Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-03@09:44:23 GMT

هشدار به کشاورزان و پرورش‌دهندگان در فصل زمستان

تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۵۱۴۶۰۴

هشدار به کشاورزان و پرورش‌دهندگان در فصل زمستان

کارشناس و دبیر تهک کشاورزی اداره کل هواشناسی استان یزد مهم‌ترین توصیه‌های کارشناسان باغبانی، ترویج، زراعت، امور دام و طیور، آبزیانِ، زنبورداری و کارشناسان هواشناسی را در فصل زمستان به صاحبان این مشاغل بیان کرد.

محمود توکلی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری فارس یزد با اشاره به شروع برف و سرما در استان یزد و نیاز کشاورزان، باغداران و پرورش‌دهندگان انواع دام، طیور، آبزیان و زنبورداران به توصیه‌هایی برای حفظ محصول، اظهار کرد: نشست مشترک کارشناسان پیش‌بینی هواشناسی و کارشناسان باغبانی، ترویج، زراعت، امور دام و طیور و آبزیانِ کشاورزی استان یزد در قالب کارگروه «هواشناسی کشاورزی» استان در ابتدای هفته تشکیل شد و نتایج آن به اطلاع گروه‌های هدف رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

*توصیه‌های کاربردی به باغداران

کارشناس و دبیر تهک کشاورزی اداره کل هواشناسی استان یزد با اشاره به آسیب‌پذیری درختان میوه در فصل زمستان افزود: مهم‌ترین توصیه‌های مطرح‌شده کارشناسان در این کارگروه به تمام باغ داران با توجه به برف و سرما «حفاظت تنه درختان مثمر و غیرمثمر از یخ‌زدگی بارنگ آمیزی تنه درختان تا ارتفاع یک متری با محلول کائولین، بوردو یا رنگ سفیدآب پایه»، «عایق‌بندی نهال‌های جوان و پاجوش‌های خرما با پوشش مناسب در مقابل سرما»، «جلوگیری از رسیدن آب به طوقه درختان به‌منظور پیشگیری از ایجاد یخاب زمستانه و کاهش آفات خاکزی چون شفیره مگس گیلاس»، «برداشت و انبار تمام میوه‌های روی درختان (ازجمله مرکبات) باهدف جلوگیری از یخ‌زدگی»، «اضافه کردن ضد یخ به آب رادیاتور ماشین‌آلات کشاورزی»، «هرس خشکه بُری درختان و خروج شاخ و برگ‌های هرس شده از باغ و معدوم کردن آن‌ها»، «رعایت بهداشت باغ‌ها به‌خصوص باغ‌های بادام و انار و پسته با جمع‌آوری و خروج تمام میوه‌های آفت‌زده و پوسیده از باغ‌ها و معدوم کردن آن‌ها با سوزاندن یا دفن کردن در عمق 30 تا 50 سانتی‌متری سطح خاک»، «بلامانع بودن حفر کانال و عملیات چال کود بدون آبیاری»، «تعویق زمان هرس فضای سبز تا بهمن‌ماه» به شمار می‌رود.

*توصیه‌های مدیریتی به کشاورزان

توکلی تصریح کرد: با توجه به کاهش دما و بارش برف و باران در این هفته از یخ‌زدگی دستگاه‌های گرمایشی، لوله‌های سوخت‌رسانی و مخازن سوخت گلخانه‌ها مراقبت شود و کشاورزان در مناطق سردسیر و کوهستانی برای جلوگیری از انباشت برف روی گلخانه‌هایی که کشت ندارند یک بخاری روشن نگه‌دارند.

وی ادامه داد: نصب حفاظ در حاشیه استخرهای ذخیره آب کشاورزی، پرورش ماهی و ذخیره آب گلخانه‌ها برای جلوگیری از سقوط افراد یا حیوانات به داخل آب و نیز تخلیه آب دستگاه‌های آبیاری تحت‌فشار برای جلوگیری از یخ‌زدگی و خسارت سرما در این هفته توصیه‌شده است.

