت کرد.

در این گزارش آمده است: چشم‌انداز شورای همکاری خلیج فارس شباهت‌هایی با پیشنهادهای قبلی ایران، روسیه و چین دارد؛ پیشنهادهایی که بر تقویت گفت‌وگو و همکاری در منطقه خلیج(فارس) تاکید دارند. علیرغم اینکه در این چشم انداز به صورت مستقیم گفته نشده است اما همزیستی مسالمت‌آمیز و همکاری با تهران برای تحقق اهداف این چشم‌انداز ضروری و لازم است و اعضای شورای همکاری می‌دانند که هر یک پروژه‌های عظیم که تصور آن را دارند در سایه مواجهه نظامی با ایران قابل تحقق نیستند.

این اندیشکده با اشاره به نیاز شورای همکاری خلیج فارس به ایران  برای تحقق امنیت منطقه‌ای آورده است: حملات مستقیم اخیر میان ایران و اسرائیل اهمیت مشارکت ایران به صورت سازنده را چند برابر کرد و منزوی کردن ایران مانع هرگونه توسعه و صلح خواهد شد.

در ادامه این گزارش آمده است: اگر ایران و عربستان در سال ۲۰۲۳ صلح نمی‌کردند اوضاع امروز منطقه بسیار بدتر بود، علاوه بر این ارتباطات دیپلماتیک و اقتصادی میان این دو کشور مورد حمایت بازیگران اروپایی و آسیایی به‌ویژه چین قرار گرفت. مانع اصلی گسترش روابط منطقه‌ای همچنان تحریم‌های آمریکا و تلاش‌های این کشور برای عادی سازی روابط میان کشورهای عربی خلیج(فارس) و اسرائیل و منزوی کردن تهران است. درحالی که برخی‌ها در ابتدا از سیاست‌های واشنگتن دفاع کردند اما بازیگران منطقه‌ای امروز دیگر برای آن اهداف تلاش نمی‌کنند.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: درحالی که کشورهای اروپایی و اتحادیه اروپا روابط دیپلماتیک با تهران و تمام بازیگران منطقه‌ای دارند، آمریکا همچنان تلاش می‌کند که ائتلاف‌های منطقه‌ای برای مقابله با ایران و مهار آن تشکیل دهند. ابتکار عمل‌هایی مانند ائتلاف راهبردی خاورمیانه، ائتلاف ورشو و تعدادی از رزمایش‌های هوایی و دریایی مشترک به دلیل ماهیت استثنائی آن‌ها و تمرکز بر روی مسائل دشوار امنیتی با مشکلاتی مواجه شدند و منطقه امورز به گفت‌وگو و همکاری بیشتر از مواضع نظامی نیاز دارد. این رویکردهای امنیتی متنوع در اصول منشور سازمان ملل، سازمان همکاری اسلامی، اتحادیه عرب، شورای همکاری خلیج(فارس) و اصول قوانین بین‌المللی مشترک است و تمام آن ها بر لزوم احترام به حاکمیت کشورها، استقلال سیاسی، عدم دخالت در امور دیگران و حل اختلافات از طریق راه‌حل‌های مسالمت‌آمیز تاکید دارند و اکنون آمادگی‌هایی برای اتخاذ گام‌های اساسی در این راستا وجود دارد.

این اندیشکده در ادامه گزارش خود می‌نویسد: یکی از مسائل مهم در چشم‌انداز شورای همکاری خلیج(فارس) برای امنیت منطقه، دعوت به تقویت همکاری بین کشورهای منطقه به روشی که در راستای گفت‌وگو، ارتباط و ایجاد پل‌های ارتباطی باشد. این چشم‌انداز بر لزوم حل چالش‌های آب و امنیت غذایی از طریق تقویت همکاری با شرکای منطقه‌ای و بین‌المللی تاکید دارد، انتظار می‌رود که اجرایی کردن این خط‌مشی فراگیر منجر به کاهش مشکلات امنیتی دشوار مانند چالش امنیت دریایی و تهدیدات نظامی شود. چشم‌انداز شورای همکاری به مثابه یک «گام مهم رو به جلو» است که برخی چالش‌های بزرگ در منطقه را حل می‌کند. شورای همکاری با تمرکز بر همکاری و حل مسالمت‌آمیز درگیری ها و توسعه پایدار، تنها به فکر تقویت امنیت اعضای این شورا و شکوفایی آن‌ها نیست بلکه به دنبال مشارکت در یک نظام بین‌المللی باثبات و پر امنیت است و مشارکت ایران در این گفت‌وگو امری محوری و اساسی برای تضمین موفقیت چشم‌انداز است.

در پایان این گزارش آماده است: روابط دیپلماتیک احتمالی در سال ۲۰۲۴ این چشم‌انداز را قوی‌تر خواهند کرد و ممکن است این امر در چارچوب کنفرانس بغداد سه، نشست سران منطقه در پکن و یا دعوت ایران به نشست سران شورای همکاری باشد. انتخابات پیش روی آمریکا منبع آشفتگی های احتمالی خواهد بود اما آن‌ها نیز تمرکزشان بر روی تقویت روابط دوجانبه و یا چندجانبه در خلیج(فارس) خواهد بود، از سوی دیگر هیچ یکی از بازیگران منطقه ای در خلیج فارس خواهان بازگشت به مرحله قبل از سال ۲۰۲۱ نیستند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • حمله رژیم صهیونیستی به حومه دمشق
  • حمله جدید رژیم صهیونیستی به سوریه/ مناطقی در دمشق و قنیطره هدف گرفته شدند + فیلم
  • عیادت امیرعبداللهیان از یک دیپلمات سوری
  • عیادت امیرعبداللهیان از دیپلمات وزارت امور خارجه سوریه
  • عیادت امیرعبداللهیان از دیپلمات مجروح شده سوری
  • آخرین وضعیت دیپلمات مجروح حمله اسرائیل به سفارت ایران + عکس
  • عیادت امیرعبداللهیان از دیپلمات سوری که در حمله رژیم صیهونیستی به سفارت ایران مجروح شد
  • عیادت وزیر خارجه ایران از دیپلمات سوری آسیب دیده در حمله تروریستی اسرائیل به سفارت ایران در دمشق
  • توسعه مناسبات تبریز با شهرهای استراتژیک مسیر جاده ابریشم
  • نیاز شورای همکاری خلیج فارس به تهران برای تحقق چشم‌انداز جدید خود