*توصیه به زراعت کاران

کارشناس و دبیر تهک کشاورزی اداره کل هواشناسی استان یزد در توصیه‌ای به زراعت کاران گفت: مهلت بیمه فراگیر مزارع گندم و جو تا پایان دی‌ماه تمدیدشده است و کشاورزان به دفاتر و نمایندگی‌های بیمه شهرستان‌ها مراجعه نمایند.

*توصیه به پرورش‌دهندگان دام‌های سنگین و سبک

توکلی در خصوص هشدارهای لازم به پرورش‌دهندگان انواع دام‌های سبک و سنگین بیان کرد: با توجه به کاهش شدید دما، با تخلیه آب آبشخورهای داخل بهاربند در طول شب از یخ‌زدگی آن‌ها جلوگیری شود و نیز برای جلوگیری از شیوع بیماری‌های تنفسی بره‌ها و گوساله‌های تازه متولدشده در محل گرم و سرپوشیده نگه‌داری و نیز به خوراندن شیر گرم به گوساله‌ها و بره‌های تازه متولدشده اقدام شود.

وی افزود: با توجه به کاهش دما و افزایش فعالیت انگل‌های گوارشی و ریوی و احتمال شیوع برخی بیماری‌های دامی مثل پُنومونی و تب برفکی با هماهنگی دامپزشک از داروها و واکسن‌های موردنیاز دام‌ها استفاده شود و با توجه به سرما و رطوبت و احتمال شیوع بیماری‌های مربوط به سم از افزودن نمک به جیره غذایی دام‌ها خودداری شود.

کارشناس و دبیر تهک کشاورزی اداره کل هواشناسی استان یزد تصریح کرد: با توجه به کاهش دما دام‌های سبک در شب در محل امن و مطمئن نگه‌داری شود و علوفه برای فصل سرد سال ذخیره شود و باوجود کاهش دما و احتمال بارندگی در این هفته دامداران به پوشاندن سطح علوفه و کنسانتره برای جلوگیری از نفوذ آب باران اقدام نمایند که با توجه به تداوم سرمای شبانه و ابتدای صبح ورود دام به بهاربند و هرگونه جابجایی دام‌ها در ساعات گرم روز انجام شود.

*توصیه به پرورش‌دهندگان طیور و ماکیان

توکلی در خصوص هشدارهای لازم به پرورش‌دهندگان طیور و ماکیان اظهار کرد: با توجه به کاهش دما و احتمال بارندگی عایق‌بندی سقف سالن‌های پرورش طیور برای جلوگیری از نفوذ آب باران و اتلاف حرارتی انجام شود و نیز با کاهش دما برای پیشگیری از بروز و شیوع بیماری‌های ویروسی مخصوصاً آنفولانزای فوق حاد پرندگان روزانه به ضدعفونی سالن‌های پرورش طیور و ورودی‌های سالن اقدام شود.

وی توصیه کرد: سالن‌هایی که قصد جوجه ریزی دارند 48 ساعت قبل از جوجه ریزی با اطمینان از عملکرد مناسب بخاری، سالن را گرم کنند و برای جوجه ریزی سایر ماکیان ازجمله بلدرچین، شترمرغ و کبک از سالن‌هایی با سیستم گرمایش از کف استفاده شود.

*توصیه به پرورش‌دهندگان زنبورعسل

کارشناس و دبیر تهک کشاورزی اداره کل هواشناسی استان یزد به پرورش‌دهندگان زنبورعسل توصیه کرد: با توجه به‌احتمال بارندگی و وزش باد، کندوها بالاتر از سطح زمین و پشت به باد قرار داده شود و استفاده از نوار ضد انگل در داخل کندو. بازرسی کندو در ساعت گرم روز (11 تا 12 ظهر) و دادن شربت غلیظ (12%) به زنبورها و استفاده از بادشکن در جلو دریچه پرواز انجام شود.

*توصیه به آبزی پروران

توکلی در توصیه‌ای به آبزی پروران هم گفت: عدم تغذیه ماهیان قزل‌آلا در ساعات برفی، بارانی و ابری و عدم تغذیه ماهیان قزل‌آلا در صورت بی‌اشتهایی ماهی‌ها بسیار مهم است.

وی افزود: کنترل دمای آب استخرهای پرورش قزل‌آلا با دماسنج و در صورت امکان بازنمودن آب ورودی و روشن نمودن دستگاه هواده برای تعدیل دمای آب استخر و کنترل دمای آب استخرهای زمستان گذرانی ماهیان تیلاپیا و کنترل پوشش روی استخر و نیز عدم تغذیه و کود دهی به استخر کپور ماهیان در روزهای سرد از مهم‌ترین و حیاتی‌ترین این توصیه‌ها به شمار می‌رود.

انتهای پیام/3404

منبع: فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۱۴۶۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز کشت گسترده سیب‌زمینی در اراضی کشاورزی

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز اردبیل، کشت به روش نوین سیب زمینی با استفاده از نوار تیپ در زمین‌های زراعی دشت اردبیل که از چند سال قبل آغاز شده، در سال جاری به تنها روش کاشت این محصول تبدیل شده است.
کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در چند هفته اخیر با برگزاری کلاس‌های آموزشی الگویی و ترویجی در سر مزرعه، در خصوص روش جای گذاری نوار تیپ در زراعت سیب زمینی در حال کمک و مساعدت به کشاورزان سیب زمینی کار این خطه هستند.
۱۰۰ درصد مزارع سیب زمینی استان اردبیل به صورت مکانیزه کشت می‌شود و شیوه آبیاری مزارع استان نیز در چند سال اخیر مدرن شده و اغلب به صورت آبیاری با نوار تیپ انجام می‌شود.
مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: به علت استفاده از آبیاری به روش نوار تیپ و روش کاشت متفاوت با عرف منطقه به شیوه سه ردیف با دو نوار تیپ و نیز جلوگیری از اتلاف زمین، میزان برداشت محصول سیب زمینی در دشت اردبیل به شکل قایل ملاحظه‌ای افزایش یافته است.
غفور آقایی با اشاره به برنامه‌ریزی برای کشت سیب زمینی در ۱۹ هزار و ۵۰۰ هزار هکتار از اراضی استان در سال زراعی جاری اظهار کرد: برای کاشت این میزان سیب زمینی در استان حدود ۷۰ هزار تن بذر از نوع مینی تیوبر، مینی تیوبر اس، سوپر الیت، الیت، گواهی شده آ و گواهی شده ب مصرف می‌شود.
وی گفت: ۹۵ درصد محصول سیب زمینی کشت شده در استان اردبیل را از رقم آگریا و مابقی را از ارقام متفرقه جِلی، فونتانه، بامبا، اسپیریت، نیلوا، کایزر، امرفونا و ساتینا اعلام کرد و گفت: کشاورزان در تهیه بذر مرغوب به قیمت مناسب دچار مشکل هستند.
مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با توصیه کشاورزان سیب زمینی کار استان اردبیل برای مشاوره و رعایت توصیه فنی کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی در خصوص کاشت محصول خود افزود: پیش‌بینی می‌شود امسال نیز همچون سال‌های گذشته کشاورزان سیب زمینی کار برای جلوگیری از اتلاف زمین و آبیاری آسان و با کمترین میزان مصرف آب، از روش آبیاری با نوار تیپ استفاده کنند.

دیگر خبرها

  • آغاز کشت گسترده سیب‌زمینی در اراضی کشاورزی
  • ابداع شرکت دانش‌بنیان سمنانی به کمک پرورش‌دهندگان ماهی آمد
  • هویت ۹۹ درصد رأی دهندگان به صورت الکترونیکی احراز شد
  • رئیس اتاق اصناف کشاورزی مشکلات کشاورزان را به معاون وزیر منتقل کرد
  • سیلاب و تگرک محصولات کشاورزی بوشهری‌ها را تهدید می‌کند
  • دولت تا حد امکان برای برنج و چای «خرید تضمینی» نخواهد داشت
  • توزیع تخم نوغان یارانه‌ای بین پرورش دهندگان کرم ابریشم
  • خرید بیش از ۲۱ هزار تن گندم از کشاورزان سیستان و بلوچستان
  • هشدار هواشناسی برای کشاورزان فارس
  • صدور هشدار بارش‌های سیل‌آسا در استان بوشهر